Meldingens kap. 8 Kraftkontrakter med industrien, er behandlet i Innst. S. nr. 233 (1998-1999), innstilling fra energi- og miljøkomiteen om Statkrafts industrikontrakter og leieavtaler og om Kraftkontrakter med industrien.
Denne innstillingen behandler også følgende forslag som komiteen har fått oversendt fra Stortinget 13.oktober 1999, framsett av representanten Carl I. Hagen på vegne av Fremskrittspartiet:
"Stortinget ber Regjeringen legge forholdene til rette for produksjon av elektrisitet i Norge basert på gass fra kontinentalsokkelen."
Det gis i meldingen en gjennomgang av sentrale
forutsetninger og mål og strategier for energipolitikken; energiforsyningen
i Norge; ulike teknologier for produksjon av energi; politikk for
omlegging av energiforbruk og energiproduksjon; det nordiske kraftmarkedet og
energipolitiske utfordringer.
Det er i meldingen gitt en oppsummering av framskrivninger
av energiforbruket fram til 2020, basert på Energiutvalgets
beregninger, jf. NOU 1998:11 Energi- og kraftbalansen mot 2020.
Regjeringen legger i meldingen opp til en energipolitikk
som skal bygge på at miljømålene vil
bestemme produksjonsmulighetene, og det legges vekt på å føre en
aktiv politikk for å begrense energiforbruket. Økt produksjon
må i større grad baseres på nye, fornybare energikilder,
og en omlegging av energipolitikken må gjøres
på en måte som er effektiv og samtidig akseptabel
for velferden.
Regjeringens energistrategi baserer seg på at
det eksisterer et kraftmarked. Forutsetningen for å legge
til rette for krafthandel mellom land er at produksjon og forbruk
oppfyller kravene fra miljøpolitikken. Det understrekes
at energiprisene i størst mulig grad skal gjenspeile miljøkostnadene.
Regjeringen vil følge opp forpliktelsene
i Klimakonvensjonen og Kyoto-protokollen. Regjeringen vil gå imot
bygging av gasskraftverk som ikke baserer seg på en teknologi
for rensing av CO2 som gir minimale utslipp.
Regjeringen vil stimulere til å utvikle
fornybare energikilder gjennom et utviklingsprogram - med en utbygging
av vindkraft på 3 TWh/år, og mer vannbåren varme
basert på nye fornybare energikilder, varmepumper og spillvarme
på 4 TWh/år innen 2010.
Regjeringen må over tid føre
en aktiv politikk for å begrense energiforbruket og redusere
avhengigheten av elektrisk oppvarming. Tariffene for eloverføring skal
først og fremst understøtte effektiv bruk av nettet. Videre
vil tariffene bidra til riktig lokalisering av produksjon og forbruk,
og miljøvennlig og fleksibel utnyttelse av flere energibærere.
Regjeringen forutsetter - og vil bidra til - at energiverkene vil
interessere seg for å samarbeide med forbrukerne om lønnsomme
energiløsninger for å redusere energiforbruket.
Regjeringen foreslår en opptrapping
av elavgiften kombinert med tilskudd til investeringer innenfor
en ramme på inntil 5 mrd. kroner over en tiårs
periode.
Det vil bli satt ned et utvalg som skal vurdere
strengere krav til bruk av energi i bygninger, og krav om vannbåren
oppvarming og krav til eksisterende bygg skal utredes. Det er aktuelt å kombinere
skjerpede forskrifter med tilskudd.
Regjeringen vil utvikle kommunenes og fylkeskommunenes
rolle i energipolitikken ved at disse skal spille en viktigere rolle
i energipolitikken enn i dag.
Regjeringen vil arbeide for å begrense
oljeforbruket til oppvarming.
Regjeringen vil arbeide for å opprettholde
systemsikkerheten i kraftleveringene, både for å mestre
toppene i forbruket, og for å kunne klare forsyningen i år med
vesentlig svikt i vannkraftproduksjonen som følge av lite
nedbør.
Som forutsetninger for energipolitikken i Norge vises
det i meldingen til:
– Norge
er elektrisitetslandet framfor noen.
– Forbruket av energi, som er
nært knyttet til velstandsutvikling og produksjonsutvikling.
– Infrastrukturen i energiforsyningen
består i hovedsak bare av overføringsnettet for
strøm.
– Vannkraften står for
nær all elproduksjon, som gjør den norske elproduksjonen
fri for utslipp til luft. Den sterke satsingen på vannkraft
innebærer at energiforsyningen er sårbar for svikt
i nedbøren. Den store utbyggingsperioden for vannkraft
er over.
– Det kan skje vesentlige teknologiske
og miljømessige forbedringer i mange typer energi- og elproduksjon,
men mange av de nye teknologiene er fortsatt kostbare.
Framskrivningene til Energiutvalget (NOU 1998:11) viser
en fortsatt vekst i energiforbruket fram mot 2020, dersom det ikke
iverksettes tiltak. Husholdningene vil stå for den største
veksten i elforbruket fram til 2020, dette vil øke behovet
for energi til oppvarming. Prisen på elektrisitet i Norge
er lav sammenliknet med andre land. Energiutvalget pekte på økte
avgifter på elektrisitet og fyringsolje som et egnet virkemiddel,
dersom det er politisk ønskelig med en kraftig reduksjon
eller stabilisering av energiforbruket.
Det vises i meldingen til at flere selskaper
har planer om å bygge gasskraftverk i Norge:
– Naturkraft
AS fikk i 1997 endelige anleggskonsesjoner etter energiloven for
bygging og drift av gasskraftverk på Kollsnes i Hordaland
og Kårstø i Rogaland. SFTs utslippstillatelser
etter forurensningsloven er påklaget av flere miljøorganisasjoner
og av Naturkraft. Regjeringen vil ikke foregripe den forestående
klagebehandlingen.
– Industrikraft Midt-Norge DA
har i 1999 søkt om anleggskonsesjon for et gasskraftverk
på Fiborgtangen i Levanger kommune.
– Nordenfjeldske Energi A/S
sendte 1998 melding om et gasskraftverk på Tjeldbergodden
i Aure kommune.
Flere norske miljøer arbeider med å utvikle
teknologi for gasskraftproduksjon som gir minimale CO2-utslipp. De teknologier for CO2-fjerning det hittil har vært
forsket mest på er separering av CO2 fra
eksosgass. Metodene innebærer at CO2 fjernes
etter at forbrenningen av naturgass har funnet sted.
Eventuelle framtidige søknader skal
behandles etter energiloven og forurensningsloven. Regjeringen går imot
bygging av gasskraftverk i Norge som ikke baserer seg på en
teknologi for rensing av CO2 som gir minimale
utslipp.
Det vises til at de nye fornybare energikilder
er framtidas energikilder, og Regjeringen baserer seg på at
den teknologiske utviklingen vil frambringe løsninger som på sikt
vil gi et vesentlig bidrag til energiforsyningen i verden. I Norge
ligger det godt til rette for økt bruk av nye, fornybare
energikilder som vindkraft, bioenergi, varmepumper og solenergi.
Det vises i meldingen til Kyoto-protokollen
fra desember 1997, som innebærer at norske utslipp av klimagasser
maksimalt kan øke med 1pst. i forhold til 1990-nivå.
Forpliktelsen kan innfris både gjennom tiltak innenlands
og ved å gjøre bruk av Kyoto-mekanismene for internasjonal
kvotehandel. Regjeringen har nedsatt et utvalg som skal vurdere
hvordan slik deltakelse kan utformes i forhold til nasjonal virkemiddelbruk,
og hvordan et nasjonalt system for omsettbare klimagasskvoter bør
utformes.
Norge har i dag overføringslinjer for
kraft til alle de nordiske landene, samt en mindre overføringsforbindelse
til Russland. Overføringsnettet for elektrisitet mellom
landene i Norden gjør at energipolitikken i ett land har
virkninger i de andre landene, og at et lands kraftbalanse ikke
bestemmes av de nasjonale forholdene alene. Det vises til at sammenhengen
i kraftproduksjonen gir muligheter for å få bedre
miljøresultater i Norden sett under ett.
De nordiske regjeringer har arbeidet for å bidra
til en utvikling av det nordiske elektrisitetsmarkedet i en bærekraftig
retning. Regjeringen vil arbeide for at prisene på elektrisitet
inkluderer miljøkostnadene ved elektrisitetsproduksjon.
Dette kan skje gjennom kvotehandel, avgifter eller markeder for
grønn elektrisitet, som er omtalt i meldingen. En harmonisering
av avgiftene i det nordiske elmarkedet vil måtte forholde
seg til fremdriften på dette området innenfor
EU. En annen utfordring for energipolitikken er perspektivet for
samarbeidet som er utvidet til å omfatte energisektoren
i alle land rundt Østersjøen.
Det vises i meldingen til de planlagte overføringskablene
mellom Sverige og Polen, Norge og Tyskland og mellom Norge og Nederland,
og utviklingen i resten av Europa vil i større grad enn
tidligere få betydning for den nordiske kraftprisen. Videre
vises det bl.a. til gjennomføringen av elektrisitetsdirektivet,
som vil påvirke utviklingen i det nordiske og europeiske
kraftsystemet.
Regjeringen legger opp til en energipolitikk
som skal underbygge en ambisiøs miljøpolitikk.
Det betyr at energi - og særlig elektrisitet - vil bli
et knappere og mer verdifullt gode. Omleggingen av forbruk og produksjon
må skje på en måte som er akseptabel
for velferden. Målene for omlegging av energiforbruk
og -produksjon er:
– å begrense
energiforbruket vesentlig mer enn om utviklingen overlates til seg
selv,
– å bruke 4 TWh mer vannbåren
varme årlig basert på nye fornybare energikilder,
varmepumper og spillvarme innen 2010, og
– å bygge vindkraftanlegg
som årlig produserer 3 TWh innen 2010.
Regjeringens planlagte omlegging av energipolitikken
vil forutsette en energipakke med en opptrapping av elavgiften kombinert
med tilskudd til investeringer innenfor en ramme på inntil
5 mrd. kroner over en 10 års periode. Opptrappingen skal
kombineres med investeringstilskudd til nye, fornybare energikilder. Dersom
det skulle skje en utvikling av teknologi som øker lønnsomheten
av nye fornybare energikilder vesentlig, kan størrelsen
på støttebeløpet vurderes. Uheldige fordelingsvirkninger
av økt elavgift forutsettes kompensert ved minstefradrag/klassefradrag
og økt minstepensjon/bostøtte. For å unngå uheldige
miljøkonsekvenser av at fyringsolje erstatter el, skal
avgiften på fyringsoljer øke tilsvarende elavgiften.
I forbindelse med opptrappingen av elavgiften vil virkningene for
næringslivet bli vurdert, og Regjeringen vil foreta en
samlet gjennomgang av gjeldende fritaksordninger for merverdiavgift
og avgift på elektrisitet.
Det er i meldingen redegjort nærmere
om profilen og tildelingskriterier for de planlagte støtteordningene.
Regjeringen vil utvikle energimarkedene for å styrke mulighetene
for å nå målene for en omlegging. Det
signaliseres i meldingen en streng praksis ved fastsettelse av kravene
til effektivisering og ved fornyelsen av inntektsrammene, som sammen
med forskrifter om energiplanlegging i elverk bl.a. skal bidra til
en planlegging av alternativer til nettutbygging.
Regjeringen vil utvikle kommunenes og fylkeskommunenes
rolle i energipolitikken. Arealplanleggingen og kollektiv varmeplanlegging
er oppgaver der kommunene må spille en viktigere rolle
i energipolitikken enn i dag. Dette må skje i samarbeid
med energiverkene som har områdekonsesjon. Kommunene spiller også en
viktig rolle for å utnytte lokale energiressurser. Norges
vassdrags- og energidirektorat kan kreve at energiverkene legger
fram energiplaner. Regjeringen vil søke etter ytterligere
muligheter for å motivere kommunene til å ta en
mer aktiv rolle i energiplanleggingen gjennom økonomiske
incentiver. Utformingen av klima- og energistrategier i lokal Agenda
21-arbeidet vil støtte opp under denne utviklingen.
Teknisk forskrift til plan- og bygningsloven
er ett av flere virkemidler som kan bidra til omlegging og til å kunne
begrense energiforbruket. Det vil bli satt ned et utvalg som skal
foreslå tiltak for strengere krav til bruk av energi i
bygninger. Krav om vannbåren oppvarming, og krav til eksisterende
bygg skal utredes. Det er aktuelt å kombinere skjerpede
byggforskrifter med tilskudd.
Regjeringen ser det som nødvendig å gjennomføre økt
satsing på forskning og utvikling av fornybare energikilder
og energieffektive teknologier i forhold til dagens nivå.
Regjeringen ønsker å bruke betydelige midler på miljøvennlig
energiforskning i neste 10-års periode.
Det vises i meldingen til at omleggingene av
energiforbruk og energiproduksjon vil gi muligheter for verdiskaping
på nye områder og i regioner med ensidig næringsliv.
Viktige områder for næringsvirksomhet som det
refereres til, er:
– produksjon
og salg av teknologisk utstyr
– entreprenørvirksomhet
– leveranser av kunnskapstjenester
– energi- og varmeleveranser
Energiutvalget (jf. NOU 1998:11) mente at organiseringen
av enøkvirksomheten burde bli mer målrettet og anbefalte
en evaluering av den nåværende enøkorganiseringen.
Videre anbefalte de å opprette et sentralt enøkorgan
for målrettet gjennomføring av enøkpolitikken. Departementet
vil vurdere spørsmålet om et eget sentralt organ
for enøkvirksomhet, for eksempel i form av et enøkdirektorat
- og vil komme tilbake med en anbefaling om dette på et
senere tidspunkt.
Det er i meldingen gitt en oversikt over vannkraftsektoren
i Norge, potensialet for utbygging, verdiskapingen i kraftsektoren
og Regjeringens politikk for offentlig eierskap til vannkraftressursene.
Det vises til at utviklingen de siste 10 årene har forsterket
elektrisitetens posisjon i norsk energiforsyning. Kraftforbruket har økt
med 16 TWh, eller 1,2pst. pr. år. Den sterke veksttakten
i elforbruket de senere årene er knyttet til det høye
aktivitetsnivået i norsk økonomi. Det har i tillegg
vært en kraftig nedgang i investeringer i nye vannkraftanlegg
på 1990-tallet. Departementet viser til at det fortsatt
er gode muligheter for å bygge ut vannkraft, både
gjennom nye prosjekter og ved tilleggsutbygginger, men at epoken
med de store vannkraftutbyggingene er over med de begrensninger
som er lagt på videre utbygginger.
Det er i meldingen gjort rede for vannkraftproduksjonen
i Norge pr. 1.januar 1999. Regjeringen mener det nå er
behov for en oppdatering av Samlet Plan, og viser til at det er
6 år siden siste rullering av planen.
Regjeringen har som mål å opprettholde
det sterke felles eierskapet til vannkraftproduksjonen, og er innstilt
på å utvikle lovverket ytterligere for å klare
dette. Det legges vekt på at de kommunene hvor naturressursene
ligger, skal kunne utnytte beliggenheten til sin fordel.
Det vises til at det er stor interesse for utbygging
av mikro- og minikraftverk. Regjeringen vil vurdere om det er endringer
i lover og regelverk som kan bidra til å forenkle behandlingen
av denne type saker. En delegasjon av avgjørelsesmyndigheten
til NVE vil kunne gi kortere saksbehandlingstid for mikro- og minikraftverk.
Departementet viser til NOU 1994:12 om ny lov
om vassdrag og grunnvann, hvor det ble foreslått en ny generell
bestemmelse om krav til minstevannføring. Det vises videre
til Ot.prp. nr. 39 (1998-1999) Om lov om vassdrag og grunnvann,
hvor det foreslås å fastsette minstevannføringskrav
på bakgrunn av en konkret vurdering under konsesjonsprosessen.
Regjeringen legger til grunn at kraftforsyningen
skal ha en inntjening som setter den i stand til å utnytte mulighetene
for verdiskaping i energisektoren. Eierne, som i stor grad er offentlige,
bør bidra til den langsiktige utviklingen av selskapene,
blant annet ved å legge vekt på å få til
en best mulig avkastning og gjennom utbyttepolitikken. Dette vil
også styrke grunnlaget for energiverkene til å ta
del i omleggingen av energibruk og energiproduksjon.
Regjeringen legger avgjørende vekt
på å opprettholde et sterkt offentlig eierskap
til kraftforsyningen. Eierskapet kommer i tillegg til alle de andre
styringsredskapene som myndighetene rår over - og gir stor handlefrihet
i styringen av vannkraftressursene. Eierskapet gir også styringsmuligheter
utover det som følger av konsesjonslovgivningen. Regjeringen
vil vurdere ytterligere virkemidler for å sikre offentlig eierskap.
Regjeringen legger vekt på distriktshensyn
i kraftoverføringen. Det gjelder å sikre
fordelene ved kraftforbruk i nærheten av kraftproduksjon
og utjevning av overføringstariffene mellom områder
med ulikt befolkningsgrunnlag og ulike geografiske forhold. Det legges
vekt på å ha en strømforsyning for fastboende og
næringsvirksomhet med tilfredsstillende leveringskvalitet
i alle deler av landet.
Netteiere skal over tid ha dekket kostnadene
ved drift og avskrivning av nettet og ha rimelig avkastning på investert
kapital ved effektiv drift. Dagens metode for regulering legger
til rette for en effektiv nettdrift og nettinvesteringer. Norges
vassdrags- og energidirektorat vurderer hensynet til investeringer,
og de fastsetter effektivitetskrav som årlig reduserer
inntektsrammene. Effektivitetskravet sørger for at produktivitetsfremgangen
kommer brukerne av nettet til gode gjennom lavere tariffer.
Tariffene for kraftoverføring bør
i størst mulig grad gjenspeile belastningen på nettet.
Brukerne av nettet må ikke diskrimineres, men tilbys like
tariffer justert for forskjeller i brukstid, levereingskvalitet
m.v. Punkttariffsystemet sikrer alle adgang til nettet på like
vilkår og legger til rette for en effektiv kraftomsetning. Nivået
på den samlede tariffen bestemmes av hvor tilknytningspunktet
er i nettet.
Det vises i meldingen til at pr. 1.januar 1999
var gjennomsnittlig overføringstariff for en husholdningskunde
med et forbruk på 20 000 kWh 23,2 øre/kWh inklusiv
merverdiavgift. Laveste overføringstariff var 16,3 øre/kWh,
mens høyeste var 37,5 øre/kWh. Forskjellene
i overføringstariffene på landsbasis som følge av
naturgitte forhold bør reduseres. En ordning som direkte
reduserer overføringstariffene for sluttforbrukere tilknyttet
distribusjonsnettet i områder i landet med høye
overføringskostnader vurderes. Ordningen skal erstatte
ordningen med støtte til investeringer i ledningsnettet.
For den videre utvikling av overføringstariffene
og inntektsreguleringen legger departementet til grunn at hensynet
til effektiv bruk av nettet, effektive nettinvesteringer og akseptabel
leveringskvalitet i alle deler av landet skal vektlegges. I utviklingen
av overføringstariffene skal det også tas hensyn
til utformingen av tariffene i spesielt Sverige og Finland, for å unngå vesentlige
forskjeller i konkurransevilkår mellom norske og utenlandske
aktører.
Avgrensingen mellom sentral- og regionalnettet
ble fastlagt 1.januar 1998. Dette skal legge grunnlaget for utvikling
av en hensiktsmessig og effektiv nettorganisering i Norge, som videre
skal legge til rette for effektiv drift av og investering i nettanlegg,
og samlet sett skal bidra til lavere tariffer for brukerne av nettet.
Det pågår i denne sammenheng arbeid for å etablere
samarbeid mellom flere sammenhengende regionale nett.
Regjeringen vil arbeide for å opprettholde
sikkerheten i kraftleveringene, både for å mestre
toppene i forbruket, og for å kunne ha en god evne til å klare
kraftbalansen i år med vesentlig svikt i vannkraft-produksjonen
som følge av lite nedbør. Det vises til at Statnett
SF er ansvarlig for systemsikkerheten i det norske kraftsystemet
både på kort og lang sikt. Et godt dimensjonert
overføringsnett og et velfungerende kraftmarked er en forutsetning
for å mestre sikkerheten i elforsyningen.
Statnett SF er videre ansvarlig for investeringer
i sentralnettet og må gjennomføre investeringer
som bidrar til lavere avkastning i enkelte situasjoner. Nettselskapers
inntekter skal imidlertid over tid dekke kostnadene ved drift og
avskrivning av nettet, samt å gi en rimelig avkastning
på investert kapital ved effektiv drift. Det kan være
aktuelt å ta i bruk andre virkemidler enn de Statnett allerede
disponerer - det nevnes i meldingen som ett alternativ å ta
i bruk særskilte anlegg som for eksempel gassturbiner som
reserveaggregat. Det forutsettes da strenge bånd på mulighet
til bruk for å opprettholde de motivene som markedet gir
for å tilpasse seg endringer i kraftbalansen.
Departementet viser til at det til grunn for
reguleringen av kraftsystemet er viktig å ha et fleksibelt
energisystem på forbrukersiden, som blant annet opprettholder
mulighetene for å skifte mellom ulike energibærere i år
med lav vannkraftproduksjon eller avbrudd i kraftforsyningen.