Den foreliggende melding tar i utgangspunktet
for seg fordeling av et bidrag på nærmere 800
mill. kroner som Regjeringen tar sikte på å bidra
med i 2000, men de prinsipper som legges til grunn vil ha varighet
ut over det. Nivået på den norske bistanden til
Sørøst-Europa utover 2000 må vurderes
ut fra den aktuelle situasjon, behovet i andre regioner og tilgjengelige budsjettmidler.
Det har vært vedvarende krise og konflikt
i Sørøst-Europa siden 1991. Mens de væpnede
konfliktene har vært begrenset i en viss utstrekning til
noen få land, har de vært desto mer ødeleggende
for de landene og områdene som ble rammet, først
og fremst Bosnia-Hercegovina, Kroatia, og mer nylig Kosovo. Virkningene
av de væpnede konfliktene har imidlertid vært svært
alvorlige for alle landene i Sørøst- Europa. Store flyktningestrømmer,
brudd i tradisjonelle handelsforbindelser, politisk ustabilitet
og økonomisk usikkerhet har rammet hele regionen, om enn
i varierende grad.
Samtidig som landene i regionen forsøker å reise
seg etter ødeleggende kriger, skal de også omformes
fra totalitære samfunn med planøkonomi til demokratiske samfunn
med markedsøkonomi. Utfordringene er betydelige. Det er
en stadig mer utbredt internasjonal erkjennelse av at fred og politisk
stabilitet i Sørøst-Europa krever økonomisk
utvikling og utbygging av så vel regionale samarbeidsbånd
som utvidet kontakt med de øvrige landene i Europa.
Krigshandlingene i det tidligere Jugoslavia
bidro til omfattende ødeleggelser av infrastruktur og tilnærmet økonomisk
sammenbrudd i de mest berørte landene. Ikke minst var de
menneskelige lidelsene meget store. Over 200 000 mennesker døde
eller forsvant i krigen i Bosnia-Hercegovina alene, mens over en
million flyktet til utlandet og halvannen million ble fordrevet
i eget land.
Ødeleggelsene i Kosovo er omfattende,
og gjenoppbyggingen har ennå ikke kommet i gang for alvor. Mange
familier har ikke tilfredsstillende boligforhold, i tillegg til
at det er behov for matvarer og annen hjelp i tiden fremover. Forholdet
mellom albanere og serbere i Kosovo er meget anspent, og voldsepisoder
mellom de to folkegruppene forekommer hyppig. Et stort antall serbere
har flyktet fra Kosovo i frykt for egen sikkerhet.
For nærmere omtale av bakgrunnen for
situasjonen i Sørøst-Europa vises til meldingen.
Selv om kamphandlingene i Kosovo er avsluttet,
er trusselen mot den regionale stabilitet fortsatt til stede. Denne
utfordringen kan bare møtes med tiltak på tvers av
nasjonale grenser og etniske skillelinjer. Med dette for øyet
lanserte EU-formannskapet Stabilitetspakten for Sørøst-Europa
som ble vedtatt under ministermøtet i Køln 10. juni
1999.
Stabilitetspakten har som mål å fremme
utvikling av demokratiske politiske prosesser, politisk og økonomisk
samarbeid i regionen, beskyttelse av minoriteter og fremme av fleretniske
samfunn samt legge grunnlaget for en sunn markedsøkonomi.
En overordnet målsetting er at landene i Sørøst-Europa
kan integreres fullt ut i de europeiske og atlantiske samarbeidsstrukturer,
i første rekke EU og NATO.
Mottakerlandene i Pakten er Albania, Bosnia-Hercegovina,
Kroatia og Makedonia (FYROM), samt Bulgaria og Romania. Pakten legger
opp til at den føderale republikk Jugoslavia skal kunne
delta når landet har oppfylt det internasjonale samfunnets
krav. Det tas sikte på å etablere et nettverk
av avtaler om godt naboskap i regionen.
Pakten har også som mål å styrke
samarbeidet mellom giverland og internasjonale organisasjoner og institusjoner
som har engasjert seg i utviklingen av landene i regionen for bedre å utnytte
den samlede internasjonale utviklingsbistand.
OSSE er paktens politiske overbygning, mens
EU vil spille en ledende rolle i den praktiske gjennomføringen.
Fullverdige deltakere er EU, USA, Russland,
landene i Sørøst-Europa inkludert Slovenia og
Ungarn, OSSE, Europarådet, FN, NATO, OECD, Vest-Unionen (VEU)
og regionale samarbeidsorganisasjoner. Norge har, sammen med Sveits,
Polen, Tsjekkia, Slovakia, Ukraina og Moldova, foreløpig
status som observatør. I lys av Norges store engasjement
i regionen arbeider Regjeringen for å få den norske
deltakelsen oppgradert til medlemsstatus.
Stabilitetspakten er ikke en mekanisme som skal fremskaffe
nye økonomiske ressurser, men et forum for å identifisere
tiltak og prosjekter som kan bidra til å stabilisere og
videreutvikle den politiske, sosiale og økonomiske utviklingen.
Fremtidig norsk bistand til landene i regionen vil måtte
ha tilstrekkelig fleksibilitet og perspektiv til å kunne
tilpasses de prioriteringer og arbeidsfordelinger som man blir enige
om innenfor rammen av Pakten. EU og Verdensbanken har påtatt seg
et ansvar for å koordinere bistanden til regionen i tråd
med disse retningslinjer.
Kostnadene forbundet med å stabilisere
og rehabilitere landene i Sørøst-Europa er betydelige.
I tillegg til store utgifter til humanitære tiltak, vil
gjenoppbygging av Kosovo, og senere også Serbia, kreve
stor internasjonal innsats. Videre vil arbeidet i hele regionen,
med å legge forholdene til rette for stabilitet og utvikling, kreve
betydelig innsats fra det internasjonale samfunns side. Helt foreløpige
beregninger bare for Kosovo tilsier et behov på anslagsvis
USD 500 mill. til umiddelbare humanitære tiltak og gjenoppbygging.
Det vil ta lengre tid enn forventet å utarbeide vurderinger
av de mer langsiktige gjenoppbyggingsbehov i provinsen, men foreløpige
tall antyder 2,5 mrd. USD over en periode på 4-5 år.
Den norske humanitære bistanden til
regionen kom i gang i 1991 ved Bosniakrigens begynnelse. Den samlede
bistanden i perioden 1991-1998 utgjorde ca. 2,2 mrd. kroner. Innsatsen
har i hovedsak vært konsentrert om Bosnia-Hercegovina og
Kroatia/Øst-Slavonia. Foruten den humanitære
bistanden er det gitt støtte til mellom- og langsiktige
tiltak knyttet til oppbygging av infrastruktur, økonomisk
utvikling, tilbakevending av flyktninger og demokratitiltak med
særlig vekt på støtte til menneskerettighetstiltak
og uavhengige media. Videre er det gitt støtte til FNs
fredsmeglingsvirksomhet, til FN-ledede politioperasjoner og arbeidet
til den internasjonale straffedomstolen for det tidligere Jugoslavia
(ICTY). Mellom 1992 og 1996 mottok Norge i alt ca. 13 000 flyktninger
fra Bosnia-Hercegovina.
Opptrappingen av konflikten i Kosovo i 1999
med de store flyktningestrømmene som resultat, førte
til omfattende humanitær innsats fra det internasjonale samfunns
side. Samlet vil den norske bistanden til regionen i 1999 bli på ca.
1,025 mrd. kroner.
I tillegg kommer Norges bidrag til flere fredsbevarende
operasjoner i regionen.
Som det fremgår av St.prp. nr. 1 (1999-2000) for Utenriksdepartementet, og av meldingen, bør prioriteringer og innretting av norsk bistand ta utgangspunkt i Stabilitetspakten for Sørøst-Europa. Vår bistand vil være del av en samlet koordinert internasjonal innsats for å sikre størst mulig effekt av den hjelpen som gis. Erfaringene etter krigen i Bosnia har vist at det er behov for en slik stram koordinering.
Samtidig ønsker Regjeringen å opprettholde en viss fleksibilitet i valg av kanaler for norsk bistand. En ustabil og uoversiktlig humanitær og politisk situasjon gjør dette nødvendig på det nåværende tidspunkt. En hovedutfordring blir å forene disse to hensyn. Dette må imidlertid skje innenfor den koordinerte ramme.
Planene for vår støtte vil dekke både den humanitære siden og mellom- og langsiktig bistand knyttet til gjenoppbygging og utvikling. Innenfor disse områder indikerer meldingen hvordan bistanden kan kanaliseres, hvilken type tiltak som bør prioriteres og hvilke virkemidler man kan gjøre bruk av.
Den humanitære strategien som ble presentert av utviklings- og menneskerettighetsministeren i form av en redegjørelse for Stortinget om humanitær bistand 21. januar 1999, vil ligge til grunn for innsatsen på dette felt. Den mellom- og langsiktige bistanden vil bygge på de erfaringer man har fra innsatsen i Bosnia-Hercegovina og Kroatia. Den må ta hensyn til de spesielle politiske forhold på Balkan, samt bygge på grunnleggende prinsipper for norsk bistand, herunder hensynet til miljø og bærekraftig utvikling. En særskilt vurdering må imidlertid etter Regjeringens syn gjøres i forhold til mottakeransvar og binding av bistanden.
Mottakeransvar er i dag et sentralt prinsipp innenfor norsk bistand. Muligheten til å operasjonalisere prinsippet, og måten å gjøre det på, vil imidlertid variere mellom ulike land og regioner på Balkan. Regjeringen vil så langt det er mulig søke å etablere konsultasjonsordninger med lokale mottakergrupper og uformelle ledelsesstrukturer for å ivareta prinsippet om mottakeransvar. Etter hvert som samfunnsstrukturer utvikles vil prinsippet bli innarbeidet fullt ut i vår bistand.
Hovedregelen for norsk bistand er at den skal være ubundet. Dette vil også være tilfelle for store deler av Balkan-bistanden. Når det gjelder den delen av bistanden som skal knyttes til gjenoppbygging av Kosovo, må Regjeringen samtidig forholde seg til at EU har besluttet at deres bistand til infrastruktur-relaterte prosjekter i hovedsak skal forbeholdes bedrifter innen Unionen.
Regjeringen beklager EUs holdning og vil fortsatt arbeide for at alle større bidragsytere avbinder sin bistand til regionen. Inntil så kan skje, finner Regjeringen det riktig å gjøre unntak for Sørøst-Europa fra prinsippet om ubundet bistand for så vidt gjelder de områder der EU vil binde sin bistand. Regjeringen vil søke å prioritere kjøp av varer og tjenester i regionen når de er tilgjengelige, slik at det lokale næringsliv kan stimuleres. Regjeringen vil også basere seg på konkurranse mellom norske bedrifter bl.a. gjennom anbudskonkurranser.
Det vises for øvrig til meldingens omtale av kanalisering av norsk bistand gjennom bl.a. FN, de internasjonale finansinstitusjoner, frivillige organisasjoner, norske fagetater og næringslivet. Det samme gjelder mer konkrete forslag til tiltak og prioriteringer. Meldingen redegjør bl.a. for tiltak innenfor humanitær bistand, inkludert minerydding, infrastrukturtiltak, demokratitiltak, tiltak for å utvikle markedsbaserte økonomier og tiltak knyttet til generelle økonomiske virkemidler. Regjeringen vil bl.a. vurdere å bruke ordningen med blandede kreditter, gi lån eller egenkapital for å fremme investeringer i privat sektor og søke å utvikle kommersielt samarbeid på basis av eksisterende garantiordninger under GIEK. Regjeringen ønsker også gjennom handelspolitiske tiltak å bidra til den økonomiske utviklingen i Sørøst-Europa. Når det gjelder den geografiske fordeling av bistanden, legger Regjeringen vekt på å opprettholde fleksibilitet slik at innsatsen til enhver tid kan settes inn der behovet er størst eller der hvor den er politisk prioritert.
Komiteen syner til Budsjett-innst. S. nr. 3 (1999-2000) og debatten om denne i Stortinget den 10. desember 1999. Stortinget slutta seg der til hovudtrekka i denne meldinga.
Komiteen syner vidare til trykte vedlegg til denne innstillinga.
Komiteen meiner at situasjonen har endra seg lite i det området som meldinga dekkjer sidan budsjettbehandlinga. Komiteen syner til at det i Stortinget ved fleire høve har vore framheva at den norske innsatsen på Balkan bør gå inn i ei vidare internasjonal arbeidsdeling for at resultatet skal bli best mogleg. Ramma for denne internasjonale innsatsen bør vera Stabilitetspakta for Søraust-Europa. Gjennom Stabilitetspakta kan ein sjå heile området under eitt og dermed få til ei mest mogleg balansert utvikling. Komiteen meiner det er vanskeleg å få til ei fredeleg og stabil utvikling av velferd og demokrati i heile området dersom vesentlege område eller land blir halde utanfor.
Komiteen konstaterer at den samordna internasjonale innsatsen har kome kort. Komiteen meiner derfor at det også nå er vanskeleg og lite tenleg å foreslå detaljerte liner for fordelinga av den norske innsatsen på Vest-Balkan. Regjeringa må ha rom for å tilpassa den norske innsatsen til den internasjonale samordninga og til utviklinga i området. Dersom Regjeringa finn at det internasjonale samarbeidet ikkje fungerer tilfredsstillande bør Regjeringa leggje fram ein meir detaljert langsiktig strategi for den norske innsatsen på Vest-Balkan.
Ut over dei merknadene som kjem fram i denne innstillinga sluttar komiteen seg til vurderingane frå Regjeringa for så vidt gjeld utviklinga på Vest-Balkan og bruken av norske ressursar i området.
Komiteen går ikkje inn på utviklinga på Vest-Balkan fram til nå. Komiteen går heller ikkje inn på vurderingar av militæraksjonen i Kosovo eller den norske innsatsen der i denne innstillinga.
Komiteen går ikkje nærare inn på den norske militære innsatsen i området i denne innstillinga.
Komiteen sluttar seg til den geografiske avgrensinga som meldinga legg opp til.
Kroatia, Bosnia og Hercegovina, Makedonia, den føderale republikken Jugoslavia og Albania er alle hardt råka av krigane i det tidlegare Jugoslavia. Komiteen er derfor samd i at hovudinnsatsen blir retta inn mot dette området, Vest-Balkan.
Granneland som Romania og Bulgaria er også råka, men meir indirekte gjennom m.a. bortfall av handel. Desse landa er ikkje godkjende for ODA-støtte. Komiteen meiner at det må være det aktuelle behovet som må være avgjerande for innsatsen og ikkje om landet formelt har rett til utviklingsstøtte. Desse landa er likevel i ein annan situasjon enn landa på Vest-Balkan. Komiteen er derfor samd med departementet i at samarbeidet t.d. med Romania og Bulgaria bør vere annleis enn for Vest-Balkan.
Fleirtalet i komiteen, alle unnateke medlemene frå Framstegspartiet, ber Regjeringa leggje fram for Stortinget framlegg til evt. tilleggsløyving eller omdisponering dersom dette skulle bli nødvendig for å få til eit tilfredsstillande samarbeid med desse landa.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet kan imidlertid støtte en omdisponering hvis dette er nødvendig for samarbeidet med disse landene.
Komiteen syner til at Moldova er i ein særleg dårleg økonomisk situasjon. Komiteen ber derfor Regjeringa vurdere ein særskilt innsats i dette landet. Komiteen meiner likevel at Moldova fell utanom føremålet med denne meldinga.
Komiteen meiner at vala i Kroatia er den kanskje viktigaste enkelthendinga i området sidan meldinga vart lagt fram. Komiteen meiner det er viktig at det internasjonale samfunnet reagerer positivt på signala om samarbeid frå den nye leiinga i Kroatia. Dette også fordi Kroatia spelar ei svært viktig rolle i regionen. Særleg viktig er denne rolla i Bosnia og Hercegovina.
Komiteen meiner det er særleg viktig å retta innsatsen mot dei mange flyktningane og internt fordrevne. Komiteen meiner det er viktig å følgje opp signala frå den nye leiinga i Kroatia om å gjere det enklare å vende heim for dei som har flykta frå landet. Dette inneber også innsatsen for dei som har kome til landet eller som på annan måte er offer for krigshandlingane.
Tilbakevending må framleis vere ein vesentleg del av arbeidet i Bosnia og Hercegovina.
I høve til Kosovo er det også avgjerande at retten til å bli verande i Kosovo og retten til å vende attende dit for dei som ønskjer det blir mest mogleg reell.
Komiteen vil særleg minne om den vanskelege situasjonen for dei som har søkt tilflukt i den føderale republikken Jugoslavia og særleg i Serbia. Dersom ikkje andre rettar ein særskilt innsats mot desse så meiner komiteen at Noreg må retta ein særskilt innsats mot desse flyktningane.
Komiteen finn det rimeleg at den humanitære innsatsen er stor den første tida. Siktemålet er likevel utviklinga av demokrati og velstand på lang sikt. Dette må vere det overordna målet for arbeidet.
Komiteen meiner at utviklinga i området heng nært saman med situasjonen i den føderale republikken Jugoslavia. Landet er viktig i høve til granneland så som Bosnia og Hercegovina. Også utviklinga internt i den føderale republikken Jugoslavia er viktig for heile regionen. Utviklinga i Kosovo og Montenegro er to døme på dette.
Så lenge president Milosevic og dei andre som er tiltalt for krigsbrotsverk og "brotsverk mot menneskja" sit med makta er det vanskeleg å tenkje seg ei normal politisk og økonomisk utvikling i området.
Fleirtalet i komiteen, alle unnateke medlemene frå Framstegspartiet, trur på den andre sida heller ikkje at full isolasjon av den føderale republikken Jugoslavia utanom Kosovo og Montenegro tener dei langsiktige måla. Fleirtalet legg her vekt både på humanitære og politiske konsekvensar av isolasjonen. Fleirtalet ber Regjeringa arbeide aktivt for at sanksjonane mot landet blir endra. Fleirtalet vil streka under at Norge ikkje skal bryte med våre allierte i dette spørsmålet. Fleirtalet meiner heller ikkje at einsidige norske tiltak vil vere tenlege. Målet må vere å gjere dette til felles politikk for landa i EU og NATO. Fleirtalet meiner at våpenboikotten bør halde fram, vidare bør også tiltak retta mot dei som er tiltalt for "brotsverk mot menneskja" og dei som er nærast knytt til desse halde fram, evt. bli utvida.
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti er enig i målet om å gjøre dette til felles politikk fra EU og andre aktører. Dette medlem mener imidlertid at Norge bør ta innledende skritt i retning av å oppheve våre sanksjoner. Dette medlem ber Regjeringen vurdere det som del av arbeidet med å få til en felles opphevelse av sanksjonene.
Komiteen meiner at tilhøvet mellom Serbia og Montenegro i den føderale republikken Jugoslavia vil bli særleg viktig i tida som kjem. Komiteen ber derfor Regjeringa følgje denne utviklinga nøye også med tanke på økonomisk samarbeid i første omgang med Montenegro. Etter kvart som sanksjonane blir heva bør også samarbeidet med den føderale republikken Jugoslavia utanom Kosovo og Montenegro auke.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener at en opphevelse av sanksjonene mot den føderale republikken Jugoslavia uten at regimet har gitt etter på noe punkt og fremdeles ledes av en person som er tiltalt av den internasjonale krigsforbryterdomstolen i Haag for forbrytelser mot menneskeheten, vil gi et galt signal og vil kunne fremstilles som en triumf for regimet.
Disse medlemmer mener at lettelse av sanksjoner under enhver omstendighet bør utelukkes så lenge den føderale republikken Jugoslavia søker å forhindre at kosovoalbanerne hjemsendes til Kosovo, og vil fremsette forslag om dette.
Komiteen er samd med Regjeringa i at stabilisering i Kosovo er ein vesentleg føresetnad for utviklinga i eit større område. Også i Kosovo er det viktig at innsatsen er langsiktig, sjølv om det er mange brennande humanitære behov som må bli løyst.
Komiteen vil framheve verdien av det arbeidet som politiske parti og andre organisasjonar gjer i høve til samarbeidspartnarar i området og reknar med at slikt arbeid kan bli finansiert over denne løyvinga.
Komiteen syner også til samarbeidet mellom lokale styresmakter i ulike land. Samarbeidet mellom Narvik og Kikinda er eit døme på dette. Komiteen meiner slikt samarbeid er svært viktig og meiner dette fell klart innanfor denne løyvinga.
Komiteen meiner at dei frivillige organisasjonane spelar ei viktig rolle på Vest-Balkan og at desse bør ha ein sentral plass i tida framover. Komiteen meiner det er viktig å sjå til at det arbeidet som desse gjer på oppdrag frå Regjeringa både er langsiktig og samordna i tråd med både nasjonale og internasjonale prioriteringar.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet vil fremheve at det er for mange organisasjoner som er engasjert i området. Deres arbeid er dårlig koordinert og medfører altfor store omkostninger i forbindelse med reise og opphold.
Komiteen ber Regjeringa sjå til at det i samband med kontrakter og samarbeidsavtaler blir lagt vekt på det langsiktige, kompetanseoverføring og på lokale, evt. regionale leveransar av varer og tenester. Ut over dette meiner komiteen at den norske innsatsen i heile området må vere bunden på same måten som dei andre landa sin innsats. Komiteen ser ingen grunn til å skilje mellom Kosovo og område elles i høve til binding.
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti deler Regjeringens vurdering av problemene knyttet til at EUs bistand til Kosovo i all hovedsak vil gå til bedrifter i EU-land. Dette medlem støtter Regjeringens arbeid for å få alle aktører til å avbinde bistanden til Sørøst-Europa. Man må unngå at det etablerer seg en praksis der bistandsmidler blir tildelt egne bedrifter for oppdrag uten konkurranse, framfor å gå til lokale bedrifter eller bedre tilbydere i andre land. Dette medlem vil peke på at Regjeringen bør arbeide for at norske bistandsprosjekter blir tildelt lokale leverandører der dette er mulig.
Komiteen meiner at samarbeidet med området må ha ei strategisk orientering mot å byggje opp kompetanse og kunnskap. Også enkeltpersoner og institutt i den føderale republikken Jugoslavia utanom Kosovo og Montenegro bør kunne vere ein del av eit slik samarbeid.
Komiteen sitt fleirtal, alle unnateke medlemene frå Framstegspartiet, ber Regjeringa leggje vekt på arbeid som kan betra situasjonen for kvinner. Særleg i krigsområda har kvinnene ofte vore svært utsett. Fleirtalet meiner også at jamstelling mellom kjønna bør vere eit viktig mål i det norske arbeidet både i det direkte arbeidet og i høve til dei internasjonale organisasjonane der Noreg er med.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet ønsker at norsk innsats skal komme dem til gode som trenger det mest uten hensyn til kjønn.
Komiteen ber Regjeringa leggje til rette for auka handel med området. Dette kan skje gjennom bruk av GSP-ordninga. Komiteen meiner også at frihandelsavtaler vil vere nyttige bidrag til auka handel. Slike bør eventuelt bli følgde av finansiell og teknisk støtte der omleggingane er særleg store.
Komiteen ber Regjeringa arbeide for ei betre internasjonal samordning for løn og rekruttering av lokalt tilsette i internasjonale organisasjonar. Sterk konkurranse på desse områda fører lett til at viktige delar av samfunnslivet blir tappa for viktige ressursar.
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti vil peke på at ødeleggelsene på Balkan etter år med væpnede konflikter og flere kriger er enorme. Kostnadene ved gjenoppbygging er av ulike kilder anslått til minst 400 mrd. kroner. Investeringer i demokratisering og en moderne økonomi er likevel billigere enn å rydde opp etter flere kriger og væpnede konflikter. Gjenoppbyggingen av hele regionen er selvsagt viktig. Dette medlem vil også særlig peke på at flyktningers mulighet for hjemvendelse vil medføre betydelige kostnader, og at særlig tilbakevendelse til Kroatia kan bli aktuelt i nær framtid. Likeledes er det et stort behov for humanitær hjelp og hjelp til gjenoppbygging i Jugoslavia som i dag ikke blir fylt.
Dette medlem vil på denne bakgrunn fremme følgende forslag overfor Stortinget:
«Stortinget ber Regjeringen legge fram en plan om ytterligere bevilgninger til gjenoppbygging for landene i Sørøst-Europa, begrenset oppad til 1 mrd. kroner.»
Forslag fra Fremskrittspartiet:
Forslag 1
Stortinget ber Regjeringen gå imot lettelse av de internasjonale sanksjonene mot den føderale republikken Jugoslavia så lenge landet legger hindringer i veien for at kosovoalbanere bosatt i Norge kan sendes tilbake til Kosovo.
Forslag fra Sosialistisk Venstreparti:
Forslag 2
Stortinget ber Regjeringen legge fram en plan om ytterligere bevilgninger til gjenoppbygging for landene i Sørøst-Europa, begrenset oppad til 1 mrd. kroner.
Komiteen har for øvrig ingen merknader, viser til meldingen og rår Stortinget til å gjøre slikt
vedtak:
St.meld. nr. 13 (1999-2000) om hovedtrekk i fremtidig norsk bistand til landene i Sørøst-Europa - vedlegges protokollen.
1. Stabilitetspakten
for Sørøst-Europa er fundamentet for det internasjonale
bidraget til politisk og økonomisk gjenreisning i regionen.
Hvordan vurderes status og fremdriften for gjennomføringen
av pakten?
2. Ifølge stortingsmeldingen innrømmer
Norge tollpreferanser i henhold til GSP for Kroatia, Makedonia og Bosnia-Hercegovina.
Tilsvarende ordning tar Regjeringen sikte på å innføre
i forhold til Albania. Hva er omfanget av og rammebetingelsene for
norsk handelssamarbeid med de ulike landene i regionen?
3. Hvordan vurderer Regjeringen effekten
av de internasjonale sanksjonene mot Serbia i forhold til mulighetene
for en langsiktig oppbygging av demokrati og stabilitet i landet?
4. Kan Regjeringen gi mer spesifikke vurderinger
av variasjoner i bistandsbehovet til de ulike landene i området,
og hva er Regjeringens prioriteringer?
5. Proposisjonen redegjør for
at Norge vil fravike prinsippet om ubundet bistand til Kosovo. Hvilken holdning
har EU og andre europeiske land til spørsmålet
om bundet bistand til de øvrige stater i området?
Det vises til brev av 19. januar 2000 vedrørende ovennevnte
spørsmål oversendt fra Arbeiderpartiets Stortingsgruppe.
Den første runden av møter
i Stabilitetspaktens tre arbeidsbord ble holdt høsten 1999.
Denne møtesesjonen og senere konsultasjoner har vist at
det er et behov for oppfølging fra sentrale land og organisasjoner
for at Pakten skal kunne gjennomføre det ambisiøse
arbeidsprogrammet som er vedtatt og skape den tiltenkte merverdi
i forhold til pågående aktiviteter. Det er viktig å ha
in mente at Pakten er en prosess der deltakelse av landene i seg
selv er en betydelig og viktig komponent. Samtidig må man
unngå at prosjekter og initiativer dublerer pågående
aktiviteter i regi av andre organisasjoner. Det er i første
rekke landene i regionen selv som må ta initiativ og drive
prosessen videre for å få omformet strategien
til praktiske samarbeidstiltak. Det vil nødvendigvis fortsatt
ta noe tid før dette blir synlig. I lys av de mange nye
og vanskelige samarbeidsmønstre som skal etableres, er
det imidlertid nødvendig at Stabilitetspaktens betydning
vurderes i noe lengre perspektiv.
Nedenfor gis en oversikt over samhandelen og
rammebetingelsene for handel mellom Norge og de enkelte land i Sørøst-Europa.
Rammebetingelsene varierer med i hvilken grad det enkelte land er
med i Verdens Handelsorganisasjon (WTO) og/eller er innvilget
unilaterale eller multilaterale tollpreferanser.
Samhandel i perioden 1997 - 1999 i millioner
kroner
| 1997 | 1998 | 1999 |
Import til
Norge | 0,3 | 0,4 | 0,3 |
Eksport fra Norge | 1,2 | 3,9 | 27,6 |
(Eksport av nødhjelpsvarer ifm. Kosovo-krisen
står bak den sterke eksportøkningen i 1999)
Rammebetingelser for samhandelen:
– Albania
er ikke medlem av Verdens Handelsorganisasjon.
Tiltredelsesforhandlinger pågår. Ordinær
tollsats (bestevilkårsbehandling/MFN) anvendes
for import fra Albania. Albania anvender ordinære tollsatser
på import fra Norge.
– Regjeringen har til hensikt å innvilge
tollpreferanser i henhold til GSP.
– Bilateral avtale om unngåelse
av dobbeltbeskatning av 1998.
| 1997 | 1998 | 1999 |
Import til
Norge | 3,4 | 6,3 | 4,5 |
Eksport fra Norge | 60,6 | 31,0 | 36,5 |
– Bosnia-Hercegovina
er ikke medlem av Verdens Handelsorganisasjon men søkte
i 1999 om medlemskap. Tiltredelsesprosessen ikke igangsatt ennå.
Ordinær tollsats (MFN) anvendes foreløpig for
import fra Bosnia-Hercegovina. Bosnia-Hercegovina anvender ordinær
tollsats på import fra Norge.
– Norge har besluttet å innrømme
tollpreferanser i henhold til GSP. Ordningen har imidlertid ikke trådt
i kraft ennå.
| 1997 | 1998 | 1999 |
Import til
Norge | 84,0 | 89,2 | 106,5 |
Eksport fra Norge | 22,2 | 34,9 | 44,5 |
– Bulgaria
er medlem av Verdens Handelsorganisasjon.
– Frihandelsavtale mellom EFTA-landene
og Bulgaria i kraft siden 1.1.94.
– Bilateral landbruksprotokoll
i kraft siden 1.1.94.
– Bilateral avtale om unngåelse
av dobbeltbeskatning av 1988.
| 1997 | 1998 | 1999 |
Import til
Norge | 62,7 | 25,7 | 15,7 |
Eksport fra Norge | 45,8 | 44,5 | 25,3 |
(Nedgangen i samhandelen skyldes både
Kosovo-krisen, sanksjoner og nedsatt eksportkapasitet fra FRJs side.)
| 1997 | 1998 | 1999 |
Import til
Norge | 40,6 | 40,2 | 320,2 |
Eksport fra Norge | 156,4 | 381,1 | 202,5 |
(Mangedoblingen av import 1998-99 skyldes leveranse
av et skip til norsk rederi)
– Kroatia
er ikke medlem av Verdens Handelsorganisasjon (WTO). Tiltredelsesforhandlinger
pågår.
– Kroatia innrømmes tollpreferanser
i henhold til GSP. Kroatia anvender ordinær tollsats på import fra
Norge.
– Bilateral avtale om unngåelse
av dobbeltbeskatning av 1996.
| 1997 | 1998 | 1999 |
Import til
Norge | 3,1 | 3,1 | 3,1 |
Eksport fra Norge | 2,7 | 4,0 | 15,4 |
– Makedonia
er ikke medlem av Verdens Handelsorganisasjon (WTO). Tiltredelsesforhandlinger pågår.
– Makedonia innrømmes
tollpreferanser i henhold til GSP. Makedonia anvender ordinær
tollsats på import fra Norge.
– EFTA-landene forhandler med
Makedonia om en frihandelsavtale. Avtalen forventes ferdig i løpet av
våren 2000.
| 1997 | 1998 | 1999 |
Import til
Norge | 383,5 | 501,1 | 344,5 |
Eksport fra Norge | 84,7 | 129,1 | 92,8 |
– Romania
er medlem av Verdens Handelsorganisasjon (WTO).
– Frihandelsavtale mellom EFTA-landene
og Romania i kraft siden 1.5.93.
– Bilateral landbruksprotokoll
i kraft siden 1.5.93.
– Bilateral avtale om unngåelse
av dobbeltbeskatning av 1980.
– Bilateral avtale om investerings-beskyttelse
av 1991.
Sanksjonene mot den Føderale republikken
Jugoslavia (FRJ) omfatter både en våpenembargo
vedtatt av FNs Sikkerhetsråd i resolusjon 1160 av 31. mars
1998, samt en rekke tiltak i regi av USA, EU og enkeltstående
land. Norge har iverksatt tiltak mot FRJ som tilsvarer de EU har
iverksatt. De norske tiltakene er hjemlet i Lov av 25. juni 1999
nr. 43 om særlige tiltak mot Den føderale republikken
Jugoslavia.
Tiltakene omfatter forbud mot levering og salg
av utstyr til nasjonal undertrykking eller terrorisme. Videre omfatter
de et påbud om frysing av midler i Norge, samt forbud mot å gjøre
midler tilgjengelig for regjeringene i FRJ og Serbia, og personer
og foretak knyttet til disse. Det er videre forbud mot investeringer i
FRJ, salg eller levering av petroleum og visse petroleumsprodukter
og flyginger til/fra landet. Det er også innført
visumforbud for en rekke personer som representerer eller støtter
opp om Miloßevic-regimet. Tiltakene er søkt tilpasset
den politiske utviklingen i FRJ ved at de er konsentrert om republikken
Serbia, og i fjor høst ble flyforbudet og oljeembargoen
opphevet for republikken Montenegros og provinsen Kosovos vedkommende.
Videre er forholdene lagt til rette for gjennomføringen
av "Olje for demokrati"-prosjekter til fordel for byer i Serbia
styrt av opposisjonelle.
Tiltakene er ledd i en felles euro-atlantisk
tilnærming overfor Miloßevic-regimet. Det er imidlertid
ulike syn innen EU-kretsen om hensiktsmessigheten av enkelte av
tiltakene, spesielt flyforbudet og olje-embargoen. Innen EU er det
særlig Nederland og Storbritannia som støtter
USAs tiltakslinje.
Også fra norsk side er det reist spørsmål
om hensiktsmessigheten av noen av tiltakene, særlig når
det gjelder flyforbudet og oljeembargoen. Regjeringen er enig i
at det er viktig å opprettholde presset mot Miloßevic-regimet,
men er samtidig av den oppfatning at tiltakene i den utstrekning
det er mulig ikke bør ramme den serbiske befolkningen i
sin alminnelighet. I denne forbindelse vil jeg få peke
på at Norge, sammen med EU-landene, gjennomfører
humanitære prosjekter i Serbia i den hensikt å avhjelpe
en vanskelig humanitær situasjon blant flyktninger og fastboende.
Leveranser av fyringsolje inngår som et viktig element
i dette arbeidet.
Det er vanskelig å trekke entydige
konklusjoner av tiltakenes virkning. Den serbiske opposisjonen stiller seg
klart negativ til sanksjonslinjen og mener at tiltakene mot Serbia
kun bidrar til å støtte Miloßevic-regimet.
Blant annet av den grunn er det etter Regjeringens syn viktig ikke
kun å basere seg på kontakter som er etablert
med den serbiske opposisjonen og våre humanitære
prosjekter søker Regjeringen å gjøre
dette. Fra norsk side gjennomføres nå også prosjekter
til fordel for uavhengige media, menneskerettighetsorganisasjoner
og opposisjonspartier. Kombinasjonen av sanksjoner og positive tiltak
er etter Regjeringens syn det som på sikt vil kunne bidra
positivt til en mer effektiv opposisjon og dermed også til
en langsiktig oppbygging av demokrati og stabilitet i Serbia.
Utover hva som fremgår av St.meld.
nr. 13 (1999-2000) følger nedenfor mine vurderinger av
bistandsbehov i de enkelte land. Det er viktig å være
oppmerksom på at selv etter de omfattende konflikter som
regionen har vært utsatt for de siste 10 år, er
forskjellen i utviklingsnivået landene imellom
relativt betydelig, noe som også gjenspeiles i det bistandsbehovet
som kan anføres på det nåværende
tidspunkt.
Når det gjelder Den
føderale republikken Jugoslavia er bistandsbehovet,
både på det humanitære området
og til gjenoppbygging, meget stort. Dette gjelder både
provinsen Kosovo, Serbia for øvrig og Montenegro. I Kosovo skal en helt ny samfunnsstruktur
bygges opp, og et næringsliv skal etableres fra grunnen
av. På en internasjonal giverlandskonferanse i november
i fjor ble det gitt tilsagn om støtte til gjenoppbygging
av Kosovo i størrelsesorden 1 mrd. USD. I Serbia for øvrig
er behovet meget stort, men mulighetene begrenses av sanksjonene
når det gjelder andre tiltak enn de rent humanitære.
Også i Montenegro er bistandsbehovet
stort, men mulighetene for innsats begrenses på tilsvarende
måte som i Serbia.
I Bosnia-Hercegovina hvor
hjelpetiltak har pågått i flere år, er
bistandsbehovet anslått til 2 mrd. USD for de kommende
to år. Landet er i ferd med å bevege seg i positiv
retning, men er fortsatt ustabilt. Mange givere ser ut til å redusere
sin bistandsaktivitet til fordel for andre land i regionen, noe
som kan få en uheldig virkning på utviklingen
i landet.
Albania er et av Europas
fattigste land og har meget store bistandsbehov innenfor nær
sagt alle områder av samfunnslivet. På tross av
dette ser det ut til at relativt få givere er villige til å yte
mer omfattende bistand til Albania.
Makedonia er i en bedre
og mer stabil situasjon enn landene nevnt foran. Det er imidlertid
et behov for bistand til landet både innenfor demokratibygging, infrastruktur
og tiltak knyttet til flyktninger. Landets videre utvikling vil
være sterkt avhengig av stabilitet i regionen.
Romania og Bulgaria har
ikke vært direkte omfattet av konfliktene, og deres behov
er i første rekke knyttet til bedret markedsadgang for
sine produkter og tilgang til det internasjonale kapitalmarked.
Bistandsbehovet for øvrig antas å være
begrenset.
Kroatia er noe mer utsatt. Økt
markedsadgang vil være sentralt også for dette
landet. I tillegg er det etter Regjeringens vurdering behov for
bistand til å øke returen av flyktninger og til
demokrati-fremmende tiltak. Større infrastrukturprosjekter
forventes å kunne imøtekommes gjennom lån
blant annet fra internasjonale finansinstitusjoner. Det må imidlertid
presiseres at situasjonen er uoversiktlig og raskt kan endres.
Regjeringens hoved-prioriteringer framgår
i det alt vesentlige av St.meld. nr. 13 (1999-2000). I utgangspunktet
har Regjeringen lagt opp til å konsentrere sin humanitære
bistand til Den føderale republikken Jugoslavia
og Bosnia. Bare mindre, humanitært rettede tiltak
forventes kanalisert til andre land. La meg også legge
til at den humanitære bistanden i tiden framover i større
grad vil fokusere på rehabilitering av hus, skoler og helseinstitusjoner
enn på rene nødhjelpstiltak. Minerelaterte tiltak
vil også være et prioritert område.
Ut ifra tilgjengelige opplysninger synes det å være riktig å fokusere
den mellomlangsiktige og langsiktige bistanden på Bosnia, Albania og delvis Kosovo. Enkelte
tiltak vil også bli støttet i Makedonia og Kroatia.
Som omtalt i pkt. 5.1 i St.meld. nr. 13 (1999-2000) har
EU besluttet at deres bistand til infrastruktur-relaterte prosjekter
i Kosovo i hovedsak skal forbeholdes bedrifter innen Unionen.
Når det gjelder EUs holdning til bindingsspørsmålet for
så vidt gjelder bistanden til statene i regionen, kan følgende
opplyses:
Det såkalte PHARE-programmet er
EUs støtteprogram for søkerlandene i Sentral-
og Øst-Europa. Programmet omfatter imidlertid også Albania,
Bosnia-Hercegovina og Makedonia. Kontrakter under PHARE-programmet
kan gis til selskaper eller personer som er etablert i og driver
forretninger i et medlemsland eller i et PHARE-mottakerland. Dette
innebærer at norske datterselskaper i disse landene kan delta
i anbudskonkurranser om kontrakter forutsatt at varene har sin opprinnelse
i EU eller i PHARE-landene. Bedrifter i Norge kan imidlertid ikke
delta.
EUs støtte til Bosnia-Hercegovina,
Kroatia, Den føderale republikken Jugoslavia og Makedonia
reguleres videre gjennom den såkalte OBNOVA-forordningen,
som bl.a. gir regler om hvem som skal kunne delta i anbud og kontrakter
for leveranser ifm. bistandsprosjekter i disse landene. Denne rettigheten
er begrenset til juridiske personer i EUs medlemsland, de land som mottar
støtte under OBNOVA-forordningen og under PHARE-programmet.
Juridiske personer defineres som de som er etablert i henhold til
gjeldende regelverk i EUs medlemsland, i OBNOVA-mottakerstat, eller
i PHARE-mottakerstat, og som har hovedadministrasjonen eller hovedvirksomheten
i et av disse landene, eller har et registerert kontor der hvor
aktivitetene har en reell og vedvarende tilknytning til økonomien
i disse områdene.
Kommisjonen vil i løpet av de nærmeste
tre måneder foreslå et nytt regelverk hvor en
skal søke å inkorporere alle støtteforordninger
til regionen i ett program. I den forbindelse presenterte Kommisjonen
8. desember 1999 en melding til Rådet og Europaparlamentet
om retningslinjer for støtte til enkelte land, kalt CARA-programmet
(Community Association and Reconstruction Assistance). CARA-programmet
skal forslagsvis dekke Albania, Bosnia-Hercegovina, Kroatia, Den
føderale republikken Jugoslavia og Makedonia. PHARE vil
dermed konsentreres om søkerlandene i Sentral- og Øst-Europa,
mens OBNOVA, som opprinnelig var et støtteprogram for eks-Jugoslavia,
forslagsvis fortsetter i sin nåværende form.
La meg avslutningsvis kort kommentere den begrensede
bindingen av den norske bistanden til Balkan som det i St.meld.
nr. 13 (1999-2000) er lagt opp til fra Regjeringens side.
I utgangspunktet, og i samsvar med vårt
hovedsyn, ønsket Regjeringen at også den norske
bistanden til denne delen av verden skulle være ubundet.
I og med at EU, som både er den dominerende bidragsyteren
og som dessuten sammen med Verdensbanken er gitt et hovedansvar
med å koordinere bistanden til regionen, vil binde sin
bistand på den måte som er beskrevet i St.meld.
nr. 13 (1999-2000) og ovenfor, har vi etter mitt syn ikke annet
valg enn å fravike prinsippet på de samme innsatsområder
som EU gjør det. Noe annet ville være å sette
norske bedrifter i en meget ugunstig konkurransesituasjon, og være
i strid med de synspunkter et flertall i komiteen har gitt uttrykk
for i Innst. S. nr. 98 (1999-2000) av 18. november 1999, om statsråd
Frafjord Johnsons utviklingspolitiske redegjørelse.
Regjeringen vil imidlertid arbeide for at EU
og de andre større bidragsyterne til regionen avbinder
sin bistand snarest mulig slik at vi kan gjøre det samme.
Det bes om en oversikt over både de
faktiske foreliggende og de lovede økonomiske bidrag til
Stabilitetspakten og også eventuelt andre bidrag til gjenoppbygging
på Balkan fra stater og internasjonale organisasjoner.
Jeg viser til brev fra utenrikskomiteen v/Haakon Blankenborg
av 1. februar i år vedrørende ovennevnte.
Medlemmene i Stabilitetspakten har forpliktet
seg til å støtte opp under pakten og dens målsettinger.
For de land og organisasjoner som bidrar med assistanse til Sørøst-Europa
vil Stabilitetspaktens målsettinger utgjøre en
viktig del av rammeverket for innretting av den totale bistanden
til regionen.
Pågående konsultasjoner mellom
medlemmene i Stabilitetspakten har til mål å identifisere
konkrete enkeltprosjekter og aktiviteter som bør prioriteres innenfor
enkelte sektorer. Resultatet vil bli lagt frem forut for finansieringskonferansen
for Stabilitetspakten, som er planlagt avholdt 28. og 29. mars d.å.
En mer utfyllende oversikt over hvor stor del av staters og organisasjoners
bidrag til regionen som vil bli kanalisert via de konkrete prosjektene
som prioriteres under Stabilitetspakten vil ventelig fremkomme ifm.
nevnte finansieringskonferanse.
I lys av ovennevnte er verken stater eller organisasjoner
på nåværende tidspunkt i stand til å gi
presise opplysninger mht. foreliggende og lovede økonomiske bidrag
til konkrete prosjekter under Stabilitetspakten. Følgende
oversikt viser hvilke ressurser de viktigste bidragsyterne til gjenoppbygging
på Balkan har satt av for 2000, samt separate midler som
allerede er besluttet satt av til konkrete aktiviteter under Stabilitetspakten.
| Ramme
for 2000, bidrag
til gjenoppbygging på
Balkan
(mill. kr.) | Foreliggende
og lovet økonomisk bidrag til Stabilitetspakten
(mill. kr.) |
Stater | | |
Canada | 927 (1999-2000) | ikke besluttet |
Danmark | ikke besluttet, 578 i 1999 | ikke besluttet |
Frankrike | ikke besluttet, 2 872 i
1999 | ikke besluttet |
Italia | 1 170 (2000-2003) | ikke besluttet |
Japan | ikke besluttet, 1 937 i
1999 | ikke besluttet |
Nederland | 1 848 | 204 |
Storbritannia | 420 (2000-2001) | ikke besluttet |
Sveits | 900 | 75 |
Sverige | 506 | ikke besluttet |
Tyskland | 1 256 | ikke besluttet |
USA | 4 505 | 18 |
Østerrike | ikke besluttet, ca. 2 700
i perioden 1996-99 | 12 |
Internasjonale
organisasjoner | | |
EBRD* | 7 127 (lån og
gave) | ikke besluttet |
EU-kommisjonen | 4 262 | ikke besluttet |
FN | 5 395 | 900 |
ICRC** | 850 | ikke besluttet |
Verdensbanken | ikke besluttet, 5 558 i
1999 (lån og gave) | ikke besluttet |
* Den europeiske
bank for gjenoppbygging og utvikling
** Internasjonale
Røde Kors Komité
I St.m. 13 (1999-2000) henvises det til at Regjeringen
har tatt et initiativ overfor EU-kommisjonen om at norske bedrifter
skal konkurrere om oppdrag finansiert av EU på Balkan,
mot at bedrifter i EU-land skal få tilsvarende rettigheter
hva angår gjenoppbyggingsprosjekter finansiert med norske
bistandsmidler.
Kan utenriksministeren presisere hva dette initiativet dreier
seg om, og i tilfelle hvorfor det ikke var mulig å oppnå enighet
med EU-kommisjonen om dette spørsmålet?
Jeg viser til brev fra Utenrikskomiteen av 23. februar d.å.
vedlagt brev fra Høyres Stortingsgruppe av 22. februar
d.å.
Det er Regjeringens målsetting å skape
gunstige konkurransevilkår for norsk næringsliv
mht. gjenoppbyggingsprosjekter i Sørøst-Europa.
Bistandssektoren er unntatt fra EØS-regelverket for offentlige
innkjøp, og også fra WTO-regelverket. Følgelig
står EU-kommisjonen fritt til å reserve bistandsrelaterte
oppdrag for bedrifter i EU-området, også når
det gjelder gjenoppbygging i Sørøst-Europa.
Etter ikrafttredelsen av EØS-avtalen
har det vært tatt flere initiativ om norsk deltakelse i
slike programmer, både på politisk nivå og
på embetsplan. I forbindelse med opprettelsen av EUs Gjenoppbyggingsbyrå for Kosovo
i 1999 ble det tatt kontakt med EU-kommisjonen, og man drøfter
muligheten for å åpne for gjensidig konkurranse
om anbud innenfor hverandres bistandsprogrammer ifm. gjenoppbygging
i første rekke i Kosovo. En lignende drøftelse
fant sted med EUs representant i Pristina. Det var ikke interesse
for en slik mulighet fra EU-kommisjonens side. Det ble pekt på at bistandssektoren
er unntatt fra gjeldende regelverk for offentlige innkjøp.
Fra EUs side ble det pekt på at norske bedrifter kunne
benytte sine datterselskaper i EU for å tilby sine tjenester.
Dessuten viste EU-kommisjonens representanter til diskusjoner med
ikke-medlemsland i regionen som ønsker bedre tilgang til
EUs marked, og mente at det ville være vanskelig å vinne forståelse
fra dem for at Norge eventuelt skulle få bedre adgang.
I Stortingsmelding 13 (1999-2000) vises det
til Regjeringens arbeid for å oppgradere Norges observatørstatus
i Stabilitetspakten på Balkan til medlemsstatus.
Hvilke konkrete initiativer vil Regjeringen
ta for å sikre at Norges deltakelse i Stabilitetspakten
tilsvarer den rolle Norge hadde i forbindelse med formannsskapet
i OSSE?
Norge deltok i 1999 i Stabilitetspakten for
Sørøst-Europa i egenskap av formannskapet i OSSE.
Vi hadde således en særstilling i forhold til
andre deltakerland i og med at OSSE utgjør Stabilitetspaktens
politiske overbygning. Etter at OSSE-formannskapet var over ved årsskiftet,
har Norge hatt observatørstatus i Stabilitetspakten.
Regjering har imidlertid arbeidet aktiv for
at Norge skal få status som deltaker med fulle rettigheter.
Dette arbeidet ser nå ut til å føre frem.
Paktens Spesialkoordinator, Bodo Hombach, har i brevs form informert meg
om at han har til hensikt å foreslå at Norge, sammen
med Sveits, Japan og Canada gis full deltakerstatus i Pakten under
møtet i Paktens Regionale Bord i april i år. Regjeringen
ha så langt ikke mottatt opplysning som tyder på at
Hombachs forslag ikke vil få den nødvendige støtte.
Det er således grunn til å tro at Norge for alle
praktiske formål vil delta med fulle rettigheter i Pakten
i løpet av april. Den formelle godkjenningen av Norges
deltakelse vil i så fall bli foretatt av et Utenriksministermøte
senere i år.
Oslo, i utenrikskomiteen, den 9. mars 2000
Thorbjørn Jagland
leder |
Haakon Blankenborg
ordfører |
Einar Steensnæs
sekretær |