Meldingen har to hovedbolker, menneskerettighetene
i Norge og det internasjonale menneskerettighetsarbeidet. Fortløpende
i meldingen presenteres de tiltak Regjeringen ønsker å sette
i verk på menneskerettighetsområdet i handlingsplanens
femårsperiode (2000-2004).
Ti viktige tiltak er:
1. Regjeringen vil
legge frem forslag om innarbeiding av fire sentrale menneskerettighetskonvensjoner
i norsk lov.
2. Regjeringen vil styrke menneskerettighetsvernet
i Norge gjennom effektivisering av oppfølgingen av anbefalinger
fra internasjonale overvåkningsorganer. Dette gjelder bl.a.
på varetektsområdet.
3. Regjeringen vil legge frem forslag
om lov mot etnisk diskriminering.
4. Regjeringen vil etablere en nasjonal
institusjon for menneskerettigheter i Norge.
5. Regjeringen vil gjennomføre
en betydelig satsing på informasjon, undervisning og utdanning
om menneskerettigheter i Norge.
6. Regjeringen vil opprette et kompetansesenter
for urfolksrettigheter.
7. Regjeringen vil gjennom samarbeid
med forfatterorganisasjoner støtte opp under ordningen
med fristed for forfulgte forfattere.
8. Regjeringen vil styrke menneskerettighetsdialogene
med Kina, Tyrkia og Cuba, og søke å etablere dialog
med Vietnam og Indonesia.
9. Regjeringen vil etablere et pilotprosjekt
for rapportering, overvåkning og verifisering av næringslivets
respekt for menneskerettighetene.
10. Regjeringen vil styrke menneskerettighetsdimensjonen
i utviklingssamarbeidet.
Innledningskapitlet redegjør for bakgrunnen
for en handlingsplan om menneskerettigheter. Det er ikke siden 1977
gitt noen samlet fremstilling av norsk menneskerettighetspolitikk
i stortingsmeldings form (St.meld. nr. 93 (1976-1977)). Menneskerettigheter står
i sentrum for Regjeringens politikk, og dens satsing på menneskerettigheter
presenteres gjennom denne meldingen.
Menneskerettigheter er et vidt begrep som benyttes
i mange ulike sammenhenger. Kapittel 3 i meldingen gir derfor en
definisjon av begrepet, og gir et bilde av den historiske fremveksten
av rettighetene. Innholdet i menneskerettighetene, forholdet til
internasjonale organisasjoner og oppbyggingen av gjennomføringsordningene
omtales i denne sammenhengen. Menneskerettigheter må avgrenses
mot, men også ses i sammenheng med, den humanitære
folkeretten og internasjonal strafferettspleie, som også kort
omtales i meldingen.
Den forrige stortingsmeldingen om menneskerettigheter
tok i all hovedsak opp internasjonale spørsmål. Denne
meldingen gir imidlertid relativt fyldig behandling av menneskerettighetenes
stilling i Norge og de administrative, lovgivningsmessige, økonomiske
og pedagogiske tiltakene som kan settes i verk for å bedre situasjonen
(kapittel 4). Det gis innledningsvis en kortfattet oversikt over
de utfordringene vi i den senere tiden er blitt stilt overfor. Deretter
behandles hver for seg forhold knyttet til regelutvikling, forvaltning
og kontrollmekanismer (som domstoler og ombudsordninger). I forbindelse
med Stortingets behandling av menneskerettighetsloven ba justiskomiteen
i Innst. O. nr. 51 (1998-1999) Regjeringen utarbeide en "overordna
handlingsplan for informasjon, undervisning og utdanning for å verne
og fremje menneskerettane i Noreg". Denne er inntatt i kapittel
4.5. i meldingen.
Kapittel 4 avsluttes med en gjennomgang av særskilte
satsingsområder. Dette gjelder diskriminering og rasisme,
det samepolitiske feltet, nasjonale minoriteter, asyl og utlendingsrett,
varetekt og tidsforløpet i straffesaker, sosial- og helseomsorg,
funksjonshemmede, barn, kvinner, familieliv, homofile og lesbiske,
religions- og livssynsfrihet, ytringsfrihet, voksenopplæring, kriminalitetsofrenes
stilling og bioteknologiske spørsmål.
Det internasjonale menneskerettighetsarbeidet,
og Norges rolle i dette, behandles i meldingens kapittel 5. Innledningsvis
presenteres de virkemidlene som står til rådighet
for norske myndigheter i dette arbeidet, med vektlegging på positive
virkemidler. Dernest gis det omtale av eksisterende menneskerettighetsforpliktelser
og arbeidet med å utvikle nye og styrkede internasjonale
forpliktelser.
Menneskerettighetsforpliktelsene kan ikke ses
uavhengig av internasjonale organisasjoner og gjennomføringsmekanismer,
som omtales i meldingens kapittel 5.3. FNs menneskerettighetskommisjon
gis bred omtale. Den er ikke bare svært sentral i det internasjonale
menneskerettighetsarbeidet i forhold til regelutvikling, overvåkning
og bidrag til etterlevelse, men har en spesiell stilling i handlingsplanperioden
gitt Norges medlemskap i kommisjonen fra 1999 til 2001. Videre presenteres
bl.a. FNs høykommissær for menneskerettigheter
de konvensjonsbaserte overvåkningsmekanismene og regionale
mekanismer, først og fremst i Europarådet. Andre
institusjoner følger fortløpende, som Organisasjonen
for sikkerhet og samarbeid i Europa (OSSE), Østersjørådet
og Barentssamarbeidet.
Kapittel 5.4 i meldingen omhandler aktører
i det internasjonale menneskerettighetsarbeidet. Her gis det innblikk
i muligheter for samarbeid, særlig i forhold til noen norske
aktører som bidrar på det internasjonale planet.
Meldingens kapittel 5.5 omhandler en spesiell
form for menneskerettighetsarbeid, nemlig menneskerettighetsdialoger.
Vilkår for denne typen arbeid oppstilles, samtidig som
dialogene med Kina, Tyrkia og Cuba gis fyldig omtale. Menneskerettighetsdialoger
gir mulighet for en strukturert og dypere innsats som viser seg effektiv,
men samtidig stiller krav om større ressurser fra norsk
side.
Menneskerettighetenes plass i utviklingssamarbeidet drøftes
deretter i meldingen. Regjeringen legger til grunn at samarbeidet
skal bygge på rettighetsbasert utvikling. Dette gir føringer
både på samarbeidsformer og typer støtte.
Noen områder gis særlig prioritet innenfor utviklingssamarbeidet.
Dette gjelder godt styresett og styrking av rettsstaten, utdanning
og forskning, ytringsfrihet og differensierte medier,
kvinners rettigheter, barns rettigheter, funksjonshemmede, urfolk,
arbeid og arbeidslivsstandarder og retten til mat.
Meldingen behandler også rettighetsbasert
humanitær bistand. Innledningsvis i dens kapittel 5.7 drøftes og
presiseres begrepet, og det knyttes eksempler til hvordan dette
gjennomføres i praksis. Dilemmaer og utfordringer forbundet
med slik rettighetsbasering omtales også.
Forholdet mellom næringslivet og menneskerettighetene
behandles i meldingens kapittel 5.8. Her trekkes det grenser mellom
de pliktene som påligger staten og de som påligger
næringslivet, samtidig som synergieffekter og samarbeidsmuligheter
fremheves.
Det er noen tema som står i særlig
fokus for Regjeringens internasjonale menneskerettighetsarbeid. Dette
er vern om spesielle grupper som barn, funksjonshemmede, internt
fordrevne, kvinner, menneskerettighetsforkjempere, minoriteter og
urfolk, og fremme av spesielle menneskerettigheter som forbudet mot
dødsstraff, forbudet mot tortur, humanitære standarder,
rasisme og diskriminering, religions- og livssynsfrihet, retten
til utdanning, retten til utvikling, rettssikkerhetsstandarder,
ytringsfrihet og arbeidsstandarder.
Kapittel 6 omhandler kort økonomiske
og administrative konsekvenser. Tiltakene i handlingsplanen skal finansieres
innenfor berørte departementers budsjettrammer og rammer
for stillingshjemler.