Under kap. 320 post 50 Norsk kulturfond er det
i 2000 bevilget 220,9 mill. kroner. Posten foreslås redusert
med 4,0 mill. kroner.
Det legges vekt på at reduksjonen ikke
skal ramme faste tiltak og ordninger. Norsk kulturråd må vurdere den
nærmere fordelingen av reduksjonen og deretter fremme forslag
til ny hovedfordeling overfor Kulturdepartementet.
Komiteensmedlemmer
fra Arbeiderpartiet og Høyre slutter seg til Regjeringens
forslag om å redusere kap. 320 post 50 med 4 mill. kroner.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Kristelig Folkeparti, Senterpartiet, Venstre og representanten Steinar Bastesen går
imot Regjeringens forslag om å redusere bevilgningen til
Norsk kulturfond med 4 mill. kroner.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til merknad under avsnitt 4.5.15.
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti mener
at det foreslåtte kuttet i Norsk kulturfond vil gå ut
over nyskapende tiltak og at nye og spennende tiltak ikke kan realiseres. Dette
medlem vil derfor gå imot Regjeringens forslag
til kutt på 4 mill. kroner under kap. 320 post 50.
Dette medlem vil videre understreke
egenarten til profesjonelle frie sceniske grupper. Gjennom nyskapende
og eksperimenterende sceneuttrykk og dans, er disse gruppene viktige
supplement til og samarbeidspartnere med institusjonene. Mange av
forestillingene spilles på turné for barn og unge.
Dette medlem vil minne om at
kulturministeren i sitt brev av 11. mai 2000 pekte på at
avsetningen til ensemblestøtteordningen er for lav til å imøtekomme den
store og allsidige aktiviteten på dette feltet. Dette medlem vil
peke på at Norsk Solistkor, Norges eneste profesjonelle
kor ved siden av Operakoret, får støtte fra denne
ordningen, men at koret ikke er sikret midler til stabil drift. Dette
medlem har merket seg at koret står i faret for å bli
lagt ned på grunn av dette.
Dette medlem fremmer følgende
forslag:
Kap. 320 | Allmenne kulturformål: |
| 50 | Norsk kulturfond, forhøyes med
| kr 3 200 000 |
| | fra kr 220 887 000 til kr
224 087 000 | |
Under kap. 320 post 60 Lokale og regionale kulturbygg er
det i 2000 bevilget 49,3 mill. kroner, hvorav 9 mill. kroner til
flerbrukshaller til idrett. Posten foreslås redusert med
14 mill. kroner, hvorav 4,5 mill. kroner til flerbrukshaller.
Av den resterende bevilgningen på 35,3
mill. kroner vil Røros kultur- og konferansesenter og Rena
kulturhus hver få 2,5 mill. kroner i førstegangsbevilgning
og Nedre Eiker kommune 4,5 mill. kroner til en flerbrukshall til
idrett. Resten av bevilgningen vil gå til oppfølging
av lokale og regionale kulturbygg hvor deltilskudd er utbetalt tidligere.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti,
Sosialistisk Venstreparti, Venstre og representanten Steinar Bastesen,
slutter seg til Regjeringens forslag om å redusere kap.
320 post 60 med 14 mill. kroner.
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti,
Senterpartiet, Venstre og representanten Steinar Bastesen vil
understreke den viktige betydningen lokale- og regionale kulturhus
har for kulturlivet i det enkelte lokalsamfunn. Disse medlemmer viser
til at presset på tilskuddsordningen er stort og at mange
søknader gjentas over flere år uten å nå opp. Disse
medlemmer viser til departementets svar på spørsmål
fra Senterpartiets stortingsgruppe datert 25. mai 2000, der det
framgår at samlet søknadssum for inneværende år
er 167,2 mill. kroner og det juridiske etterslepet som må komme til
utbetaling i 2000 er på 25,8 mill. kroner. Disse medlemmer viser
til Regjeringens forslag om å redusere midlene under kap.
320 post 60 med 14 mill. kroner herunder 9,5 mill. kroner til lokale-
og regionale kulturhus noe som utgjør hele 24 pst. av en
sterkt presset tilskuddsordning. På bakgrunn av det høye
antallet søknader og det store etterslepet, finner disse
medlemmer det riktig å utsette den nye tilskuddsordning til
såkalte flerbrukshaller.
Disse medlemmer går
derfor imot Regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet vil
stemme imot Regjeringens forslag.
Disse medlemmer viser til merknad
under avsnitt 4.5.15.
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti mener
at de mange søknadene viser at det er behov for mer midler
til lokale og regionale møtesteder for kulturlivet. Dettemedlem vil
peke på at det foreslåtte kuttet på 14
mill. kroner betyr at søknadskøen vil øke.
Det foreslåtte kuttet betyr videre en halvering av tilskuddet
til flerbrukshaller.
Dette medlem vil derfor gå imot
Regjeringens forslag om reduksjon av kap. 320 post 60 med 14 mill. kroner.
Bergen fikk i 1995 etter anbefaling fra den
norske regjering status som europeisk kulturby i 2000. Stortinget ga
samme år tilsagn om statlig tilskudd på 36,0 mill.
kroner til delfinansiering av arrangementet.
Som følge av at åtte andre
byer i andre europeiske land fikk samme status som Bergen, er forutsetningene for
prosjektet endret, bl.a. ved at byene er pålagt samarbeidsprosjekter.
Videre er prosjektstøtten fra EU redusert. Dette øker
behovet for offentlige tilskudd til prosjektet.
Det foreslås derfor at bevilgningen
til Kulturby Bergen 2000 økes med 2,0 mill. kroner til
14 mill. kroner.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, slutter seg til
Regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
viser til merknad under avsnitt 4.5.15.
Disse medlemmer vil stemme imot
Regjeringens forslag under kap. 320 post 77.
I St.meld. nr. 44 (1997-1998) ble det bl.a.
foreslått å opprette en ny statlig tilskuddsordning
til frivillige organisasjoners lokale lag og foreninger, med det
formål å bedre rammebetingelsene for frivillige
organisasjoners medlemsbaserte virke på lokalt nivå.
Ordningen var tenkt finansiert dels ved bevilgninger over Kulturdepartementets
budsjett og dels over spillemidler til idrettsformål. Det økonomiske
grunnlaget var basert på en samordning av statlige spill.
I forbindelse med Stortingets behandling av
Innst. S. nr. 101 (1998-1999) innstilling fra familie-, kultur-
og administrasjonskomiteen om statens forhold til frivillige organisasjoner
- Styrking av aktivitet i lokale, frivillige organisasjoner, jf.
St.meld. nr. 27 (1996-1997) og St.meld. nr. 44 (1997-1998) gjorde
Stortinget 11. mai 1999 følgende vedtak:
«Stortinget ber Regjeringen iverksette en tildelingsmodell
for den nye tilskuddsordningen hvor midlene kanaliseres gjennom
organisasjonenes sentralledd. Det forutsettes at det legges nødvendige
føringer som sikrer at midlene når fram til grunnplanet
i samsvar med målsettingene for ordningen.»
I St.prp. nr. 1 (1999-2000) ble det foreslått å iverksette
den nye tilskuddsordningen for frivillig lokalt virke på idrettssiden
(utenom statsbudsjettet) i 2000. Når det gjaldt ny tilskuddsordning
til frivillig lokalt virke på kultursiden, ble det vist
til at det var lagt til grunn at igangsetting av spillet "spill
på spillerkortet" vil gi økonomisk grunnlag for
en slik ny tilskuddsordning. Oppstarten av spillet er forsinket,
og på denne bakgrunn ville regjeringen Bondevik komme tilbake
til oppfølging på kultursiden i forbindelse med
budsjettproposisjonen for 2001.
I Budsjett-innst. I (1999-2000) uttalte finanskomiteen
følgende:
«Fleirtalet i komiteen, alle unnateke medlemene frå Framstegspartiet
og Høgre, syner til St.prp. nr. 1 (1999-2000) der det vert
gjort greie for utsetjing av tilskotsordning til frivillig verksemd
på kultursida til 2001. Fleirtalet meiner det er uheldig
at idrettsformål og kulturformål ikkje vert likt
handsama i 2000. For å motverke dette, ber fleirtalet Regjeringa
kome tilbake til Stortinget i Revidert nasjonalbudsjett med forslag om
auka løyving som kan rette opp dette for 2000.
Det
er ein forutsetnad at den nye tilskotsordninga ikkje skal gå på kostnad
av eksisterande kulturtilbod.»
For 2000 er det satt av 81,2 mill. kroner til
ny tilskuddsordning for frivillig lokalt virke på idrettssiden. På grunn
av den vanskelige budsjettsituasjonen har det i utgangspunktet vært
vanskelig å finne økonomisk rom for å etablere
en tilskuddsordning for frivillig virke på kulturområdet
allerede nå, og på et tidligere tidspunkt enn
forutsatt av regjeringen Bondevik. Regjeringen har imidlertid lagt
vekt på å få til den nye tilskuddsordningen
og foreslår en bevilgning på 20 mill. kroner til
etablering av ordningen i 2000.
I samsvar med gjeldende ansvarsdeling for de berørte
organisasjonene foreslås det at den del av midlene som
skal tildeles Landsrådet for Norges barne- og ungdomsorganisasjoner,
bevilges over Barne- og familiedepartementets budsjett.
Avholdsfolkets Landsråd, Norsk Amatørteaterråd, Norsk
musikkråd, Friluftslivets Fellesorganisasjon, Funksjonshemmedes
Fellesorganisasjon og Landsrådet for norske barne- og ungdomsorganisasjoner oversendte
Kulturdepartementet 8. september 1999 et forslag om forvaltning
og fordeling av den nye tilskuddsordningen, der midlene deles i
tre deler - basert på tallet på medlemmer og lokale
lag. Forslaget går i korte trekk ut på følgende:
– 62 pst.
av tilskuddsmidlene settes av til et "barne- og ungdomsfond" og
kanaliseres via Landsrådet for norske barne- og ungdomsorganisasjoner.
– 30 pst. av tilskuddsmidlene
settes av til et "musikkfond" og kanaliseres via Norsk musikkråd.
– 8 pst. av tilskuddsmidlene settes
av til et "amatørteaterfond" og kanaliseres via Norsk Amatørteaterråd.
Landsrådet for norske barne- og ungdomsorganisasjoner skal
ifølge forslaget fordele midler både til lokallag
gjennom deres sentralledd (80-85 pst. av midlene) og til lokallag
uten sentralledd (15-20 pst. av midlene). Dette skal gjelde alle
organisasjoner som ikke er relatert til teater eller musikk. Norsk
musikkråd skal fordele midler til lokallag gjennom deres
sentralledd (80-85 pst. av midlene) og til lokallag uten sentralledd
(15-20 pst. av midlene). Målgruppen for dette er alle organiserte
aktiviteter som er relatert til musikk, også de som ikke
har noen tilknytning til Norsk musikkråd. Norsk Amatørteaterråd skal
fordele midler til lokale lag med amatørteateraktivitet.
Målgruppen er alle organiserte aktiviteter som er relatert
til teater.
Til å administrere ordningen foreslår
organisasjonene i sitt forslag at paraplyorganisasjonene skal kunne bruke
maksimalt 1 pst. av de midlene som skal kanaliseres videre til sentrale
organisasjoner for fordeling til de lokale lagene. Sentralleddet
kan bruke maksimalt 5 pst. til sin fordeling av disse midlene. Når
det gjelder fordeling av midler direkte fra paraplyorganisasjon
til lokalt ledd (der det ikke finnes et sentralt/nasjonalt ledd),
skal paraplyorganisasjonen kunne bruke inntil 10 pst. av midlene
til administrasjon.
Organisasjonene understreker i forslaget at
de tre paraplyorganisasjonene samlet skal ha ansvar for at alle
organisasjoner med kulturaktivitet som del av sin medlemsbaserte
virksomhet, får muligheten for å søke og
bli tildelt tilskudd, uavhengig av om den lokale organisasjonen
er medlem i en sentral organisasjon/paraplyorganisasjon.
Regjeringen vil legge prinsippene i forslaget
fra organisasjonene til grunn for forvaltningen av tilskuddsordningen
i 2000, og vurdere eventuelle justeringer i forvaltningen av ordningen
i 2001.
Tilskuddsordningen foreslås ut fra
dette innrettet slik at hver av de tre paraplyorganisasjonene blir
tildelt midlene som rundsumtilskudd. Det vil være paraplyorganisasjonenes
ansvar å fordele midlene videre, behandle eventuelle klager
samt å rapportere til departementet om bruken av midlene
på lokalt nivå. Det vil fra statens side ikke
bli fastsatt detaljerte kriterier for den videre fordelingen av
midlene utover de generelle føringene som vil bli gitt
i tilsagnsbrevene, i tråd med det opplegget som er omtalt
ovenfor.
Kontroll og oppfølging av tilskuddsordningen
fra statens side vil gjelde paraplyorganisasjonenes forvaltning
av midlene.
På denne bakgrunn foreslås
det en bevilgning på 20 mill. kroner til etablering av
en ny tilskuddsordning for lokalt basert frivillig virke på kulturområdet
i inneværende år, fordelt med 7,6 mill. kroner
under kap. 320 Allmenne kulturformål ny post 80 Tilskuddsordning for
frivillige organisasjoner og 12,4 mill. kroner under kap. 857 Barne-
og ungdomstiltak ny post 75 Frivillig barne- og ungdomsarbeid lokalt.
Komiteen slutter
seg til Regjeringens forslag under kap. 320 post 80 og kap. 857
ny post 75.
Komiteen viser til
Budsjett-innst. S. nr. 2 (1999-2000) fra familie-, kultur- og administrasjonskomiteen,
hvor en enstemmig komité forutsetter at det legges nødvendige
føringer som sikrer at midlene til frivillige lag og organisasjoner
når frem til grunnplanet i samsvar med målsettingene
for ordningen.
Videre sier en enstemmig komité at
en forventer at Regjeringen i nær dialog med de frivillige
organisasjonene i tiden frem til revidert budsjett, kommer fram
til en fordeling av overskuddet fra tippemidlene. Med bakgrunn i
dette vil komiteen støtte Regjeringens bevilgning
på 20 mill. kroner til frivillige lag og organisasjoner.
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti,
Senterpartiet og Venstre viser til Regjeringens forslag
om iverksettelse av den nye tilskuddsordningen til frivillige organisasjoners
lag og foreninger på kultursiden som ble foreslått
av regjeringen Bondevik i St.meld. nr. 44 (1997-1998) Tilleggsmelding
om statens forhold til frivillige organisasjoner. Komiteen viser
til at tilskuddsordningen skal finansieres med spillemidler slik
Stortinget vedtok i Innst. S. nr. 101 (1998-1999):
«Komiteen gir også sin tilslutning til den
skisserte finansieringsordningen med sammenslåing av spill
og avsetning av 10% av tippeoverskuddet innen formålene
idrett og kultur, og har merket seg at bevilgningens endelige størrelse
vil bli fastsatt i forbindelse med den årlige budsjettbehandlingen.»
Disse medlemmer viser
til departementets svar på spørsmål fra
Senterpartiets stortingsgruppe, datert 25. mai 2000, der det framgår
at: "Det er følgelig ingen sammenheng i 2000 mellom inntekter
fra spill og den foreslåtte bevilgningen over Kulturdepartementets
og Barne- og familiedepartementets budsjetter." I tillegg registrerer disse
medlemmer at Regjeringen foreslår å redusere
Kulturdepartementets budsjett i forslaget til Revidert nasjonalbudsjett
for 2000. Disse medlemmer registrerer at det økonomiske
grunnlaget derfor ikke er tilstede i inneværende år
uten at tilskuddsordningen igangsettes på bekostning av
allerede eksisterende tiltak. Disse medlemmer viser
til at dette bryter mot Stortingets forutsetning uttrykt i Budsjett-innst.
S. I (1999-2000) der det heter: "Det er en forutsetnad at den nye
tilskotsordninga ikkje skal gå på kostnad av eksisterande
kulturtilbod."