Justisdepartementet legger i proposisjonen fram
forslag om endringer i bevilgningene under diverse kapitler i statsbudsjettet
for 2000.
Bevilgning på 5 mill. kroner til etablering
av Rådet mot organisert kriminalitet (ROK) foreslås
overført fra kap. 400 Justisdepartementet til kap. 440
Politidirektoratet.
Regjeringen har vedtatt å øke
lønnen for dommere i herreds- og byrettene og lagmannsrettene
med virkning fra 1. oktober 2000. Som en konsekvens av dette sett
i forhold til gitt lønnskompensasjon, foreslås
kap. 405 post 1 redusert med 518 000 og kap. 410 post 1 med kr 208
000.
Kap. 410 Herreds- og byrettene post 21 Spesielle driftsutgifter
foreslås øket med 9 mill. kroner på bakgrunn
av regnskapstall.
Kap. 3410 Rettsgebyr post 1 Rettsgebyr foreslås øket med
45 mill. kroner, og post 4 Gebyrinntektene til lensmennene med 21
mill. kroner, på bakgrunn av regnskapstall.
Kap. 3430 Kriminalomsorg, post 2 Inntekter fra arbeidsdriften,
blir på bakgrunn av regnskapstall foreslått redusert
med 1 mill. kroner mot en tilsvarende reduksjon under kap. 430 post
21.
I forbindelse med behandlingen av Revidert nasjonalbudsjett
2000 ble kap. 440 Politi- og lensmannsetaten, post 1 økt
med 60 mill. kroner for å kunne tilby stillinger til alle
studenter som ble uteksaminert fra Politihøgskolen våren
2000. 80 av i alt 240 stillinger er fordelt til Oslo politidistrikt.
Bevilgningen på kap. 441 Oslo politidistrikt, post 1 foreslås
på denne bakgrunn økt med 18 mill. kroner mot
en tilsvarende reduksjon av bevilgningen under kap. 440 post 1.
Det foreslås også å overføre
4 mill. kroner av tilleggsbevilgningen på 60 mill. kroner
på kap. 440 fra post 1 til post 45 til å dekke
utgifter til politioperativt materiell og investeringer knyttet
til de nye stillingene.
Det er i år ekstraordinært
mange asylsøknader fra Kosovo. Politiet må avhøre
en stor del av asylsøkerne og skal også sørge
for uttransportering av de som ikke returnerer frivillig etter avslag
på asylsøknaden. For at denne behandlingen skal
skje så raskt som mulig, forventer politiet en merutgift
på totalt 40 mill. kroner. Hovedtyngden av kosovoflyktningene
vil sannsynligvis vende tilbake til Kosovo, og bevilgningen som
er satt av i 2000 på kap. 521 post 60 Integreringstilskudd, på i
alt 170 mill kroner, kan derfor reduseres. Totalt 40 mill. kroner
av denne bevilgningen foreslås overført til kap.
440, postene 1 og 21, for å dekke de nevnte ekstraordinære
utgiftene. Bevilgningene under postene 1 og 21 økes med
henholdsvis 16 mill. og 6 mill. kroner i 2000. De resterende 18
mill. kroner er det fremmet forslag om å bevilge under
kap. 440 post 21 i budsjettet for 2001, jf. St.prp. nr. 1. Tillegg
nr. 2 (2000-2001).
På grunn av regnskapsfeil foreslås
dessuten å øke kap. 440 post 1 med 3,915 mill.
kroner, og post 45 med 2,510 mill. kroner, samt kap. 445 post 1
med 0,045 mill. kroner.
Inntektene under kap. 3441 Oslo politidistrikt
post 3 Salgsinntekter kommer i hovedsak fra salg av kjøretøy. Utskiftingen
av kjøretøy i Oslo blir vesentlig mindre enn påregnet.
Det foreslås derfor å redusere bevilgningen med
1,75 mill. kroner til 50 000 kroner, mot en tilsvarende reduksjon
i bevilgningen under kap. 441 post 1.
På grunn av at arbeidet har kommet
i gang senere enn planlagt foreslås det på kap.
443 Oppfølging av innsynsloven å overføre
1,2 mill. kroner til kap. 445 post 1, til dekning av utgifter i
forbindelse med at Statsadvokatene i Trondheim flytter fra tinghuset
til Statens hus og til styrking av Oslo Statsadvokatembeter. En halv
mill. kroner overføres fra kap. 443 post 1, og 0,7 mill.
kroner overføres fra post 70.
Kap. 3449 Statens innkrevingssentral post 82
Vegadministrasjonsgebyr foreslås redusert med 5 mill. kroner
og post 85 Misligholdte lån i Statens lånekasse foreslås økt
med 10 mill. kroner på bakgrunn av regnskapstall.
Kap. 3462 Registerenheten i Brønnøysund
post 1 Gebyrinntekter foreslås på bakgrunn av
regnskapstall og beregnet utvikling ut året redusert med
27,3 mill. kroner.
Etablering av Lotteritilsynet går senere
enn planlagt og på denne bakgrunn er det ikke påregnet
inntekter under kap. 3464 post 1 i 2000. Det foreslås derfor å redusere
bevilgningen med 20 mill. kroner.
Kap. 3465 Regjeringsadvokaten post 1 Erstatning for
utgifter i rettssaker foreslås på bakgrunn av
regnskapstall øket med 1,5 mill. kroner.
Kap. 466 Advokatutgifter post 1 Driftsutgifter
foreslås på bakgrunn av regnskapstall øket
med 45 mill. kroner.
Kap. 470 Fri rettshjelp post 1 Driftsutgifter
dekker utgifter til sakkyndige og meddommere m.m. i saker der det
er gitt fri sakførsel. På bakgrunn av regnskapstall
foreslås det å øke bevilgningen med 1,7
mill. kroner. Av samme grunn foreslås post 70 Fri sakførsel øket
med 17 mill. kroner, og post 71 Fritt rettsråd øket med
8 mill. kroner.
Kap. 3470 Fri rettshjelp post 1 Egenandeler
m.m. dekker inntektene fra mottakere av fri rettshjelp som skal
betale egenandel. På bakgrunn av regnskapstall foreslås å øke
bevilgningen med 2,6 mill. kroner.
Kap. 471 Statens erstatningsansvar post 70 Erstatning
til voldsoffer, foreslås øket med 2,5 mill. kroner og
post 71 Erstatningsansvar m.m., foreslås øket
med 10 mill. kroner på bakgrunn av regnskapstall.
Kap. 475 Bobehandling post 1 Driftsutgifter
dekker i hovedsak utgifter i forbindelse med tvangsoppløsning av
aksjeselskap og konkurs, jf. konkursloven § 73. På bakgrunn
av regnskapstall foreslås det å redusere bevilgningen
med 7 mill. kroner.
Kap. 475 Bobehandling post 21 Spesielle driftsutgifter
dekker bl.a. utgifter til bobehandlingen av Anders Jahres dødsbo.
Et eventuelt krav på salær fra bostyrer i dette
boet var ikke medregnet når behovet for midler i 2000 ble
vurdert. Salæret er ikke blitt utbetalt siden 1997 bl.a.
pga. uenighet omkring utbetalingstidspunktet. I Agder lagmannsretts
avgjørelse av 14. juni 2000 ble bostyrer gitt medhold i
at salæret skulle utbetales med endelig virkning. På bakgrunn
av dette, samt regnskapstall og reviderte overslag over boets utgifter
i 2000, foreslås å øke bevilgningen under
kap. 475 post 21 med 15 mill. kroner.
Under kap. 476 Et historisk og moralsk oppgjør
med behandlingen i Norge av den økonomiske likvidasjonen
av den jødiske minoriteten under den 2. verdenskrig, er
det bevilget 25 mill. kroner til det individuelle oppgjøret
for 2000. Det er pr. 7. november 2000 benyttet 5,1 mill. kroner
av disse midlene, og departementet regner med at ytterligere 3 mill.
kroner må avsettes for 2000. Det foreslås å overføre
resterende 17 mill. kroner fra det individuelle til det kollektive
oppgjøret ved en overføring til post 70 Sikring
av jødisk kultur og framtid i Norge.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Vidar Bjørnstad, Astrid Marie Nistad, Jan Petter Rasmussen
og Ane Sofie Tømmerås, fra Fremskrittspartiet, Jan
Simonsen og Jørn L. Stang, fra Kristelig Folkeparti, Finn
Kristian Marthinsen og Åse Wisløff Nilssen, fra
Høyre, lederen Kristin Krohn Devold og Bjørn Hernæs,
og fra Senterpartiet, Tor Nymo, har, når det gjelder
kap. 475 Bobehandling post 21 - Anders Jahres dødsbo, merket
seg at boets tilgjengelige midler for 2000 var 26,64 mill. kroner,
mens boet påregner utgifter på til sammen 38,3
mill. kroner.
Komiteen viser til brev datert
28. november 2000 fra Justisdepartementet, jf. vedlegg, som utdyper
situasjonen vedrørende Anders Jahres dødsbo. Departementet
viser til at boet fikk et betydelig og uventet merarbeid i år,
noe som skyldes et intervensjonskrav fra Anders Jahres Humanitære
Stiftelse i søksmålet på Cayman Island,
til støtte for boets motpart All Foundation.
Komiteen har merket seg at det
nå verserer flere saker i rettsapparatet, og det ikke kan
angis noe nærmere tidspunkt for når bobehandlingen
vil bli avsluttet. Komiteen viser til merknadene
i Budsjett-innst. S. nr. 4 (2000-2001), og forventer en fortsatt
nøktern bruk av pengene.
Komiteen har for øvrig
ingen ytterligere merknader til proposisjonen.
Komiteen viser til
proposisjonen og rår Stortinget til å gjøre
følgende
vedtak:
I statsbudsjettet for 2000 blir det gjort følgjande
endringar:
Kap. | Post | Formål: | Kroner |
| | Utgifter: | |
400 | | Justisdepartementet (jf.
kap. 3400) | |
| 1 | Driftsutgifter, vert
redusert med | 5 000 000 |
| | frå kr
246 790 000 til kr 241 790 000 | |
405 | | Lagmannsrettane (jf. kap.
3405) | |
| 1 | Driftsutgifter, vert
redusert med | 518 000 |
| | frå kr 131 722
000 til kr 131 204 000 | |
410 | | Herads- og byrettane (jf.
kap. 3410) | |
| 1 | Driftsutgifter, vert
redusert med | 208 000 |
| | frå kr 752 347
000 til kr 752 139 000 | |
| 21 | Spesielle driftsutgifter, vert
auka med | 9 000 000 |
| | frå kr 82 721
000 til kr 91 721 000 | |
430 | | Kriminalomsorg (jf. kap.
3430) | |
| 21 | Spesielle driftsutgifter, vert
redusert med | 1 000 000 |
| | frå kr 38 448
000 til kr 37 448 000 | |
440 | | Politi- og lensmannsetaten
(jf. kap. 3440) | |
| 1 | Driftsutgifter, vert
auka med | 2 915 000 |
| | frå kr 4 602 406
000 til kr 4 605 321 000 | |
| 21 | Spesielle driftsutgifter, vert
auka med | 6 000 000 |
| | frå kr 30 311
000 til kr 36 311 000 | |
| 45 | Store utstyrskjøp
og vedlikehald, kan overførast, vert
auka med | 6 510 000 |
| | frå kr 203 894
000 til kr 210 404 000 | |
441 | | Oslo politidistrikt (jf.
kap. 3441) | |
| 1 | Driftsutgifter, vert
auka med | 16 250 000 |
| | frå kr 942 900
000 til kr 959 150 000 | |
443 | | Oppfølging av
innsynsloven | |
| 1 | Driftsutgifter, vert
redusert med | 500 000 |
| | frå kr 5 300 000
til kr 4 800 000 | |
| 70 | Erstatning, overslagsløyving, vert
redusertmed | 700 000 |
| | frå kr 1 700 000
til kr 1 000 000 | |
445 | | Den høgare påtalemakta
(jf. kap. 3445) | |
| 1 | Driftsutgifter, vert
auka med | 1 245 000 |
| | frå kr 61 581
000 til kr 62 826 000 | |
466 | | Advokatutgifter m.m. | |
| 1 | Driftsutgifter, vert
auka med | 45 000 000 |
| | frå kr 265 308
000 til kr 310 308 000 | |
470 | | Fri rettshjelp (jf. kap.
3470) | |
| 1 | Driftsutgifter, vert
auka med | 1 700 000 |
| | frå kr 3 084 000
til kr 4 784 000 | |
| 70 | Fri sakførsel, vert
auka med | 17 000 000 |
| | frå kr 155 497
000 til kr 172 497 000 | |
| 71 | Fri rettsråd, vert
auka med | 8 000 000 |
| | frå kr 97 153
000 til kr 105 153 000 | |
471 | | Statens erstatningsansvar | |
| 70 | Erstatning til valdsoffer, overslagsløyving, vert
auka med | 2 500 000 |
| | frå kr 35 000
000 til kr 37 500 000 | |
| 71 | Erstatningsansvar m.m., overslagsløyving, vert
auka med | 10 000 000 |
| | frå kr 68 000
000 til kr 78 000 000 | |
475 | | Bubehandling | |
| 1 | Driftsutgifter, vert
redusert med | 7 000 000 |
| | frå kr 29 369
000 til kr 22 369 000 | |
| 21 | Spesielle driftsutgifter, vert
auka med | 15 000 000 |
| | frå kr 20 948
000 til kr 35 948 000 | |
476 | | Eit historisk og moralsk
oppgjer med behandling i Noreg av den | |
| | økonomiske likvidasjonen
av den jødiske minoriteten under | |
| | 2. verdskrigen | |
| 70 | Sikring av jødisk
kultur og framtid i Noreg, vert bevilga med | 17 000 000 |
| 72 | Erkjenningsyting, overslagsløyving, vert
redusert med | 17 000 000 |
| | frå kr
25 000 000 til kr 8 000 000 | |
| | Inntekter: | |
3410 | | Rettsgebyr (jf. kap. 410) | |
| 1 | Rettsgebyr, vert
auka med | 45 000 000 |
| | frå kr 662 454
000 til kr 707 454 000 | |
| 4 | Gebyrinntektene til lensmennene, vert
auka med | 21 000 000 |
| | frå kr 91 865
000 til kr 112 865 000 | |
3430 | | Kriminalomsorg (jf. kap.
430) | |
| 2 | Inntekter frå arbeidsdrifta, vert
redusert med | 1 000 000 |
| | frå kr 38 291
000 til kr 37 291 000 | |
3441 | | Oslo politidistrikt (jf.
kap. 441) | |
| 3 | Salsinntekter, vert
redusert med | 1 750 000 |
| | frå kr 1 800 000
til kr 50 000 | |
3449 | | Statens innkrevjingssentral
(jf. kap. 449) | |
| 82 | Vegadministrasjonsgebyr, vert
redusert med | 5 000 000 |
| | frå kr 49 000
000 til kr 44 000 000 | |
| 85 | Misleghaldne lån
i Statens lånekasse, vert auka med | 10 000 000 |
| | frå kr 82 500
000 til kr 92 500 000 | |
3462 | | Registereininga i Brønnøysund
(jf. kap. 462) | |
| 1 | Gebyrinntekter, vert
redusert med | 27 300 000 |
| | frå kr 379 300
000 til kr 352 000 000 | |
3464 | | Statens Lotteritilsyn (jf.
kap. 464) | |
| 1 | Gebyrer, vert redusert med
| 20 000 000 |
| | frå kr 20 000
000 til kr 0 | |
3465 | | Regjeringsadvokaten (jf.
kap. 465) | |
| 1 | Erstatning for utgifter
i rettssaker, vert auka med | 1 500 000 |
| | frå kr 2 422 000
til kr 3 922 000 | |
3470 | | Fri rettshjelp (jf. kap.
3470) | |
| 1 | Eigendelar m.m., vert
auka med | 2 600 000 |
| | frå kr 10 300
000 til kr 12 900 000 | |
Det vises til telefaks av 24. november 2000
vedrørende ovennevnte. Jeg er i statsråd av 7.
april 2000 utnevnt til settestatsråd for Hanne Harlem i
saker Justisdepartementet behandler i tilknytning til dødsboet etter
Anders Jahre. Jeg vil med dette gi en kort redegjørelse
for status, fremdrift og antatte fremtidige kostnader knyttet til
behandlingen av Anders Jahres dødsbo.
I forbindelse med budsjettbehandlingen for 2000
ble bevilgningsforslaget på kap. 475 post 21 nedjustert med
6 mill. Videre ble 7,74 mill. kroner overført fra 1999
til 2000 på kap. 475 post 21. Boets tilgjengelige bevilgning
i 2000 er etter dette 24,64 mill. kroner. Det er pr. 24. november
2000 brukt 33 944 793 kroner til Anders Jahres dødsbo.
I forbindelse med tilleggsbevilgningsforslaget var Justisdepartementet
i kontakt med bobestyrer og etter det opplyste kan boet påregne utgifter
på til sammen ca. 38,3 mill. kroner i 2000. Det påpekes
at bevilgningen er meget vanskelig å anslå. Tilleggsforlsaget
er en oppfølging av kgl. res. av 11. august 2000 om fullmakt
til videre utbetaling til Anders Jahres dødsbo.
Nedenfor følger en oversikt over forbruket
på kap. 475 fra 1995-2000
(Tallene er avrundet)
Forbruk 1995 | Forbruk 1996 | Forbruk 1997 | Forbruk 1998 | Forbruk 1999 | Forbruk 2000* | Forbruk totalt* |
33 000 | 15 000 | 16 000 | 7 600 | 11 300 | 39 600 | 122 500 |
* Anslag
Boet er involvert i flere søksmål
innenlands og utenlands.
I Norge tok boet ut søksmål
mot Lazard Brothers & Co (Anders Jahres engelske bankforbindelse),
Hugo Kindersley og Bjørn Bettum i april 1996. Hovedforhandling
i saken ble påbegynt 20. mars 2000, og ble utsatt i juni
som følge av Bjørn Bettums sykdom. Boet er av
den oppfatning at det ikke er rettslig grunnlag for slik utsettelse,
og påkjærte byrettens kjennelse til Agder lagmannsrett.
Lagmannsretten stadfestet byrettens kjennelse og spørsmålet
er for tiden til behandling i Høyesteretts kjæremålsutvalg.
Byretten har i påvente av avgjørelse fra Kjæremålsutvalget
foretatt berammelse av fortsatt hovedforhandling med oppstart 17. april
2001. Det er satt av 10 uker til behandling av saken. Dersom hovedforhandling
gjennomføres som planlagt, forventes det å foreligge
en avgjørelse i første instans høsten
2001.
Boet er videre involvert i en tvist mot Cayman-selskapet
Forrester Maritime Limited. Saken dreier seg om retten til et kapitalnedsettelsesbeløp
etter at Bulls Tankrederi AS i 1997 foretok nedsettelse av aksjekapitalen.
Boet fikk ikke medhold i byretten i sitt krav om at kapitalnedsettelsesbeløpet
tilkom Anders Jahres dødsbo. Saken er anket inn for Agder
lagmannsrett, og ankeforhandling er berammet til 15. oktober 2001.
Det er avsatt 8 uker til saken. Dersom ankeforhandling gjennomføres
som planlagt forventes det å foreligge en avgjørelse
fra lagmannsretten i første halvår 2002.
Hoveddelen av Anders Jahres utenlandsformue
ble i 1976 lagt inn i stiftelsen Continental Foundation. Boet har
vært av den oppfatning at stiftelsen er ugyldig, og boets
gyldighetsinnsigelse er grunnlaget for boets beslutning i 1994 om
rettergangsskritt i utlandet for å hjemføre utenlandsformuen.
Boet fikk i november 1999 medhold i Privy Council i at Continental
Foundation var en ugyldig stiftelse. Som en følge av at
den caymanske domstol i 1995 besluttet en oppdeling av saken slik
at gyldighetsspørsmålet skulle være gjenstand
for særskilt behandling, står saken igjen for
caymansk førsteinstans. Cayman-domstolen skal nå ta
stilling til hvem av de ulike pretendentene som er berettighet til
midlene som i dag holdes i Aall Foundation.
Eikland AS har intervenert i Cayman-søksmålet,
og fikk i juli 2000 partsstatus på linje med boet. Mens
boet og Eikland AS har en felles oppfatning om at Thorleif Monsen
opptrådte som stråmann for Anders Jahre ved etableringen
av Continental Foundation, og at Anders Jahre ikke hadde til hensikt å disponere
utenlandsformuen for veldedige formål, er boet og Eikland
uenige om eierskapet til formuen.
Også Anders Jahres Humanitære
Stiftelse har krevet intervensjon i søksmålet
på Cayman Island til støtte for boets motpart
Aall Foundation. Intervensjonsbegjæringen ble behandlet
av caymansk førsteinstans 22. november 2000, og noen avgjørelse
av spørsmålet foreligger således ikke.
Intervensjonskravet har skapt et betydelig og uventet merarbeid
for boet i siste halvår. Boet kan ikke utelukke at det
vil bli møtt med flere formelle innsigelser fra sine motparter
på Cayman Island. Slike innsigelser har til nå ikke
blitt fremsatt, og det er således ikke mulig å angi
nærmere når saken på Cayman Islands forventes å være
avsluttet.
Det er usikkerhet knyttet til de fremtidige
kostnadene, hovedsakelig som følge av utviklingen i Lazardsøksmålet
og Caymansøksmålet. Det vises til omtale i St.prp.
nr. 1 (2000-2001). Jeg kan dessverre ikke angi et nærmere
tidspunkt for når bobehandlingen vil bli avsluttet. Det
har i løpet av det siste år vært ført
forliksforhandlinger uten at dette foreløpig har lykkes.
Oslo, i justiskomiteen, den 29. november 2000
Kristin Krohn Devold
leder |
Finn Kristian Marthinsen
ordfører |
Jan Simonsen
sekretær |