Siden Statens ungdoms- og adopsjonskontor (SUAK)
ble opprettet 1. januar 1998 har kontorets oppgaver økt
i omfang, samtidig som nye oppgaver er kommet til. SUAK fikk i 1999
bl.a. ansvaret for utredningen av billighetserstatningssøknader
og arbeidet med norske adopsjonssaker. I tillegg har det kommet ny
arkivlov, og adopsjonsforeningenes arkiver har blitt overført
til SUAK. For at etaten skal kunne håndtere sakene på en
forsvarlig måte, og samtidig ha mulighet til å få redusert
saksbehandlingstiden, må SUAK styrkes med fire nye stillinger.
Økt aktivitetsnivå gjør
at man også har behov for større lokaler enn det
etaten i dag disponerer.
Det følger av adopsjonslovens § 16
d at departementet skal føre tilsyn med adopsjonsforeningenes
virksomhet både i Norge og i utlandet. Dette ansvaret er delegert
til SUAK. Faglig utvalg har etter endringen i adopsjonsloven som
ble iverksatt i desember 1999, fått flere viktige og arbeidskrevende
oppgaver. Utgiftene for å ivareta disse oppgavene vil være
større enn tidligere lagt til grunn.
På bakgrunn av ovennevnte foreslås
det at bevilgningen under kap. 858 Statens ungdoms- og adopsjonskontor post
1 Driftsutgifter økes med kr 1 440 000 mot tilsvarende
innsparing under kap. 854 Tiltak i barne- og ungdomsvernet post
71 Utvikling og opplysningsarbeid.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti
og representanten Steinar Bastesen, slutter seg til Regjeringens
forslag om å redusere bevilgningen under kap. 854 post
71 med 1,44 mill. kroner.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Sosialistisk Venstreparti og representanten Steinar Bastesen vil
stemme imot Regjeringens forslag under kap. 854 post 71.
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti,
Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Venstre er uenig å kutte
i midlene som skal gå til utviklings- og opplysningsarbeid
i barnevernet.
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti viser
til partiets merknader i Budsjett-innst. S. nr. 2 (1999-2000). I
dag gis manglende faglig oppfølging til de som arbeider
i barnevernet, samtidig som det betydelige behov for kompetanseheving
innen barnevernet ikke blir prioritert.
Dette medlem viser til at det
til nå har vært de ansatte og organisasjonene
deres som i hovedsak har måttet vært pådrivere
for at kompetanseutvikling skjer når organisering og strukturer
i klientarbeidet endres. Meldinger fra FO viser at det er store
forskjeller kommunene imellom når det gjelder tiltaksutvikling,
og at det sjelden settes i gang systematisk kompetanseutvikling
for å møte de utfordringene som ligger bl.a. i
forhold til å jobbe med barn og unge i private hjem.
Komiteens flertall, alle unntatt
medlemmene fra Fremskrittspartiet, slutter seg til Regjeringens
forslag om å forhøye bevilgningen med 1,44 mill.
kroner under kap. 858 post 1.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet er
imot at Statens ungdoms- og adopsjonskontor skal styrkes. Kontoret
bør etter disse medlemmers syn pålegges
færre oppgaver. Som det fremgår av St.prp. nr.
61 (1999-2000), har kontoret påtatt seg oppgaver som det
etter disse medlemmers syn ikke er nødvendig
at kontoret påtar seg, det kan for eksempel nevnes at kontoret
har overtatt ansvaret for arkivet til adopsjonsforeningen.
På denne bakgrunn vil disse
medlemmer stemme imot Regjeringens forslag under kap. 854
post 71 og kap. 858 post 1.