Komiteen sitt fleirtal, alle unnateke medlemene frå Framstegspartiet, sluttar seg til løyvingsendringane.

Komiteens flertall, medlemmene fra Fremskrittspartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti, Senterpartiet og Venstre, minner om at Stortinget i juni i år vedtok en presisering av lovteksten for å gjøre behandlingen av søknader om godkjenning i henhold til privatskolelovens § 3 a og 3 b så rettferdig og forutsigbar som mulig. Når et godkjenningsvedtak blir omgjort, må det etter flertallets syn stilles enda strengere krav til saklighet og forutsigbarhet i behandlingen av klage på omgjøringsvedtaket, bl.a. ut fra de krav Forvaltningsloven stiller til klagebehandling. Flertallet finner det lite betryggende at det etter regjeringsskiftet i vår gikk mindre enn to uker før kirke-, utdannings- og forskningsministeren fant grunn til omgjøre godkjenningen av Oasen barneskole i Songdalen, mens det er gått nær et halvt år uten at klageren har fått noe svar fra Regjeringen på sin anke. Flertallet forutsetter at behandlingen av klagesaken fullføres umiddelbart og på det grunnlag som søknaden bygger på. Flertallet legger til grunn at norsk lov følges av denne skolen slik det gjelder for alle andre skoler. Flertallet har merket seg søkerens presisering av dette.

Komiteen sine medlemer frå Arbeidarpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til at dei læremiddel som A.C.E.-skulane nyttar i dag, og som Oasen Bibelsenter ønskjer å nytte i sin skule, blei oversende til Likestillingsombodet for vurdering 17. juli 2000. Likestillingsombodet si avgjersle i saka blei lagd fram 2. oktober 2000.

Desse medlemene har merka seg at Likestillingsombodet har kome fram til den konklusjon at læremiddel som A.C.E.-skulane nyttar ikkje er bygde på likestilling mellom kjønna, og at skular som nyttar desse læremidla bryt med likestillingslova. Desse medlemene er kjent med at A.C.E. Norge har klaga Likestillingsombodet si avgjersle inn for Klagenemnda for likestilling. Klagenemnda for likestilling har enno ikkje teke stilling til om desse læremidla bryt med likestillingslova.

Desse medlemene meiner at godkjenninga skal trekkast tilbake for skular som bruker undervisningsmateriell i strid med norsk lov.

Kap. 228 Kvalitetsutvikling i grunnskolen

Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, viser til Budsjett-innst. S. nr. 12 (1999-2000) der flertallet la inn en tiltakspakke for skoleutvikling for ungdomstrinnet med bl.a. 14 mill. kroner til forsøk med alternative time-tildelingsressurser.

Flertallet har merket seg at det synes som om dette tiltaket har vært dårlig kjent. Flertallet forventer at departementet følger aktivt opp når nye tiltak foreslås. Flertallet viser videre til at det på det nåværende tidspunkt er en dialog mellom kommuner og departement om forsøksmidlene.

Kap. 243 Kompetansesentra for spesial- undervisning

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser til Budsjett-innst. S. nr. 12 (1999-2000) og Budsjett-innst. S. nr. 12 (2000-2001). Her fremgår at disse medlemmer ønsker en høy faglig kvalitet, noe som er avhengig av tilstrekkelig store fagmiljøer. På denne bakgrunn vil det være avgjørende å beholde og videreutvikle kompetansesentrene. Som en naturlig konsekvens av dette vil disse medlemmer gå imot forslaget til reduksjon av kompetansesentrenes driftsmidler på post 1. Disse medlemmer går også imot forslaget om å øke tilskuddet til kommuner og fylkeskommuner på post 60 med 94 mill. kroner.

Disse medlemmer foreslår i stedet å øke de spesielle driftsmidlene til kompetansesentrene over post 21 tilsvarende dvs. med 94 mill. kroner. Bevilgningen gjøres overførbar.

Komiteens medlemmer fra Høyre og Sosialistisk Venstreparti henviser til at Høyre og Sosialistisk Venstreparti i Budsjett-innst. S. nr. 12 (2000-2001) foreslår at Regjeringen i Revidert nasjonalbudsjett 2001 redegjør for spørsmålet om arbeidsdelingen mellom kompetansesentrene og de kommunale tjenester er blitt en annen enn forutsatt. Dette vil gi Stortinget anledning til å drøfte forholdet mellom sentrene og kommunene på nytt.

Komiteens medlemmer fra Høyre slutter seg til proposisjonen. Disse medlemmer minner om at Høyre under behandlingen av meldingen om spesialundervisning gikk imot forslaget om sterk nedbygging av kompetansesentrene, kfr. Innst. S. nr. 228 (1997-1998). Høyres syn fikk ikke oppslutning, og disse medlemmer må derfor forholde seg til Stortingets vedtak.