Bestemmelsen om sesongarbeidskraft i utlendingsforskriften § 5
annet ledd bokstav a lyder:
«Tilsvarende er det et vilkår for arbeidstillatelse
for arbeidsforhold av inntil tre måneders varighet at søkeren a)
i tidsrommet 15. mai til 31. oktober skal arbeide innen typisk sesongregulert
virksomhet eller i forbindelse med ordinær ferieavvikling,
og at vedkommende arbeidskontor samtykker etter nærmere
retningslinjer fastsatt av Utlendingsdirektoratet i samråd
med Arbeidsdirektoratet. Tillatelse gis ikke for lengre tid enn
tre måneder regnet fra den dato utlendingen reiste inn
i riket,»
Arbeidsgruppen foreslo at bestemmelsen ble utvidet til å gjelde
hele året, ved at "i tidsrommet 15. mai til 31. oktober"
ble strøket. Den enkelte søker skulle fortsatt bare
kunne få tillatelse i inntil tre måneder, med
mulighet for forlengelse til inntil fire måneder i ekstraordinære
tilfeller. Det ville da bli lettere å få dekket
behovet for sesongarbeidskraft til jord- og hagebruk i en noe lengre
tidsperiode.
Av de ni som har uttalt seg til dette forslaget,
er det bare LO som stiller seg negative, "da det kan føre
til utglidninger i forhold til utlendingsforskriften og arbeidsmiljølovens
bestemmelser om midlertidige tilsettinger".
Det er departementets ønske at regelverket
ikke skal være til hinder for at et udekket behov for sesongarbeidskraft
kan bli dekket med arbeidskraft fra utlandet. På denne
bakgrunn mener departementet at bestemmelsen bør endres
til å gjelde hele året. Utlendinger som har hatt
sesongarbeidstillatelse, må ha oppholdt seg utenfor riket
i ni måneder for at de skal kunne få ny tillatelse
etter samme bestemmelse.
Komiteens merknader
Komiteen viser til
dagens bestemmelse om at arbeidstillatelse kan gis med inntil tre
måneders varighet i tidsrommet 15. mai til 31. oktober
innen sesongregulert virksomhet.
Komiteen er enig i at regelverket
ikke skal være til hinder for at et udekket behov for sesongarbeidskraft også utenom
sommerhalvåret kan bli dekket med arbeidskraft fra utlandet. Komiteen har
merket seg at dette kan være aktuelt ved bl.a. ulike former
for sesongfiske, innen turistnæringen og i jord- og hagebruk. Komiteen forutsetter
at denne muligheten vil gjelde ved typisk sesongregulert virksomhet
og ikke for virksomhet som pågår hele året.
Også for sesongarbeidskraft vil komiteen understreke
at i den grad det finnes innenlandsk arbeidskraft til jobbene, herunder
utlendinger som er bosatt i Norge, går denne arbeidskraften
foran. Det samme gjelder arbeidskraft fra EØS-området.
Komiteen er enig i at utlendinger
som har hatt sesongarbeidstillatelse, må ha oppholdt seg
utenfor riket i ni måneder for at de skal kunne få ny
tillatelse.
Komiteen merker seg at den interdepartementale arbeidsgruppen
nedsatt av Regjeringen pekte på at utvidet adgang til bruk
av sesongarbeidere kan øke muligheten for at lite attraktive
lønns- og arbeidsvilkår videreføres.
Dette er et forhold myndighetene må være oppmerksom
på og komiteen ber om at departementet legger
til rette for en dialog med arbeidslivets parter ved praktiseringen
av bestemmelsen om sesongarbeidskraft.