Satsingen på oppfølging av
sykmeldte har til nå gitt seg utslag i en større
andel 12-ukersvedtak fattet til riktig tid og en økning
i bruken av aktiv sykmelding. Når det gjelder bruken av
de øvrige virkemidlene, viser undersøkelsen at
trygdeetaten har kommet kort, og at de forventningene og kravene
som ble stilt til trygdeetaten i forbindelse med Stortingets
behandling av Attføringsmeldingen (jf. Innst. S. nr. 11
(1992-1993)), ikke synes å være tilstrekkelig
oppfylt.
Sosial- og helsedepartementet har i svaret anført
at 90 pst. av de 100 stillingene som ble tilført trygdeetaten
i forbindelse med attføringsreformen, har gått
til arbeid med sykepenger, rehabilitering og uførepensjon under
ett. Rikstrygdeverkets evaluering viser at bare en tredjedel av
stillingene brukes utelukkende til oppfølging av sykmeldte.
Riksrevisjonen viser til at stillingene var forutsatt brukt til
oppfølging av langtidssykmeldte. I Innst. S. nr. 11 (1992-1993)
til Attførings-meldingen uttalte et flertall i sosialkomiteen
at "langvarig sykmelding ofte er inngangen til uførepensjon. Tidlig
inngripen i en sykmeldingsperiode er viktig ...". I meldingen ble
det framhevet at det, for å forebygge varig utstøting
og overgang til passive stønadsordninger, er nødvendig å sette
inn aktive tiltak allerede tidlig i sykmeldingsfasen. Så lenge
tilgangen til rehabilitering og uførepensjon vil avhenge
av det oppfølgingsarbeidet som gjøres i sykmeldingsfasen,
burde bruken av de øremerkede stillingene ha vært
konsentrert nettopp om denne tidlige fasen.
Departementet er enig med Riksrevisjonen i at undersøkelsen
er representativ for de fleste sykmeldte, men reiser spørsmål
om den er representativ for trygdekontorenes oppfølging
av sykmeldte. Riksrevisjonens intervjuer belyser det oppfølgingsarbeidet
som gjøres overfor 9 av 10 sykmeldte. For øvrig
er mindre trygdekontorer dekket ved statistikk for alle landets trygdekontorer
og ved bruk av spørreskjemaer til 48 trygdekontorer, hvorav
en tredjedel dekker færre enn 5 000 innbyggere. Innvendingen
mot fordelingen av de intervjuede trygdekontorene har derfor mindre
relevans i forhold til de fleste sykmeldtes kontakt med trygdekontoret,
og er i denne forbindelse av mer organisatorisk interesse. Riksrevisjonen
fastholder at undersøkelsen er rimelig representativ for
trygdeetaten som helhet.
Sosial- og helsedepartementet erkjenner at bruken
av andre tiltak enn aktiv sykmelding har vært for lav,
og departementet vil i etatsstyringen framover prioritere kvaliteten
i oppfølgingsarbeidet kombinert med kompetansetiltak. Riksrevisjonens
undersøkelse dokumenterer nødvendigheten av forsterket
innsats på dette feltet. Riksrevisjonen mener det er behov
for å intensivere arbeidet med den kvalitative delen av
oppfølgingsarbeidet, slik at det i framtiden kan dokumenteres
større forbedringer enn til nå på et
område som i mange år har vært blant
de høyest prioriterte i trygdeetaten. For å forsvare
en fortsatt satsing på trygdeetatens oppfølgingsarbeid,
er det viktig at departementet og Rikstrygdeverket prioriterer å finne
fram til resultatindikatorer som måler effekten av etatens
arbeid og virkemidler på sykefraværet.
Som ledd i komiteens behandling av Riksrevisjonens dokument
var NHO, LO samt statsråden med følge den 2. desember
1999 invitert til høring. NHO og LO overleverte her hvert
sitt notat vedrørende Riksrevisjonens dokument, disse følger
som vedlegg til innstillingen.
Videre fremkom det under høringen med
departementet ulike problemstillinger, herunder tiltak som var iverksatt
av Trygdeetaten etter at Riksrevisjonen avsluttet sine undersøkelser.
Komiteen ba i brev av 6. desember 1999 statsråden om nærmere
redegjørelse for dette, samt dersom det er andre momenter
departementet ønsker å belyse nærmere.
I tillegg ba komiteen om departementets kommentarer til notatene
fra NHO og LO. Statsrådens svar av 17. desember 1999 med
3 vedlegg følger vedlagt innstillingen.
Komiteen ba videre Statens arbeidsmiljøinstitutt
om deres kommentarer til notatene fra NHO og LO. Statens arbeidsmiljøinstitutts
svar var vedlagt Kommunal- og regionaldepartementets brev til komiteen
av 23. desember 1999 som følger vedlagt til innstillingen.