Kap. 1610 Toll- og avgiftsdirektoratet post
1 Driftsutgifter foreslås redusert med 2 mill. kroner som
en del av det samlede inndekningsopplegget. Reduksjonen tas ved
noe redusert aktivitet og utsettelse av enkelte anskaffelser.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, slutter seg til
Regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til merknad under avsnitt 4.5.17.
Toll- og avgiftsdirektoratet har på nytt
foreslått å slå sammen Buskerud tolldistrikt med
Telemark og Vestfold tolldistrikt.
Forslag om sammenslåing av de to tolldisdriktene framkom
første gang i 1995 som en del av en større utredning om
organiseringen av tollvesenet som etaten selv gjennomførte,
kalt Ny Organisering av tollvesenets Distriktsforvaltning
- NOD. Utredningen ble sendt på en bred høring
til næringsliv og næringslivsorganisasjoner, sentrale,
regionale og lokale offentlige myndigheter, internt i toll- og avgiftsetaten,
samt til tjenestemannsorganisasjonene.
Det er i proposisjonen redegjort nærmere
for saken.
I St.prp. nr. 1 (1999-2000) uttalte Regjeringen
at den tok sikte på å komme tilbake til spørsmålet
i forbindelse med framleggelsen av Revidert nasjonalbudsjett 2000.
Som grunnlag for dette ble saken sendt på ny høring.
Også denne høringsrunden ga
et nokså entydig bilde for så vidt gjelder spørsmålet
om sammenslåing av de to tolldistriktene. Tyve høringsinstanser
avga uttalelse. Ingen av høringsinstansene går
imot forslaget til sammenslåing. Syv instanser har ingen
merknad, mens de øvrige 13 eksplisitt støtter
forslaget. Vurderingene er imidlertid delte med hensyn til plasseringen
av distriktstollsted - Drammen, Sandefjord eller Skien.
Buskerud tolldistrikt og Telemark og Vestfold
tolldistrikt omfatter et område hvor det vesentligste omfanget
av den tollmessige trafikken er konsentrert i et relativt begrenset
geografisk område; kyststrekningen fra Drammen i nord til
Grenland i sør. Disse to tolldistriktene omfatter tre fylker
som hver for seg har for begrenset tollmessig virksomhet til å forsvare å opprettholde
selvstendige tolldistrikter. En sammenslåing av distriktene
vil medføre et sterkt og bærekraftig tolldistrikt
med betydelig større muligheter for å tilpasse seg
endringer i arbeidsmengde og oppgaver enn dagens organisering gjør.
Sammenslåingen vil medføre
at de anslagsvis 15 årsverk som frigjøres fra
administrative oppgaver og intern drift på relativt kort
sikt kan omdisponeres til prioriterte kontrolloppgaver, samtidig
som et tilfredsstillende servicenivå overfor næringslivet
kan opprettholdes. Sammenslåingen av disse to distriktene
vil i utgangspunktet kun være en administrativ forenkling,
i og med at forslaget ikke innebærer nedleggelse av noe tollsted.
Etaten vil være lokalisert ved de samme stedene som i dag,
med tilnærmet fullt tjenestetilbud til næringsliv
og publikum. Tollstedene vil ha kompetanse og ressurser til å foreta
ekspedisjon av varer ved inn- og utførsel på samme
måte og nivå som et distriktstollsted. I tillegg
vil ordinære saksbehandlingsoppgaver bli utført
ved tollstedene. Direktoratet peker i denne sammenheng på at
tolldeklarering i all hovedsak foregår gjennom næringslivets
direkte tilknytning til etaten ved det elektroniske TVINN-systemet
og således ikke er avhengig av fysisk nærhet.
Tollstedene vil også ha en kassefunksjon, slik at publikum,
som i dag, kan foreta kontante innbetalinger av toll og avgifter.
Det er i utgangspunktet kun de arbeidsoppgavene som
utelukkende blir utført ved distriktstollstedet som vil
bli berørt av sammenslåingen, ved at de vil bli
samlet ett sted i distriktet. Dette er i all hovedsak tale om funksjoner
som er relatert til distriktets interne drift. På grunn
av små avstander kan etaten tilby berørte tjenestemenn
tjeneste innenfor funksjoner som gjør at de ikke må bytte
bosted.
Oppgaver som kun vil bli utført ved
distriktstollstedet og som berører næringsliv
og publikum vil være klagebehandling, behandling av refusjonssøknader, kredittadministrasjon
og innfordring. Dette er oppgaver som også i dag betinger
skriftlig saksbehandling. Dette bør således ikke
bety noen vesentlig endring for etatens kunder.
Samarbeid med andre myndigheter, i hovedsak
politi og skatteetat, vil bli som i dag. Tollstedene har sitt daglige
samarbeid med myndighetene innenfor det området de dekker,
mens det overordnede samarbeidet foregår mellom tolldistriktssjefen
og ledelsene for de lokale myndighetene i regionen.
Toll- og avgiftsdirektoratet anfører
at det er sammenslåingen av de to tolldistriktene som er
det vesentlige i denne saken, ikke plasseringen av distriktstollstedet. Direktoratet
har i lokaliseringsspørsmålet vurdert flere hensyn
opp mot hverandre og lagt vekt på følgende hovedforhold:
trafikkvolum og trafikkmønster, samt økonomiske
og administrative konsekvenser.
Det kan argumenteres for Sandefjord som distriktstollsted
i det nye distriktet. En plassering av distriktstollstedet i området
med sterkest trafikkvekst i det nye distriktet kan være
strategisk gunstig. Å etablere Sandefjord som distriktstollsted
krever imidlertid oppbygging av et helt nytt administrasjonssenter
i distriktet, med store personalforflytninger fra de andre etatskontorene
i distriktet. Dette vil være tidkrevende og også forbundet
med en viss usikkerhet, både med hensyn til økonomi
og når et slikt alternativ vil være fullt ut operativt.
Direktoratet foreslår at Drammen, som
har en samlet inn- og utførselstrafikk på linje
med hele Vestfold og som allerede har status som distriktstollsted,
blir distriktstollsted i det nye distriktet. Drammen som distriktstollsted
vil gi etaten muligheten til å etablere det nye distriktet
i løpet av kortere tid, til lavere engangskostnader og
med mindre personalmessige konsekvenser - og samtidig vil det gi
muligheten til å styrke kontrollvirksomheten i distriktet
raskt.
Direktoratet anser Skien, det andre av dagens
to distriktstollsteder, som et mindre aktuelt alternativ, fordi mesteparten
av arbeidsoppgavene og ressursforbruket i det nye tolldistriktet
vil være i Vestfold og Drammensregionen.
Så vel Toll- og avgiftsdirektoratet som
flere av høringsinstansene understreker betydningen av
at det nå fattes en beslutning i saken. Finansdepartementet har
merket seg at direktoratets ønske om en sammenslåing
av de to tolldistriktene har vært konsekvent over fem år
og at forslaget har bred tilslutning hos alle berørte instanser.
Valg av distriktstollsted for det nye tolldistriktet bør
i denne sammenheng være underordnet. Her vil dessuten endrede
forutsetninger, blant annet endring i trafikkmønsteret
i regionen, over tid kunne medføre at etaten finner det
hensiktsmessig å endre lokalisering av distriktstollstedet.
Regjeringen slutter seg til direktoratets forslag.
Komiteen tar dette
til etterretning.