Det anbefales i meldingen å etablere
en bredt sammensatt innsatsstyrke - "Forsvarets innsatsstyrke for internasjonale
operasjoner" - som vil gi økte valgmuligheter når
en krisesituasjon oppstår og skape større forutsigbarhet
i planleggingen av våre utenlandsengasjementer. Den anbefalte
innsatsstyrken vil inngå i den ordinære forsvarsstrukturen.
Vedlegg 1 i meldingen angir organisasjon for styrkene.
Den grunnleggende strategi som ligger til grunn
for den anbefalte innsatsstyrken, er at hoveddelen av de enheter
som inngår i den skal kunne delta i de fleste typer oppdrag.
Styrkeenheten bør dessuten fortrinnsvis inngå i
flere såkalte styrkepakker og bidra i flernasjonale strukturer,
i tillegg til å kunne operere som selvstendige avdelinger
der forholdene ligger til rette for det.
Den tidligere oppdeling i norske NATO-reaksjonsstyrker
og FN-beredskapsstyrker faller bort. Den innsatsstyrken som anbefales
etablert skal kunne brukes i en hvilken som helst operasjon der
Regjeringen i samråd med Stortinget mener at Norge bør
delta. Et slikt enhetlig system utelukker ikke at Norge ved behov
kan bidra med enheter som ikke er en del av innsatsstyrken. Beslutninger
om dette vil måtte tas fra sak til sak, blant annet basert
på tilgjengelig personell og økonomiske avveininger.
En overordnet problemstilling med hensyn til
deltakelse i internasjonale militære operasjoner er forholdet mellom
reaksjonstid og utholdenhet. Norge har tradisjonelt vært
sterkere med hensyn til utholdenhet enn med hensyn til beredskap.
Opprettelsen av Telemark bataljon var et forsøk på å bøte
på denne svakheten. Dette kan imidlertid ikke uten videre
sies å ha vært et fullt ut vellykket prosjekt.
Selv om kvaliteten på styrken har vært god, har
beredskapen for styrken som helhet vært begrenset. Styrken
er dessuten ikke ment å ha noen utholdenhet utover seks
måneder, noe som fra et krisehåndteringssynspunkt
kan være uheldig.
Behovet for raskere reaksjonstid, økt
utholdenhet, mer spesialiserte kapasiteter og økte krav
til samvirke i alliansen samt de rekrutteringsmessige utfordringer, gjør
at det trolig vil kunne bli aktuelt å øke innslaget
av vervede.
For alle forsvarsgrener gjelder det at vi må finne
en bedre balanse mellom utholdenhet og reaksjonstid, og organisere
våre styrker slik at begge faktorene kan optimaliseres.
For at Forsvarets nye innsatsstyrke skal kunne
bli og holdes operativ, er tilstrekkelig kvalitet, kvantitet og
forutsigbarhet i personelltilgangen en absolutt nødvendighet.
Dette har de siste årene vært et betydelig problem,
spesielt for Hæren.
Det anbefales etablert en ordning der de som ønsker det
og er kvalifisert av det personell som er inne til førstegangstjeneste,
tilbys en begrenset økonomisk godtgjøring for å bruke
de tre siste månedene av førstegangstjenesten
til avdelingsvis samtrening for deltakelse i en gitt del av Hærens
reaksjonsstyrke. Styrken vil bli supplert etter behov med stadig
og ikke stadig tjenestegjørende personell. Nøkkelpersonell
følger sine soldater gjennom hele perioden, men tjenestegjør ved
sine ordinære hjemmeavdelinger i de perioder styrken ikke
er samlet.
Systemet vil - i tillegg til å legge
til rette for økt rekruttering gjennom en betydelig forbedret
incentivstruktur - også styrke mulighetene for å rekruttere
ikke stadig tjenestegjørende personell. Det anbefalte systemet
vil også gjøre det mulig å rekruttere
personell fra hele Hæren helt opp til niende måned
av førstegangstjenesten. Disse to faktorene vil gjøre
det mulig å trekke på hele gruppen av potensielt
personell.
Den delen av styrken som tilsvarer et løpende
engasjement, vil etter tre måneders samtrening gå direkte over
i deltakelse i en slik løpende operasjon - det vil si som
oppfølgingsstyrke, deretter stå 12 måneder
på beredskapskontrakt som reaksjonsstyrke, for så å avslutte
med en ny kontingent med utetjeneste, antagelig innledet av en kort
periode med oppfriskningstrening i Norge ((9+)3+6+12+6
måneder). I beredskapsperioden, det vil si de midtre 12
måneder, vil alt personell bli godtgjort etter gjeldende
særavtale. For å sikre forutsigbarhet i personelltilgangen
utbetales bonusen først etter at hele kontraktsperioden
er gjennomført, og da under forutsetning av at alle kontraktsvilkår
er oppfylt.
Ordningen vil gjøre det nødvendig
med en oppmykning av fredstjenesteloven, både med hensyn
til adgang til beordring for lengre uteperioder og med hensyn til kontraktstidens
lengde. Regjeringen går inn for at en slik oppmyking blir
gjennomført.
For at systemet skal innebære en rimelig
grad av forutsigbarhet for personellet så vel som for Forsvaret,
må det imidlertid legges inn begrensninger, både
med hensyn til lengden på kontraktsperioden, total "utetid"
og antall "uteperioder". Det vil i tråd med dette legges
inn som en forutsetning at personellet ikke kan sendes ut i en operasjon
mer enn to ganger i løpet av kontraktsperioden samt at
personellet ikke kan beordres til lengre uteopphold enn ni måneder
per kontingent, totalt 18 måneder for kontraktsperioden.
Begrensningene innebærer at dersom
en kontingent sendes ut som innsatsstyrke i løpet av beredskapsperioden,
vil den ikke kunne sendes ut i en løpende operasjon de
siste seks månedene av perioden. Av dette følger
at en løpende operasjon, når en ny operasjon igangsettes
med samme avdelingstype, enten må termineres eller tilføres
en oppfølgingsstyrke som genereres utenom de rotasjonsprosedyrer
som er lagt inn i denne modellen.
En vesentlig betingelse for å få den
skisserte modellen til å fungere, er at Regjeringens anbefalinger
med hensyn til godtgjøring gjennomføres samt at
systemet betraktes som en helhet, der det ikke gis mulighet for å velge
bare én del. Med hensyn til det siste punktet vil det muligens
være hensiktsmessig å åpne for unntak for
enkelte personellgrupper.
For de øvrige elementer i innsatsstyrken
anbefales det opprettet en (9+)3+24 måneders
ordning, med 27 måneders kontraktstid, dog med åpning
for at justeringer på enhetsnivå vil kunne bli
nødvendig for å oppnå maksimal forutsigbarhet
og fleksibilitet samt tilfredsstillende samtreningsnivå.
De begrensninger som gjelder total "utetid" og antall "uteperioder"
vil også gjelde denne kategorien personell. Denne modellen
vil også bli lagt til grunn for de deler av reaksjonsstyrken
som eventuelt ikke blir benyttet i et løpende engasjement, eksempelvis
i mulige situasjoner hvor Norge ikke opprettholder et løpende
hærengasjement med mekanisert infanteri.
På sikt vil de forskjellige forsvarsgreners
spesielle behov dessuten gjøre at justeringer i kontraktsforholdene
vil måtte gjennomføres. Dette vil bli løpende
vurdert i dialog mellom de berørte parter.
Forsvaret vil ikke være i stand til å sette
opp en helhetlig misjon på egen hånd, og noe slikt
vil i de fleste tilfelle heller ikke være politisk ønskelig.
Forberedelser til og planlegging for flernasjonalt samarbeid vil derfor
være en av Forsvarets viktigste fredstidsoppgaver med hensyn
til internasjonale militære operasjoner. Spesielt gjelder
dette for samarbeidet innad i NATO, der flernasjonalt samarbeid
trolig vil være et grunnleggende trekk i årene
i fremover. Samtidig er denne typen forberedelser også igangsatt
i flere andre fora.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti og Senterpartiet,
er enig i at en "Forsvarets innsatsstyrke for internasjonale operasjoner"
opprettes etter de retningslinjer og i henhold til den timeplan
som beskrives i stortingsmeldingen.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre er enig i at det opprettes en "Forsvarets
innsatsstyrke for internasjonale operasjoner" sammensatt av styrker
fra hær, sjø og luft samt spesialstyrker. Styrken
må bygges opp gradvis ut i fra behov og økonomi
og organiseres slik at den gir større forutsigbarhet under
planleggingen og gjennomføringen av våre utenlandsengasjement.
Prioritering mellom innsatsenheter i styrkene vil være
nødvendig.
Komiteen viser til
våre begrensede ressurser og understreker nødvendigheten
av at styrken organiseres på en slik måte at den
inngår i den ordinære forsvarsstrukturen og også bidrar
til å styrke forsvaret av norsk territorium.
Komiteen viser her til brev til
komiteen fra forsvarsministeren datert 5. oktober 1999, om personellbehovet. Komiteen merker
seg at utplassering av hele styrken på ca. 3 500 personell,
kun vil foreligge som en teoretisk mulighet og evt. med svært
kort varighet. Målsettingen er å kunne holde et
nivå på vårt løpende uteengasjement
nær det som har vært gjennomsnittet på 1990-tallet,
ca. 1 500 personell fra alle grener.
Komiteen vil her likevel peke
på at størrelsen på den foreslåtte
"styrke-poolen", 3 500 personell, er meget stor sett i forhold til
Norges folketall sammenlignet med andre land. Dersom f.eks. EU med
sine 370 mill. innbyggere skulle etablere en tilsvarende "styrke-pool"
ville den måtte bli på 300 000 personell.
Komiteen viser til at Norge er
et teknologisk relativt avansert høykostland med særlig høye
personellkostnader. Dette tilsier etter komiteens mening
at Norge prioriterer mindre, avanserte og spesialiserte enheter
i sin innsatsstyrke. Komiteen er enig i at forholdet
mellom reaksjonstid og utholdenhet er en overordnet problemstilling
med hensyn til deltakelse i internasjonale militære operasjoner. Komiteen deler
meldingens vurderinger av at dette bl.a. har å gjøre
med at Norge i liten grad har kunnet ha stående enheter
og enheter i beredskap. I lys av behovet for raskere reaksjonstid, økt
utholdenhet, mer spesialiserte kapasiteter og økte krav
til samvirke i Alliansen samt de rekrutteringsmessige utfordringer,
mener komiteen at det vil kunne bli aktuelt å øke
innslaget av vervede. Komiteen har i den sammenheng
merket seg at dette spørsmålet vil bli tatt opp
i større bredde i forbindelse med neste langtidsmelding,
og at det i den sammenheng vil bli nødvendig med en gjennomgang av
de vervedes arbeidsvilkår.
Komiteen er enig i at enhetene
i styrken skal kunne delta i flere typer oppdrag og at styrken bør kunne
inngå i flere "styrkepakker" og flernasjonale strukturer
så vel som operere selvstendig når forholdene
ligger til rette for det.
Komiteen er enig i at oppdelingen
i norske NATO-reaksjonsstyrker og FN-beredskapsstyrker faller bort og
at den innsatsstyrken som etableres skal kunne brukes i en hvilken
som helst operasjon der Regjeringen i samråd med Stortinget
mener at Norge bør delta. Komiteen er også enig
i at dette ikke utelukker at Norge, når ønskelig,
kan bidra med enheter som ikke er en del av innsatsstyrken. Komiteen anser
at dette særlig kan være aktuelt når
det gjelder styrker til operasjoner som etter hvert får
preg av rene vaktoppdrag, eller der oppdragene primært
er eller utvikler seg til å bli av politimessig art.
Komiteen er enig i at dersom
innsatsstyrken skal kunne bli operativ med nødvendig kvalitet
er forutsigbarhet i personelltilgangen en absolutt nødvendighet. Komiteen viser
til at dette så langt har vært et hovedproblem.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti og Senterpartiet viser
til den framlagte modellen for organisering av rekrutteringen til
Hærens reaksjonsstyrke. Flertallet slutter
seg til det anbefalte system for rekruttering og styrkegenerering
til Hærens reaksjonsstyrke slik det er foreslått
fra Regjeringen, den såkalte 9+3+6+12+6-modellen.
Dette vil være hovedmodellen med mulighet for tilpasning
for enkelte typer tjenester. Flertallet legger vekt
på at denne modellen bedre vil sikre personelltilgangen,
noe som er en absolutt nødvendighet for å sikre
Forsvarets nye innsatsstyrke. Det legges i den forbindelse vekt
på at uteengasjementet kommer som en direkte forlengelse av
samtreningsperioden. Videre vektlegges det at tjenesteperioden ute
for Hærens reaksjonsstyrke normalt ikke bør vare
lenger enn 6 måneder av gangen. Dette er bl.a. begrunnet
med faren for ettervirkninger. Flertallet mener også at
beredskapsperioden mellom to uteengasjementer bør være
av en relativt lang varighet. Det henvises i den forbindelse til
fagmilitære anbefalinger basert på erfaring fra
tidligere engasjementer. Blant annet UNIFIL-undersøkelsen.
Det legges også til grunn at en lengre varighet på kontraktene
enn i dag vil skape et bedre planleggingsgrunnlag og dermed økt forutsigbarhet.
Flertallet legger til grunn for
modellen at forslagene knyttet til godtgjøring gjennomføres,
og at modellen er en helhet når det gjelder viktige økonomiske
støtteordninger. Flertallet slutter seg
til forslaget og viser til at en slik modell vil kunne sikre både økt
reaksjonsevne og betydelig utholdenhet innenfor en og samme ramme.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre er enig i hovedtrekkene i forslaget, men
mener tjenestemønsteret bør vurderes nærmere
bl.a. i lys av uttalelsene fra befalsorganisasjonene i høringene.
I beredskapsperioden på 12 måneder kan det trolig
være vanskelig både å få seg
meningsfylt arbeide og å komme i gang med studier. Ordningen
vil derved kunne bli en hemsko når det gjelder rekrutteringen.
Komiteen peker i denne
sammenheng på at utetjenestens varighet må kunne
tilpasses ut fra hvor krevende og belastende tjenesten er. Kortere
perioder enn 6 måneder kan være nødvendig
når forholdene tilsier det, men den bør også kunne økes
til f.eks. ett år når operasjonen og tjenesten
er relativ enkel.
Komiteen understreker ellers
at tjenestemønstret og kontraktsforholdene må etableres
i tide og vurderes og justeres løpende utifra behov og
erfaring.
Når det gjelder etableringen
av styrken vil komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre påpeke nødvendigheten
av at IRF- og RRF-styrken gis første prioritet slik at
Norge snarest kan oppfylle allerede inngåtte forpliktelser.
Dernest bygges "Forsvarets innsatsstyrke for internasjonale operasjoner"
gradvis opp slik det også er lagt opp til i meldingen.
Disse medlemmer understreker
at tempoet dette kan skje i vil avhenge av utviklingen i de årlige
budsjetter idet nye oppgaver bare kan finansieres ved at rammen økes eller
ved at andre oppgaver fases ut.
Komiteen er enig i
at vårt styrkebidrag til internasjonale operasjoner inndeles
i "innsatsstyrker" og "oppfølgingsstyrker" og at Hærens
innsatsstyrke igjen inndeles i "reaksjonsstyrker" og "forsterkningsstyrker".
Komiteen viser til at IRF-styrken
etter forutsetningene skal ha en reaksjonstid på 7 dager,
innsatsstyrken for øvrig 30 dager bortsett fra Hærens
forsterkningsstyrker hvor den skal være 90 dager. Oppfølgingsstyrkene
har normalt en reaksjonstid på 6 måneder eller
mer.
Når det gjelder hvilke komponenter
innsatsstyrken skal bestå av, mener komiteen at
det bør legges særlig vekt på følgende
kriterier:
– Områder
hvor Norge har særlig kompetanse.
– Avdelinger hvor det i fredstid
er en høy grad av profesjonalitet.
– Avdelinger hvor behovet for
ekstra investeringer i forbindelse med operasjoner ute er lite.
– Områder hvor det er
av særlig viktighet å høste erfaring
fra operasjoner ute og fra aktivt samarbeide med våre allierte.
– Behov/ønsker
fra internasjonale organisasjoner som NATO, FN, VEU/EU
etc.
Komiteen vil understreke at utgiftene
til deltakelse i internasjonale operasjoner er vanskelige å forutse,
og dermed også vanskelig å planlegge for. Komiteen viser
her til sine merknader i Budsjett-innst. S. nr. 7 (1999-2000):
«Komiteen er enig i at Norges engasjement i internasjonale
fredsoperasjoner er en integrert del av norsk sikkerhets- og forsvarspolitikk.
Samtidig understreker komiteen nødvendigheten av at kostnaden
ved slike engasjement konsekvent finansieres som tillegg til den ordinære
forsvarsrammen, og minner om at Stortinget la dette til grunn under
behandlingen av gjeldende langtidsmelding (St.meld. nr. 22 (1997-1998)
i juni i fjor.»
Komiteen vil videre peke på at
Forsvarets deltakelse i internasjonale operasjoner også vil
kreve ekstra utstyr som i all hovedsak vil ha anvendelse i de enkelte operasjoner.
En må derfor vurdere om dette helt eller delvis bør
finansieres utenom forsvarsrammen.
Komiteen viser til brev fra forsvarsminister
Løwer av 31. januar 2000 som følger som vedlegg
til denne innstillingen og har i denne sammenheng merket seg at de
investeringer som må gjøres i forbindelse med
opprettelsen av Forsvarets innsatsstyrke hovedsakelig er knyttet
til Hærens bidrag og at disse vil ligge på omkring
496 mill. kroner for reaksjonsstyrken og 270 mill. kroner for oppfølgingsstyrken,
i alt 766 mill. kroner. For Sjøforsvaret dreier det seg
om 25 mill. kroner til investeringer og for Luftforsvaret 312 mill.
kroner, hvorav 110 mill. kroner til Luftforsvarets NASAMs enhet,
totalt 1 103 mill. kroner.
På grunn av disse betydelige
kostnadene og den meget anstrengte økonomiske situasjonen
i Forsvaret, karakterisert ved den såkalte "doble ubalansen",
finner komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet og Høyre det
ikke forsvarlig å ta stilling til en konkret endelig struktur
for Forsvarets innsatsstyrke for internasjonale operasjoner nå.
Dette synes heller ikke hensiktsmessig, da behovene kan forandre
seg over tid, og ikke minst påvirkes av den pågående
planprosessen fram mot neste langtidsmelding og behandlingen av
denne.
Disse medlemmer mener at den
i meldingen foreslåtte struktur for innsatsstyrken kan
være en rettesnor for en gradvis utbygging.
Komiteen har ingen
merknader til meldingen når det gjelder innmelding i internasjonale
styrkeregistre.