Karbonfondet har som formål å investere
i prosjektbaserte klimagassreduksjoner i utviklingsland og i land med
overgangsøkonomier. Målet er at utslippsreduksjonene
skal godkjennes under de to prosjektbaserte Kyotomekanismene, nedfelt
i Kyotoprotokollen av desember 1997; Felles gjennomføring
(JI) under artikkel 6 og Den grønne utviklingsmekanismen
(CDM) under artikkel 12. Felles gjennomføring gir muligheter for
prosjektbasert samarbeid mellom land som har utslippsforpliktelser,
herunder land med overgangsøkonomier. Den grønne
utviklingsmekanismen åpner for at industriland kan finansiere
utslippsreduserende prosjekter i utviklingsland og benytte de oppnådde utslippsreduksjonene
til å møte deler av sine forpliktelser under Kyotoprotokollen.
Verdensbanken vil etablere en portefølje
av utslippsreduserende prosjekter og inngå avtaler med
vertslandene for de enkelte prosjektene. Investorene som tilfører
midler til Karbonfondet vil få en forholdsmessig andel
av de realiserte utslippsreduksjonene fra prosjektene. Hensikten
er at de realiserte utslippsreduksjonene fra Karbonfondet skal kunne
brukes til å oppfylle deler av det enkelte lands utslippsforpliktelser
under Kyotoprotokollen for perioden 2008-2012.
Norge har under Kyotoprotokollen forpliktet
seg til maksimalt å øke klimagassutslippene med
1 pst. i årlig gjennomsnitt i perioden 2008-2012 i forhold
til utslippene i basisåret 1990. Som et supplement til
nasjonale tiltak for å redusere klimagassutslippene vil
Norge aktivt ta i bruk de fleksible gjennomføringsmekanismene
under Kyotoprotokollen.
Investorene i Karbonfondet vil være
både stater og private selskaper. Deltakende stater vil
forplikte seg til individuelle andeler på USD 10 mill.
og private selskaper til andeler på USD 5 mill.
Det er Norges holdning at Kyotomekanismene skal være
markedsbaserte og at privat sektor skal involveres aktivt. Samtidig
er det de nasjonale myndigheter som har ansvaret for at Kyotoforpliktelsene
overholdes. En helhetlig og effektiv klimastrategi krever derfor
samarbeid mellom myndighetene og privat sektor. En av hensiktene
med statlig norsk deltakelse i Karbonfondet er å gi et
positivt signal til norske private aktører som vurderer å slutte
seg til Karbonfondet.
Regjeringen legger til grunn at Kyotoprotokollen
vil tre i kraft og at utslippsreduksjonene fra prosjektene i Karbonfondet
vil kunne hjelpe deltakerne til å oppfylle deler av sine
forpliktelser under protokollen. Dersom det blir klart at det ikke
oppnås kreditering av utslippsreduksjonene iht. Kyotoprotokollen
vil Regjeringen arbeide for at fondet avvikles i sin nåværende
form. Uansett fremdrift i klimaforhandlingene vil det imidlertid
være nødvendig med en nasjonal strategi basert på en
langsiktig og kostnadseffektiv tilnærming til reduksjon
av de globale klimautslippene. Her vil privat sektor ha en sentral
og naturlig plass. Norske bidrag til Karbonfondet vil være
en del av en slik strategi.
Statlig norsk deltakelse i Karbonfondet medfører
i henhold til avtalen en samlet forpliktelse på USD 10 mill.,
dvs. om lag 80 mill. kroner med dagens valutakurs. Norges bidrag
foreslås dekket over Utenriksdepartementets budsjett, kap.
197 post 76 Tilskudd til internasjonale klima og miljøtiltak.
Det er bevilget 8 mill. kroner til Karbonfondet over denne posten
i statsbudsjettet for 2000.
Da norsk deltakelse i Karbonfondet innebærer økonomiske
forpliktelser over flere år, er Stortingets samtykke til
inngåelse av avtalen nødvendig etter Grunnlovens § 26
annet ledd. Avtalen blir bindende for Norge ved undertegning uten
etterfølgende skritt fra norsk side. Den blir derfor forelagt
Stortinget før undertegningen.
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet,
vil vise til at global oppvarming er et av de mest alvorlige miljøproblemene
verden står overfor. 1998 var det hittil varmeste året
i dette århundret, og seks av de varmeste årene
var på 1990-tallet.
Flertallet vil videre vise til
at drivhuseffekten er et globalt problem, som må løses
gjennom internasjonalt samarbeid eller internasjonale avtaler. Kyotoavtalen
er et første viktig skritt i den internasjonale innsatsen
for å redusere utslippene av klimagasser.
Flertallet har merket seg at
bruk av fleksible gjennomføringsmekanismer vil være
et supplement til nasjonale tiltak for å redusere utslipp
av klimagasser, og at Verdensbanken i 1997 tok et initiativ for å etablere
et fond for investeringer i prosjektbaserte klimagassreduksjoner
i utviklingsland og i land med overgangsøkonomi, Verdensbankens
Karbonfond (The Prototype Carbon Fund).
Flertallet mener at norsk deltakelse
i Verdensbankens Karbonfond er i tråd med Norges internasjonale miljøengasjement
og miljøforpliktelse.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet ser
Verdensbankens Karbonfond som en direkte forlengelse av Kyotoprotokollen.
Det er i den forbindelse naturlig at det flertall som gikk inn for å ratifisere
Kyotoprotokollen også følger opp de forpliktelser
dette flertall har gått inn for.
Disse medlemmer viser til Fremskrittspartiets merknader
i Innst. S. nr. 233 (1997-1998) om Norges oppfølging av
Kyotoprotokollen, hvor Fremskrittspartiet gikk imot ratifikasjonen.
På denne bakgrunn vil disse medlemmer ikke
gå inn for norsk deltakelse i Verdensbankens Karbonfond.
Komiteen har for øvrig
ingen merknader, viser til proposisjonen og rår Stortinget
til å gjøre slikt
vedtak:
Stortinget gir samtykke til inngåelse
av en avtale om norsk deltakelse i Verdensbankens Karbonfond, i
samsvar med forslag fremlagt i St.prp. nr. 40 (1999-2000).
Oslo, i utenrikskomiteen, den 28. mars 2000
Einar Steensnæs
leder |
Marit Nybakk
ordfører |
Haakon Blankenborg
sekretær |