Det synes å være bred enighet
om at det er et betydelig effektiviseringspotensial i politi- og
lensmannsetaten. Dette støttes av de beregningene av teknisk
effektivitet som er utført av Riksrevisjonen, der det er anslått
at det kan være mulig å øke antall oppklarte
forbrytelser og forseelser med rundt 30 pst., gitt dagens ressursmessige
rammer for politiet. Selv om beregningene ikke viser det reelle
effektiviseringsnivået, synes forbedringsmulighetene betydelige.
Samtidig viser beregningene at endringene i produktiviteten i perioden
1996-1998 er ubetydelige, til tross for at det i de senere årene
har vært en sterk budsjettøkning i etaten. Etter
Riksrevisjonens vurdering indikerer dette at vesentlige forbedringer
i politi- og lensmannsetaten bare kan skje gjennom forbedrede saksbehandlingsrutiner,
arbeidsmetodikk (blant annet i etterforskningsarbeidet), ledelse,
organisering og kompetanse. Riksrevisjonen reiser samtidig spørsmål
om de samlede ressursene i etaten i tilstrekkelig grad blir disponert
til de høyest prioriterte kriminalitetsområdene.
Undersøkelsen viser at den gjennomsnittlige
saksbehandlingstiden fortsatt er lang, rundt 200 dager for oppklarte
forbrytelser. Av hensyn til framdriften i straffesakskjeden og de
impliserte er det viktig at saker så raskt som mulig blir
påtaleavgjort. Siden halvparten av saksbehandlingstiden
går til påtalefasen, kan det være grunnlag
for å vurdere fordelingen av jurister og etterforskere
i det enkelte distrikt og mellom distriktene. Det kan også være
grunn til å vurdere om det i alle distrikter er etablert
et tilstrekkelig godt samarbeid mellom etterforsker og påtalefunksjon
fra sakens første fase.
Riksrevisjonen vil for øvrig reise
spørsmål om man i departementets dialog med distriktene
i større grad bør vektlegge politidistriktenes
arbeidsmetoder inklusive samarbeid i saksbehandlingen. Samtidig
bør kvaliteten av de kriminalitetsanalysene som skal ligge
til grunn for de lokale prioriteringene, vurderes nærmere. Utvikling
av lokale instrukser til støtte for saksbehandlingen, bedre
kriminalitetsanalyser og bedre organisering av etaten både
sentralt og lokalt bør kunne gi vesentlige effektiviseringsgevinster.
Riksrevisjonen er enig med departementet i at
det er viktig å fokusere på den enkelte virksomhets
kontinuerlige forbedringsarbeid. Det kan i den forbindelse synes å være
nødvendig med mer konkret oppfølging av situasjonen
ved det enkelte politidistrikt. Etter Riksrevisjonens mening kan
det bli et misforhold mellom ressursbruken og nytteverdien av mål-
og resultatstyringssystemet dersom resultatinformasjonen fra de lokale
resultatmålene ikke i større grad utnyttes i departementets
etatsstyring. Noe av denne resultatinformasjonen kunne kanskje også være
relevant å rapportere til Stortinget.