Det er til nå kommet få søknader
om kompensasjon, og det er derfor knyttet stor usikkerhet til bevilgningsbehovet
i 2000. Det foreslås at posten reduseres med 53 mill. kroner,
mot en tilsvarende økning av tilsagnsfullmakten for 2000.
Tilsagnsfullmakten økes dermed fra 90 mill. kroner til
143 mill. kroner, jf. forslag til vedtak. Forslaget vil kunne medføre
at utbetaling av tilskudd til enkelte kommuner må utsettes
til 2001.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, slutter seg til
Regjeringens forslag om redusert bevilgning og tilsagnsfullmakt,
jf. forslag IV pkt. 2 under kap. 22 Komiteens tilråding.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet vil
stemme imot Regjeringens forslag under kap. 229 post 62 og forslag
IV pkt. 2 under kap. 22 Komiteens tilråding.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at hensynet til forutsigbare rammebetingelser for de budsjetterte
virksomheter tilsier at det ikke foretas budsjettendringer midt
i budsjettåret, uavhengig av om endringen betyr merbevilgning
eller kutt, med mindre det foreligger klare begrunnelser for å foreta
helt nødvendige justeringer. Disse medlemmer vil
derfor la være å gi sin tilslutning til enkelte innstilte
forslag selv om forslagets innhold er i samsvar med Fremskrittspartiets
politikk.
Disse medlemmer viser også til
Innst. S. nr. 243 (1996-1997) om budsjettreformen, som klart fastslår
at Revidert nasjonalbudsjett utelukkende skal konsentreres om nødvendige
justeringer i årets budsjett.