I dokumentet fremmes følgende forslag:
-
«1. Stortinget ber Regjeringen endre regelverket for bruk av arbeidsmarkedsetatens virkemidler, slik at asylsøkere som har fått arbeidstillatelse, men ikke har fått ferdigbehandlet sin asylsøknad innen 9 uker, kan gis tilbud om tiltak og opplæring.
-
2. Stortinget ber Regjeringen fremme forslag om økning av statens utgiftsdekning av kommunale utgifter ved bosetting av flyktninger.»
Som bakgrunn for forslaget vises det i dokumentet til at en samlet kommunalkomité ved behandlingen av budsjettet for 2000 ba om en bred gjennomgang av asyl- og innvandringspolitikken. Komiteen var spesielt opptatt av å få avdekket flaskehalser og av at kompensasjonsordningene måtte gjennomgås. En slik bred gjennomgang vil ta noen tid.
Imens øker både problemene med å få bosatt asylsøkere, og køen av asylsøkere som sitter passivt og venter på å få avgjort sin søknad er lang.
I 1999 kom en rapport fra SINTEF om forholdene på norske mottak. Rapporten avslører store mangler ved driften. Å bo i mottak beskrives som en stor tilleggsbelastning for mennesker i en vanskelig livssituasjon. Lang ventetid er verst. Rapporten levner ingen tvil om at forholdene er kritikkverdige og at tiltak må settes inn for å bedre forholdene. Opphold i mottak kan påføre asylsøkere tilleggsproblemer og bidra til å gjøre vellykket tilpassing senere svært vanskelig.
Asylsøkere som venter på å få behandlet og avgjort sin søknad har mulighet til å få arbeidstillatelse når identiteten er slått fast. Imidlertid trenger de fleste både språkopplæring og innføring i hvordan arbeidslivet i Norge fungerer. Mange vil også ha behov for arbeidsmarkedsetatens virkemidler for å kunne komme i gang. Slik reglene er nå, kan ikke arbeidsmarkedsetaten gi tilbud om tiltak og opplæring før søknad er avgjort med positivt vedtak. I praksis vil forutsetningene for å kunne gjøre seg nytte av en arbeidstillatelse være dårlige for mange av dem som blir sittende lenge. Virkemidler som kunne økt muligheten til å lykkes i å få arbeid blir ikke tatt i bruk. Ved ventetid over 9 uker, som er departementets egen målsetting for behandlingstid ved asylsøknad, bør det kunne gis tilbud om arbeidsmarkedstiltak, slik at den enkelte kan ha større mulighet til å nyttiggjøre seg arbeidstillatelsen sin. Dette vil gjøre den enkelte asylsøker langt bedre i stand til å håndtere sin nye livssituasjon og vil gjøre det lettere for kommunene å bosette asylsøkere som har sittet lenge i mottak.
I dokumentet vises det til at kommunesektoren i Norge har store økonomiske problemer. Kommunene har over flere år måttet betale mange hundre millioner kroner av egne frie inntekter for å finansiere utgifter til bosetting av flyktninger og asylsøkere som burde dekkes av staten. Dette bidrar selvsagt sterkt til å gjøre det vanskelig å få fart på bosettingsarbeidet.
Statskonsult peker i en nylig utgitt rapport på at dagens ordning med integreringstilskudd innebærer både fordeler og ulemper for kommunene. Spesielt nevnes at tilskuddet til bosetting beholdes i 5 år, selv om vedkommende får arbeid og forsørger seg selv. Dette kan gi noen kommuner overskudd. Tilskuddet er ikke øremerket og gir derfor stor frihet av det. I tillegg nevnes at en får tilført store menneskelige ressurser med variert kulturbakgrunn. Det er grunn til å fokusere på disse positive sidene mer enn i dag.
Allikevel er det like stor grunn til å feste seg ved problemene som beskrives. Mange kommuner har høyere utgifter enn tilskuddet dekker og går derfor med underskudd. Dette gjelder primært storbyene. Spesialtiltak, særlig for enslige mindreårige, koster mer enn tilskuddet gir. Satsene for norskundervisning er for lave. Det er vansker med å skaffe bolig, og mange vil ikke kunne få jobb på grunn av funksjonshemming eller alder.
For å snu en svært negativ trend mener forslagsstilleren at det er nødvendig å øke integreringstilskuddet til kommunene raskt, slik at situasjonen for bosetting kan lettes og skje på en positiv måte. Her har også Statskonsult ulike forslag til endringer som kan vurderes brukt som strakstiltak. Det vil ikke være riktig å avvente totalgjennomgangen når situasjonen er så kritisk som nå. Det er nødvendig med positive signaler til kommunene om at staten vil ta et langt sterkere ansvar for utgiftene i framtida og kunne få bosettingsarbeidet i gang. Om det er tilskuddet på særlige områder som enslige mindreårige asylsøkere, undervisning eller en generell styrking som skal velges som strakstiltak, overlates til Regjeringen å fremme forslag om. Det viktige nå er å få til en rask økning av statens utgiftsdekning til bosetting som letter økonomien for bosettingskommunene.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
lederen Berit Brørby, Odd Eriksen, Aud Gaundal, Einar Johansen
og Leif Lund, fra Fremskrittspartiet, Torbjørn Andersen
og Lodve Solholm, fra Kristelig Folkeparti, Anita Apelthun Sæle
og Ivar Østberg, fra Høyre, Sverre J. Hoddevik
og Erna Solberg, fra Senterpartiet, Magnhild Meltveit Kleppa, og fra
Sosialistisk Venstreparti, Karin Andersen, viser til at
asylsøkere med midlertidig arbeidstillatelse omfattes av
arbeidsmarkedsetatens virkemidler. Komiteen har merket
seg at regelverket ikke er til hinder for dette. Videre viser komiteen til at
arbeidsmarkedsetaten skal legge vekt på å gå inn
i mottakene for å registrere kompetanse, eventuelt avklare
individuelle behov, gi informasjon og veiledning. Komiteen vil
peke på at asylsøker som har fått midlertidig
arbeidstillatelse kan registreres som arbeidssøker og gis
formidlingsbistand, og at arbeidsmarkedstiltak kan benyttes overfor
denne gruppen.
Komiteen ser det imidlertid som
viktig å prioritere bruken av midlene til arbeidsmarkedstiltak
til personer med oppholdstillatelse og dermed generell adgang til arbeid
i Norge.
Komiteen mener at det å legge
vekt på tiltaksinnsats etter bosetting i kommuner kan bidra
til å få kommuner til å bosette innvandrere
raskere og dermed for kortere opphold i statlige mottak.
Komiteen viser til vedtak XIV
i Budsjett-innst. S. nr. 5 (1999-2000). På denne bakgrunn
forventer komiteen at Regjeringen tar en grundig
gjennomgang av kommunenes utgifter ved bosetting av flyktninger
i statsbudsjettet for 2001, ut fra ønsket om å øke tempoet
i bosettingen.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti, Høyre, Senterpartiet
og Sosialistisk Venstreparti, vil vise til brev fra arbeids-
og administrasjonsminister Jørgen Kosmo (inntatt som vedlegg til
innstillingen), der det blir opplyst at regelverket ikke er til
hinder for at asylsøkere med midlertidig oppholdstillatelse
kan omfattes av arbeidsmarkedsetatens virkemidler. Det er videre,
fra Arbeidsdirektoratets side, sendt signaler til arbeidsmarkedsetaten
om at den skal legge vekt på å gå inn
i mottakene for å registrere kompetanse, evt. avklare individuelle
behov, gi informasjon og veiledning.
Flertallet er glad for at regelverket
ikke er til hinder, men viser til at praksis dessverre er at mange
blir sittende passive i mottak. Når arbeidsledigheten generelt
er så lav som nå, burde det være et godt
utgangspunkt for å bruke midler til arbeidsmarkedstiltak
for grupper som har vanskelig for å komme inn på arbeidsmarkedet. Å komme
tidlig i gang med arbeidslivs- og språkopplæring
er viktig for en god integrering i samfunnet. Den enkelte får
styrket sin kompetanse, og en unngår passivitet, isolasjon
og tiltaksløshet. Flertallet vil også vise
til den økende mangelen på arbeidskraft, som vi
opplever nå. Det er nok av oppgaver å løse.
Flertallet vil vise til Utjamningsmeldinga,
der problemstillingen også er reist. Meldingen slår
fast at innvandrere og flyktninger er viktige målgrupper
innen arbeidsmarkedspolitikken.
Flertallet er spesielt opptatt
av å få avdekket flaskehalser og at kompensasjonsordningene
må gjennomgås. Mange blir sittende lenge i asylmottak
fordi kommunene ikke ser seg økonomisk i stand til å ta
imot flyktninger.
Et annet flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet, og Høyre,
viser til behandlingen av Innst. S. nr. 192 (1997-1998) hvor Stortinget
gjorde vedtak om å be Regjeringen sette i verk forsøk
med tiltak for å vri inntektene for nyankomne flyktninger
og innvandrere fra passiv sosial støtte til aktive tiltak
i tråd med flertallsmerknadene i innstillingen.
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti,
Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti mener det må iverksettes
strakstiltak nå. På denne bakgrunn fremmes følgende
forslag:
«Stortinget ber Regjeringen iverksette
aktive tiltak og arbeid for asylsøkere og flyktninger som
i størst mulig grad skal erstatte passive utbetalinger.»
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti fremmer
følgende forslag:
«Stortinget ber Regjeringen fremme
forslag om økning av statens utgiftsdekning av kommunale
utgifter ved bosetting av flyktninger.»
Forslag fra Kristelig Folkeparti, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti:
Forslag 1
Stortinget ber Regjeringen iverksette aktive tiltak og arbeid for asylsøkere og flyktninger som i størst mulig grad skal erstatte passive utbetalinger.
Forslag fra Sosialistisk Venstreparti:
Forslag 2
Stortinget ber Regjeringen fremme forslag om økning av statens utgiftsdekning av kommunale utgifter ved bosetting av flyktninger.
Komiteen har for øvrig
ingen merknader, viser til dokumentet og rår Stortinget
til å gjøre slikt
vedtak:
Dokument nr. 8:43 (1999-2000) - forslag fra
stortingsrepresentant Karin Andersen om å øke
statens utgiftsdekning av kommunale utgifter ved bosetting av flyktninger
og regelendring som gjør det mulig å bruke arbeidsmarkedsetatens
tiltaksmidler til opplæring og arbeidstrening for personer
som må vente lenge på å få avgjort
sin asylsøknad - vedlegges protokollen.
Ved brev av 4.4.00 ber Kommunalkomiteen om departementets
vurdering av forslagets nr. 1:
«Stortinget ber Regjeringen endre regelverket
for bruk av arbeidsmarkedsetatens virkemidler, slik at asylsøkere
som har fått arbeidstillatelse, men som ikke har fått
ferdigbehandlet sin søknad innen 9 uker, kan gis tilbud
om tiltak og opplæring.»
Asylsøkere med midlertidig arbeidstillatelse
omfattes av arbeidsmarkedsetatens virkemidler. Regelverket er ikke
til hinder for dette. Arbeidsdirektoratets signaler til arbeidsmarkedsetaten
er at etaten skal legge vekt på å gå inn
i mottakene for å registrere kompetanse, eventuelt avklare
individuelle behov, gi informasjon og veiledning. Asylsøkere
som har fått midlertidig arbeidstillatelse kan registreres
som arbeidssøkere og gis formidlingsbistand. Når
det gjelder arbeidsmarkedstiltak, gav Arbeidsdirektoratet tidligere
i år signal om at tiltakene ikke skulle benyttes overfor
denne gruppen. Det er nå avklart at arbeidsmarkedstiltak
kan benyttes.
Jeg ser det imidlertid som viktig å prioritere
bruken av midlene til arbeidsmarkedstiltak til personer som allerede
har fått positivt vedtak om oppholdstillatelse og dermed
generell adgang til å arbeide i Norge. For øvrig
vil deltakelse i arbeidsmarkedstiltak være mest effektivt
med sikte på overgang til ordinært arbeid etter at
innvandrerne har nådd et visst nivå i norsk språk. Dette
vil primært være innvandrere som er bosatt i kommuner,
men også en del innvandrere med oppholdstillatelse som
oppholder seg lenge i mottak. For øvrig legger jeg vekt
på tiltaksinnsats etter bosetting i kommuner kan bidra
til å få kommuner til å bosette innvandrere
og dermed til kortere opphold i statlige mottak.
Oslo, i kommunalkomiteen, den 11. mai 2000
Berit Brørby
leder |
Leif Lund
ordfører |
Erna Solberg
sekretær |