Det understrekes at det over tid har utviklet
seg et gap mellom sykehusenes kostnader ved økt pasientbehandling
og fylkeskommunenes inntektsgrunnlag for å finansiere disse.
Regjeringens forslag til tiltak tar utgangspunkt i at fylkeskommunenes
egenfinansiering av planlagt aktivitetsvekst for år 2000
beløper seg til ca. 700 mill. kroner. Det framholdes også at
aktivitetstallene for 1999 er blitt høyere enn hva som
ble lagt til grunn i St.prp. nr. 1 (1999-2000), med tilhørende
konsekvenser for statsbudsjettet for år 2000. Av disse grunner
foreslår Regjeringen en tilleggsbevilgning til sykehussektoren
nå.
En oppstilling på grunnlag av referansegruppas arbeid
viser en avstand mellom kostnadene ved økt pasientbehandling
og fylkeskommunenes økonomiske grunnlag til å finansiere
disse på om lag 1,4 mrd. kroner. Dette forklares dels med
at fylkeskommunene må egenfinansiere aktivitetsvekst i
sykehusene utover det som dekkes opp gjennom ISF-ordningen, poliklinikkrefusjoner,
egenandeler og regionsykehustilskudd, og dels med nedgangen i fylkeskommunenes
frie inntekter. Det uttales videre at den planlagte aktivitetsveksten i år
2000 i tillegg vil kunne fordre ca. 700 mill. kroner i fylkeskommunal
egenfinansiering. Det vises til at referansegruppa ut fra dette
under visse forutsetninger konkluderer med en avstand mellom kostnadene
ved økt pasientbehandling fra 1997 til 2000 og fylkeskommunenes økonomiske
inntektsgrunnlag til å dekke disse kostnadene på om
lag 2,1 mrd. kroner. Det framholdes at fylkeskommunene ikke har
maktet å omstille og effektivisere nok til å unngå at
dette har medført en finansiell ubalanse.
Det påpekes at det aktivitetsnivået
som var planlagt i budsjettet for 2000, ble nådd allerede
i 1999. Regjeringen vil holde fast på målet om
to prosent aktivitetsvekst for 2000, målt ut fra det nye,
høyere nivået. Det uttales at en fullfinansiering
av aktivitetsveksten i 2000 vil fordre en tilleggsbevilgning på ca.
700 mill. kroner ifølge referansegruppas oppstillinger.
Regjeringen legger til grunn at sektoren selv
må ta et delansvar for den vanskelige økonomiske
situasjonen som er oppstått, og uttaler at en statlig inndekning
av det påviste gapet vil kunne undergrave de ansvars- og styringsprinsipp
som er gjort gjeldende for helsesektoren. Regjeringen peker på at
det er fylkeskommunenes ansvar å tilpasse driften til de
inntektsrammer som følger av de årlige statsbudsjett.
Det fremmes i proposisjonen forslag om tilleggsbevilgning
på i alt 1 250 mill. kroner. 510 mill. kroner av bevilgningen
gjelder tilleggsbevilgning for å dekke opp for høyere
aktivitet i 1999 enn tidligere forutsatt. 230 mill. kroner av dette
beløpet gjelder endelig avregning for aktivitetsåret
1999, og vil komme til utbetaling i mai. Det høyere aktivitetsnivået
i 1999 er forutsatt videreført og økt i 2000.
Bevilgningen for innsatsstyrt finansiering foreslås derfor
i tillegg økt med 280 mill. kroner som følge av
dette.
740 mill. kroner av bevilgningen foreslås
rettet inn mot å bedre sykehusenes økonomiske
situasjon i inneværende år slik at den forutsatte
veksten i pasientbehandlingen på 2 pst. kan nås.
Av dette foreslås 240 mill. kroner bevilget som en styrking
av de frie inntektene, og 500 mill. kroner til styrking av de øremerkede tilskudd
mot sykehusene.
Det uttales at den foreslåtte bevilgningen
ikke er tilstrekkelig til å rette opp den vanskelige økonomiske situasjonen
som er oppstått i mange fylkeskommuner, og at om en skal
unngå tiltakende finansiell ubalanse i fylkeskommunene,
krever det både omstilling og effektivisering samt styring
av aktivitetsutviklingen i sykehusene.
Sosial- og helsedepartementet foreslår
følgende innretning på de 740 mill. kroner som
skal styrke sykehusenes økonomi:
1. De frie inntektene
til fylkeskommunene foreslås styrket med i alt 240 mill.
kroner fordelt ved inntektssystemets kriterier.
2. Kryptaket foreslås hevet med
ytterligere en prosent gjeldende fra 1. januar 2000. For dette formålet
foreslås 100 mill. kroner som tilleggsbevilgning hvorav
98 mill. kroner over kap. 730 post 60 for å dekke økte
ISF-utbetalinger og 2 mill. kroner over kap. 739 post 21 for å finansiere
driften av et forsterket kontrollapparat.
3. For å sette i verk endringer
i innsatsstyrt finansiering av kreftbehandling foreslås
det å øke bevilgningen til dette formål
med 30 mill. kroner under kap. 730 post 60.
4. Poliklinikktakstene foeslås
oppjustert med 2,8 pst. Det foreslås en tilleggsbevilgning
på 80 mill. kroner på kap. 730 post 61 til dette.
5. Regionsykehustilskuddet, kap. 730 post
62, foreslås tilleggsbevilget med i alt 250 mill. kroner, derav
97 mill. kroner for å videreføre 1999 bevilgningen
og 153 mill. kroner for å avhjelpe regionsykehusenes økonomiske
situasjon.
6. Rikshospitalets statstilskudd, kap.
731 post 50, foreslås økt med 40 mill. kroner.
Sosial- og helsedepartementet legger til grunn
at sykehusenes økonomiske situasjon gjennom denne tilleggsbevilgningen
blir vesentlig forbedret og at det er lagt grunnlag for en samlet
vekst i år 2000 på 2 pst. i sykehusenes behandlingsaktivitet.
Forslaget om å tilleggsbevilge 510
mill. kroner over kap. 730 post 60 som følge av høyere
aktivitet i 1999 baserer seg på at Sosial- og helsedepartementet
på grunnlag av de innrapporterte aktivitetstallene fra sykehusene
nå anslår at utbetalingene til innsatsstyrt finansiering
for 1999 blir 230 mill. kroner høyere enn anslaget i St.prp.
nr. 1 (1999-2000). En høyere aktivitet i 1999 fører
videre til at nivået på utbetalingene i innsatsstyrt
finansiering for aktiviteten i år 2000 foreslås økt
med 230 mill. kroner. I tillegg uttales det at det er behov på 50
mill. kroner som følge av en økning i DRG-indeksen
utover prognosen som lå til grunn i St.prp. nr. 1 (1999-2000).
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre, Senterpartiet og Kristelig
Folkeparti, legger til grunn at den økonomiske
situasjonen i sykehusene er alvorlig, bl.a. på grunn av
at aktivitetsveksten i 1999 var langt større enn det som
var lagt til grunn i budsjettet. Den aktivitetsveksten som var planlagt
for år 2000, dvs. 2 pst. vekst, ble nådd allerede
i 1999.
Dette gjør at de økonomiske
rammer som ble lagt til grunn for 2000-budsjettet og vedtatt, vil
kreve budsjettmessige tilpasninger for ikke å ramme pasientene.
Flertallet viser til at det i
St.prp. nr. 47 (1999-2000) om sykehusøkonomi og budsjett
2000, ble foreslått bevilget utover vedtatt budsjett 2000
1 250 mill. kroner, hvor 740 mill. kroner ble foreslått
for å finansiere sykehusenes aktivitetsvekst på 2
pst. for år 2000 og 510 mill. kroner som følge
av høyere aktivitet i 1999 og med videreføring
av denne i år 2000.
Flertallet viser til at dette
ikke alene løser de behov fylkeskommunene har for å finansiere
pasientbehandlingen på dagens nivå.
Flertallet mener det er nødvendig å tilføre
fylkeskommunene økte midler til pasientbehandling, også utover
det som allerede er foreslått i St.prp.nr. 47 (1999-2000),
med 520 mill. kroner, som i sin helhet skal disponeres til pasientbehandling.
Beløpet deles opp med 300 mill. kroner til styrking av
kap. 730 post 60 Innsatsstyrt finansiering av sykehus. Dette skal
gi grunnlag for nødvendig justering av regelverket bl.a.
til økning av enhetsprisen. 220 mill. kroner går
til styrking av fylkeskommunenes rammer.
Med dette blir forslag til endringer i statsbudsjettet for
2000 slik at kap. 730, post 60 Innsatsstyrt finansiering av sykehus,
overslagsbevilgning, økes med 938 mill. kroner (638 mill.
kroner foreslått i St.prp. nr. 47 (1999-2000) pluss 300
mill. kroner), mens kap. 572 Rammetilskudd til fylkeskommunene,
post 60 Innbyggertilskudd/utgiftsutjevning økes
med 460 mill. kroner (240 mill. kroner foreslått i St.prp.
nr. 47 (1999-2000) pluss 220 mill. kroner).
Flertallet fremmer følgende
forslag:
«I statsbudsjettet for 2000 gjøres
følgende endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
572 | | Rammetilskudd til fylkeskommuner | |
| 60 | Innbyggertilskudd/utgiftsutjevning økes med
fra kr 15 168 643 000 til kr 15 628 643
000» | 460 000 000 |
Et annet flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre, Senterpartiet og Sosialistisk
Venstreparti, fremmer følgende forslag:
«I statsbudsjettet for 2000 gjøres
følgende endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
730 | | Fylkeskommunenes helsetjeneste | |
| 60 | Innsatsstyrt finansiering
av sykehus, overslagsbevilgning, økes med
fra kr 10 995 000 0000 til kr 11 933 000
000» | 938 000 000 |
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Sosialistisk Venstreparti viser til at Regjeringen i
St.prp. nr. 47 (1999-2000) gir sin tilslutning til referansegruppens
analyser og konklusjoner, og slik disse medlemmer ser
det, har departementet akseptert beregningen av et behov på 2,1
mrd. kroner for å kunne levere den forutsatte tjenesteproduksjonen
ved fylkessykehusene og regionsykehusene i 2000. Selv om disse
medlemmer finner det også riktig å legge
inn en effektiviserings-gevinst for inneværende år
på en del av underdekningsbeløpet, finner disse
medlemmer det uforståelig at proposisjonen kun
inneholder en tilleggsbevilgning på 1,2 mrd. kroner. Disse
medlemmer viser til at 510 mill. kroner av dette beløpet
er statens betaling for ISF-andelen for merproduksjonen i 1999 samt
videreføring av aktiviteten i år 2000 og et øremerket
tilskudd til Rikshospitalet på 40 mill. kroner. Disse
medlemmer vil bemerke at det da kun er 700 mill. kroner
igjen av bevilgningsbeløpet som går til sykehusene,
altså kun⅓av det behovet som utredningsutvalget beregnet,
og som staten sa seg enig i.
Slik disse medlemmer ser det,
er forslaget om tilleggsbevilgninger på 1,2 mrd. kroner åpenbart
utilstrekkelig, og disse medlemmer mener at et vedtak
i tråd med innstillingen vil gi alvorlige konsekvenser
for tjenesteproduksjonen ved sykehusene i inne-værende år.
Selv om disse medlemmer mener at det må legges
inn en betydelig effektiviseringsgevinst, og at gapet av den grunn
ikke kan dekkes fullt ut, mener disse medlemmer det
er helt urealistisk å forvente at det finnes effektiviseringspotensial
i sykehusene tilsvarende 1,4 mrd. kroner for annet halvår
i år 2000 slik St.prp. nr. 47 (1999-2000) legger opp til. Disse
medlemmer mener at utredningsutvalgets konklusjoner må tillegges
betydelig vekt, og disse medlemmer mener videre at
om tjenesteproduksjonen for år 2000 skal opprettholdes
med en økning på 2 pst. i forhold til 1999, betinger
det en betydelig tilleggsbevilgning utover Regjeringens forslag
i St.prp. nr. 47 (1999-2000). Disse medlemmer viser
også til at Regjeringen i Revidert nasjonalbudsjett har
foreslått å redusere bevilgningen til medisinsk-teknisk utstyr
med hele 540 mill. kroner, og trekker man dette kuttet til fylkeskommunene
fra de 700 mill. kroner som ligger i bevilgningsforslaget i proposisjonen,
blir sykehusene egentlig tilført 160 mill. kroner av et
behov på hele 2,1 mrd. kroner.
Disse medlemmer mener at Stortinget
i tillegg til den bevilgningen som er foreslått i St.prp.
nr. 47 (1999-2000), må tilleggsbevilge et større
beløp for å opprettholde den av Regjeringen og
Stortinget ønskede tjenesteproduksjon med ca. 2 pst. økning
i forhold til resultatet i 1999.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet ser
det som særdeles viktig at tilleggsbevilgningen gjøres
fordelingsnøytral, og den beste måten etter disse
medlemmers mening å gjøre dette på og
som samtidig vil styrke legitimiteten til ISF-ordningen, er å gjenopprette
utgangspunktet for kostnadsvektene og enhetsprisene fra 1999 og
legge inn en prisjustering for år 2000.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre viser til at i statsbudsjettet for 2000
blir det reelt sett foretatt kutt i ISF-prisene på hele 7,5
pst. Dette skjedde ved at enhetsprisene ble satt med 3,1 pst. og
kostnadsvektene med 3 pst., og at prisjusteringen ble på bare
1,4 pst. istedenfor 2,8 pst.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet foreslår
i tillegg til bevilgningsforslagene i proposisjonen at ISF-prisene
reguleres tilbake til nivået i 1999 - noe som vil kreve
en tilleggsbevilgning utover proposisjonens bevilgning på 520
mill. kroner. Kryptaket oppheves. Dette vil betinge en tilleggsbevilgning
på 70 mill. kroner, og endelig mener disse medlemmer at
regionsykehustilskuddene ved de fire regionsykehusene tilleggsbevilges
med 25 mill. kroner til hver. Dette gir en samlet tilleggsbevilgning
i forhold til proposisjonen på 690 mill. kroner.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«I statsbudsjettet for 2000 gjøres
følgende endringer:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
730 | | Fylkeskommunenes helsetjeneste | |
| 60 | Innsatsstyrt finansiering
av sykehus, overslagsbevilgning, økes med | 1 228 000 000 |
| | fra kr 10 995 000 000 til
kr 12 223 000 000 | |
| 62 | Tilskudd til regionsykehusene, økes med
| 350 000 000 |
| | fra kr 1 531 900 000 til
kr 1 881 900 000» | |
Utover den foreslåtte bevilgningsøkning
forutsetter disse medlemmer en effektivitetsøkning
i sykehusene tilsvarende ca. 200-400 mill. kroner. Med disse forslag
mener disse medlemmer at sykehusene/fylkeskommunenes
behov for tilleggsressurser for å opprettholde produksjonen
på 1999-nivå, og en økning på 2
pst. i 2000 skulle være tilfredsstillende dekket. Disse
medlemmer er enig med departementet i at sykehussektoren
selv må ta et delansvar for den vanskelige økonomiske
situasjonen som er oppstått. Disse medlemmer viser
i denne sammenheng til Inst. O. nr. 88 (1999-2000) til Ot.prp. nr.
25 (1999-2000) om fristilling og tilknytningsform for offentlige sykehus. Disse
medlemmer vil i den sammenheng bemerke at det er viktig
for økonomistyringen at sykehusbudsjettene i størst
mulig grad adskilles fra de fylkeskommunale budsjetter. Dette for å gi
bedre styringsmulighet av budsjettene for det enkelte sykehus, og
pålegge sykehusene større selvstendig økonomiansvar.
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti
og Senterpartiet viser til at Regjeringen i St.prp. nr.
1 (1999-2000) hevet DRG krypgrensen med 2 pst. og endret basisåret
til 1998, noe som økte utbetalingene til ISF-finansieringen
med 370 mill. kroner. For å sikre budsjettnøytralitet
ble enhetsprisen nedjustert med 3,1 pst. og kostnadsvektene med
3 pst. Disse medlemmer mener at bl.a. en oppjustering av
ISF-prisene vil være et godt utgangspunkt for bedring av
sykehusøkonomien, som ikke vil gi noen omfordelingseffekter
mellom fylkeskommunene.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet viser
til at planen for investering i sykehusutstyr med ca. 2,9 mrd. kroner
fordelt over 5 år ligger fast. Ut fra opplysninger fra
departementet er det nå avsatt et disponibelt beløp
som langt overstiger de aktuelle utbetalinger. Utbetalinger til
fylkeskommunene for år 2000 er foretatt med et beløp
på ca. 380 mill. kroner, som er statens andel på 60
pst. for innkjøpt sykehusutstyr.
I Revidert nasjonalbudsjett for 2000 hadde Regjeringen
foreslått å overføre 540 mill. kroner
til andre formål. Etter finanskomiteens behandling er dette
beløpet høynet til 760 mill. kroner, og fortsatt
er statens forpliktelser i forhold til utstyrsplanen ivaretatt fullt
ut.
Disse medlemmer legger til grunn
at det på budsjettet for 2001 blir bevilget det beløp
som er statens andel av fylkeskommunenes innkjøp av utstyr
i samsvar med vedtatt investeringsplan for sykehusutstyr.
Komiteens medlemmer fra Høyre viser
til at utstyrsmangel ved mange sykehus er en flaskehals i forhold
til pasientbehandlingen. Investeringer i nytt utstyr kan gi flere
pasienter bedre og raskere behandling.
Disse medlemmer frykter at en
utsettelse av utstyrsplanen slik Regjeringen legger opp til i Revidert nasjonalbudsjett
for 2000, vil få negative konsekvenser for gjennomføringen
av kreftplanen.
Disse medlemmer viser til svar
fra Finansdepartementet datert 26. mai 2000 på spørsmål
fra Høyres stortingsgruppe datert 16. mai 2000:
«Ordinær utskifting av strålemaskiner
er i kreftplanen sidestilt med utskifting av annet nødvendig
utstyr i tråd med utstyrsplanen. Kreftplanen kan derfor
komme til å berøres av reduksjon i bevilgningen
til utstyrsplanen ved at det tar lengre tid å skifte ut
gamle strålemaskiner, noe som kan føre til redusert
kapasitet i forbindelse med strålebehandling.»
Departementet viser til at investeringer i nytt
utstyr er finansiert gjennom kreftplanen og i liten grad berøres
av det foreslåtte kuttet, men at dette vil ramme tilleggsutstyr
som CT-maskiner og telemedisinsk utstyr som er forutsatt dekket
over utstyrsplanen.
Disse medlemmer viser til at
Høyre i innstillingen til Revidert nasjonalbudsjett for
2000 foreslår å øke bevilgningene til
investeringer i sykehusutstyr med 320 mill. kroner i forhold til
Regjeringens forslag.
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti har
notert seg at Finansministeren i brev til finanskomiteen datert
6. juni 2000 angir at det kan foretas en betydelig reduksjon i utstyrposten
til sykehus (kap. 572 post 60) fordi det innmeldte behov fra fylkeskommunene
basert på fylkesvise rammer for utstyrsplanen i 1999 for år
2000 er på 380 mill. kroner, og der 374 mill. kroner allerede
er overført fra 1999. På denne bakgrunn foreslår
finanskomiteens flertall i Revidert nasjonalbudsjett for 2000 en
reduksjon av bevilgningen til sykehusutstyr med 760 mill. kroner, med
begrunnelse om at dette vil ikke vil gå ut over statens
forpliktelser overfor fylkeskommunene når det gjelder utstyrsinnkjøp
for år 2000.
Når det gjelder ovenstående
resonnement, vil dette medlem replisere at når
fylkeskommunene mangler frie midler til egenfinansiering av sykehusutstyr,
blir den naturlige konsekvensen at de av økonomiske grunner
heller ikke søker om restfinansiering fra departementet,
og midlene på utstyrsposten blir dermed stående
ubrukt, selv om sykehusene er i behov av nytt utstyr.
Dette medlem vil vise til Sosialistisk
Venstrepartis merknader og forslag til Revidert nasjonalbudsjett for
2000, der det foreslås en styrking av innbyggertilskuddet
til fylkeskommunene med 410 mill. kroner utover Regjeringens forslag
i Revidert nasjonalbudsjett. Dette medlem vil videre
vise til Sosialistisk Venstrepartis forslag til styrking av utstyrsposten
til sykehus med 180 mill. kroner sammenlignet med Regjeringens forslag.
Dette medlem vil vise til Sosialistisk
Venstrepartis prinsipielle standpunkt til innsatsstyrt finansiering, der
partiet har gått mot de utvidelser av ordninger som har
funnet sted, fordi det mener at ordningen har en rekke uheldige
vridningseffekter, og at den også virker kostnadsdrivende
for sykehusenes budsjetter. Dette medlem vil hevde
at den kostnadsveksten man har sett ved sykehusene etter innføring
av ordningen, synliggjør denne effekten. Dette medlem vil
likevel støtte en økning av rammen for ISF i Revidert
nasjonalbudsjett med 300 mill. kroner utover Regjeringens forslag,
betinget av at må ryddes opp i den situasjonen sykehusene
har havnet i, for å sikre en videre forsvarlig drift.
Dette medlem vil påpeke
at Sosialistsisk Venstreparti gjennom nevnte forslag til Revidert
nasjonalbudsjett har styrket fylkeskommunenes økonomi med til
sammen 890 mill. kroner utover Regjeringens forslag i Revidert nasjonalbudsjett
(summen av Innbyggertilskuddet til fylkeskommunene, kap. 572, post
60, Utstyr til sykehus, kap. 730, post 64 og midler til innsatsstyrt
finansiering, kap. 730 post 60).
Dette medlem viser til sitt forslag
sammen med Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti, Høyre
og Senterpartiet til økning av kap. 730 post 60 med 938
mill. kroner og fremmer i tillegg følgende forslag:
«I statsbudsjettet for 2000 gjøres
følgende endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
572 | | Rammetilskudd til fylkeskommuner | |
| 60 | Innbyggertilskudd/utgiftsutjevning økes med
fra kr 15 168 643 000 til kr 15 818 643
000» | 650 000 000 |
Komiteen har merket
seg at det foreslås å øke bevilgningen
til kreftmedisiner med 30 mill. kroner ved å gjøre
nødvendige endringer i innsatsstyrt finansiering. Bakgrunnen
er at utgiftene til de nye, dyre cellegiftpreparatene ikke dekkes
gjennom dagens DRG-system, fordi det ikke fanger opp de store utgiftsvariasjonene
som er i moderne kjemoterapibehandling.
Komiteen minner om at Stortinget
har vært bekymret for underdekningen av kreftmedisinene
i mange år. I brev av 22. mai 2000 fra helseministeren
til Høyres stortingsgruppe begrunnes forslaget i proposisjonen
om å bevilge ytterligere 30 mill. kroner slik:
«I dag finansieres cellegiftbehandling delvis gjennom
fylkeskommunenes rammetilskudd og delvis gjennom DRG-refusjon i
innsatsstyrt finansiering. DRG- refusjonen gis imidlertid med samme
sats uansett hvilket medikament som anvendes. Fagmiljøet
har derfor kommet med en oppfordring til å gi ulik refusjon
avhengig av det medikamentet som brukes. Omleggingen er tenkt innrettet
slik at grunnlaget for utbetalingene i ISF, DRG-systemet, utvides
med ytterligere to DRGer hvor DRG-vekten og dermed refusjonen blir
bestemt av hvilken prisklasse medikamentbehandlingen havner i.»
Komiteen vil understreke at når
det er enighet om kriteriene for når nye medikamenter skal
tas i bruk, må det skje en fortløpende tilpasning
slik at refusjonstaksten dekker kostnadene ved kreftbehandlingen.
Dette er en forutsetning for at også norske kreftpasienter raskt
kan få tilgang på nye kreftmedisiner.