De siste årene har det foregått
en utvikling i retning av å forhåndsinstitusjonalisere
det flernasjonale militære samarbeidet. Det mest konkrete
og omfattende arbeidet har foregått innen NATO/PfP-rammen,
men også i FN, VEU samt andre mindre fora blir denne typen
forberedelser gjort.
For Norges del er utviklingen i retning av økt
flernasjonalitet et gode: for det første bør internasjonale
militære operasjoner prinsipielt sett drives på et
så bredt politisk grunnlag som mulig, for det andre vil
Norge som et lite land med begrensede ressurser nødvendigvis
ha problemer med å stille større helhetlige bidrag
til internasjonale operasjoner på egen hånd. Gjennom samarbeid
og arbeidsdeling får vi muligheten til å bidra
i operasjoner der vi ellers ikke ville hatt kapasitet til å være
med.
I tillegg til utviklingen i retning av flernasjonalitet har
det de senere år funnet sted en stadig sterkere grad av
uformell arbeidsdeling mellom internasjonale organisasjoner. Mens
flernasjonale operasjoner frem til tidlig på 1990-tallet
nesten utelukkende foregikk i FN-regi, ser vi nå klare
tendenser til en utvikling i retning av at FN fungerer som mandatgiver
og/eller legitimeringsgrunnlag for operasjoner der de operative
aspekter ivaretas av regionale organisasjoner eller kvalifikasjoner
av land. Det er imidlertid ikke gitt at denne utviklingen vil vedvare,
og FN vil uansett også i fremtiden være det viktigste
globale organet for internasjonale fredsoperasjoner.
Det er også en mulighet for at vi i
tiden fremover vil se en utvikling der regionale organisasjoner
vil kunne få en mandatgiverfunksjon innenfor et definert
geografisk område. Foreløpig har imidlertid ikke
en slik utvikling funnet sted. Dette vil uansett bare gjelde for mandater
under FN-paktens kapittel VI.
I meldingens pkt. 3.2 på sidene 17-20
gjøres det nærmere rede for nyere utviklingstrekk
innenfor følgende organisasjoner:
– De forente
nasjoner (FN).
– North Atlantic Treaty Organisation
(NATO).
– Organisasjonen for sikkerhet
og samarbeid i Europa (OSSE).
– Den vesteuropeiske union (VEU)
og Den Europeiske Union (EU).
– Nordic Cordinated Arrangement
for Military Peace Support.
– The United Nations Stand-by
High Readiness Brigade (SHIRBRIG).
Den første forutsetningen for flernasjonalitet
er at de angjeldende styrker i tilstrekkelig grad er i stand til å operere
effektivt sammen for å løse de aktuelle oppgavene.
Dette innebærer at styrkene må ha standardiserte, eller
i det minste kompatible, prosedyrer for blant annet kommando og
kontroll. Deltakerne bør også ha en mest mulig
lik militær organisasjonskultur, og dermed en sammenfallende
oppfatning av hva som ligger i det gitte mandat og de gitte engasjementsregler
i en operasjon.
Den andre hovedforutsetningen for flernasjonalitet er
at kommunikasjon mellom styrkene må kunne foregå effektivt
og uten fare for misforståelser.
Den tredje forutsetningen for flernasjonalitet
har å gjøre med størrelsen på enhetene,
som hovedregel bør flernasjonale enheter ikke settes sammen
med manøverenheter på lavere nivå enn
brigadestørrelse, det vil si at en bataljon ordinært
vil være den minste nasjonale enhet.
Disse tre forutsetningene tilsier at det optimale
for norske styrker er å delta i flernasjonale enheter sammen
med NATO-allierte. I rene fredsopprettende operasjoner er det vanskelig å tenke
seg andre rammer enn NATO eller en koalisjon av allierte land.
Internasjonalt samarbeid er og forblir selve
fundamentet for vårt engasjement i militære operasjoner utenlands.
En utvikling i retning av forhåndsinstitusjonalisering
av det operative samarbeidet omkring internasjonale militære
operasjoner er et udelt gode som Norge bør støtte
opp om. Den militære synergieffekten av et slikt samarbeid
vil kunne bli betydelig, det samme vil gjelde de politiske ringvirkninger.
Flernasjonalitet har dessuten også en vesentlig legitimerende virkning
i seg selv, hvilket er positivt fra et overordnet utenrikspolitisk
synspunkt.
Komiteen er enig i hovedtrekkene
i Regjeringens vurderinger når det gjelder internasjonal
samordning, og vil særlig understreke betydningen av internasjonalt samarbeid
og forhåndsinstitusjonalisering av dette i forbindelse
med internasjonale militære operasjoner.
Komiteenunderstreker
at FN spiller en grunnleggende rolle med hensyn til internasjonale
militære operasjoner, både gjennom sin legitimerende
funksjon som mandatgiver i samsvar med internasjonal rett, men også gjennom
organisasjonens egen evne til å påta seg konfliktforebyggende
og fredsbevarende operasjoner. Komiteen ser det som
viktig at det settes krefter inn på å styrke FNs
operative rolle. Mer kompliserte operasjoner som Norge skal delta
i bør gjennomføres i regi av NATO, eventuelt VEU/EU
eller en passende koalisjon av villige.