Komiteen sitt fleirtal,
alle unnateke medlemene frå Framstegspartiet, sluttar seg
til løyvingsendringane.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Fremskrittspartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti, Senterpartiet
og Venstre, minner om at Stortinget i juni i år
vedtok en presisering av lovteksten for å gjøre
behandlingen av søknader om godkjenning i henhold til privatskolelovens § 3
a og 3 b så rettferdig og forutsigbar som mulig. Når
et godkjenningsvedtak blir omgjort, må det etter flertallets syn
stilles enda strengere krav til saklighet og forutsigbarhet i behandlingen
av klage på omgjøringsvedtaket, bl.a. ut fra de
krav Forvaltningsloven stiller til klagebehandling. Flertallet finner
det lite betryggende at det etter regjeringsskiftet i vår
gikk mindre enn to uker før kirke-, utdannings- og forskningsministeren
fant grunn til omgjøre godkjenningen av Oasen barneskole i
Songdalen, mens det er gått nær et halvt år
uten at klageren har fått noe svar fra Regjeringen på sin
anke. Flertallet forutsetter at behandlingen av klagesaken fullføres
umiddelbart og på det grunnlag som søknaden bygger
på. Flertallet legger til grunn at norsk
lov følges av denne skolen slik det gjelder for alle andre skoler. Flertallet har
merket seg søkerens presisering av dette.
Komiteen sine medlemer frå Arbeidarpartiet
og Sosialistisk Venstreparti viser til at dei læremiddel
som A.C.E.-skulane nyttar i dag, og som Oasen Bibelsenter ønskjer å nytte
i sin skule, blei oversende til Likestillingsombodet for vurdering
17. juli 2000. Likestillingsombodet si avgjersle i saka blei lagd
fram 2. oktober 2000.
Desse medlemene har merka seg
at Likestillingsombodet har kome fram til den konklusjon at læremiddel
som A.C.E.-skulane nyttar ikkje er bygde på likestilling
mellom kjønna, og at skular som nyttar desse læremidla
bryt med likestillingslova. Desse medlemene er kjent
med at A.C.E. Norge har klaga Likestillingsombodet si avgjersle
inn for Klagenemnda for likestilling. Klagenemnda for likestilling
har enno ikkje teke stilling til om desse læremidla bryt
med likestillingslova.
Desse medlemene meiner at godkjenninga
skal trekkast tilbake for skular som bruker undervisningsmateriell
i strid med norsk lov.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, viser til Budsjett-innst.
S. nr. 12 (1999-2000) der flertallet la inn en tiltakspakke for skoleutvikling
for ungdomstrinnet med bl.a. 14 mill. kroner til forsøk
med alternative time-tildelingsressurser.
Flertallet har merket seg at
det synes som om dette tiltaket har vært dårlig
kjent. Flertallet forventer at departementet følger
aktivt opp når nye tiltak foreslås. Flertallet viser
videre til at det på det nåværende tidspunkt
er en dialog mellom kommuner og departement om forsøksmidlene.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til Budsjett-innst. S. nr. 12 (1999-2000) og Budsjett-innst. S.
nr. 12 (2000-2001). Her fremgår at disse medlemmer ønsker
en høy faglig kvalitet, noe som er avhengig av tilstrekkelig
store fagmiljøer. På denne bakgrunn vil det være
avgjørende å beholde og videreutvikle kompetansesentrene.
Som en naturlig konsekvens av dette vil disse medlemmer gå imot forslaget
til reduksjon av kompetansesentrenes driftsmidler på post
1. Disse medlemmer går også imot forslaget
om å øke tilskuddet til kommuner og fylkeskommuner
på post 60 med 94 mill. kroner.
Disse medlemmer foreslår
i stedet å øke de spesielle driftsmidlene til
kompetansesentrene over post 21 tilsvarende dvs. med 94 mill. kroner.
Bevilgningen gjøres overførbar.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Sosialistisk Venstreparti henviser til at Høyre og
Sosialistisk Venstreparti i Budsjett-innst. S. nr. 12 (2000-2001)
foreslår at Regjeringen i Revidert nasjonalbudsjett 2001
redegjør for spørsmålet om arbeidsdelingen
mellom kompetansesentrene og de kommunale tjenester er blitt en
annen enn forutsatt. Dette vil gi Stortinget anledning til å drøfte
forholdet mellom sentrene og kommunene på nytt.
Komiteens medlemmer fra Høyre slutter seg
til proposisjonen. Disse medlemmer minner om at Høyre
under behandlingen av meldingen om spesialundervisning gikk imot
forslaget om sterk nedbygging av kompetansesentrene, kfr. Innst.
S. nr. 228 (1997-1998). Høyres syn fikk ikke oppslutning,
og disse medlemmer må derfor forholde seg
til Stortingets vedtak.