Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
lederen Berit Brørby, Odd Eriksen, Aud Gaundal, Einar Johansen
og Leif Lund, fra Fremskrittspartiet, Torbjørn Andersen
og Lodve Solholm, fra Kristelig Folkeparti, Anita Apelthun Sæle
og Ivar Østberg, fra Høyre, Sverre J. Hoddevik
og Erna Solberg, fra Senterpartiet, Magnhild Meltveit Kleppa, og fra
Sosialistisk Venstreparti, Karin Andersen, viser til at
asylsøkere med midlertidig arbeidstillatelse omfattes av
arbeidsmarkedsetatens virkemidler. Komiteen har merket
seg at regelverket ikke er til hinder for dette. Videre viser komiteen til at
arbeidsmarkedsetaten skal legge vekt på å gå inn
i mottakene for å registrere kompetanse, eventuelt avklare
individuelle behov, gi informasjon og veiledning. Komiteen vil
peke på at asylsøker som har fått midlertidig
arbeidstillatelse kan registreres som arbeidssøker og gis
formidlingsbistand, og at arbeidsmarkedstiltak kan benyttes overfor
denne gruppen.
Komiteen ser det imidlertid som
viktig å prioritere bruken av midlene til arbeidsmarkedstiltak
til personer med oppholdstillatelse og dermed generell adgang til arbeid
i Norge.
Komiteen mener at det å legge
vekt på tiltaksinnsats etter bosetting i kommuner kan bidra
til å få kommuner til å bosette innvandrere
raskere og dermed for kortere opphold i statlige mottak.
Komiteen viser til vedtak XIV
i Budsjett-innst. S. nr. 5 (1999-2000). På denne bakgrunn
forventer komiteen at Regjeringen tar en grundig
gjennomgang av kommunenes utgifter ved bosetting av flyktninger
i statsbudsjettet for 2001, ut fra ønsket om å øke tempoet
i bosettingen.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti, Høyre, Senterpartiet
og Sosialistisk Venstreparti, vil vise til brev fra arbeids-
og administrasjonsminister Jørgen Kosmo (inntatt som vedlegg til
innstillingen), der det blir opplyst at regelverket ikke er til
hinder for at asylsøkere med midlertidig oppholdstillatelse
kan omfattes av arbeidsmarkedsetatens virkemidler. Det er videre,
fra Arbeidsdirektoratets side, sendt signaler til arbeidsmarkedsetaten
om at den skal legge vekt på å gå inn
i mottakene for å registrere kompetanse, evt. avklare individuelle
behov, gi informasjon og veiledning.
Flertallet er glad for at regelverket
ikke er til hinder, men viser til at praksis dessverre er at mange
blir sittende passive i mottak. Når arbeidsledigheten generelt
er så lav som nå, burde det være et godt
utgangspunkt for å bruke midler til arbeidsmarkedstiltak
for grupper som har vanskelig for å komme inn på arbeidsmarkedet. Å komme
tidlig i gang med arbeidslivs- og språkopplæring
er viktig for en god integrering i samfunnet. Den enkelte får
styrket sin kompetanse, og en unngår passivitet, isolasjon
og tiltaksløshet. Flertallet vil også vise
til den økende mangelen på arbeidskraft, som vi
opplever nå. Det er nok av oppgaver å løse.
Flertallet vil vise til Utjamningsmeldinga,
der problemstillingen også er reist. Meldingen slår
fast at innvandrere og flyktninger er viktige målgrupper
innen arbeidsmarkedspolitikken.
Flertallet er spesielt opptatt
av å få avdekket flaskehalser og at kompensasjonsordningene
må gjennomgås. Mange blir sittende lenge i asylmottak
fordi kommunene ikke ser seg økonomisk i stand til å ta
imot flyktninger.
Et annet flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet, og Høyre,
viser til behandlingen av Innst. S. nr. 192 (1997-1998) hvor Stortinget
gjorde vedtak om å be Regjeringen sette i verk forsøk
med tiltak for å vri inntektene for nyankomne flyktninger
og innvandrere fra passiv sosial støtte til aktive tiltak
i tråd med flertallsmerknadene i innstillingen.
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti,
Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti mener det må iverksettes
strakstiltak nå. På denne bakgrunn fremmes følgende
forslag:
«Stortinget ber Regjeringen iverksette
aktive tiltak og arbeid for asylsøkere og flyktninger som
i størst mulig grad skal erstatte passive utbetalinger.»
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti fremmer
følgende forslag:
«Stortinget ber Regjeringen fremme
forslag om økning av statens utgiftsdekning av kommunale
utgifter ved bosetting av flyktninger.»