Omorganisering av det statlige ansvaret for forebygging av rusmiddelproblemer.

Reorganisering av Rusmiddeldirektoratet

Sammendrag

Økende bruk og misbruk av alkohol og narkotika og mer liberale holdninger til rusmidler, gjør det nødvendig å styrke det forebyggende arbeidet. Det er først og fremst på lokalt nivå den offentlige og frivillige innsatsen må mobiliseres i større grad. En større del av de eksisterende ressursene på området bør derfor flyttes nærmere kommunene, slik at tiltakene bl.a. kan tilpasses lokale forhold. Regjeringen vil på denne bakgrunn gjennomføre en omorganisering, som innebærer at en rekke av arbeidsoppgavene som i dag utføres av Rusmiddeldirektoratet, blir lagt til andre aktører. De regionale kompetansesentrene for rusmiddelspørsmål vil få en sentral rolle i den nye forebyggingsmodellen. Som grunnlag for mer målrettede tiltak, blir det samtidig lagt opp til å styrke samspillet mellom innsats lokalt, kunnskaps- og informasjonsflyt og strategisk planlegging.

Det er i proposisjonen redegjort nærmere for Regjeringens strategi for omorganiseringen.

Det tas sikte på at omorganiseringsarbeidet kan gjennomføres gradvis fra 1. oktober i år, og endelig fra 1. januar 2001. Det legges til grunn at omorganiseringen i inneværende år skal gjennomføres gjennom omdisponeringer innenfor Sosial- og helsedepartementets nåværende budsjettrammer. Omorganiseringen forutsetter en omdisponering av midler fra kap. 610 Rusmiddeldirektoratet til kap. 612 Statens institutt for alkohol- og narkotikaforskning og kap. 614 Utvikling av sosialtjenesten, tiltak for rusmiddelmisbrukere m.v.

Sosial- og helsedepartementet fremmer derfor forslag om en fullmakt til å omdisponere midler fra samtlige poster under Rusmiddeldirektoratets utgiftskapittel til poster under ovennevnte kapitler i inneværende budsjettermin. Jf. særskilt romertallsvedtak.

Departementet vil komme tilbake med et spesifisert forslag til fordeling av midler på aktuelle budsjettkapitler i tilknytning til statsbudsjettet for 2001.

Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag, jf. forslag XI pkt. 1 under kap. 22 Komiteens tilråding.

Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Kristelig Folkeparti, Høyre, Senterpartiet og Venstre, har for øvrig ingen merknader.

Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, Høyre og representanten Steinar Bastesen, viser til finansministerens svar til Senterpartiet der det heter:

«Når det gjelder region Vest vurderer de aktuelle fylkeskommuner ett senter, som vil bestå av to avdelinger: Stiftelsen Bergenklinikkene i Bergen og Rogaland A-senter i Stavanger.»

Flertallet forutsetter at organiseringen skjer på en måte som sikrer at begge de planlagte avdelingene gis mulighet til å forsterke eget fagmiljø.

Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti, Senterpartiet og Venstre viser til at det var sentrumsregjeringen som tok initiativ til reorganiseringen av det statlige ansvaret for forebygging av rusmiddelproblemer. Begrunnelsen er at ressursene kommer nærmere kommunene og dermed styrkes samspillet mellom innsatsen lokalt og rettledningen fra kommunesenteret.

Komiteens medlemmer fra Høyre viser til forslaget om å omorganisere det statlige ansvaret for forebygging av rusmiddelproblemer. Disse medlemmer advarer mot at ansvaret for forebygging flyttes fra Rusmiddeldirektoratet til de syv regionale kompetansesentrene, som er bygd opp omkring behandlingsinstitusjoner. I stedet for å oppnå et mer effektivt byråkrati, kan dette utløse krav om økte administrative ressurser til alle de syv sentrene slik at det som skulle vært økt satsing på forebygging blir borte i mer byråkrati. Disse medlemmer mener det er behov for et sterkt sentralt miljø på dette feltet, og ser det som uheldig dersom dette splittes opp.

Disse medlemmer ser positivt på forslaget om å samle Statens institutt for alkohol og narkotikaforskning og dokumentasjonsfunksjonen i Rusmiddeldirektoratet i et nytt institutt.

Disse medlemmer vil be Regjeringen vurdere å slå sammen ulike statlige etater som arbeider med forebygging av ulike former for avhengighet, i første rekke Rusmiddeldirektoratet og Statens Tobakkskaderåd.

Disse medlemmer viser for øvrig til forslag om bevilgningsendring under avsnitt 20.1.