Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Haakon Blankenborg, Kjell Engebretsen, Kirsti Kolle Grøndahl, Marit
Nybakk, Hill-Marta Solberg og Tom Thoresen, fra Fremskrittspartiet, Dag
Danielsen og Fridtjof Frank Gundersen, fra Kristelig Folkeparti,
Kjell Magne Bondevik og lederen Einar Steensnæs, fra Høyre,
Jan Petersen og Siri Frost Sterri, fra Senterpartiet, Johan J. Jakobsen,
fra Sosialistisk Venstreparti, Lisbet Rugtvedt, og fra Venstre,
Lars Sponheim, viser til at 1999 var et dramatisk og begivenhetsrikt år
for NATO: De militære operasjoner i Kosovo preget hele
første halvår, et nytt strategisk konsept ble
vedtatt med stor samstemmighet innen alliansen, tre nye medlemmer
ble tatt opp og de fleste av Norges europeiske allierte utviklet
videre sin europeiske sikkerhets- og forsvarspolitikk (ESDP).
Komiteen konstaterer at det var
bred tilslutning i Stortinget til NATOs operasjoner i Kosovo, herunder bred
tilslutning til Regjeringens vurdering av at det nødvendige
rettslige grunnlag for maktbruk forelå. Komiteen viser
til at de ulike sider ved operasjonen evalueres og debatteres i
NATO, i de enkelte medlemsland og i det offentlige ordskifte. Komiteen mener at
operasjonen var helt nødvendig for å skape grunnlag for
en fredelig utvikling på Balkan og konstaterer som Regjeringen
at NATO trolig er den eneste internasjonale organisasjon som kan
lede og gjennomføre denne type internasjonale operasjoner.
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti vil
peke på viktigheten av en bred gjennomgang av erfaringene
fra NATOs aksjon i Jugoslavia. Flere uavhengige kilder har pekt
på at det ble benyttet våpen med unødig
negative konsekvenser. Det har også kommet anklager om
brudd på krigens folkerett fra NATOs side ved at sivile
mål ble angrepet.
Komiteenviser til de siste dagers dramatiske utvikling
i Serbia og knytter store forhåpninger til at Jugoslavia
nå er på demokratiets vei. Komiteen mener
det nå raskt er nødvendig å inkludere
et demokratisk Jugoslavia blant annet gjennom støtte til
gjenoppbygging. Komiteenunderstreker
at et hovedformål er å legge grunnlaget for en
forsoningspolitikk i Kosovo.
Komiteener
klar over at dette er en meget krevende prosess, men henter inspirasjon
fra det faktum at utviklingen i Bosnia nå går
i riktig retning, selv om utviklingen er sakte, skjør og
begrenset.
Komiteenregistrerer
at de fleste av våre europeiske allierte nå knytter
seg nærmere sammen i ESDP. Komiteenser positivt på at Europa nå tar
et økt ansvar i sikkerhets- og forsvarspolitikken og at
dette er et bidrag til en bedre byrdefordeling innen alliansen.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmet fra Sosialistisk Venstreparti, mener at dette
imidlertid fordrer at samarbeidet resulterer i reelt bedret forsvarsevne.
En styrket europeisk krisehåndteringsevne vil bidra til å styrke
sikkerheten for hele det euroatlantiske område. Flertalleter derfor enig i den erklærte
målsetting om at Norge skal delta aktivt i utviklingen
av en klarere europeisk rolle i sikkerhetspolitikken og avviser
at dette skal stå i motstrid til målet om å knytte
så tette og nære bånd over Atlanteren
som mulig. Flertallet vil understreke at det er av
avgjørende betydning å opprettholde sterke transatlantiske
bånd. Flertalletbetoner
derfor viktigheten av at Norge fra begynnelsen av har sagt seg villig
til å bidra både gjennom NATO og ved å delta
i europeiske krisehåndteringsoperasjoner.
Flertalletkonstaterer
at utvidelse av NATO med de tre nye medlemsland Polen, Tsjekkia
og Ungarn er gått meget bra og at mange av de advarslene
som ble fremsatt tidligere er gjort til skamme. Flertalletmener utvidelsesprosessen langt fra er
fullført og legger til grunn at Norge må ha en
aktiv og positiv holdning til den videre utvidelsesprosessen.
Komiteen understreker
betydningen av å trekke særlig Russland og Ukraina
inn i et bredt samarbeid i Europa, og fremhever at NATO har ytet
viktige bidrag ved de samarbeidsavtaler som er inngått. Komiteen håper
dette samarbeidet vil bli gjenopptatt i full bredde.
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti mener
at den fremste utfordringen for europeisk sikkerhet er å etablere
et sterkt alleuropeisk samarbeid som inkluderer Russland. Dette
må gjøres gjennom at de viktigste institusjonene
blir åpnet opp og utvidet til å omfatte hele Europa.
Det er særlig viktig at NATO ikke blir en organisasjon
som opptrer aggressivt overfor Russland, men en samarbeidspartner.
NATOs åpning for bruk av militær makt utenfor eget
område uten etter oppdrag fra FN kan i så måte
gi et uheldig signal. Det faktum at NATO fastholder førstebruk
av atomvåpen som en mulighet, viser også at organisasjonen
ikke i tilstrekkelig grad er innrettet mot samarbeid. Norge har
som nabostat til Russland en særlig interesse av å reservere
seg mot disse sidene av NATO.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet vil
fremholde at utviklingen av et europeisk sikkerhets- og forsvarspolitisk
samarbeide, hvor det forutsettes deltagelse fra land utenfor EU,
bør kombineres med et visst parlamentarisk innsyn og kontroll, og
at den kontroll som finner sted gjennom de nasjonale parlamenter,
bør utvides og effektiviseres gjennom opprettholdelse av
en internasjonal parlamentarisk forsamling bestående av
delegasjoner fra nasjonale parlamenter i land som er engasjert i
det sikkerhetspolitiske og forsvarspolitiske samarbeid. Dette innebærer
at disse medlemmer mener at Norge bør bruke
sin innflytelse til å sikre at VEUs parlamentariske forsamling
opprettholdes i en eller annen form.