Arbeids- og administrasjonsdepartementet fattet
den 25. mars 1999 vedtak om at Konkurransetilsynets vedtak av 30.
november 1998 om vilkår for dispensasjon fra konkurranseloven
for bransjeavtalen for bokomsetning, skal settes til side. Dette
innebar at det fra og med 1. april 1999 ble fastpris på alle
typer bøker, herunder skole-, fag- og lærebøker.
Konkurransetilsynet ville ikke gi dispensasjon fra konkurranseloven
til fastpris på denne typen bøker.
Bransjeavtalen er inngått mellom Den
norske Forleggerforening (heretter omtalt DnF) og Den norske Bokhandlerforening
(heretter omtalt DnB).
Den nye bransjeavtalen som nå foreligger,
er noe forenklet i forhold til den gjeldende avtalen. Den nye avtalen
regulerer ikke fullt så mange forhold som tidligere. Fast
utsalgspris på bøker opprettholdes, men for enkelte
bokgrupper er det nå åpnet for forhandlinger om
bøkenes innkjøpspris.
Den største endringen i avtalen i forhold
til den gjeldende bransjeavtalen er at det nå er åpnet
for at forlagene skal kunne selge enkelte bokgrupper, bl.a. direkte til
forbrukere eller til andre forhandlere. Dette betyr at bokhandlerne
fortsatt har enerett på å selge skolebøker.
Sett fra et konkurranseperspektiv er den nye
avtalen kun en beskjeden forbedring, siden fast utsalgspris for alle
bokgruppene opprettholdes. Det er særlig prisreguleringen
som er konkurransebegrensende. Fastprissystemet innebærer
at bokhandlerne for grupper av bøker ikke kan bruke prisen
som virkemiddel i konkurransen med andre bokhandlere. For skolebøker
er ikke fastprisperioden tidsbegrenset, slik at det aldri vil være mulig å konkurrere
om pris på skolebøker.
Avtalen mellom DnF og DnB innebærer
at forleggerne forplikter seg til å legge begrensninger
på sitt salg, ved at bokhandlerne gis enerett til salg
av bøker for grunnskole og videregående skole.
Avtaler av denne type er sterkt konkurransebegrensende.
Gjennom bokbransjeavtalen forplikter hvert forlag seg til å selge
skolebøker kun gjennom sitt bokhandlernett.
Den faste bokprisen innebærer at utsalgsprisen
på alle nye bøker fastsettes av forlagene.
Et system med faste priser vil trolig ha som
følge at prisene på populære og godt
etterspurte bøker vil være høyere og
omsatt kvantum lavere enn i et system med markedspris. Videre vil
fastprissystemet innebære at en forhandler som driver godt
ikke har mulighet til å tilby forbrukerne en lavere pris
på bøkene for å kunne oppnå et
større boksalg. Det betyr at det blir likegyldig for forbrukeren
hvilke forhandler man handler hos.
Skolebøkene er den bokgruppen som er
strengest regulert i bransjeavtalen. Fastprisperioden for skolebøker
er som nevnt ubegrenset, og bokhandlerne har monopol på salg
i denne bokgruppen. Dette innebærer at DnF og DnB har full
kontroll over skolebokmarkedet.
I tillegg til at avtalen påvirker prisdannelsen
påvirker den også mangfoldet.
Arbeids- og administrasjonsdepartementet har
i sin omgjøring av Konkurransetilsynets vedtak lagt vekt
på kultur- og distriktspolitiske hensyn. Man legger vekt på å sikre
bokhandlere i distriktene, og at det over hele landet bør
sikres like bokpriser og lik tilgjengelighet til bøker.
Forslagsstillerne ser departementets poeng, men mener man tar i
bruk feil virkemidler.
Forslagsstillerne ser det som galt å sette
markedsmekanismen, som virker til kundenes beste, ut av spill i
en hel bransje/et helt land, når den praktiske
konsekvens er at elever (deres foreldre) blir belastet med en unødvendig
høy byrde, og man hindrer en nødvendig effektivisering
av bransjen.
Dersom man ser det som ønskelig å støtte
de enkelte distriktsbokhandlerne økonomisk, ut i fra en
kultur- eller distriktspolitisk vurdering så kan dette
gjøres på en mer effektiv måte gjennom
selektiv direkte støtte.
Kommunene bør selv bestemmer hvorledes
og hvorvidt det er ønskelig å støtte
den lokale bokhandleren, eller benytte andre innkjøpsordninger.
Den enkelte kommune vil stå fritt til å kjøpe
skolebøker gjennom lokale bokhandlere selv om eneretten
oppheves.
Når Konkurransetilsynet, som i denne
saken finner avtaler som ikke er til det beste for kundene i bokmarkedet,
er det meget uheldig at departementet setter tilsynets vedtak til
side.
I skolebokmarkedet er det to store hovedgrupper
av kunder: kommunene/fylkeskommunene og elevene/deres
foreldre.
Mange kommuner/fylkeskommuner bruker
i dag store summer på innkjøp av bøker,
og et fritt bokmarked vil føre til at disse vil kunne redusere
sine utgifter på dette området med betydelige
summer.
Elevene i den videregående skolen og
deres foreldre er den andre store brukergruppen når det
gjelder skolebøker. En fortsatt bransjeavtale vil innebære
at elever/deres foreldre blir pålagt en urimelig
høy ekstrakostnad - i et skoleverk som er forutsatt å være
gratis. Dette kan ikke være i samfunnets interesse. Mange
familier sliter tungt med de store utgifter til skolebøker.
For å få denne kostnaden redusert må man
se på flere tiltak. Opphevelse av bokbransjeavtalen er
et av de viktigste virkemidlene.
Forslagsstillerne vil også hevde at
de distriktspolitiske hensyn som har blitt anført i saken,
i lys av den teknologiske utvikling, er mindre relevante, jf. den
teknologiske utviklingen og salg over internett. Det er helt klart
at de tradisjonelle bokhandlerne i fremtiden vil spille en langt
mindre betydningsfull rolle.
Som vist i Dokument nr. 8:56 (1998-1999) kan departementets
omgjøring av Konkurransetilsynets vedtak føre
til en uheldig utvikling av bokmarkedet, og vil føre til
urimelig høye ekstrakostnader for kundene på skolebokmarkedet.
Det er etter forslagsstillernes mening uakseptabelt at statlige
myndigheter bidrar til en slik utvikling hvor dette markedet settes
helt ut av balanse. At departementet omgjør Konkurransetilsynets
vedtak i en så viktig sak som denne, bidrar også til at
Konkurransetilsynets stilling som et uavhengig kontrollorgan svekkes
ved at man mister autoritet.
Departementets vedtak vil føre til
at mange familier og kommuner vil bli ilagt vesentlig høyere
utgifter ved innkjøp av skolebøker enn de ville
ha blitt dersom markedet var fritt. Dette er særdeles uheldig
sett fra både utdanningspolitiske, familiepolitiske og
kommunalpolitiske perspektiver.
Følgende forslag fremmes:
«Stortinget ber Regjeringen endre
sitt vedtak av 25. mars 1999 slik at Konkurransetilsynets vedtak
(V98-103) av 30. november 1998 i sak om bransjeavtale for omsetning
av bøker (bokbransjeavtalen) blir opprettholdt.»
Fleirtalet i komiteen,
alle unntatt medlemmene frå Framstegspartiet og Høgre,
vil streka under at spørsmålet om fastpris og
oppretthalding av eit desentralisert bokhandlarnett har ein viktig
kulturpolitisk verdi. Lik tilgang til bøker og lik pris
over heile landet er viktig for både elevar med foreldre,
kommunar og fylkeskommunar som er dei viktigaste innkjøparane
av skulebøker. Fleirtalet vil leggja vekt
på at distriktsbokhandlarane har store deler av sine inntekter
frå sal av skulebøker. Det er viktig for dei det
gjeld at det i det heile finst ein bokhandel i nærområdet.
Fleirtalet vil peika på at
bøker er eit kulturprodukt, ikkje ei ordinær vare.
Derfor er det nødvendig med spesielle tiltak for å sikra
m.a. breidde i utgjevingar og lik tilgang for alle. Fleirtalet er
klar over at ein veit lite om kva slag verknad det vil ha dersom
bokgruppe 1 og 2, dvs. skulebøker og lære- og
fagbøker, vert tekne ut av avtalen. Dette gjeld både
distribusjonsnett og prisvariasjon for elev- og studentgrupper i
ulike deler av landet. I tillegg vil dette også kunna gi
eit sterkt redusert bokhandlarnett dersom desse bokgruppene vart
tekne ut.
Fleirtalet meiner at eit desentralisert
bokhandlarnett som fører, eller kan skaffa bøker,
er ei sentral kulturpolitisk målsetting. Derfor er det
svært viktig at det blir gitt unntak frå konkurranselovgivinga
på dette punktet.
Fleirtalet meiner at vedtaket
som vart gjort av Arbeids- og administrasjonsdepartementet 25. mars 1999
er tilpassa dagens situasjon, og er samde i dette. Dei tilhøva
som vert tekne opp i forslaget er såleis ikkje nye i saka,
men vart vurderte då saka vart handsama i departementet.
Fremskrittspartiets medlemmer registrerer at
bokbransjeavtalen er en avtale mellom Den norske Forleggerforening
og Den norske Bokhandlerforening. Og at denne avtalen regulerer
forholdet mellom det enkelte forlag og den enkelte bokhandel. Videre
at avtalen regulerer priser på bøker solgt gjennom
andre salgskanaler, og derav bokomsetning hos bokhandlere utenfor
Den norske Bokhandlerforening.
Disse medlemmer ser det som meget
uheldig at Arbeids- og administrasjonsdepartementet 25. mars 1999
satte til side Konkurransetilsynets vedtak vedrørende dispensasjon
fra konkurranselovens § 3-4 jf. § 3-1 for bokbransjeavtalen
for bokomsetning.
Disse medlemmer vil her vise
til Dokument nr. 8:72 (1997-1998) hvor disse medlemmer fremmet forslag
om endring av konkurranselovens § 2-1 slik at Kongen og
departementet ikke skal være ankeinstanser, men at vedtak
fattet av Konkurransetilsynet kun skal kunne overprøves
av de ordinære domstolene.
Disse medlemmer deler derfor
forslagsstillernes konklusjon om at departementets omgjøring
av Konkurransetilsynets vedtak kan føre til en uheldig utvikling
av bokmarkedet, og føre til urimelig høye kostnader
for elevene og deres foreldre på skolebokmarkedet. Her
er det familien ved den enkelte elev eller student og kommunene
som må bære de ekstra kostnadene ved innkjøp
av skolebøker.
Komiteens medlemmer fra Høyre mener det
er uheldig at Konkurransetilsynets vedtak (V98-103) om vilkår
for dispensasjon fra konkurranseloven for bransjeavtalen for bokomsetning
ble satt til side av Arbeids- og administrasjonsdepartementet gjennom vedtak
av 25. mars 1999. Etter disse medlemmers oppfatning,
vil fastpris og manglende konkurranse på skolebokmarkedet
medføre urimelig høye kostnader for elever og
foreldre når det gjelder innkjøp av skole- og
lærebøker. Høyre mener det ikke bør
gis dispensasjon fra konkurranseloven når det gjelder skole-
og lærebøker.
Disse medlemmer tar til etterretning
at forvaltningslovens bestemmelser ikke gjør det mulig å omgjøre
departementets vedtak i denne saken.
Disse medlemmer viser til Ot.
prp. nr. 97 (1998-1999) om endringer i konkurranseloven, og at man
i forbindelse med behandlingen av denne vil komme tilbake til spørsmål
knyttet til Konkurransetilsynets stilling og klageordningen. Disse
medlemmer mener det er uheldig at departementet er ankeinstans
i forhold til Konkurransetilsynets vedtak. Konkurransetilsynets enkeltavgjørelser
bør ikke overprøves politisk, det bør være
en uavhengig klageinstans. Den politiske styringen av konkurransepolitikken
bør skje gjennom lov- og forskriftsverk, og gjennom de årlige
budsjettvedtak.
Forslag frå Framstegspartiet:
Stortinget ber Regjeringen endre sitt vedtak av 25. mars 1999 slik at Konkurransetilsynets vedtak (V98-103) av 30. november 1998 i sak om bransjeavtale for omsetning av bøker (bokbransjeavtalen) blir opprettholdt.
Komiteen har elles ingen merknader, syner til dokumentet og rår Stortinget til å gjera slikt
vedtak:
Dokument nr. 8:56 (1998-1999) - forslag frå stortingsrepresentantane Ursula Evje og Ulf Erik Knudsen om fastpris på skole-, fag- og lærebøker (bokbransjeavtalen) - vert avvist.
Oslo, i familie-, kultur- og administrasjonskomiteen, den 1. februar 2000
Grethe G. Fossum
fung. leiar og sekretær |
Unn Aarrestad
ordfører |