Radiofrekvenser er en knapp nasjonal ressurs
som gjør at det er nødvendig å begrense
antall tilbydere som får mulighet til å bygge
ut eget mobilnett.
Det er pr. i dag bare to selskaper, Telenor
Mobil AS og NetCom GSM as, som tilbyr mobile teletjenester basert
på utbygging av eget mobilnett i Norge. Brukernes valgmuligheter
har så langt vært begrenset til de to konsesjonærene.
Telia ble tildelt konsesjon for utbygging og drift av mobilsystemet
DCS 1800. Telia har imidlertid ikke etablert et slikt mobilsystem.
Uavhengige tilbydere har i det siste krevd å få tilgang til
mobiloperatørenes radioaksessnett for på den måten å produsere
og selge egne mobile teletjenester basert på egne SIM-kort
i konkurranse med mobiloperatørene. (SIM=Subscriber
Identification Module.) En slik type tilgang vil kunne ses på som
en slags "unbundling" av radiodelen i mobilnettet, og vil ha visse
fellestrekk med "local loop unbundling" (LLUB) eller tilsvarende
former for tilgang til aksessdelen i det faste nettet, jf. St.meld.
nr. 24 (1998-1999). En tilbyder som får slik tilgang til
et mobilnett vil kunne fremstå som en "virtuell mobiloperatør".
Tilgangsspørsmålet for tilbydere
uten eget nett er først og fremst knyttet til slike virtuelle
mobiloperatører. Her er tilgang mest omtvistet, og dette
er den tilgangsform som potensielt kan sies å ha de største
samfunnsmessige effektene. Slik uavhengig tjeneste-tilbyder, virtuell
mobiloperatør, menes således tilbyder som får
tilgang til eksisterende mobiloperatørers radioaksessnett,
for på den måten produsere og selge mobiltjenester
i konkurranse med de eksisterende mobiloperatørene, og
med egne SIM-kort.
En virtuell mobiloperatør vil kunne
markedsføre og selge sine tjenester i eget navn, og vil
også kunne stå for hoveddelen av tjenesteproduksjonen.
På denne måten vil tjenestene kunne fremstå som
mer forskjellige fra mobiloperatørens egne tjenester enn
hva tilfellet er ved rent videresalg.
SIM-kortet identifiserer den enkelte abonnent
og inneholder også en kode som identifiserer den bestemte
mobiloperatøren. For at abonnentene skal kunne bruke mobiltelefonen
også i utlandet, inngår mobiloperatørene
såkalte "roamingavtaler" med mobiloperatører i
andre land. "Roaming" brukes om avtaler mellom tilbydere av mobilnett
om bruk av hverandres nett.
For å pålegge tilbydere med
sterk markedsstilling å gi tilgang for virtuelle mobiloperatører,
må det etter Samferdselsdepartementets vurdering kunne
sannsynliggjøres at et slikt pålegg vil tilføre
mobilmarkedet og sluttbrukerne fordeler som overgår de
mulige ulempene, og at virkningene ikke kan oppnås på annet
og bedre vis.
De viktigste samfunnsmessige fordelene ved å gi
tilgang for virtuelle mobiloperatører synes å være økt konkurranse
med hensyn til å utvikle nye tjenester. Dette er noe andre
former for tilgang i mindre grad legger til rette for. Økt
konkurranse med hensyn til å utvikle nye teletjenester
vil for sluttbrukerne kunne innebære et bedre og bredere
utvalg av tjenester, samt lavere sluttbrukerpriser. I tillegg vil
virtuelle mobiloperatører kunne øke
muligheten for flere totalleverandører innenfor telesektoren,
slik at en bedrer forholdene for utvikling av et bredt tjenestespekter.
Et større utvalg av totalleverandører vil også gjøre
det lettere for sluttbrukerne å forholde seg til én
eller få telekommunikasjonsleverandører, samt
legge til rette for investeringer i tjenesteleverandørmarkedet.
De viktigste samfunnsmessige ulempene ved å gi
tilgang for virtuelle mobiloperatører synes å være
muligheten for at de eksisterende mobiloperatørene får
reduserte investeringsmotiver. Virtuelle mobiloperatører vil
kunne medføre at de eksisterende mobiloperatørenes
forventninger til fremtidig avkastning på nettinvesteringer
reduseres og blir forbundet med større usikkerhet. Dersom
samfunnsmessig ønskelige investeringer ikke foretas, kan
det få negative konsekvenser for videre utbygging av mobile
telenett og -tjenester i Norge. Virkningene på investeringene
av å gi tilgang vil imidlertid i høy grad avhenge
av hvilke vilkår som vil bli fastsatt og praktiseringen
av disse. Vilkårene er således av vesentlig betydning
for vurderingen av konsekvensene av å skulle gi tilgang.
For å kunne oppnå et samfunnsmessig ønskelig
nivå på investeringene, vil det være
en nødvendig forutsetning at det i vilkårene fastsettes
kostnadsorienterte priser for tilgang og mekanismer som reduserer
usikkerheten med hensyn til de virtuelle mobiloperatørenes
behov for å kjøpe trafikk i eksisterende nett.
Det er imidlertid knyttet usikkerhet til i hvilken grad det er mulig å oppnå en
vellykket praktisering av slike vilkår.
Videre er det sannsynlig at det å legge
til rette for virtuelle mobiloperatører vil gjøre
det mindre attraktivt å bygge ut nye mobilnett.
Etter en totalvurdering av de mulig samfunnsmessige
konsekvensene av å pålegge tilbyder med sterk markedsstilling å gi
tilgang for virtuelle mobiloperatører, er det departementets
oppfatning at det er usikkert om et slikt pålegg kan tilføre
mobilmarkedet og sluttbrukerne fordeler som overgår ulempene.
I tillegg er dette en problemstilling EU foreløpig ikke
har tatt stilling til, og det er uklart hva situasjonen vil bli
i resten av Europa. Med bakgrunn i dette mener Samferdselsdepartementet
at tilbydere med sterk markedsstilling på nåværende
tidspunkt ikke bør pålegges å gi tilgang for
virtuelle mobiloperatører.
I lys av konkurranseutviklingen i det norske
telemarkedet og utviklingen av det teleregulatoriske regimet ellers
i Europa, vil departementet jevnlig vurdere behovet for innføring
av ytterligere konkurransestimulerende tiltak.
I EU er man nå i gang med en totalgjennomgang
av regelverket på telesektoren - "1999-review". Tilgang til
mobilnett vil etter all sannsynlighet være et av de tema
som vil bli berørt her. Resultatet av denne prosessen ligger
imidlertid flere år frem i tid. Det forventes at det reviderte
regelverket vil tre i kraft i 2002- 2003.
Komiteen sitt fleirtal, medlemene
frå Arbeidarpartiet, Kristeleg Folkeparti, Senterpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Venstre, vil peike på at
vi her i landet ligg langt framme når det gjeld utbygging
og bruk av avanserte teletenester. Dette gjeld både på det
faste og det mobile telenettet. Fleirtalet vil peike
på at Stortinget ved fleire høve, seinast ved
behandling av St.meld. nr. 24 (1998-1999) har slått fast
telepolitiske mål som skal medverke til at Noreg òg
i framtida skal ha leiande posisjon på dette feltet. Det
er viktig at rammevilkåra og dei løysingar ein
kjem fram til støttar opp under desse måla.
Fleirtalet vil peike på at
i mobilnettet er prisane på tenestene blant dei lågaste
i verda. Dette har ein fått til trass at vi har spreidd
busetnad og utfordrande geografi. Vi har i dag ei dekning på 94
pst. av innbyggarane. Dette er betre utbygging enn konsesjonane
sine minstekrav. Sjøl om konsesjonskrava er oppfylte, er det
er forholdsvis store område som fortsatt ikkje er dekka.
Det er difor ønskjeleg at dekningsgraden blir ytterlegare
auka.
Fleirtalet støttar Regjeringa
sitt syn på at ein ikkje skal gi tilgang til virtuelle
operatørar i mobilnettet. Det viktigaste argumentet for
dette synspunktet er at dei eksisterande og nye mobiloperatørane
vil få reduserte investeringsmotiv. Fleirtalet vil
peike på at ein nå står føre
innføring av tredje generasjons system for mobilkommunikasjon
(3G). 3G er eit system som vil føre til store investeringsbehov.
Systemet har dessutan enno mange usikre sider når det gjeld
tekniske løysingar.
Fleirtalet vil peike på at
dersom virtuelle operatørar får tilgang, kan dette
føre til nye utbyggingsbehov for netteigar. Sjølv
om den virtuelle operatøren skal vere med å finansiere
dette, har det vist seg vanskeleg å finne fram til vilkår
som er tilfredsstillande for begge partar.
Fleirtalet vil peike på at
ein i meldinga snakkar om "pålegg om tilgang". Dersom eigarar
av mobilnett ønskjer å opne netta sine for virtuelle
operatørar, kan dei gjere det innafor gjeldande regelverk
med grunnlag i avtale mellom partene.
Fleirtalet er kjent med at ein
vil opne for at det nye mobilsystemet (UMTS) får tilgang
til dei eksisterande GSM-netta gjennom nasjonal roaming. Sidan ein vil
lyse ut fire UMTS-Konsesjonar, vil dette føre til auka
aktivitet i GSM-nettet. Fleirtalet meiner at dette òg
er ein grunn til at ein på noverande tidspunkt ikkje bør
opne for virtuelle operatørar.
Fleirtalet vil vise til at fleire
aktørar (tilbydarar) no er inne på dei to mobilnetta,
gjennom vidaresal av mobile tenester, såkalla "en gros"-sal
eller "wholesale". Tilbydarar driv stort sett med vidaresal av mobiloperatøren
sine tenester, men kan og i ei viss grad definere eigne abonnement òg
prisar, dessutan produsere og levere verdiaukande tenester. Fleirtalet ønskjer ei
utvikling som betrar og vidareutviklar det totale tilbodet av tenester.
Fleirtalet ber Regjeringa følgje
utviklinga nøye for å sikre dette.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre mener at et egnet virkemiddel for å bedre
konkurransen innen mobiltelefoni vil være å slippe
til virtuelle operatører. I meldingen fremfører departementet
gode argumenter for å slippe til virtuelle operatører
på mobilnettet. Det er derfor skuffende og overraskende
at Regjeringen velger å gå imot at virtuelle operatører
skal få tilgang til mobilnettet og slik bidra til lavere
priser og innovasjoner på tjenestesiden.
Disse medlemmer har merket seg
departementets fremheving av at virtuelle operatører
er egnet som virkemiddel for å få ned de høye
internasjonale roamingprisene.
Også de fleste høringsinstansene,
deriblant Forbrukerrådet, uttaler seg positivt om virtuelle
operatører på mobilnettet og hevder at virtuelle
operatører vil bidra til styrket konkurranse og reduserte
priser.
Disse medlemmer vil vise til
at Post- og teletilsynet, etter uenighet mellom Telenor og NetSystem (Sense)
om tilgangen til Telnors mobilnett, den 10. september 1998 fattet
følgende vedtak:
«Med hjemmel i forskriften § 4-9,
pålegger Post- og teletilsynet Telenor Mobil å inngå avtale
med NetSystem om bruk av Telenor Mobils offentlige mobilkommunikasjonsnett,
med det formål å tilby tjenestene til NetSystems
egne brukere. Dette betyr bl.a. at NetSystem ifølge
avtalen vil kunne benytte egne SIM-kort i Telenor Mobils nett. Avtalevilkår
fastsettes av partene etter kommersielle forhandlinger, under de
rammer som er gitt i forskriften, herunder at Telenor Mobil plikter å levere
tilgang til kostnadsbaserte priser."
Vedtaket i Post- og teletilsynet ble påklaget
av Telenor, NetCom og Telia. I vedtaket i klagesaken fra 12. desember
1998 fastslår Post- og teletilsynet:
«Vi kan ikke se at Telenor, Netcom eller Telia har fremlagt
opplysninger eller fremmet anførsler under klagebehandlingen
som gir holdepunkter for at vedtaket lider av saksbehandlingsfeil,
at det bygger på uriktige faktiske forutsetninger eller
feil i rettsanvendelsen. Post- og teletilsynet kan på dette
grunnlag og etter en fornyet vurdering av saken ikke se at vedtaket
er ugyldig eller at de av andre grunner bør omgjøres.»
Disse medlemmer vil vise til
Post- og teletilsynets vedtak fra 10. september 1998 om å åpne
Telenors og Netcoms mobilnett for en virtuell operatør
- Sense. Samferdselsdepartementet overprøvde da den regulatoriske
fagmyndighet og ga Post- og teletilsynets vedtak oppsettende virkning.
Når departementet nå går imot virtuelle
operatører, er det en tilsidesettelse av faglige råd
og undergraving av Post- og teletilsynets posisjon som regulatorisk
myndighet. Post- og teletilsynets vedtak fra 1998 viser at det innen
konsesjonene som er tildelt Telenor og Netcom er hjemmel til å innføre
virtuelle operatører.
Det er et paradoks at mens Danmark og Sverige endrer
lovverket for å kunne slippe til virtuelle operatører, ønsker
den norske regjeringen ikke å tillate virtuelle operatører
selv om man har lovhjemmel for å tillate det.
Å åpne mobilnettet for virtuelle
operatører vil skje i henhold til Open Network Position
(ONP)-prinsippene. ONP inneholder tre hovedprinsipper:
I sine høringsuttalelser argumenterer
Telenor og Netcom mot å slippe til virtuelle operatører
fordi de hevder at det vil svekke incentivene for å investere
i og oppgradere mobilnettet.
Disse medlemmer er kjent med
at Post- og teletilsynet for tiden utarbeider prinsipper for kostnadsbaserte
priser som i tillegg til å bidra til lave sluttbrukerpriser
skal sikre innehavere av nett en rimelig avkastning på investeringer
i nettet og incitamenter til videreutvikling av nettet. Det må her
legges til grunn de samme krav til avkastning for fastnett og mobilnett.
I stortingsmeldingen redegjør departementet
for hvordan man gjennom avtaleverket mellom mobiloperatører
og virtuelle operatører kan legge inn sikkerhetsordninger
som sikrer mobiloperatørene minimumsinntekter dersom trafikkprognosene
avviker vesentlig fra prognosene i avtalene som inngås.
På denne måten reduseres faren for at mobiloperatørene
investerer i overkapasitet i sine nett.
Disse medlemmer mener det svekker
troverdigheten til norsk teleforvaltning at Samferdselsdepartementet,
som forvalter statens eierskap i Telenor, i spørsmålet
om virtuelle operatører støtter Telenors standpunkt
som synes å ha økonomiske interesser av at det
ikke åpnes for virtuelle operatører.
Disse medlemmer konstaterer at
Regjeringen foreslår å øke konkurransen
på fastnettet ved å innføre LLUB selv
om det på fastnettet gledelig nok finnes alternative aksesser.
På mobilnettet hvor det ikke finnes alternative aksesser
til Netcom og Telenors mobilnett, går Regjeringen imot å åpne
for virtuelle operatører. Mangelen på en konsekvent
politikk og prinsipielle vurderinger fra departementets side er
påtakelig.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at Regjeringen på det nåværende tidspunkt
velger å gå imot at virtuelle operatører
ved påbud skal få tilgang til mobilnettet.
Disse medlemmer mener at selv
om dagens regelverk ikke hindrer at det inngås avtaler
mellom netteiere og virtuelle operatører og slik bidra
til lavere priser og innovasjoner på tjenestesiden, så er
det viktig at virtuelle operatører sikres denne retten.
Disse medlemmer er av den formening
at konsesjoner og reguleringer kun innføres der det er begrensninger
i mulighetene, for eksempel eksisterende luftbårne frekvenser.
Disse medlemmer mener at i henhold
til eiendomsretten så bør virksom konkurranse
i størst mulig grad ivaretas ved tjenesteleverandørers
frivillige avtaler med netteierne, men at virtuelle operatører
sikres adgang ved pålegg fra myndighetene.
Disse medlemmer mener at det
vil bedre konkurransen i mobilnettet at det nå gis fire
nye konsesjoner i 3G.
Disse medlemmer er positiv til
at statens eierrolle i Telenor nå flyttes til Nærings-
og handelsdepartementet.
Disse medlemmer ser i likhet
med OECD, ingen grunn til at den norske stat skal sitte med eierinteresser
i Telenor, og det er viktig at en privatiseringsprosess kommer i
gang selv om fusjonen mellom Telenor og Telia kollapset.
Disse medlemmer er derfor tilfreds
med at Telenor børsnoteres og viser til at svenske Telia
har bebudet salg av 25 pst. av sine aksjer før sommeren
og at den svenske stat har gitt grønt lys for utsalg av
inntil 49 pst.
Disse medlemmer viser til at
Fremskrittspartiet allerede i Dokument nr. 8:56 (1997-1998) fremmet
forslag om salg av Telenor-aksjer og at statens eierrolle ble flyttet
over til Nærings- og handelsdepartementet.
Disse medlemmer er derfor tilfreds
med at dette nå går i orden ved at Telenor børsnoteres,
og at Nærings- og handelsdepartementet overtar statens eierrolle
i Telenor.
Komiteen sitt flertall, medlemene
frå Arbeidarpartiet, Kristeleg Folkeparti, Senterpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Venstre, viser til brev av
28. mars 2000 frå Samferdselsdepartementet til komiteen
der det vert orientert om at vedtak om innføring av fast
føreval i mobilnettet skal vurderast på nytt. Fleirtalet deler departementet
sine vurderingar om at det er usikkert at det er føremålstenleg å ha
ei anna regulering i Noreg enn i resten av EØS-området.
Det blir føresett at ei ny vurdering av dette spørsmålet
blir gjennomført raskt, og at Stortinget blir informert
om resultatet på ein eigna måte.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre er kjent med at det er i strid med direktiv
ONP rammedirektiv fra 1990 (387/90/EØS), endret
ved direktiv av 6. oktober 1997, at den statlige regulatoriske myndighet
er lokalisert i det samme departement som forvalter statens eierskap
i teleselskaper. Dette forholdet ble pekt på i Innst. S.
nr. 198 (1998-1999) og samferdselsministeren uttalte i den påfølgende
debatt den 3. juni 1999 følgende:
«En annen problemstilling som har vært berørt
gjentatte ganger, er skillet mellom forvaltningen av eierskapet
i Telenor og utøvelsen av regulatøroppgaver. Her
er det klart argumenter både for og imot. Regjeringen mener
imidlertid at det er uheldig eventuelt å forandre på dette
før vi har gjennomført sammenslåingen av
Telenor og Telia og børsintroduksjonen og nedsalget til
paritet i eierskapet er oppnådd. Etter dette vil jeg vurdere å flytte
utøvelsen av statens eierrolle til et annet departement
enn det departementet som har ansvaret for telereguleringen.»
Dette forholdet er snart ett år etterpå ennå ikke
brakt i orden. Regjeringens sendrektighet i denne saken har ført
til at forholdet er innklaget for ESA.
Disse medlemmer støtter
Post- og teletilsynets vedtak om at det skal innføres fast
operatørforvalg for mobile nett i Norge innen 1. november
2000, men er usikker på om dette vil skjerpe konkurransen
på mobiltelefonimarkedet i vesentlig grad.
Disse medlemmer har merket seg
at departementet fremholder at Norge i europeisk sammenheng har
lave samtalepriser på fastnett og mobilnett.
Ifølge tall fra OECD, OECD
COMMUNICATIONS OUTLOOK 1999, lå norske husholdningers
utgifter til abonnementsavgift i 1998 35 pst. over gjennomsnittet i
OECD.
Ifølge teleloven og tilhørende
forskrift heter det at tilgang til offentlig telenett, levering
av offentlig telefontjeneste og overføringskapasitet skal
tilbys allmennheten til kostnadsorienterte priser.
I brev av 9. mars 2000 kommenterer Post- og
teletilsynet Telenors ONP-rapport for 1998. Post- og teletilsynet
påpeker her at Telenor tar for høye priser og
skriver:
«På grunnlag av tallene i Telenors ONP-rapport
konkluderer Post- og teletilsynet med at prisene for telefoni ikke
var kostnadsorienterte i 1998. »
Videre heter det:
«Post- og teletilsynet antar at det er grunnlag for
en vesentlig lavere termineringspris fra Telenor Mobil, og ba derfor
i brev 28. januar 2000 selskapet dokumentere at gjeldende termineringspris
er kostnadsorientert eller beregne ny pris og presentere denne og
kostnadsgrunnlaget for tilsynet. Dette vil følges opp som
egen tilsynssak.»
Videre heter det:
«Når det gjelder kostnadsorientering av
Telenors priser for samtrafikk med fastnettet for 1998, kan ikke Post-
og teletilsynet se at Telenor for 1998 tilfredsstilte kravet om
kostnadsorienterte priser i forskriften.»
Disse medlemmer har merket seg
departementets vurdering av at det ikke er tilfredsstillende konkurranse
på mobilmarkedet. De to aktørene, Telenor AS og
Netcom GSM as, følger hverandre på prisnivå og abonnementsklasser.
Konsekvensen av den svake konkurransen er et mindre variert tjenestetilbud
og høye sluttbrukerpriser. Det understrekes av Post- og
teletilsynet som fremholder manglende innovasjon og tilbud av nye
tjenester, prisene på internasjonal roaming og termineringsprisene
på mobile nett som de fremste problemene ved den manglende
konkurransen i mobilmarkedet.
Disse medlemmer deler departementets
oppfatning om at konkurransen på mobilmarkedet ikke er
tilfredsstillende og at det bør iverksettes tiltak for å bedre konkurransen.