Regjeringa gir i meldinga ei omtale av dei fiskeriavtalene
som Noreg inngår med andre land. Meldinga tar for seg kvoteavtalene
for 2000, norsk deltaking i arbeidet i fleirsidige fiskeriorganisasjonar
og dei kontrolltiltaka som er sette i verk i Noregs økonomiske
sone (NØS) for å kontrollere norsk og utanlandsk
fiske på dei tildelte kvotane. Meldinga viser også utnyttinga
av kvotar av norske og utanlandske fiskarar i 1998 og 1999.
Ein omfattande andel av norsk fiske (målt
i vekt) skjer på bestandar som vi deler med andre land.
Dette var bakgrunnen for at Regjeringa forhandla fram rammeavtaler
som både gav fiskekvotar til dei landa som utvidinga til
200 n. mils økonomisk sone fekk verknad for frå 1.
januar 1977, og som tok vare på tradisjonelle norske fiskeinteresser
i dei økonomiske sonene til andre land. Meldinga gir ein
oversikt over dei fiskeriavtalene som er inngåtte mellom
dei sentrale fiskerinasjonane i våre nærområde.
Dei viktigaste forhandlingane for 2000 er førte med Russland,
EU, Færøyane, Grønland og Island.
Noreg er medlem i Det internasjonale havforskingsrådet,
ICES (International Council for the Exploration of the Sea). Dei årlege
forhandlingane Noreg fører med andre land er baserte på rådgjevinga
frå ICES.
Totalkvoten for torsk i Barentshavet er redusert
frå 480 000 tonn i 1999 til 390 000 tonn i 2000, grunna utviklinga
i den norsk/arktiske torskebestanden. Også totalkvoten
for hyse blei redusert i 2000. Bestandssituasjonen for blåkveite
førte til at det heller ikkje i 2000 blei opna opp for
eit direkte fiske etter blåkveite. Det er sett ein kvote
på 435 000 tonn lodde i Barentshavet i 2000. Av omsyn til
bestandssituasjonen for uer er det også i 2000 sett forbod
mot eit direkte fiske etter uer i områda nord for 70oN.
For å betre situasjonen for konsumfellesbestandane
i Nordsjøen har Noreg og EU for 2000 vedtatt langsiktige
forvaltningsstrategiar basert på føre var-prinsippet for
torsk, hyse, sei og raudspette.
Det er også for 2000 forbod mot eit
kommersielt fiske etter kongekrabbe. Den framtidige forvaltninga av
kongekrabbe, skal drøftast i eit særskilt utval
under Fiskerikommisjonen i samarbeid med forskarane.
EU, Færøyane, Island, Noreg
og Russland har sett ein totalkvote for norsk vårgytande
sild i 2000 på 1 252 000 tonn. Partane er vidare samde
om ein ny forvaltningsstrategi frå og med 2001. Denne er
basert på føre var-prinsippet og tar sikte på å hindre
eit nytt samanbrot i sildebestanden.
I Nordsjøen har Noreg ein andel på 29
pst. og EU ein andel på 71 pst. av totalkvoten for sild.
Tollkvoten er på 265 000 tonn for 2000, ei vidareføring
av totalkvoten frå 1999. Det nye sildearrangementet inneheld
forvaltningsmålsettingar og tiltaksgrenser som grunnlag for
kvotefastsetting. Også for 2000 er det sett sterke avgrensingar
i uttaket av ungsild.
Det vil i 2000 foregå eit gjensidig
fiske av fartøy frå Noreg og Island, i tråd
med den trilaterale avtala av 15. mai 1999 mellom Noreg, Island
og Russland.
Færøyane er no akseptert som
kyststat til makrellen av Noreg og EU. Det er inngått ei
avtale mellom dei tre kyststatane om forvaltninga av makrell i 2000.
NEAFC (Northeast Atlantic Fisheries Commission) har
vedtatt ein totalkvote i internasjonalt farvatn i Norskehavet ("Smotthavet")
på 50 000 tonn makrell. Denne makrellkvoten er fastsett
i samsvar med dei reguleringane dei tre kyststatane Noreg, Færøyane
og EU er samde om i 2000. Russland og Island har reservert seg mot
denne reguleringa.
Utkast av fisk utgjer eit særleg problem.
EU praktiserer i dag eit utkastpåbod. Det er oppnådd
prinsipiell semje om at eit utkastforbod er eitt mogleg tiltak i
forvaltninga. EU er villig til å gjennomgå dei økologiske og økonomiske
verknadene av og fordelane med å innføre eit forbod.
Spørsmålet om beskatningsmønster er igjen
sett på dagsordenen i den bilaterale avtala for 2000.
Den internasjonale hvalfangstkommisjonen (IWC) har
vedtatt moratorium for fangst av vågekval. Noreg har reservert
seg mot moratoriet og har for 2000 autonomt sett ein norsk kvote
på 655 dyr.
Dei norske fartøya har nytta kvotane
på fellesbestandane torsk og hyse nord om 620N
godt i 1998, desse kvotane blei også nytta fullt ut i 1999.
I tillegg til dei ordinære kvotene har norske reiarlag
kjøpt kvotar på desse artane frå Russland
både i 1998 og 1999.
I Nordsjøen blei dei norske kvotane
på fellesbestandane makrell og sild oppfiska i 1998 og
1999. Seikvoten blei også godt utnytta begge åra,
mens kvotane på dei andre konsumfellesbestandane ikkje
blei utnytta i same høge grad.
Den norske kolmuleflåten fiska svært
mykje kolmule i internasjonalt område både i 1998
og i 1999. Til saman blei det i 1998 fiska 240 000 tonn kolmule
i internasjonalt område, eit kvantum langt utover det som
har vore vanleg i tidlegare år.
For norske fiskarar er kvotane på blåkveite,
kveite og reker ved Grønland av stor verd. Kvotane av blåkveite og
kveite blir godt utnytta. Rekekvotane blei ikkje fullt utnytta korkje
i 1998 eller 1999.
Av dei fem avtalepartnarane var det berre Noreg
som fiska heile kvoten sin av norsk vårgytande sild i 1998 og
1999. Norsk økonomisk sone er området med desidert
størst fangst både i 1998 og 1999.
Når det gjeld utanlandsk utnytting
av kvotar er det eit generelt trekk at kvotane av torsk, hyse og
sei nord om 62oN er godt utnytta. Unntaket
er Island som i sin første sesong etter "Smotthol"-avtalen
tredde i kraft, berre fiska 1 931 tonn torsk av ein kvote på 4
450 tonn.
EU si utnytting av makrellkvoten i norsk sone
av Nordsjøen i 1998 og 1999 var god. Utnyttinga av dei fastsette
kvotane i Skagerrak var også gjennomgåande høg
for EU (Sverige og Danmark).
Ein sentral del av det norske systemet for kontroll
og handheving er fysisk kontroll med all fiskeaktivitet. Dette inneber
kontroll på alle nivå, til havs, under landing
og ved omsetjing av fiskefangstar.
I Noreg har Fiskeridirektoratet ansvaret for
ressurskontrollen. Dei ulike salsorganisasjonane har eit kontrollansvar
i samband med omsetjing og eksport av fisk. Utanlandske styresmakter
har kontrollansvaret når norske fartøy leverer
fangst i utanlandske hamner og fiskar i desse landa sine jurisdiksjonsområde.
Innan utløpet av første halvår
2000 skal samtlege norske fartøy over 24 meter vere underlagt
satellittsporing. Arbeidet med å leggje til rette for eit
tilsvarande pålegg for utanlandske fartøy som
fiskar i norsk sone, pågår og er iverksett for
EUs vedkommande.
Samarbeid om kontroll med ressursuttaket på felles fiskebestandar
er inngått med Russland og EU. Noreg har også inngått
avtaler om kontroll direkte med enkelte medlemsland i EU, og med
Island og Canada. Samarbeidet om forvaltnings- og kontrollspørsmål mellom
Noreg og Russland, omfattar eit pilotprosjekt om satellittsporing.
På grunnlag av erfaringane frå dette prosjektet
skal det leggjast fram ein plan for innføring av satellittsporing
av russiske og norske fartøy under fiske i dei to partane
sine økonomiske soner.
Norske myndigheiter har dei seinare åra
innført ei rekkje tiltak for å angripe ulovleg
og uregulert fiske. Eit sentralt verkemedel har vore "svartelistinga"
av fartøy som fører utanlandsk flagg og som har
drive uønska aktivitet i områder utanfor norsk
jurisdiksjon. Fiskeridirektoratet ser til at fartøy som
har deltatt i uregulert fiske i internasjonalt farvatn blir nekta
lisens i Noregs økonomiske sone.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Erling Brandsnes, Gunnar Breimo, Mimmi Bæivi, Karin Kjølmoen, Kjell
Opseth og Rita Tveiten, fra Fremskrittspartiet, Øystein
Hedstrøm og Terje Knudsen, fra Kristelig Folkeparti, Randi
Karlstrøm og Jon Lilletun, fra Høyre, Ansgar Gabrielsen
og Ivar Kristiansen, fra Senterpartiet, lederen Morten Lund, og
fra Venstre, Leif Helge Kongshaug, vil understreke viktigheten
i at de kyststatene som deler en eller flere fiskebestander skal
samarbeide om regulering og vern av bestandene. Komiteen er enig
i at de samme kyststatene har en plikt til å fremme en
forsvarlig ressursforvaltning som også skal ta hensyn til
befolkningens økonomiske behov. Meldinga viser at Norge
har en viktig pådriverrolle og bruker et bredt engasjement
i den forbindelsen.
Komiteen har merket seg den fortsatt
negative utviklingen, spesielt for norsk/arktisk torsk.
Meldinga viser at totalkvoten for torsk i Barentshavet også ble redusert
i år 2000. I tillegg har totalkvoten for hyse blitt redusert
og det ble heller ikke åpnet for direkte fiske etter blåkveite.
Når det gjelder loddebestanden er den innenfor trygge biologiske
grenser.
Komiteener
enig i vedtaket om langsiktige forvaltningsstrategier basert på føre
var-prinsippet for sei, torsk, hyse og rødspette som Norge
og EU er blitt enige om for Nordsjøen.
Norge og EU har i løpet av de siste årene
hatt et nært samarbeid om ressursforvaltning. Arbeidet
har gitt resultat, men det er fremdeles områder der det
trengs felles tiltak for å bedre fiskeriforvaltninga. Komiteen mener
dette arbeidet må fortsette.
Komiteener
enig i at for å nå målet om forsvarlig ressursuttak,
er kontroll med all fiskeaktivitet nødvendig. Komiteen har
også merket seg at satellittsporing er innført
for norske fartøy og at arbeidet med å tilrettelegge
for et tilsvarende pålegg for utenlandske fartøy
som fisker i norsk sone pågår.
Norge er et av de land i verden som bruker mest
ressurser på havforskning og bestandsvurderinger. Komiteen mener
den kunnskapen vi innehar og den fiskeripolitikk som Stortinget
har vedtatt er et godt utgangspunkt for de forhandlinger og beslutninger
som skal tas på vegne av Norge i internasjonal sammenheng.
Komiteen er bekymret for den
situasjon som flere bestander befinner seg i for tiden. Komiteen mener med
bakgrunn i de tidligere inngåtte avtaler med andre land,
at hensynet til bevaring og gjenoppbygging av flere viktige bestander
må veie tungt i kommende fiskeriforhandlinger. Komiteen mener
at Norge internasjonalt må jobbe sterkt for å få aksept
for at ressursoppbygging har første prioritet. Dette tilsier
også økt oppmerksomhet og samarbeid på områder
som overvåkning og kontroll.
Komiteen har for øvrig
ingen merknader, viser til meldingen og rår Stortinget
til å gjøre slikt
vedtak:
St.meld. nr. 44 (1999-2000) - Om dei fiskeriavtalene Noreg
har inngått med andre land for 2000 og fisket etter avtalene
i 1998 og 1999 - vedlegges protokollen.
Oslo, i næringskomiteen, den 29. november 2000
Morten Lund
leder |
Mimmi Bæivi
ordfører |
Kjell Opseth
sekretær |