17.5.1 Post 1 Driftsutgifter

Sammendrag

Kap. 1610 Toll- og avgiftsdirektoratet post 1 Driftsutgifter foreslås redusert med 2 mill. kroner som en del av det samlede inndekningsopplegget. Reduksjonen tas ved noe redusert aktivitet og utsettelse av enkelte anskaffelser.

Komiteens merknader

Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, slutter seg til Regjeringens forslag.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser til merknad under avsnitt 4.5.17.

17.5.2 Sammenslåing av to tolldistrikter

Sammendrag

Toll- og avgiftsdirektoratet har på nytt foreslått å slå sammen Buskerud tolldistrikt med Telemark og Vestfold tolldistrikt.

Forslag om sammenslåing av de to tolldisdriktene framkom første gang i 1995 som en del av en større utredning om organiseringen av tollvesenet som etaten selv gjennomførte, kalt Ny Organisering av tollvesenets Distriktsforvaltning - NOD. Utredningen ble sendt på en bred høring til næringsliv og næringslivsorganisasjoner, sentrale, regionale og lokale offentlige myndigheter, internt i toll- og avgiftsetaten, samt til tjenestemannsorganisasjonene.

Det er i proposisjonen redegjort nærmere for saken.

I St.prp. nr. 1 (1999-2000) uttalte Regjeringen at den tok sikte på å komme tilbake til spørsmålet i forbindelse med framleggelsen av Revidert nasjonalbudsjett 2000. Som grunnlag for dette ble saken sendt på ny høring.

Også denne høringsrunden ga et nokså entydig bilde for så vidt gjelder spørsmålet om sammenslåing av de to tolldistriktene. Tyve høringsinstanser avga uttalelse. Ingen av høringsinstansene går imot forslaget til sammenslåing. Syv instanser har ingen merknad, mens de øvrige 13 eksplisitt støtter forslaget. Vurderingene er imidlertid delte med hensyn til plasseringen av distriktstollsted - Drammen, Sandefjord eller Skien.

Buskerud tolldistrikt og Telemark og Vestfold tolldistrikt omfatter et område hvor det vesentligste omfanget av den tollmessige trafikken er konsentrert i et relativt begrenset geografisk område; kyststrekningen fra Drammen i nord til Grenland i sør. Disse to tolldistriktene omfatter tre fylker som hver for seg har for begrenset tollmessig virksomhet til å forsvare å opprettholde selvstendige tolldistrikter. En sammenslåing av distriktene vil medføre et sterkt og bærekraftig tolldistrikt med betydelig større muligheter for å tilpasse seg endringer i arbeidsmengde og oppgaver enn dagens organisering gjør.

Sammenslåingen vil medføre at de anslagsvis 15 årsverk som frigjøres fra administrative oppgaver og intern drift på relativt kort sikt kan omdisponeres til prioriterte kontrolloppgaver, samtidig som et tilfredsstillende servicenivå overfor næringslivet kan opprettholdes. Sammenslåingen av disse to distriktene vil i utgangspunktet kun være en administrativ forenkling, i og med at forslaget ikke innebærer nedleggelse av noe tollsted. Etaten vil være lokalisert ved de samme stedene som i dag, med tilnærmet fullt tjenestetilbud til næringsliv og publikum. Tollstedene vil ha kompetanse og ressurser til å foreta ekspedisjon av varer ved inn- og utførsel på samme måte og nivå som et distriktstollsted. I tillegg vil ordinære saksbehandlingsoppgaver bli utført ved tollstedene. Direktoratet peker i denne sammenheng på at tolldeklarering i all hovedsak foregår gjennom næringslivets direkte tilknytning til etaten ved det elektroniske TVINN-systemet og således ikke er avhengig av fysisk nærhet. Tollstedene vil også ha en kassefunksjon, slik at publikum, som i dag, kan foreta kontante innbetalinger av toll og avgifter.

Det er i utgangspunktet kun de arbeidsoppgavene som utelukkende blir utført ved distriktstollstedet som vil bli berørt av sammenslåingen, ved at de vil bli samlet ett sted i distriktet. Dette er i all hovedsak tale om funksjoner som er relatert til distriktets interne drift. På grunn av små avstander kan etaten tilby berørte tjenestemenn tjeneste innenfor funksjoner som gjør at de ikke må bytte bosted.

Oppgaver som kun vil bli utført ved distriktstollstedet og som berører næringsliv og publikum vil være klagebehandling, behandling av refusjonssøknader, kredittadministrasjon og innfordring. Dette er oppgaver som også i dag betinger skriftlig saksbehandling. Dette bør således ikke bety noen vesentlig endring for etatens kunder.

Samarbeid med andre myndigheter, i hovedsak politi og skatteetat, vil bli som i dag. Tollstedene har sitt daglige samarbeid med myndighetene innenfor det området de dekker, mens det overordnede samarbeidet foregår mellom tolldistriktssjefen og ledelsene for de lokale myndighetene i regionen.

Toll- og avgiftsdirektoratet anfører at det er sammenslåingen av de to tolldistriktene som er det vesentlige i denne saken, ikke plasseringen av distriktstollstedet. Direktoratet har i lokaliseringsspørsmålet vurdert flere hensyn opp mot hverandre og lagt vekt på følgende hovedforhold: trafikkvolum og trafikkmønster, samt økonomiske og administrative konsekvenser.

Det kan argumenteres for Sandefjord som distriktstollsted i det nye distriktet. En plassering av distriktstollstedet i området med sterkest trafikkvekst i det nye distriktet kan være strategisk gunstig. Å etablere Sandefjord som distriktstollsted krever imidlertid oppbygging av et helt nytt administrasjonssenter i distriktet, med store personalforflytninger fra de andre etatskontorene i distriktet. Dette vil være tidkrevende og også forbundet med en viss usikkerhet, både med hensyn til økonomi og når et slikt alternativ vil være fullt ut operativt.

Direktoratet foreslår at Drammen, som har en samlet inn- og utførselstrafikk på linje med hele Vestfold og som allerede har status som distriktstollsted, blir distriktstollsted i det nye distriktet. Drammen som distriktstollsted vil gi etaten muligheten til å etablere det nye distriktet i løpet av kortere tid, til lavere engangskostnader og med mindre personalmessige konsekvenser - og samtidig vil det gi muligheten til å styrke kontrollvirksomheten i distriktet raskt.

Direktoratet anser Skien, det andre av dagens to distriktstollsteder, som et mindre aktuelt alternativ, fordi mesteparten av arbeidsoppgavene og ressursforbruket i det nye tolldistriktet vil være i Vestfold og Drammensregionen.

Så vel Toll- og avgiftsdirektoratet som flere av høringsinstansene understreker betydningen av at det nå fattes en beslutning i saken. Finansdepartementet har merket seg at direktoratets ønske om en sammenslåing av de to tolldistriktene har vært konsekvent over fem år og at forslaget har bred tilslutning hos alle berørte instanser. Valg av distriktstollsted for det nye tolldistriktet bør i denne sammenheng være underordnet. Her vil dessuten endrede forutsetninger, blant annet endring i trafikkmønsteret i regionen, over tid kunne medføre at etaten finner det hensiktsmessig å endre lokalisering av distriktstollstedet. Regjeringen slutter seg til direktoratets forslag.

Komiteens merknader

Komiteen tar dette til etterretning.