Som en del av Regjeringens finanspolitiske opplegg, foreslås
det at posten reduseres med 30 mill. kroner.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet og Høyre, slutter seg til Regjeringens
forslag.
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti,
Senterpartiet, Venstre og representanten Steinar Bastesen går
imot Regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til merknad under avsnitt 4.5.17.
Komiteens medlemmer fra Høyre har
merket seg Samferdselsdepartementets brev om at den reduserte bevilgningen
ikke vil få konsekvenser for jernbanens sikkerhet og støtter
på den bakgrunn forslaget til redusert bevilgning.
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti vil
peke på at Norge er en sinke i jernbanepolitikk, samtidig
som det i vinter ble meget klart at det er behov for ytterligere
satsing på sikkerhet. Dette medlem vil derfor
gå imot Regjeringens forslag om en reduksjon på 30
mill. kroner under kap. 1350 post 30.
Jernbaneverkets egen entreprenørenhet
BaneService har i samarbeid med et dansk entreprenørfirma
fått tildelt et oppdrag fra Banestyrelsen i Danmark. For å håndtere
dette oppdraget, fant Jernbaneverket det hensiktsmessig å opprette
et eget aksjeselskap som står som kontraktspartner sammen
med det danske entreprenørselskapet. Aksjeselskapet, BaneService
prosjekt AS, som har en aksjekapital på 100 000 kroner,
har ingen eiendeler eller tilsatte.
Jernbaneverket har som statlig forvaltningsorgan ikke
fullmakt til å opprette egne aksjeselskap, og trenger derfor
Stortingets samtykke til en slik etablering. På denne
bakgrunn foreslås det at Jernbaneverket får fullmakt
til å opprette et aksjeselskap med aksjekapital tilsvarende
minimumskravet i aksjeloven (100 000 kroner). Det foreslås
videre at det bevilges 100 000 kroner på kap. 1350 post
90 (ny) til aksjekapital i selskapet.
Komiteen slutter
seg til Regjeringens forslag om opprettelse av aksjeselskap, jf.
forslag XIV under kap. 22 Komiteens tilråding. Komiteen slutter
seg videre til forslaget om å bevilge kr 100 000 på ny
post 90.