14.5.1 Post 23 Trafikktilsyn, drift og vedlikehold av riksveger m.m.

Sammendrag

Etter at budsjettet for 2000 ble vedtatt, har en del budsjettforutsetninger endret seg for drift av riksvegferjer og drift av riksvegnettet. For ferjedrift gjelder dette bl.a. prisen på råolje. Endringene for drift av riksvegnettet gjelder i første rekke vinterdrift med brøyting, strøing og salting. Det er særlig de uvanlig store snømengdene på Vestlandet og i Nord-Norge som har skapt problemer for vinterdriften. Merkostnadene er beregnet til totalt 340 mill. kroner, fordelt med 145 mill. kroner til ferjedrift og 195 mill. kroner til drift av vegnettet.

Regjeringen foreslår å finansiere merbehovet på 340 mill. kroner ved følgende tiltak/omdisponeringer innenfor vegbudsjettet:

Mill. kroner

5 pst. økning i ferjetakstene fra 1. mai 2000

35

Omdisponering på post 23 Trafikktilsyn, drift og vedlikehold av riksveger m.m.

105

Omdisponering fra post 30 Riksveginvesteringer

110

Omdisponering fra post 32 Legging av fast dekke på riksveger

50

Omdisponering fra post 60 Tilskudd til fylkesvegformål

40

Sum

340

På grunn av økte utgifter i forbindelse med utlån av dagprøvekjennemerker, foreslår Regjeringen å øke gebyret for dagprøvekjennemerker fra 100 kroner til 150 kroner fra 1. juli 2000. Som følge av dette vil kap. 1320 post 23 og kap. 4320 post 2 øke med 8,5 mill. kroner. Det vises til nærmere omtale av dette forslaget under kap. 4320.

Til sammen foreslås en økning under post 23 Trafikktilsyn, drift og vedlikehold av riksveger m.m. med 208,5 mill. kroner.

Komiteens merknader

Standpunkttabell, avsnitt 14.6.1 kap. 1320 post 23

Kap.

Post

Betegnelse

Regj. forslag mill. kroner

AP

KrF, Sp, V

FrP

H

SV

SB

1320

23

1

Ferjedrift

+145

+145

+145,0

+145

+145

+145

+145

2

Drift av vegnett

+195

+195

+195,0

+195

+195

+195

+195

3

Omdisp.

-105

-105

-105,0

0

-105

-105

-105

4

Økte ferjetakster

-35

0

0

0

0

0

0

5

Økt gebyr for dagprøvekjennemerker

+8,5

+8,5

+8,5

0

+8,5

+8,5

+8,5

6

Styrking, tilsyn, drift og vedlikehold

+45,0

+45,0

0

+45,0

+45,0

+45,0

Sum

208,5

288,5

288,5

+340

+288,5

+288,5

+288,5

- nedsettes med (i forhold til tidligere vedtatt budsjett)

+ forhøyes med (i forhold til tidligere vedtatt budsjett)

0 ingen endring (i forhold til tidligere vedtatt budsjett

Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, viser til standpunkttabellen foran og sine respektive merknader nedenfor og fremmer følgende forslag:

Kap. 1320

Statens vegvesen (jf. kap. 4320)

23

Trafikktilsyn, drift og vedlikehold av riksveger m.m. kan overføres, kan nyttes under post 30, forhøyes med

kr 288 500 000

fra kr 5 440 100 000 til kr 5 728 600 000

Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet viser til at Arbeiderpartiet har måttet finne inndekning på en rekke andre områder i denne innstillingen for å balansere komiteens flertallsinnstilling. Dette gir Arbeiderpartiet rom for å reversere flere av de budsjettiltak Regjeringen hadde funnet nødvendig.

Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Venstre har merket seg Regjeringens forslag til omdisponering av midler fra riksveginvesteringer til trafikktilsyn, drift og vedlikehold. Disse medlemmer støtter en slik omdisponering. Disse medlemmer viser til at det er lagt til grunn at fergetilbudet kan reduseres der det er trafikkmessig grunnlag for det. Disse medlemmer prioriterer et godt fergetilbud og vedlikehold av vegnettet og foreslår å øke bevilgningen til trafikktilsyn, drift og vedlikehold med 80 mill. kroner i forhold til Regjeringens forslag. Disse medlemmer forutsetter at dette bl.a. gir grunnlag for å opprettholde fergetilbudet.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Høyre og representanten Steinar Bastesen kan heller ikke akseptere at fergetaksten øker med 5 pst. utover den økningen på 3,5 pst. som allerede har funnet sted i 2000. En slik takstøkning rammer næringsliv og befolkning langs kysten, og svekker grunnlaget for bosettingen i distriktene. Disse medlemmer øker derfor bevilgningen til fergesektoren med 35 mill. kroner i stedet for å øke kostnadene for brukerne av fergene.

Komiteens medlemmer fra Høyre og representanten Steinar Bastesen støtter økningen i bevilgning for å hindre at merforbruket innen fergesektoren og brøyting av veger går utover drift og vedlikehold av vegnettet.

Disse medlemmer støtter at 105 mill. kroner dekkes ved omdisponeres internt på denne posten, men disse medlemmer kan ikke akseptere at bevilgningene til veginvesteringer reduseres med 282 mill. kroner. Disse er fra før utilstrekkelige og en reduksjon vil føre til dårligere rammevilkår for næringslivet og distriktene.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet støtter økningen i bevilgninger for å hindre at merforbruket innen fergesektoren og brøyting av veger går utover drift og vedlikehold av vegnettet.

Disse medlemmer kan imidlertid ikke gi sin tilslutning til at dette finansieres ved kutt på andre poster i vegsektoren. Bevilgningene til vegsektoren er allerede for små og står i et totalt misforhold til de beløp bilistene betaler i bil- og drivstoffavgifter.

Disse medlemmer kan ikke gi sin tilslutning til å øke gebyret for utlån av dagprøvekjennemerker. Det eksisterer ingen sammenheng mellom behovet for tilleggsbevilgninger til vegsektoren og kostnadene ved utstedelse av dagprøvekjennemerker.

Disse medlemmer fremmer følgende forslag:

Kap. 1320

Statens vegvesen (jf. kap. 4320):

23

Trafikktilsyn, drift og vedlikehold av riksveger m.m., kan overføres, kan nyttes under post 30, forhøyes med

kr 340 000 000

fra kr 5 440 100 000 til kr 5 780 100 000

14.5.2 Post 30 Riksveginvesteringer

Sammendrag

Det foreslås omdisponert 110 mill. kroner til post 23, jf. omtale ovenfor. Som en del av Regjeringens finanspolitiske opplegg, foreslås en ytterligere reduksjon på posten med 20 mill. kroner. Situasjonen i 2000 er preget av at mange anlegg er i sluttfasen. Det vil bli prioritert å gjennomføre rasjonell anleggsdrift i størst mulig grad. Innsparingen vil bli gjennomført ved å:

  • – utsette arbeid på større igangsatte prosjekter der dette ikke fører til utsettelse av åpning for trafikk eller økning i kostnadene (etterarbeid som det er mulig å utsette til 2001)

  • – redusere utbyggingen av mindre investeringstiltak.

Det foreslås å redusere vegpakke Drammen med 10 mill. kroner tilsvarande tildelingen av ekstra midler i forbindelse med Stortingets behandling av budsjettet for 2000. Plansituasjonen for Øvre Sund bru/Kreftingsgate er ikke avklart, slik at det uansett ikke ville være aktuelt å benytte midlene til dette prosjektet i 2000.

Regjeringen foreslår å redusere kap. 1320 post 30 med til sammen 130 mill. kroner.

Komiteens merknader

Standpunkttabell, avsnitt 14.6.2 kap. 1320 post 30

Kap.

Post

Betegnelse

Regj. forslag mill. kroner

AP

KrF, Sp, V

FrP

H

SV

SB

1320

30

1

Til post 23

-110,0

-110,0

-110,0

0

0

-110

0

2

Ytterligere reduksjon

-10,0

-10,0

-10,0

0

0

0

0

3

Vegpakke Drammen

-10,0

-10,0

-10,0

0

0

0

0

Sum

-130,0

-130,0

-130,0

0

0

-110

0

- nedsettes med (i forhold til tidligere vedtatt budsjett)

+ forhøyes med (i forhold til tidligere vedtatt budsjett)

0 ingen endring (i forhold til tidligere vedtatt budsjett)

Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, Høyre, Sosialistisk Venstreparti og representanten Steinar Bastesen, slutter seg til Regjeringens forslag om å redusere kap. 1320 post 30 med i alt 130 mill. kroner.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Høyre og representanten Steinar Bastesen kan ikke akseptere at bevilgningen til riksveginvesteringer skal reduseres med 130 mill. kroner. Bevilgningene til riksveginvesteringer er fra før utilstrekkelige og en reduksjon vil føre til dårligere rammevilkår for næringslivet og true bosetningen i distriktene. Disse medlemmer vil derfor opprettholde det vedtatte bevilgningsnivå for riksveginvesteringer.

Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti vil gå imot en del av omdisponeringene og forslag til reduksjoner på kap. 1320 når det gjelder riksveginvesteringer og tilskudd til fylkesvegformål. Dette medlem vil peke på at disse forslagene har en klart negativ distriktspolitisk profil.

Dette medlem vil derfor gå imot Regjeringens forslag om å redusere post 30 Riksveginvesteringer med 20 mill. kroner.

Dette medlem fremmer følgende forslag:

Kap. 1320

Statens vegvesen (jf. kap. 4320):

30

Riksveginvesteringer, kan overføres, kan nyttes under post 23, nedsettes med

kr 110 000 000

fra kr 4 124 500 000 til kr 4 014 500 000

14.5.3 Post 32 Legging av fast dekke på riksveger

Sammendrag

I budsjettet for 2000 er det på denne posten flere prosjekt som ennå ikke har startet opp. Regjeringen foreslår å omdisponere 50 mill. kroner fra denne posten til post 23. Etter dette vil bevilgningen på denne posten være på 50 mill. kroner. Rasjonell anleggsdrift vil bli prioritert også innenfor denne posten.

Komiteens merknader

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti, Senterpartiet og Venstre, fremmer følgende forslag:

Kap. 1320

Statens vegvesen (jf. kap. 4320)

32

Legging av fast dekke på riksveger, kan overføres, nedsettes med

kr 30 000 000

fra kr 100 000 000 til kr 70 000 000

Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet viser til at Arbeiderpartiet har måttet finne inndekning på en rekke andre områder i denne innstillingen for å balansere komiteens flertallsinnstilling. Dette gir Arbeiderpartiet rom for å reversere flere av de budsjettiltak Regjeringen hadde funnet nødvendig.

Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti, Senterpartiet og Venstre viser til St.prp. nr. 1 (1999-2000) og omtale av behovet for ekstra innsats for å få lagt fast dekke på de deler av riksvegnettet som fortsatt har grusdekke.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Høyre og representanten Steinar Bastesen kan ikke akseptere at bevilgningen til legging av fast dekke på riksveger skal reduseres med 50 mill. kroner. Dette er et kutt som vil ramme Distrikts-Norge sterkt. Disse medlemmer vil derfor opprettholde det vedtatte bevilgningsnivå for legging av fast dekke på riksveger.

Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti slutter seg til Regjeringens forslag om å redusere kap. 1320 post 32 med 50 mill. kroner.

Dette medlem fremmer følgende forslag:

Kap. 1320

Statens vegvesen (jf. kap. 4320):

32

Legging av fast dekke på riksveger, kan overføres, nedsettes med

kr 50 000 000

fra kr 100 000 000 til kr 50 000 000

14.5.4 Post 60 Tilskudd til fylkesvegformål

Sammendrag

Det foreslås å omdisponere 40 mill. kroner fra denne posten til post 23. Som en del av Regjeringens finanspolitiske opplegg foreslås det en ytterligere reduksjon på 62 mill. kroner. Reduksjonen vil bli gjennomført innenfor Forsterkningsprogrammet og tilskuddsprogrammene Store prosjekter og Trafikksikkerhetstiltak. Det er overført bevilgninger fra 1999 til 2000 på om lag 79 mill. kroner i tilknytning til trafikksikkerhetstiltak under denne posten. På grunn av plansituasjonen regner Statens vegvesen ikke med å kunne bruke alle disponible midler i 2000 som til sammen er på vel 190 mill. kroner for tilskuddsprogrammet.

Regjeringen foreslår å redusere bevilgningen under kap. 1320 post 60 med 102 mill. kroner.

Komiteens merknader

Standpunkttabell, avsnitt 14.6.4 kap. 1320 post 60

Kap.

Post

Betegnelse

Regj. forslag mill. kroner

AP

KrF, Sp, V

FrP

H

SV

SB

1320

60

1

Til post 23

-40

-40

-40

0

0

0

0

2

Ytterligere reduksjon

-62

-62

-42

0

0

0

0

Sum

-102

-82

-82

0

0

0

0

- nedsettes med (i forhold til tidligere vedtatt budsjett)

+ forhøyes med (i forhold til tidligere vedtatt budsjett)

0 ingen endring (i forhold til tidligere vedtatt budsjett)

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti, Senterpartiet og Venstre, fremmer følgende forslag:

Kap. 1320

Statens vegvesen (jf. kap. 4320)

60

Tilskudd til fylkesvegformål, kan overføres, nedsettes med

kr 82 000 000

fra kr 250 900 000 til kr 168 900 000

Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet viser til at Arbeiderpartiet har måttet finne inndekning på en rekke andre områder i denne innstillingen for å balansere komiteens flertallsinnstilling. Dette gir Arbeiderpartiet rom for å reversere flere av de budsjettiltak Regjeringen hadde funnet nødvendig.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Høyre og representanten Steinar Bastesen kan ikke akseptere at bevilgningen til fylkesveger skal reduseres med 102 mill. kroner. Bevilgningene til fylkesveger er fra før utilstrekkelige og en reduksjon vil føre til dårligere rammevilkår for næringslivet og true bosetningen i distriktene. Disse medlemmer vil derfor opprettholde det vedtatte bevilgningsnivå for fylkesveger.

Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti, Senterpartiet og Venstre mener behovet for midler til fylkesvegnettet er stort. Disse medlemmer har merket seg at det er overført 79 mill. kroner fra 1999.

Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti går imot endring av bevilgningene under post 60 og viser for øvrig til merknad under avsnitt 14.6.2.