Vi viser til komiteens brev av 15. mai d.å.
I 1999 har det ikke skjedd spesielle endringer
i forvaltningen eller de statlige styringssystemer som har konsekvenser
for Riksrevisjonens arbeide, utover de utviklingstrekk som er omtalt
i de senere års meldinger. Utviklingstrekk i forvaltningen
er derfor ikke spesielt omtalt i årets melding.
Det arbeides med utviklingen av et sentralt
skatteregnskap som skal erstatte de kommunevise regnskapene. Planlagt
ferdigstillelse er 2004. Riksrevisjonen vil komme tilbake til eventuelle
konsekvenser for revisjonen i senere meldinger om virksomheten.
Generelt sett må Riksrevisjonen hensynta de endringer som skjer
i forvaltningen fortløpende og i nødvendig utstrekning
omdisponere ressurser.
I de virksomheter Riksrevisjonen reviderer er
det i beskjeden utstrekning etablert internrevisjoner, og det er
i liten grad etablert nye internrevisjoner i de senere år,
med unntak av i Skattedirektoratet hvor det i 1999 ble etablert
en internrevisjon med fem stillinger. I flere virksomheter med internrevisjon
brukes det lite ressurser til oppgaven.
Internrevisjon er primært et styringsverktøy
for ledelsen for å etablere en best mulig internkontroll
og internrevisjonene bruker derfor i hovedsak sine ressurser på operasjonell
revisjon og i liten grad finansiell revisjon. Internrevisjonens
arbeid vil derfor primært ha betydning for Riksrevisjonens
vurdering av internkontrollen i virksomhetene. Det avholdes jevnlige
møter med aktuelle internrevisjoner, og Riksrevisjonen
har tilgang til internrevisjonenes planer og rapporter slik at dette
i størst mulig grad kan hensyntas i planleggingen av revisjonsarbeidet.
Som det fremgår har imidlertid internrevisjonen i statlige
virksomheter så langt hatt begrenset betydning for Riksrevisjonens
arbeid, både på grunn av omfang og oppgaver.
Alt revisjonsarbeid i Riksrevisjonen planlegges
og gjennomføres basert på en vurdering av vesentlighet og
risiko. For regnskapsrevisjon vil det si at det foretas slike vurderinger
i forhold til den enkelte virksomhet/regnskap og for forvaltningsrevisjon
foretas slike vurderinger for aktuelle forvaltningsområder.
Også selskapskontrollen er basert på vurdering
av vesentlighet og risiko i forhold til det enkelte selskap.
Ved vurdering av vesentlighet er finansielle
størrelser sentralt, dvs. størrelsen på utgifter
og inntekter, eventuelt eiendeler og gjeld.
For regnskapsrevisjonen er særlig vurdering
av kontrollrisiko viktig, dvs. en vurdering av virksomhetenes internkontroll,
men også iboende risiko som f.eks. komplisert regelverk,
gjennomføring av aktuelle stortingsvedtak, kvaliteten på økonomi-
og regnskapssystemer m.m. vurderes.
For forvaltningsrevisjon vil også politisk
aktualitet være en del av vesentlighetsvurderingen, dvs.
identifisering av politiske satsingsområder der Stortinget
har fattet vedtak hvor det forutsettes bestemte resultater etter
endringer. Vurdering av risiko for forvaltningsrevisjon vil særlig
være knyttet til vurdering av sannsynligheten for avvik
og styringsmessige svakheter. Ofte er det f.eks. problemer med likebehandling
og formidling av overordnede styringssignaler i organisasjoner med
landsdekkende funksjoner. På sektorer med store IT-systemer
vil det f.eks. være risiko ifm utviklingen av nye systemer.
For selskapskontrollen vil vurdering av risiko
særlig være knyttet til gjennomføringen
av aktuelle stortingsvedtak på området, selskapsstruktur,
selskapets ledelse, den driftsmessige situasjon og eventuelle merknader
fra selskapets revisor.
Som det fremgår er de prioriteringer
som gjøres basert på en vurdering av flere ulike
kriterier, men alle vurderingskriterier er knyttet til en vurdering
av vesentlighet og risiko. For forvaltningsrevisjon er i tillegg
gjennomførbarhet et kriterium, dvs. en vurdering av om
det er mulig å fremskaffe aktuelle data for evalueringsformål
og om Forvaltningsrevisjonsavdelingen har tilstrekkelig kompetanse
på området, eventuelt om det er nødvendig
kompetanse i andre avdelinger i Riksrevisjonen eller om spisskompetanse
kan kjøpes eksternt.
Vi håper ovennevnte er tilstrekkelig
til å belyse de problemstillinger kontroll- og konstitusjonskomiteen har
tatt opp.