10.5 Kap. 858 Statens ungdoms- og adopsjonskontor

Post 1 Driftsutgifter

Sammendrag

Siden Statens ungdoms- og adopsjonskontor (SUAK) ble opprettet 1. januar 1998 har kontorets oppgaver økt i omfang, samtidig som nye oppgaver er kommet til. SUAK fikk i 1999 bl.a. ansvaret for utredningen av billighetserstatningssøknader og arbeidet med norske adopsjonssaker. I tillegg har det kommet ny arkivlov, og adopsjonsforeningenes arkiver har blitt overført til SUAK. For at etaten skal kunne håndtere sakene på en forsvarlig måte, og samtidig ha mulighet til å få redusert saksbehandlingstiden, må SUAK styrkes med fire nye stillinger.

Økt aktivitetsnivå gjør at man også har behov for større lokaler enn det etaten i dag disponerer.

Det følger av adopsjonslovens § 16 d at departementet skal føre tilsyn med adopsjonsforeningenes virksomhet både i Norge og i utlandet. Dette ansvaret er delegert til SUAK. Faglig utvalg har etter endringen i adopsjonsloven som ble iverksatt i desember 1999, fått flere viktige og arbeidskrevende oppgaver. Utgiftene for å ivareta disse oppgavene vil være større enn tidligere lagt til grunn.

På bakgrunn av ovennevnte foreslås det at bevilgningen under kap. 858 Statens ungdoms- og adopsjonskontor post 1 Driftsutgifter økes med kr 1 440 000 mot tilsvarende innsparing under kap. 854 Tiltak i barne- og ungdomsvernet post 71 Utvikling og opplysningsarbeid.

Komiteens merknader

Kap. 854 post 71

Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti og representanten Steinar Bastesen, slutter seg til Regjeringens forslag om å redusere bevilgningen under kap. 854 post 71 med 1,44 mill. kroner.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti og representanten Steinar Bastesen vil stemme imot Regjeringens forslag under kap. 854 post 71.

Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Venstre er uenig å kutte i midlene som skal gå til utviklings- og opplysningsarbeid i barnevernet.

Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti viser til partiets merknader i Budsjett-innst. S. nr. 2 (1999-2000). I dag gis manglende faglig oppfølging til de som arbeider i barnevernet, samtidig som det betydelige behov for kompetanseheving innen barnevernet ikke blir prioritert.

Dette medlem viser til at det til nå har vært de ansatte og organisasjonene deres som i hovedsak har måttet vært pådrivere for at kompetanseutvikling skjer når organisering og strukturer i klientarbeidet endres. Meldinger fra FO viser at det er store forskjeller kommunene imellom når det gjelder tiltaksutvikling, og at det sjelden settes i gang systematisk kompetanseutvikling for å møte de utfordringene som ligger bl.a. i forhold til å jobbe med barn og unge i private hjem.

Kap. 858 post 1

Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, slutter seg til Regjeringens forslag om å forhøye bevilgningen med 1,44 mill. kroner under kap. 858 post 1.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet er imot at Statens ungdoms- og adopsjonskontor skal styrkes. Kontoret bør etter disse medlemmers syn pålegges færre oppgaver. Som det fremgår av St.prp. nr. 61 (1999-2000), har kontoret påtatt seg oppgaver som det etter disse medlemmers syn ikke er nødvendig at kontoret påtar seg, det kan for eksempel nevnes at kontoret har overtatt ansvaret for arkivet til adopsjonsforeningen.

På denne bakgrunn vil disse medlemmer stemme imot Regjeringens forslag under kap. 854 post 71 og kap. 858 post 1.