I statsbudsjettet for 2000 er det bevilget 100
mill. kroner på kap. 281 post 1 til særskilte
omstillingstiltak, rekrutteringsstillinger og forskning ved universitetene, jf.
Budsjett-innst. S. nr. 12 (1999-2000).
Det foreslås å redusere bevilgningen
på kap. 281 post 1 med 10 mill. kroner for å dekke
andre nødvendige utgifter.
Det foreslås å øke
bevilgningen på kap. 281 post 1 med 3 mill. kroner for
oppfølging av RIT 2000. Se nærmere omtale under
kap. 281 post 60.
Standpunkttabell, avsnitt
5.22.1, kap. 281 post 1
Kap. | Post | Betegnelse | Regj.
forslag mill. kroner | AP | KrF,
Sp, V | FrP | H | SV | SB |
281 | 01 | | | | | | | | |
| 1 | Omstilling, rekruttering m.v. | -10 | -10 | -10 | 0 | 0 | 0 | 0 |
| 2 | RiT, jf. post 60 | +3 | +3 | +3 | +3 | +3 | +3 | +3 |
| 3 | Forskerrekrutteringsstillinger | 0 | 0 | 0 | 0 | +100 | 0 | 0 |
| | Sum | -7 | -7 | -7 | +3 | +103 | +3 | +3 |
- nedsettes med (i forhold til tidligere vedtatt
budsjett)
+ forhøyes med (i forhold
til tidligere vedtatt budsjett)
0 ingen endring (i forhold til tidligere vedtatt
budsjett)
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, Høyre,
Sosialistisk Venstreparti og representanten Steinar Bastesen, slutter
seg til Regjeringens forslag om å redusere bevilgningen under
kap. 281 post 1 med netto 7 mill. kroner.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Sosialistisk Venstreparti og representanten Steinar Bastesen fremmer følgende
forslag:
Kap.281 | Fellesutgifter for
universiteter og høgskoler (jf. kap. 3281): |
| 1 | Driftsutgifter, forhøyes med
| kr 3 000 000 |
| | fra kr 438 176 000 til kr 441 176 000 | |
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at hensynet til forutsigbare rammebetingelser for de budsjetterte
virksomheter tilsier at det ikke foretas budsjettendringer midt
i budsjettåret, uavhengig av om endringen betyr merbevilgning
eller kutt, med mindre det foreligger klare begrunnelser for å foreta
helt nødvendige justeringer. Disse medlemmer vil
derfor la være å gi sin tilslutning til enkelte innstilte
forslag selv om forslagets innhold er i samsvar med Fremskrittspartiets
politikk.
Disse medlemmer viser også til
Innst. S. nr. 243 (1996-1997) om budsjettreformen, som klart fastslår
at Revidert nasjonalbudsjett utelukkende skal konsentreres om nødvendige
justeringer i årets budsjett.
Komiteens medlemmer fra Høyre viser
til at Stortinget under budsjettbehandlingen høsten 1999 økte
bevilgningen til omstillingstiltak ved universitetene med 100 mill.
kroner utover forslaget fra den daværende regjering, etter
at Høyre i sitt alternative budsjettopplegg hadde foreslått
en enda sterkere økning. Disse medlemmer finner
det uforsvarlig å redusere den vedtatte bevilgning, og
vil derfor stemme imot Regjeringens forslag om å redusere
bevilgningen med 10 mill. kroner.
Disse medlemmer viser til at
Stortinget under behandling av forskningsmeldingen (Innst. S. nr.
110 (1999-2000), jf. St.meld. nr. 39 (1998-1999)) vedtok at veksten
i antall rekrutteringsstillinger skal være 150 stillinger
de to første årene. Som et skritt på veien
for å nå det mål Stortinget har satt
opp, vil disse medlemmer foreslå at post
1 økes med 100 mill. kroner - øremerket til nye
rekrutteringsstillinger.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
Kap. 281 | Fellesutgifter for
universiteter og høgskoler (jf. kap. 3281): |
| 1 | Driftsutgifter, forhøyes med
| kr 103 000 000 |
| | fra kr 438 176 000 til kr
541 176 000 | |
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti
og representanten Steinar Bastesen vil understreke det store
behovet for omstilling innenfor universitetssektoren. Mjøsutvalget foreslår
omfattende endringer både i styrings- og gradsstruktur. Disse
medlemmer mener på denne bakgrunn at det er et
galt signal å gi, å redusere denne posten. Disse
medlemmer vil også understreke at omstillingsmidlene
må tilføres de ulike institusjonene på grunnlag
av omstillingstiltak og ikke som en pro rata fordeling.
Disse medlemmer vil derfor gå imot
Regjeringens forslag om å redusere kap. 281 post 01 med
10 mill. kroner, men vil støtte Regjeringens forslag om å øke
kap. 281 post 1 med 3 mill. kroner til RiT 2000.
Kirke-, utdannings- og forskningsdepartementet
ber Stortinget om samtykke til å overskride kap. 281 post 1
mot tilsvarende merinntekter på kap. 3281 post 2, jf. forslag
til vedtak.
Komiteen slutter
seg til Regjeringens forslag til fullmakter, jf. forslag III under
kap. 22 Komiteens tilråding.
Stortinget vedtok ved behandlingen av Budsjett-innst.
S. nr. 12 (1999-2000) en startbevilgning på 2 mill. kroner
til rehabilitering av Urbygningen med deler av Midtbygningen ved
Universitetet i Oslo. Regjeringen foreslår å utsette
prosjektet. Det foreslås dermed å redusere kap.
281 post 30 med 2 mill. kroner.
Komiteen går
imot Regjeringens forslag.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Arbeiderpartiet, kan ikke akseptere
at det ikke er funnet rom til 2 mill. kroner til en startbevilgning
til rehabilitering av Urbygningen ved Universitetet i Oslo (post
30). Stortinget har allerede vedtatt dette ved behandlingen av Budsjett-innst.
S. nr. 12 (1999-2000). Flertallet går på denne
bakgrunn imot Regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet viser
til at Arbeiderpartiet har måttet finne inndekning på en
rekke andre områder i denne innstillingen for å balansere
komiteens flertallsinnstilling. Dette gir Arbeiderpartiet rom for å reversere
flere av de budsjettiltak Regjeringen hadde funnet nødvendig.
Det vises til St.prp. nr. 1 (1999-2000) fra
Kirke-, utdannings- og forskningsdepartementet og St.prp. nr. 1.
Tillegg nr. 4 (1999-2000) fra Sosial- og helsedepartementet.
Det har i april i år fremkommet opplysninger
fra byggherren, Sør-Trøndelag fylkeskommune, som
indikerer at det kostnadsoverslag for RIT 2000 Stortinget vedtok
høsten 1999 ikke vil være tilstrekkelig for å realisere
utbyggingen i henhold til forutsetningene. Den eksterne kvalitetssikring og
usikkerhetsvurdering som er gjennomført av byggetrinn 1
vurderer den kostnadsmessige usikkerheten i prosjektet som større
enn hva styret for RIT 2000 FKF har lagt til grunn per april 2000.
Disse vurderingene vil medføre ytterligere konsekvenser
for fremdriften av beslutningsprosessen for byggetrinn 1.
De nye kostnads- og usikkerhetsvurderinger som
er gjort berører også universitets- og høgskoledelen
av utbyggingen. De berørte departement vil komme tilbake
til Stortinget med nærmere informasjon om dette etter at
fylkestinget i Sør-Trøndelag har behandlet saken.
For en generell fremstilling av status for utbyggingen vises det
til omtale under kap. 739 post 64 i proposisjonen.
Kirke-, utdannings- og forskningsdepartementet
og Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet er i dialog med
Sør-Trøndelag fylkeskommune vedrørende utarbeidelse
av et avtaleverk som vil regulere forholdet mellom statens og fylkeskommunens
arealer i den integrerte universitetsklinikken, herunder også drifts-
og vedlikeholdsmessige forhold. Kirke-, utdannings- og forskningsdepartementets
overordnede målsetting for dette arbeidet er å sikre
at de statlig finansierte universitets- og høgskolearealene
blir benyttet til utdannings- og forskningsaktivitet i samsvar med
Stortingets forutsetninger, samt å utvikle et rasjonelt
og hensiktsmessig driftskonsept i samarbeid med fylkeskommunen.
Som varslet i St.prp. nr. 1 (1999-2000) var
beregningene av bevilgningsbehovet til RIT 2000 fastsatt ut fra avtalen
fra 1996 og dermed beheftet med betydelig usikkerhet. I statsbudsjettet
for 2000 ble det bevilget 119,7 mill. kroner som Kirke-, utdannings-
og forskningsdepartementets andel til RIT 2000 i inneværende år.
I mars 2000 forelå det informasjon fra byggherren som,
basert på den reviderte avtalen fra 1999, tilsa at Kirke-,
utdannings- og forskningsdepartementets forpliktelse i inneværende år
vil være 111,9 mill. kroner, dvs. 7,8 mill. kroner lavere
enn avsatt. På grunn av den endrede fremdrift i beslutningsprosessen
for byggetrinn 1 i forhold til forutsetningene i St.prp. nr. 1. Tillegg
nr. 4 (1999-2000) er det lite trolig at byggestart for byggetrinn
1 kan finne sted i 2000. På denne bakgrunn foreslås
det å redusere bevilgningen på kap. 281 post 60
med ytterligere 18 mill. kroner. Den gjenstående del av
bevilgningen fra Kirke-, utdannings- og forskningsdepartementet
vil gå til å dekke departementets andel av det
allerede igangsatte byggetrinn 0, samt planlegging av byggetrinn
1 og 2.
Den totale bevilgningsreduksjonen for Kirke-, utdannings-
og forskningsdepartementet blir da 25,8 mill kroner på denne
posten. Reduksjonen representerer kun en faseforskyvning av Kirke-,
utdannings- og forskningsdepartementets utbetalinger.
Det vises til forslag under kap. 281 post 1
om å bevilge 3 mill. kroner til Kirke-, utdannings- og
forskningsdepartementets oppfølging av RIT 2000-utbyggingen.
I tillegg til å dekke kostnadene knyttet til stillinger,
driftskostnader og konsulentutgifter i forbindelse med departementets
direkte oppfølging av utbyggingen, er midlene tenkt benyttet
for å bidra til at NTNUs brukermedvirkning og oppfølging
av prosjektet kan ivaretas på en tilfredsstillende måte. Det
ble varslet i St.prp. nr. 1. Tillegg nr. 4 (1999-2000) at de berørte
departement ville komme tilbake til bevilgningsforslag knyttet til
departementenes oppfølging av prosjektet i Revidert nasjonalbudsjett 2000.
Erfaringene fra andre store offentlige investeringsprosjekter de
senere år viser hvor viktig det er med en tett oppfølging
og kvalitetskontroll fra departementene. Universitets- og høgskoledelen
av RIT 2000 er et meget stort prosjekt, og valget av en integrert
modell der staten ikke er byggherre, gir Kirke-, utdannings- og
forskningsdepartementet særskilte og krevende utfordringer
i oppfølgingen av prosjektet.
Standpunkttabell, avsnitt
5.22.4, kap. 281 post 60
Kap. | Post | Betegnelse | Regj. forslag
mill. kroner | AP | KrF, Sp, V | FrP | H | SV | SB |
281 | 60 | | | | | | | | |
| 1 | Redusert forpliktelse i år | -7,8 | -7,8 | -7,8 | 0 | -7,8 | - 7,8 | -7,8 |
| 2 | Endret fremdrift | -18,0 | -18,0 | -18,0 | 0 | -18,0 | - 18,0 | -18,0 |
| | Sum | -25,8 | -25,8 | -25,8 | 0 | -25,8 | - 25,8 | -25,8 |
- nedsettes med (i forhold til tidligere vedtatt
budsjett)
+ forhøyes med (i forhold
til tidligere vedtatt budsjett)
0 ingen endring (i forhold til tidligere vedtatt
budsjett)
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, slutter seg til
Regjeringens forslag om å redusere kap. 281 post 60 med
i alt 25,8 mill. kroner.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at hensynet til forutsigbare rammebetingelser for de budsjetterte
virksomheter tilsier at det ikke foretas budsjettendringer midt
i budsjettåret, uavhengig av om endringen betyr merbevilgning
eller kutt, med mindre det foreligger klare begrunnelser for å foreta
helt nødvendige justeringer. Disse medlemmer vil
derfor la være å gi sin tilslutning til enkelte innstilte
forslag selv om forslagets innhold er i samsvar med Fremskrittspartiets
politikk.
Disse medlemmer viser også til
Innst. S. nr. 243 (1996-1997) om budsjettreformen, som klart fastslår
at Revidert nasjonalbudsjett utelukkende skal konsentreres om nødvendige
justeringer i årets budsjett.
Disse medlemmer vil stemme imot
Regjeringens forslag under kap. 281 post 60.
Komiteen viser når
det gjelder kap. 281 post 1 til merknader under avsnitt 5.22.1.
Det har vært relativt stor og uforutsett
pågang av søknader om midler knyttet til kapitalinnskudd
i forsk-ningsstiftelser eller aksjeselskaper i 2000. På bakgrunn av
dette foreslås det at bevilgningen på posten økes med
0,3 mill. kroner.
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag.