Etter at budsjettet for 2000 ble vedtatt, har
en del budsjettforutsetninger endret seg for drift av riksvegferjer
og drift av riksvegnettet. For ferjedrift gjelder dette bl.a. prisen
på råolje. Endringene for drift av riksvegnettet
gjelder i første rekke vinterdrift med brøyting,
strøing og salting. Det er særlig de uvanlig store snømengdene
på Vestlandet og i Nord-Norge som har skapt problemer for
vinterdriften. Merkostnadene er beregnet til totalt 340 mill. kroner,
fordelt med 145 mill. kroner til ferjedrift og 195 mill. kroner
til drift av vegnettet.
Regjeringen foreslår å finansiere
merbehovet på 340 mill. kroner ved følgende tiltak/omdisponeringer innenfor
vegbudsjettet:
| Mill. kroner |
5 pst. økning
i ferjetakstene fra 1. mai 2000 | 35 |
Omdisponering på post
23 Trafikktilsyn,
drift og vedlikehold av riksveger m.m. | 105 |
Omdisponering fra post
30 Riksveginvesteringer | 110 |
Omdisponering fra post
32 Legging av fast dekke på riksveger | 50 |
Omdisponering
fra post 60 Tilskudd til
fylkesvegformål | 40 |
Sum | 340 |
På grunn av økte utgifter
i forbindelse med utlån av dagprøvekjennemerker,
foreslår Regjeringen å øke gebyret for
dagprøvekjennemerker fra 100 kroner til 150 kroner fra
1. juli 2000. Som følge av dette vil kap. 1320 post 23
og kap. 4320 post 2 øke med 8,5 mill. kroner. Det vises
til nærmere omtale av dette forslaget under kap. 4320.
Til sammen foreslås en økning
under post 23 Trafikktilsyn, drift og vedlikehold av riksveger m.m.
med 208,5 mill. kroner.
Standpunkttabell, avsnitt
14.6.1 kap. 1320 post 23
Kap. | Post | Betegnelse | Regj. forslag
mill. kroner | AP | KrF, Sp, V | FrP | H | SV | SB |
1320 | 23 | | | | | | | | |
| 1 | Ferjedrift | +145 | +145 | +145,0 | +145 | +145 | +145 | +145 |
| 2 | Drift av vegnett | +195 | +195 | +195,0 | +195 | +195 | +195 | +195 |
| 3 | Omdisp. | -105 | -105 | -105,0 | 0 | -105 | -105 | -105 |
| 4 | Økte ferjetakster | -35 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
| 5 | Økt gebyr for
dagprøvekjennemerker | +8,5 | +8,5 | +8,5 | 0 | +8,5 | +8,5 | +8,5 |
| 6 | Styrking,
tilsyn, drift og vedlikehold | | +45,0 | +45,0 | 0 | +45,0 | +45,0 | +45,0 |
| | Sum | 208,5 | 288,5 | 288,5 | +340 | +288,5 | +288,5 | +288,5 |
- nedsettes med (i forhold til tidligere vedtatt
budsjett)
+ forhøyes med (i forhold
til tidligere vedtatt budsjett)
0 ingen endring (i forhold til tidligere vedtatt
budsjett
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, viser til standpunkttabellen foran
og sine respektive merknader nedenfor og fremmer følgende
forslag:
Kap. 1320 | | Statens vegvesen
(jf. kap. 4320) | |
| 23 | Trafikktilsyn, drift og vedlikehold
av riksveger m.m. kan overføres, kan
nyttes under post 30, forhøyes med
| kr 288 500 000 |
| | fra kr 5 440 100 000 til kr
5 728 600 000 | |
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet viser
til at Arbeiderpartiet har måttet finne inndekning på en
rekke andre områder i denne innstillingen for å balansere
komiteens flertallsinnstilling. Dette gir Arbeiderpartiet rom for å reversere
flere av de budsjettiltak Regjeringen hadde funnet nødvendig.
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti,
Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Venstre har
merket seg Regjeringens forslag til omdisponering av midler fra
riksveginvesteringer til trafikktilsyn, drift og vedlikehold. Disse
medlemmer støtter en slik omdisponering. Disse
medlemmer viser til at det er lagt til grunn at fergetilbudet
kan reduseres der det er trafikkmessig grunnlag for det. Disse
medlemmer prioriterer et godt fergetilbud og vedlikehold
av vegnettet og foreslår å øke bevilgningen
til trafikktilsyn, drift og vedlikehold med 80 mill. kroner i forhold
til Regjeringens forslag. Disse medlemmer forutsetter
at dette bl.a. gir grunnlag for å opprettholde fergetilbudet.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og representanten Steinar Bastesen kan heller
ikke akseptere at fergetaksten øker med 5 pst. utover den økningen
på 3,5 pst. som allerede har funnet sted i 2000. En slik
takstøkning rammer næringsliv og befolkning langs
kysten, og svekker grunnlaget for bosettingen i distriktene. Disse
medlemmer øker derfor bevilgningen til fergesektoren
med 35 mill. kroner i stedet for å øke kostnadene
for brukerne av fergene.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og representanten Steinar Bastesen støtter økningen
i bevilgning for å hindre at merforbruket innen fergesektoren
og brøyting av veger går utover drift og vedlikehold
av vegnettet.
Disse medlemmer støtter
at 105 mill. kroner dekkes ved omdisponeres internt på denne
posten, men disse medlemmer kan ikke akseptere at
bevilgningene til veginvesteringer reduseres med 282 mill. kroner.
Disse er fra før utilstrekkelige og en reduksjon vil føre
til dårligere rammevilkår for næringslivet
og distriktene.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet støtter økningen
i bevilgninger for å hindre at merforbruket innen fergesektoren
og brøyting av veger går utover drift og vedlikehold
av vegnettet.
Disse medlemmer kan imidlertid
ikke gi sin tilslutning til at dette finansieres ved kutt på andre
poster i vegsektoren. Bevilgningene til vegsektoren er allerede
for små og står i et totalt misforhold til de
beløp bilistene betaler i bil- og drivstoffavgifter.
Disse medlemmer kan
ikke gi sin tilslutning til å øke gebyret for
utlån av dagprøvekjennemerker. Det eksisterer
ingen sammenheng mellom behovet for tilleggsbevilgninger til vegsektoren
og kostnadene ved utstedelse av dagprøvekjennemerker.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
Kap. 1320 | | Statens vegvesen
(jf. kap. 4320): | |
| 23 | Trafikktilsyn, drift og vedlikehold
av riksveger m.m., kan overføres,
kan nyttes under post 30, forhøyes med
| kr 340 000 000 |
| | fra kr 5 440 100 000 til kr
5 780 100 000 | |
Det foreslås omdisponert 110 mill.
kroner til post 23, jf. omtale ovenfor. Som en del av Regjeringens
finanspolitiske opplegg, foreslås en ytterligere reduksjon
på posten med 20 mill. kroner. Situasjonen i 2000 er preget
av at mange anlegg er i sluttfasen. Det vil bli prioritert å gjennomføre
rasjonell anleggsdrift i størst mulig grad. Innsparingen
vil bli gjennomført ved å:
– utsette
arbeid på større igangsatte prosjekter der dette
ikke fører til utsettelse av åpning for trafikk eller økning
i kostnadene (etterarbeid som det er mulig å utsette til
2001)
– redusere utbyggingen av mindre
investeringstiltak.
Det foreslås å redusere vegpakke
Drammen med 10 mill. kroner tilsvarande tildelingen av ekstra midler
i forbindelse med Stortingets behandling av budsjettet for 2000.
Plansituasjonen for Øvre Sund bru/Kreftingsgate
er ikke avklart, slik at det uansett ikke ville være aktuelt å benytte
midlene til dette prosjektet i 2000.
Regjeringen foreslår å redusere
kap. 1320 post 30 med til sammen 130 mill. kroner.
Standpunkttabell, avsnitt
14.6.2 kap. 1320 post 30
Kap. | Post | Betegnelse | Regj. forslag
mill. kroner | AP | KrF, Sp, V | FrP | H | SV | SB |
1320 | 30 | | | | | | | | |
| 1 | Til post 23 | -110,0 | -110,0 | -110,0 | 0 | 0 | -110 | 0 |
| 2 | Ytterligere reduksjon | -10,0 | -10,0 | -10,0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
| 3 | Vegpakke Drammen | -10,0 | -10,0 | -10,0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
| | Sum | -130,0 | -130,0 | -130,0 | 0 | 0 | -110 | 0 |
- nedsettes med (i forhold til tidligere vedtatt
budsjett)
+ forhøyes med (i forhold
til tidligere vedtatt budsjett)
0 ingen endring (i forhold til tidligere vedtatt
budsjett)
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, Høyre,
Sosialistisk Venstreparti og representanten Steinar Bastesen, slutter
seg til Regjeringens forslag om å redusere kap. 1320 post
30 med i alt 130 mill. kroner.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og representanten Steinar Bastesen kan ikke
akseptere at bevilgningen til riksveginvesteringer skal reduseres
med 130 mill. kroner. Bevilgningene til riksveginvesteringer er
fra før utilstrekkelige og en reduksjon vil føre
til dårligere rammevilkår for næringslivet
og true bosetningen i distriktene. Disse medlemmer vil
derfor opprettholde det vedtatte bevilgningsnivå for riksveginvesteringer.
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti vil
gå imot en del av omdisponeringene og forslag til reduksjoner
på kap. 1320 når det gjelder riksveginvesteringer
og tilskudd til fylkesvegformål. Dette medlem vil
peke på at disse forslagene har en klart negativ distriktspolitisk
profil.
Dette medlem vil derfor gå imot
Regjeringens forslag om å redusere post 30 Riksveginvesteringer med
20 mill. kroner.
Dette medlem fremmer følgende
forslag:
Kap. 1320 | | Statens vegvesen (jf. kap.
4320): | |
| 30 | Riksveginvesteringer, kan overføres, kan nyttes under post
23, nedsettes med | kr
110 000 000 |
| | fra kr 4 124 500 000 til kr
4 014 500 000 | |
I budsjettet for 2000 er det på denne
posten flere prosjekt som ennå ikke har startet opp. Regjeringen
foreslår å omdisponere 50 mill. kroner fra denne
posten til post 23. Etter dette vil bevilgningen på denne
posten være på 50 mill. kroner. Rasjonell anleggsdrift
vil bli prioritert også innenfor denne posten.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti, Senterpartiet og Venstre,
fremmer følgende forslag:
Kap. 1320 | | Statens vegvesen
(jf. kap. 4320) | |
| 32 | Legging av fast dekke på riksveger, kan overføres, nedsettes med
| kr
30 000 000 |
| | fra kr 100 000 000 til
kr 70 000 000 | |
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet viser
til at Arbeiderpartiet har måttet finne inndekning på en
rekke andre områder i denne innstillingen for å balansere
komiteens flertallsinnstilling. Dette gir Arbeiderpartiet rom for å reversere
flere av de budsjettiltak Regjeringen hadde funnet nødvendig.
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti,
Senterpartiet og Venstre viser til St.prp. nr. 1 (1999-2000)
og omtale av behovet for ekstra innsats for å få lagt
fast dekke på de deler av riksvegnettet som fortsatt har
grusdekke.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og representanten Steinar Bastesen kan ikke
akseptere at bevilgningen til legging av fast dekke på riksveger
skal reduseres med 50 mill. kroner. Dette er et kutt som vil ramme
Distrikts-Norge sterkt. Disse medlemmer vil derfor
opprettholde det vedtatte bevilgningsnivå for legging av fast
dekke på riksveger.
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti slutter
seg til Regjeringens forslag om å redusere kap. 1320 post
32 med 50 mill. kroner.
Dette medlem fremmer følgende
forslag:
Kap. 1320 | | Statens vegvesen (jf. kap.
4320): | |
| 32 | Legging av fast dekke på riksveger, kan overføres, nedsettes med
| kr 50 000 000 |
| | fra kr 100 000 000 til
kr 50 000 000 | |
Det foreslås å omdisponere
40 mill. kroner fra denne posten til post 23. Som en del av Regjeringens
finanspolitiske opplegg foreslås det en ytterligere reduksjon
på 62 mill. kroner. Reduksjonen vil bli gjennomført
innenfor Forsterkningsprogrammet og tilskuddsprogrammene Store prosjekter
og Trafikksikkerhetstiltak. Det er overført bevilgninger
fra 1999 til 2000 på om lag 79 mill. kroner i tilknytning
til trafikksikkerhetstiltak under denne posten. På grunn
av plansituasjonen regner Statens vegvesen ikke med å kunne
bruke alle disponible midler i 2000 som til sammen er på vel
190 mill. kroner for tilskuddsprogrammet.
Regjeringen foreslår å redusere
bevilgningen under kap. 1320 post 60 med 102 mill. kroner.
Standpunkttabell, avsnitt
14.6.4 kap. 1320 post 60
Kap. | Post | Betegnelse | Regj. forslag
mill. kroner | AP | KrF, Sp, V | FrP | H | SV | SB |
1320 | 60 | | | | | | | | |
| 1 | Til post 23 | -40 | -40 | -40 | 0 | 0 | 0 | 0 |
| 2 | Ytterligere
reduksjon | -62 | -62 | -42 | 0 | 0 | 0 | 0 |
| | Sum | -102 | -82 | -82 | 0 | 0 | 0 | 0 |
- nedsettes med (i forhold til tidligere vedtatt
budsjett)
+ forhøyes med (i forhold
til tidligere vedtatt budsjett)
0 ingen endring (i forhold til tidligere vedtatt
budsjett)
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Kristelig Folkeparti, Senterpartiet og Venstre, fremmer
følgende forslag:
Kap. 1320 | | Statens vegvesen (jf. kap.
4320) | |
| 60 | Tilskudd til fylkesvegformål, kan overføres, nedsettes med
| kr 82 000 000 |
| | fra kr 250 900 000 til
kr 168 900 000 | |
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet viser
til at Arbeiderpartiet har måttet finne inndekning på en
rekke andre områder i denne innstillingen for å balansere
komiteens flertallsinnstilling. Dette gir Arbeiderpartiet rom for å reversere
flere av de budsjettiltak Regjeringen hadde funnet nødvendig.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og representanten Steinar Bastesen kan ikke
akseptere at bevilgningen til fylkesveger skal reduseres med 102
mill. kroner. Bevilgningene til fylkesveger er fra før
utilstrekkelige og en reduksjon vil føre til dårligere
rammevilkår for næringslivet og true bosetningen
i distriktene. Disse medlemmer vil derfor opprettholde
det vedtatte bevilgningsnivå for fylkesveger.
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti,
Senterpartiet og Venstre mener behovet for midler til fylkesvegnettet
er stort. Disse medlemmer har merket seg at det er
overført 79 mill. kroner fra 1999.
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti går
imot endring av bevilgningene under post 60 og viser for øvrig
til merknad under avsnitt 14.6.2.