Det foregår betydelige omorganiseringer
i justissektoren. Justisdepartementets kontrollspenn og saksvolum
reduseres. Virksomheten konsentreres om de kjerneområder
som er spesielt viktige i justispolitisk sammenheng, og som Justisdepartementet tradisjonelt har
hatt ansvaret for. Endringene er arbeids- og ressurskrevende, men
forventes å gi avkastning i form av et enklere og mer effektivt
departement, samt bedre styring av sektoren.
De viktigste endringene som skal være
iverksatt fra 1. januar 2001 er opprettelse av Politidirektorat,
jf. Ot.prp. nr. 7 (1999-2000) og Innst. O. nr. 40 (1999-2000), regionalisering
av kriminalomsorgen, jf. St.meld. nr. 27 (1997-1998) og Innst. S.
nr. 6 (1998-1999), opprettelse av Lotteritilsyn og Lotterinemnd,
jf. Ot.prp. nr. 84 (1998-1999) og Innst. O. nr. 33 (1999-2000),
samt opprettelse av Utlendingsnemnd, jf. Ot.prp. nr. 17 (1998-1999)
og Innst. O. nr. 42 (1998-1999). Ansvaret for lotterier og spill
overføres til Kulturdepartementet, ansvaret for utlendingssaker overføres
til Kommunal- og regionaldepartementet, ansvaret for Brønnøysundregistrene
overføres til Nærings- og handelsdepartementet,
det administrative og faglige ansvaret for Statens Innkrevingssentral
overføres til Finansdepartementet, det administrative ansvaret
for Regjeringsadvokaten overføres til Statsministerens kontor,
og det administrative ansvaret for Datatilsynet overføres
til Arbeids- og administrasjonsdepartementet.
Opprettelse av et Sivilrettsdirektorat er under
utredning. I tillegg arbeider Justisdepartementet nå med stortingsmeldinger
om domstolene, jf. NOU 1999:19 og NOU 1999:22, og om politiet, jf.
NOU 1999:10. Avhengig av hva som blir meldingenes konklusjoner kan
de føre til endringer av organisatorisk art både
i justissektoren og i departementet.
Komiteen tar dette
til orientering.