Politi- og lensmannsetatens ansvar, mål
og oppgaver er regulert i lov om politiet (politiloven) av 4.august 1995.
I lovens §1 framgår det at politiet gjennom forebyggende,
håndhevende og hjelpende virksomhet skal være
et ledd i samfunnets innsats for å fremme og befeste borgernes
rettssikkerhet, trygghet og alminnelige velferd for øvrig.
For politiets straffesaksbehandling (herunder etterforskningen)
gjelder straffesaksprosessloven og påtaleinstruksen.
Politi- og lensmannsetatens samlede budsjett
for 1998 var ca. 5,0 mrd. kroner, hvorav driftsutgifter utgjorde
4,7 mrd. kroner. Politi- og lensmannsetatens andel av justissektorens
samlede budsjett er over 50 pst. I 1998 var det i alt 10368 ansatte
i etaten.
Formålet med Riksrevisjonens undersøkelse
har vært å vurdere politi- og lensmannsetatens
måloppnåelse i forhold til Stortingets vedtak
og forutsetninger. Undersøkelsen er avgrenset til å vurdere
om politi- og lensmannsetaten når de målene som
er satt for kriminalitetsbekjempelse, spesielt i forhold til oppklaringsprosent
og saksbehandlingstid. Det er også undersøkt om
det foreligger et effektiviseringspotensial i politidistriktene
i forhold til å oppklare forbrytelser og forseelser, og
om det er flaskehalser i saksbehandlingen av straffesakene.
Hovedmålene for politi- og lensmannsetaten
er å redusere kriminaliteten, fremme trygghet og rettssikkerhet
og ivareta politiets oppgaver og service overfor publikum. Kriminaliteten
skal bekjempes gjennom forebyggende tiltak for å hindre
lovbrudd og gjennom etterfølgende tiltak etter at den straffbare
gjerningen er begått.
Det er i tildelingsbrevene fra Justisdepartementet
til politidistriktene fastsatt som resultatmål at oppklaringsprosenten
for forbrytelsessaker skal økes, og den gjennomsnittlige
saksbehandlingstiden for oppklarte saker skal reduseres.
Undersøkelsen er gjennomført
i perioden 1998-1999 og omfatter en gjennomgang av sentrale og lokale
målsettinger for kriminalitetsbekjempelse, en gjennomgang
av systemet for mål- og resultatstyring og en statistisk
analyse for å beregne teknisk effektivitet for landets
politidistrikter.
Undersøkelsen viser at det er varierende
og til dels svak måloppnåelse på flere
områder i forhold til både sentrale og lokale
resultatmål. Den økte ressursinnsatsen til politi-
og lensmannsetaten synes dermed ikke i tilstrekkelig grad å ha
bidratt til bedre resultatoppnåelse for oppklaringsprosent
og saksbehandlingstid generelt.
Riksadvokaten har i rundskriv gitt direktiver
om hvilke saker som skal prioriteres, og at disse sakene skal etterforskes
særlig grundig og i et høyt tempo. Undersøkelsen
viser at for prioriterte statistikkgrupper som for eksempel voldtekt
og legemsbeskadigelse har saksbehandlingstiden økt på landsbasis.
I fire av de åtte distriktene som er
nærmere undersøkt, har den gjennomsnittlige saksbehandlingstiden for
oppklarte forbrytelser økt. Den gjennomsnittlige saksbehandlingstiden
for oppklarte forbrytelsessaker varierer fra 279 dager i Oslo politidistrikt
til 124 dager i Halden politidistrikt. Forskjellene mellom distriktene kan
i noen grad forklares med sammensetningen av kriminalitetsbildet,
men forskjellene mellom distriktene synes også å indikere
varierende effektivitet i arbeidet. I ett av de undersøkte
politidistriktene er det gjennomført et prosjekt som viser
at det er mulig å redusere saksbehandlingstiden vesentlig
ved å etablere et tett samarbeid mellom påtalefunksjonen
og etterforskerne fra sakens første fase. Undersøkelsen
viser videre at manglende påtalekapasitet får
konsekvenser for straffesaksbehandlingen og gir høyere
saksbehandlingstid. Dette synes å være spesielt
kritisk for små politidistrikter.
Den gjennomsnittlige oppklaringsprosenten for
forbrytelser har økt fra 32 pst. i 1996 til 36 pst. i 1998
på landsbasis. Undersøkelsen viser imidlertid
at det er stor variasjon både i nivå og utvikling
mellom distriktene og mellom kriminalitetstyper. Riksadvokaten har uttalt
at det er vesentlig større forskjeller i oppklaringsprosent
mellom distriktene enn det som kan begrunnes med at kriminalitetsbildet,
befolkningssammensetningen og ressurssituasjonen er forskjellig.
Antall ikke-rettskraftige saker eldre enn 12
måneder har økt med over 12 pst. på landsbasis,
og ofte tar det lang tid å påtaleavgjøre
og gjøre sakene rettskraftige. Ved utgangen av 1998 var
det 221406 saker (forseelser og forbrytelser) som ikke var rettskraftige.
Over halvparten av de utvalgte politidistriktene har hatt en økning
i ikke-påtaleavgjorte saker eldre enn 12 måneder,
men tre av de åtte politidistriktene hadde en reduksjon
i antall ikke påtaleavgjorte saker eldre enn 12 måneder
med mellom 40 og 70 pst.
I flere distrikter er måloppnåelsen
til dels lav i forhold til lokale resultatmål både
for saksbehandlingstid og forebyggende arbeid. Årsakene
til manglende måloppnåelse er forklart med blant
annet sykdom, store kompliserte saker, uforutsette hendelser og
liten realisme i planleggingen. Flere av distriktene var imidlertid
nær ved å nå flere av sine resultatmål.
Det er i denne sammenheng viktig å være oppmerksom
på at det er mange forhold utenfor politiets ansvarsområde som
påvirker kriminalitetsutviklingen, og som derigjennom får
innvirkning på politiets måloppnåelse.
Undersøkelsen av konkrete kriminalitetssaker
viser at den gjennomsnittlige saksbehandlingstiden for de oppklarte
sakene er på 140 dager. Halvparten av denne tiden går
til påtalefasen. Dette indikerer at påtalejuristene
kan være en flaskehals i straffesaksbehandlingen. Saksgjennomgangen
indikerer dessuten at det er en del "liggetid" i saksbehandlingen.
Undersøkelser foretatt på oppdrag fra Justisdepartementet
bekrefter også dette. Flere saker blir liggende i perioder
uten at det synes å skje noen spesiell etterforskning som
for eksempel avhør eller analyser. Undersøkelsen
viser at selv om distriktene i en stor andel av sakene er relativt raske
til å gjennomføre første avhør,
går det mer enn 30 dager etter anmeldelse før
første avhør i 25 pst. av sakene. Med bakgrunn
i riksadvokatens uttalelse om at etterforskningen bør starte
umiddelbart, kan det her være et visst effektiviseringspotensial.
En stor andel av de undersøkte sakene
blir ikke oppklart. Over halvparten av sakene vedrørende
legemsfornærmelser med skadefølge blir ikke oppklart,
selv om dette ofte er saker med kjent gjerningsmann og vitner til
stede. Undersøkelsen viser dessuten at over 70 pst. av
sakene som gjelder grovt tyveri i villa, ikke blir oppklart. Undersøkelsen
viser også at det gjennomføres forholdsvis få avhør
i forbindelse med grovt tyveri, og at det sjelden sendes forespørsel
om analyser av særskilte funn til KRIPOS eller lignende.
Undersøkelsen viser at de åtte
utvalgte politidistriktene selv mener det foreligger et potensial
for effektivisering av det operative politiarbeidet, selv om synet på hvordan
dette potensialet kan realiseres, varierer mellom distriktene. I
intervjuer har politidistriktene blant annet gitt uttrykk for at
det er et potensial for effektivisering i etterforsknings- og påtalerutinene både
i forhold til saksbehandlingstid og oppklaring av saker. Intervjumaterialet
tyder også på at etterforskningsmetodikken
kan forbedres. Politidistriktene framhever blant annet at en bedre
organisering, både av etaten som helhet og lokalt ved driftsenhetene,
og å utvikle lokale instrukser til støtte for
saksbehandlingen, vil kunne gi effektiviseringsgevinster. Enkelte politidistrikter
mente også at det ble brukt uforholdsmessig mye politiressurser
på arrestforvaring og fangetransport.
Beregningene av teknisk effektivitet som er
gjennomført av Riksrevisjonen, viser at det foreligger
et potensial for å øke antall oppklarte forbrytelser
og forseelser på rundt 30 pst., gitt de eksisterende ressursmessige
rammene i politidistriktene. Det beregnede effektiviseringspotensialet
viser ikke det reelle effektiviseringspotensialet, siden beregningene
ikke tar hensyn til at det kan foreligge særlige forhold
ved enkelte politidistrikter som kan forklare deler av den ineffektiviteten
som er avdekket.
Undersøkelsen viser at resultatinformasjonen
fra de lokale resultatmålene i begrenset grad blir benyttet
på sentralt hold i den helhetlige etatsstyringen. Distriktene
oppfatter at Justisdepartementets tilbakemelding på årsrapportene
ikke i tilstrekkelig grad går i dybden på distriktenes
resultater og måloppnåelse.
Justisdepartementet har uttalt at politimesterens
frihet når det gjelder ressursmessig prioritering, er liten. For å få til
en vellykket mål- og resultatstyring i distriktene forutsetter
dette en viss grad av frihet til å disponere egne ressurser.
Departementet har videre uttalt at utfordringen for politidistriktene
ligger i å iverksette tiltak for å få ned
de faste kostnadene slik at de får større frihet
i utførelsen av oppgavene.
Departementet er enig med Riksrevisjonen i at
politi- og lensmannsetaten har et ikke ubetydelig forbedringspotensial
når det gjelder straffesaksbehandlingen. Dette gjelder
særlig saksbehandlingstid og kvalitet. Analyser og sammenstillinger
viser at ressursutnyttelsen i ytre etat kan forbedres og målstyres
på en mer effektiv måte i fremtiden. Det opplyses
videre at det er iverksatt et betydelig arbeid for å effektivisere
straffesakskjeden, men at målforutsetninger knyttet til
straffesaksbehandling kan være vanskelige å fastsette.
Justisdepartementet mener det særlig må fokuseres
på den enkelte virksomhets kontinuerlige forbedringsarbeid.
Det synes å være bred enighet
om at det er et betydelig effektiviseringspotensial i politi- og
lensmannsetaten. Dette støttes av de beregningene av teknisk
effektivitet som er utført av Riksrevisjonen, der det er anslått
at det kan være mulig å øke antall oppklarte
forbrytelser og forseelser med rundt 30 pst., gitt dagens ressursmessige
rammer for politiet. Selv om beregningene ikke viser det reelle
effektiviseringsnivået, synes forbedringsmulighetene betydelige.
Samtidig viser beregningene at endringene i produktiviteten i perioden
1996-1998 er ubetydelige, til tross for at det i de senere årene
har vært en sterk budsjettøkning i etaten. Etter
Riksrevisjonens vurdering indikerer dette at vesentlige forbedringer
i politi- og lensmannsetaten bare kan skje gjennom forbedrede saksbehandlingsrutiner,
arbeidsmetodikk (blant annet i etterforskningsarbeidet), ledelse,
organisering og kompetanse. Riksrevisjonen reiser samtidig spørsmål
om de samlede ressursene i etaten i tilstrekkelig grad blir disponert
til de høyest prioriterte kriminalitetsområdene.
Undersøkelsen viser at den gjennomsnittlige
saksbehandlingstiden fortsatt er lang, rundt 200 dager for oppklarte
forbrytelser. Av hensyn til framdriften i straffesakskjeden og de
impliserte er det viktig at saker så raskt som mulig blir
påtaleavgjort. Siden halvparten av saksbehandlingstiden
går til påtalefasen, kan det være grunnlag
for å vurdere fordelingen av jurister og etterforskere
i det enkelte distrikt og mellom distriktene. Det kan også være
grunn til å vurdere om det i alle distrikter er etablert
et tilstrekkelig godt samarbeid mellom etterforsker og påtalefunksjon
fra sakens første fase.
Riksrevisjonen vil for øvrig reise
spørsmål om man i departementets dialog med distriktene
i større grad bør vektlegge politidistriktenes
arbeidsmetoder inklusive samarbeid i saksbehandlingen. Samtidig
bør kvaliteten av de kriminalitetsanalysene som skal ligge
til grunn for de lokale prioriteringene, vurderes nærmere. Utvikling
av lokale instrukser til støtte for saksbehandlingen, bedre
kriminalitetsanalyser og bedre organisering av etaten både
sentralt og lokalt bør kunne gi vesentlige effektiviseringsgevinster.
Riksrevisjonen er enig med departementet i at
det er viktig å fokusere på den enkelte virksomhets
kontinuerlige forbedringsarbeid. Det kan i den forbindelse synes å være
nødvendig med mer konkret oppfølging av situasjonen
ved det enkelte politidistrikt. Etter Riksrevisjonens mening kan
det bli et misforhold mellom ressursbruken og nytteverdien av mål-
og resultatstyringssystemet dersom resultatinformasjonen fra de lokale
resultatmålene ikke i større grad utnyttes i departementets
etatsstyring. Noe av denne resultatinformasjonen kunne kanskje også være
relevant å rapportere til Stortinget.
Justisministeren uttalte i sitt svar at hun
ikke har øvrige kommentarer til dokument, men har merket
seg de viktige forhold som er omtalt i rapporten og vil arbeide
videre med dette.
På bakgrunn av departementets svar
legger Riksrevisjonen til grunn at Justisdepartementet er enig i
de forholdene som tas opp i saken.
Riksrevisjonen vil understreke viktigheten av å gi høy
prioritet til arbeidet med effektiviseringen av politi- og lensmannsetaten.
Etaten synes å ha god kjennskap til på hvilke
områder det foreligger svakheter og muligheter for forbedringer.
Etter Riksrevisjonens vurdering bør det utarbeides en forpliktende
oppfølgingsplan med tiltak for å utnytte dagens
ressurser på en bedre måte og redusere saksbehandlingstiden
i straffesaker. Dette gjelder både i forhold til straffesaksbehandlingen,
kompetanse, organisering, ledelse og styring av etaten. Det er viktig
at innsatsen til politi- og lensmannsetaten i større grad
blir satt inn på de høyest prioriterte områdene,
og at ressursene rettes inn mot etatens primæroppgave,
kriminalitetsbekjempelse.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Sigurd Grytten, Inger Lise Husøy, Laila Kaland og lederen
Gunnar Skaug, fra Fremskrittspartiet, Carl I. Hagen og Vidar Kleppe,
fra Kristelig Folkeparti, Odd Holten og Kari Økland, fra
Høyre, Svein Ludvigsen, og fra Sosialistisk Venstreparti,
Kristin Halvorsen, viser til at formålet med Riksrevisjonens
undersøkelse har vært å vurdere politi-
og lensmannsetatens måloppnåelse i forhold til
Stortingets vedtak og forutsetninger, og å undersøke
i hvilken grad det foreligger et potensial for effektivisering i
etaten. Undersøkelsen er avgrenset til å vurdere
om politi- og lensmannsetaten når de målene som
er satt for kriminalitetsbekjempelse, spesielt i forhold til oppklaringsprosent
og saksbehandlingstid.
Komiteen vil understreke viktigheten
av å gi høy prioritet til arbeidet med effektiviseringen
av politi- og lensmannsetaten. Etaten synes å ha god kjennskap
til på hvilke områder det foreligger svakheter
og muligheter for forbedringer.
Komiteen vil understreke i likhet
med Riksrevisjonens vurdering at det bør utarbeides en
forpliktende oppfølgingsplan med tiltak for å utnytte
dagens ressurser på en bedre måte og redusere
saksbehandlingstiden i straffesaker. Dette gjelder både
i forhold til straffesaksbehandlingen, kompetanse, organisering,
ledelse og styring av etaten. Det er viktig at innsatsen til politi- og
lensmannsetaten i større grad blir satt inn på de
høyest prioriterte områdene, og at ressursene
rettes inn mot etatens primæroppgave, kriminalitetsbekjempelse.
Komiteen viser til at det foreligger
et effektiviseringspotensial i politi- og lensmannsetaten som må utnyttes
bedre, noe som Riksrevisjonens beregninger av teknisk effektivitet
viser. I beregningene er anslått at det kan være
mulig å øke antall oppklarte forbrytelser og forseelser
med rundt 30 prosent, gitt dagens ressursmessige rammer for politiet.
Komiteen vil understreke at selv
om beregningene ikke viser det reelle effektiviseringsnivået,
synes forbedringsmulighetene betydelige.
Komiteen viser til at undersøkelsen
er varierende og at det er til dels svak måloppnåelse
på flere områder i forhold til både sentrale
og lokale resultatmål.
Komiteen vil videre påpeke
at den økte ressursinnsatsen til politi- og lensmannsetaten
synes dermed ikke i tilstrekkelig grad å ha bidratt til
bedre resultatoppnåelse for oppklaringsprosent
og saksbehandlingstid generelt.
Komiteen mener at den gjennomsnittlige
saksbehandlingstiden for straffesaker er lang, rundt 200 dager for
oppklarte forbrytelser. I 30 av 54 politidistrikter har saksbehandlingstiden økt
fra 1997 til 1998, noe komiteen synes er urovekkende.
Komiteen ser med bekymring på at
de sakene Riksrevisjonen har undersøkt har blitt liggende
i perioder uten at det synes å skje noen spesiell etterforskning.
Videre at i en av fire saker gikk det mer enn 30 dager før
avhørsfasen startet.
Komiteen er enig med Riksrevisjonens
påpeking av at undersøkelsen viser at manglende
påtalekapasitet får konsekvenser for straffesaksbehandlingen
og gir en høyere saksbehandlingstid. I de sakene Riksrevisjonen har
undersøkt, går halvparten av saksbehandlingstiden til
påtalefasen.
Restansene (antall ikke-rettskraftige saker
eldre enn 12 måneder) har økt med over 12 prosent
på landsbasis, og det tar ofte lang tid å påtaleavgjøre
sakene og gjøre dem rettskraftige.
Komiteen er bekymret over at
den gjennomsnittlige oppklaringsprosenten for forbrytelser på landsbasis
bare har økt fra 32 prosent i 1996 til 36 prosent i 1998,
selv om undersøkelsen imidlertid viser at det er stor
variasjon både i nivå og utvikling mellom distriktene
og mellom kriminalitetstyper.
Komiteen er også sterkt
bekymret for at oppklaringsprosenten for vold og vinning har gått
ned i perioden, som viser at over 70 prosent av sakene Riksrevisjonen
har undersøkt, som gjaldt anmeldelser av grovt tyveri i
villa, ble ikke oppklart.
Komiteen konstaterer og er enig
i Justisdepartementets svar til Riksrevisjonen, at politi- og lensmannsetaten
har et ikke ubetydelig forbedringspotensial når det gjelder
straffesaksbehandlingen. Dette gjelder særlig saksbehandlingstid
og kvalitet.
Komiteen er tilfreds med at det
er iverksatt et betydelig arbeid for å effektivisere straffesakskjeden.
Komiteen mener at Riksrevisjonens
undersøkelse også viser at det er viktig å unngå at
politi- og lensmannsetaten stadig blir pålagt nye oppgaver.
Den klare understrekningen av at ressursene i større grad
må rettes inn mot etatens primæroppgave, kriminalitetsbekjempelsen,
må ha som konsekvens at politiet ikke samtidig får
nye oppgaver av perifer betydning for løsningen av primæroppgavene.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre mener at Riksrevisjonens undersøkelse
også viser at det er viktig å unngå at
politi- og lensmannsetaten stadig blir pålagt nye oppgaver.
Den klare understrekningen av at ressursene i større grad må rettes
inn mot etatens primæroppgave, kriminalitetsbekjempelsen,
må ha som konsekvens at politiet ikke samtidig får
nye oppgaver av perifer betydning for løsningen av primæroppgavene.
Dessverre har stortingsflertallet bidratt til å pålegge
politiet slik oppgaver ved gjentatte anledninger.
Disse medlemmer viser til TV-programmet Rikets
Tilstand 8. november 2000 hvor Riksadvokaten gikk kraftig ut mot
den nylig vedtatt endringen av promillegrensen for føring
av motorvogn i alkoholpåvirket tilstand til 0,2 promille,
og kvadratmeterbegrensningen i åpningstidsloven. Han advarte
på det sterkest mot slike regler som vil undergrave folks
respekt for lovverket. Disse medlemmer finner ikke
grunn til å lage en lang detaljert liste, men vil peke
på andre eksempler som røykeloven, opprettelse
av båtregister og nye alkoholgrenser for føring
av båt i alkoholpåvirket tilstand. I tillegg blir
betydelige politiressurser bundet i oppgaver som andre kunne foreta,
f.eks transport av innsatte og uttransportering av avviste asylsøkere.
Komiteen har ellers ingen merknader,
viser til dokumentet og rår Stortinget til å gjøre
slikt
vedtak:
Dokument nr. 3:10 (1999-2000) - Riksrevisjonens undersøkelse
vedrørende måloppnåelse i politi- og lensmannsetaten – vedlegges
protokollen.
Oslo, i kontroll- og konstitusjonskomiteen, den 16. november 2000
Gunnar Skaug
leder |
Vidar Kleppe
ordfører |
Svein Ludvigsen
sekretær |