Høsten 1999 ble det fattet mistanke
om at et valpekull av ulv i Østfold kunne være
ulv/hund-hybrider. I påvente av genetiske tester
ble det iverksatt et betydelig apparat for å radiomerke
valpene. Først i januar 2000 ble det klart at valpene var
hybrider. Det ble utstedt fellingstillatelse hybridene som gikk
ut 15. april. De endelige kostnadene av tiltaket - herunder kostnader
ifm. innfanging, merking, analyser og avliving av ulvehybridene
- utgjør i overkant av 1,0 mill. kroner. Saken kom opp
så sent at utgiftene til disse akuttiltakene ikke var mulig å innarbeide
i driftsbudsjettet for 2000 til Direktoratet for naturforvaltning.
Med bakgrunn i ovennevnte foreslås
en tilleggsbevilgning på 0,2 mill. kroner på kap.
1427 post 1 Driftsutgifter. Øvrig behov på 0,8
mill. kroner dekkes innenfor direktoratets egen ramme.
Standpunkttabell, avsnitt
15.5 kap. 1427 post 1
Kap. | Post | Betegnelse | Regj. forslag
mill. kroner | AP | KrF, Sp, V | FrP | H | SV | SB |
1427 | 1 | | | | | | | | |
| 1 | Felling av ulvehybrider | +0,2 | +0,2 | +0,2 | +0,2 | +0,2 | +0,2 | +0,2 |
| 2 | Kutt ifh. omprioritering | 0 | 0 | 0 | 0 | -5,0 | 0 | 0 |
| 3 | Etablering
av profesjonelt jegerkorps | 0 | +2,0 | 0 | 0 | +2,0 | 0 | 0 |
| | Sum | +0,2 | +2,2 | +0,2 | +0,2 | -2,8 | +0,2 | +0,2 |
- nedsettes med (i forhold til tidligere vedtatt
budsjett)
+ forhøyes med (i forhold
til tidligere vedtatt budsjett)
0 ingen endring (i forhold til tidligere vedtatt
budsjett)
Komiteen er enig med
Regjeringen i at det avsettes kr 200 000 til dette formålet.
Komiteen fremmer følgende
forslag:
Kap. 1427 | | Direktoratet for naturforvaltning (jf.
kap. 4427): | |
| 1 | Driftsutgifter | |
| | 1. Felling av ulvehybrider, bevilges med | kr 200 000 |
Komiteen medlemmer fra Høyre viser
til behovet for omprioritering på statsbudsjettet og fremmer
følgende forslag:
Kap. 1427 | | Direktoratet for naturforvaltning (jf.
kap. 4427): | |
| 1 | Driftsutgifter | |
| | 2. Kutt i forbindelse med omprioritering, bevilges med
| kr - 5 000 000 |
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre og representanten Steinar Bastesen,
vil styrke kap. 1427 post 1 med 2 mill. kroner for å etablere
et profesjonelt jegerkorps for felling av rovdyr.
Flertallet fremmer følgende
forslag:
Kap. 1427 | | Direktoratet for naturforvaltning (jf.
kap. 4427): | |
| 1 | Driftsutgifter | |
| | 3. Profesjonelt jegerkorps, bevilges med | kr 2 000 000 |
Komiteen viser til
forslagene ovenfor og fører følgende forslag under
kap. 22 Komiteens tilråding:
Kap. | Post | Formål: | Kroner |
1427 | | Direktoratet for naturforvaltning (jf.
kap. 4427): | |
| 1 | Driftsutgifter | |
| | 1. Felling av ulvehybrider,
bevilges med..................... kr 200 000 | |
| | 3. Profesjonelt
jegerkorps, bevilges med ..................... kr 2 000 000 | |
| 1 | Driftsutgifter forhøyes
med | 2 200 000 |
| | fra kr 88 938 000 til kr
91 138 000 | |
Posten nyttes til å gi økonomisk
kompensasjon knyttet til sikring av særskilte friluftsområder
av nasjonal og regional betydning, f.eks. skjærgårdsparker.
Bevilgningen på posten foreslås
redusert med 2 mill. kroner. Det forventes at enkelte tidligere
gitte tilsagn vil falle bort i forbindelse med en gjennomgang av gamle
tilsagn.
Komiteen går
imot Regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti,
Høyre, Senterpartiet, Venstre og representanten Steinar
Bastesen mener at sikring av friluftsområder er
et viktig virkemiddel for å sikre allmennheten gode muligheter
til natur- og friluftsopplevelser. Disse medlemmer viser
til gjennom å bruke statlig erverv som virkemiddel reduserer
man konfliktene mellom allemannsretten og privat eiendomsrett. Disse
medlemmer mener at det er særlig viktig å sikre
friluftsområder i områder hvor utbyggingspresset
er stort. Disse medlemmer går derfor mot
Regjeringens forslag om å redusere bevilgningen til statlige
erverv og båndlegging av friluftsområder med 2
mill. kroner.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet viser
til at Arbeiderpartiet har måttet finne inndekning på en
rekke andre områder i denne innstillingen for å balansere
komiteens flertallsinnstilling. Dette gir Arbeiderpartiet rom for å reversere
flere av de budsjettiltak Regjeringen hadde funnet nødvendig.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til merknad under avsnitt 4.5.17.
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti er
opptatt av at arbeidet med statlig erverv og båndlegging
av friluftsområder fortsetter. Dette dreier seg om tilrettelegging
av områder som er viktige rekreasjonsområder for
mange mennesker i Norge, og ikke minst gjelder dette etablering
av skjærgårdsparker. Ved flere anledninger er
lovlig tilgang på strandsonen nektet befolkningen ved at
grunneiere gjerder inn tomtene, noe dette medlem har
pekt på flere ganger. Arbeidet med båndlegging
av friluftsområder er viktig ved at det sikrer befolkningen
tilgang på de samme rettigheter. Dette medlem går
derfor imot den foreslåtte reduksjonen på 2 mill.
kroner på kap. 1427 post 30.
I tidsrommet etter fremleggelsen av statsbudsjettet for
2000 har det kommet rettslige skjønnsavgjørelser som
innebærer at kommende erstatningsutbetalinger for tidligere
vedtatt vern som ennå ikke er utbetalt, blir mer kostnadskrevende
enn tidligere lagt til grunn. Dette gjør at kostnadsanslaget
knyttet til tidligere gitte tilsagn på post 32 Statlige
erverv, fylkesvise verneplaner må oppjusteres.
Det er behov for å øke tilsagnsfullmakten på post
32 Statlige erverv, fylkesvise verneplaner med 37,839 mill. kroner
til totalt 75,113 mill. kroner for 2000.
Komiteen slutter
seg til Regjeringens forslag, jf. forslag XVI pkt. 1 under kap.
22 Komiteens tilråding.
Etter fremleggelsen av statsbudsjettet for 2000
ble det i forbindelse med ny-salderingen for 1999 vedtatt en tilleggsbevilgning
under post 33 på 6,4 mill. kroner. Beløpet skulle
finansiere deler av erstatningsbeløpet til Oslo kommune
for vern av Østmarka naturreservat (jf. St.prp. nr. 12
(1999-2000) og Innst. S. nr. 65 (1999-2000)). Resten av erstatningsutbetalingen
ble dekket av ordinær bevilgning på post 33. Ved
utarbeidelsen av statsbudsjettet for 2000, var det ikke mulig å ta
hensyn til at den ordinære bevilgningen på post
33 skulle dekke opp deler av erstatningsutbetalingene til Oslo kommune
vedrørende Østmarka naturreservat. Dette har medført
at vedtatt tilsagnsfullmakt for 2000 på post 33 er for
lav til at planlagt barskogvern i 2000 kan vedtas.
Det er behov for å øke tilsagnsfullmakten på kap. 1427
post 33 Statlige erverv, barskogvern med 5,198 mill. kroner til
totalt 70,198 mill. kroner for 2000.
Komiteen slutter
seg til Regjeringens forslag, jf. forslag XVI pkt. 2 under kap.
22 Komiteens tilråding.
Posten dekker bl.a. tilskudd til tiltak i friluftsområder,
midler til Aksjon Vannmiljø og kartlegging og verdiklassifisering
av biologisk mangfold.
Det foreslås å redusere bevilgningen
for inneværende års budsjett med 1 mill. kroner.
Dette vil innebære et noe lavere aktivitetsnivå.
Komiteens flertall, alle
unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, slutter seg til Regjeringens
forslag.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til merknad under avsnitt 4.5.17.
Ved Stortingets behandling av Revidert nasjonalbudsjett
1999, jf. Innst. S. nr. 236 (1998-1999) ble det bevilget 7,7 mill.
kroner til forebyggende tiltak mot rovviltskader, hvorav om lag
6,0 mill. kroner ble anvendt i Rendalen kommune. I nysalderingen
1999 (jf. St.prp. nr. 12 (1999-2000) og Innst. S. nr. 65 (1999-2000))
ble det bevilget ytterligere 2,0 mill. kroner til forebyggende tiltak
mot rovviltskader i Rendalen kommune, slik at total tilleggsbevilgning
i 1999 til Rendalen ble 8,0 mill. kroner.
Rendalen kommune har ytterligere et akkumulert underskudd
på rundt 1,7 mill. kroner etter tiltakene som ble iverksatt
sommeren 1999. Dette skyldes i hovedsak omfattende ulveangrep på sau etter
at disse var tatt inn på innmarksbeite. Det måtte
derfor gjennomføres ekstraordinære tiltak,
bl.a. døgnkontinuerlig vakthold m.m., for å forebygge
ulveskader.
I dag er det to store ulveflokker med til sammen
nesten 20 individer i Rendalen, Stor-Elvdal og Alvdal kommuner.
I tråd med praksis fra tidligere år har Direktoratet
for naturforvaltning og Fylkesmannen i Hedmark arbeidet aktivt for å forberede
beitesesongen 2000 i disse områdene. Det tas sikte på å inngå avtaler med
de berørte kommunene. Avtalene vil bygge på at kommunene
utarbeider planer og foreslår tiltak for å hindre
ulveskader på sau.
Det er i tillegg etablert flere ulvegrupper
i grensestrøkene mot Sverige i Østfold og Akershus
fylker. Disse gruppene representerer et betydelig større konfliktpotensiale
enn forutsatt, til tross for at det er begrenset med beitedyr i
de aktuelle områdene. Det er derfor nødvendig å styrke
tiltakene mot ulveskader også i disse områdene.
I lys av ovennevnte er det allerede disponert 2,0 mill. kroner fra
post 73.4 Omstillingstiltak til særskilte tiltak i Østfold
inneværende år.
Det er behov for en ytterligere styrking av
forebyggende tiltak i disse områdene med til sammen 16,3
mill. kroner. Pga. den uforutsette og akutte situasjonen som har
oppstått i de tre fylkene, foreslås det midlertidig
utsettelse av omstilling fra sauehold til melkeproduksjon i rovdyrutsatte
områder. Dette innebærer at 6,0 mill. kroner som
for 2000 er bevilget til langsiktige omstillingstiltak under post
73.4 omdisponeres. Overførte midler fra 1999 på post 73.4
på ca. 1,4 mill. kroner er allerede utbetalt til diverse
omstillingstiltak i Lierne kommune.
I tillegg til omdisponeringen på 6,0
mill. kroner, foreslås en tilleggsbevilgning på 10,3
mill. kroner til forebyggende tiltak mot rovviltskader i Hedmark, Østfold og
Akershus på kap. 1427 post 73.3 Forebyggende tiltak.
Samlet foreslås det å øke
bevilgningen under kap. 1427 post 73 med 12 mill. kroner.
Standpunkttabell, avsnitt
15.5.6 kap. 1427 post 73
Kap. | Post | Betegnelse | Regj. forslag
mill. kroner | AP | KrF, Sp, V | FrP | H | SV | SB |
1427 | 70 | | | | | | | | |
| 1 | Underskudd Rendalen | +1,7 | +1,7 | +1,7 | +1,7 | +1,7 | +1,7 | +1,7 |
| 2 | Tilleggsbevilgning | +10,3 | +10,3 | +10,3 | +10,3 | +10,3 | +10,3 | +10,3 |
| 3 | Ytterligere
styrking | 0 | +2,0 | +2,0 | +2,0 | +2,0 | +2,0 | +2,0 |
| | Sum | +12,0 | +14,0 | +14,0 | +14,0 | +14,0 | +14,0 | +14,0 |
- nedsettes med (i forhold til tidligere vedtatt
budsjett)
+ forhøyes med (i forhold
til tidligere vedtatt budsjett)
0 ingen endring (i forhold til tidligere vedtatt
budsjett)
Komiteen vil øke bevilgningen
på kap. 1427 post 73 med 2 mill. kroner. Komiteen ønsker
at forebyggende tiltak mot rovviltskader i Rendalen, Stor-Elvdal og
Alvdal kommuner samt akutte behov for ulveetableringer i Østfold skal
styrkes med 2 mill. kroner.
Komiteen fremmer følgende
forslag:
Kap. 1427 | | Direktoratet for naturforvaltning (jf.
kap. 4427) | |
| 73 | Forebyggende tiltak mot rovviltskader og
omstillingstiltak, kan overføres, forhøyes med
..... fra kr 28 000 000 til
kr 42 000 000 | kr 14 000 000 |