Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Aud Blattmann, Inga Balstad, Bent Hegna, Anders Hornslien, lederen Tore Nordtun og Torny Pedersen, fra Fremskrittspartiet, Øyvind Korsberg og Øyvind Vaksdal, fra Kristelig Folkeparti, Olaf Gjedrem og Jens Arnfinn Brødsjømoen, fra Høyre, Bent Høie og Jan Tore Sanner, fra Senterpartiet, John Dale, fra Sosialistisk Venstreparti, Hallgeir H. Langeland, og fra Venstre, Gunnar Kvassheim, er enig i de hovedmål Regjeringen trekker opp for olje- og gasspolitikken. Olje- og gassressursene skal bidra til å sikre velferd og sysselsetting. Velferd innebærer også sikkerhet for liv og helse.
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, viser til at det dessuten er av stor viktighet at Norge kombinerer å være et foregangsland som energiprodusent med aktiv innsats for å være et foregangsland i miljøspørsmål. Langsiktig forvaltning og en miljømessig petroleumsvirksomhet er et overordnet mål.
Komiteen vil fremheve den store betydningen inntektene fra petroleumsvirksomheten har hatt for utviklingen av det norske velferdssamfunnet. Olje- og gassektoren har sammen med maritime næringer blitt trukket frem som den sterkeste og mest betydningsfulle næringsklyngen i Norge. Det har under hele olje-æraen vært en bevissthet om at reservene vil ta slutt. Men den teknologiske utviklingen i bransjen har ført til at perspektivene for næringen har blitt lengre enn det som en gang var prognosene. I 1998 falt oljeprisene dramatisk og det satte seg på mange måter en mer pessimistisk holdning til næringen som har blitt sittende fast.
Komiteen vil understreke at petroleumsvirksomheten sine fremtidsutsikter i Norge er betydelig lengre enn dens historie. I uoverskuelig fremtid vil denne næringen være av stor betydning for en videre utvikling av vårt velferdssamfunn, sysselsettingen og verdiskapningen. Dette er et viktig perspektiv for justeringen av norsk petroleumspolitikk, og innebærer at Norge fortsatt må satse målrettet på utvikling, utdanning og forskning i tilknytning til denne betydningsfulle næringsklyngen.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet og Høyre ser et klart potensial for at den teknologi og kompetanse som er bygget opp over flere tiår på norsk sokkel vil bidra positivt til internasjonalisering av industri knyttet til olje og gassvirksomheten. Norske myndigheters viktigste oppgave er etter disse medlemmers mening å sørge for gode, langsiktige og forutsigbare rammebetingelser som skal sikre norsk sokkels konkurransekraft i en stadig hardere konkurransesituasjon.
Komiteen mener det er av stor betydning at oljeselskapene finner det lønnsomt og attraktivt å satse på norsk kontinentalsokkel. I dag synes det å være situasjonen. Slik må det være også i framtiden. Det vises i denne forbindelse til at Regjeringen nå forbereder en sak for Stortinget basert på petroleumsskatteutvalgets innstilling.
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Venstre, vil vente med å trekke konklusjoner til regjeringen fremmer en sak for Stortinget, men legger til grunn at det foreslås et skatte- og avgiftsregime som gir olje- og gassvirksomheten gode rammevilkår, og som samtidig sikrer staten en stor andel av den betydelige kontantstrømmen fra de største feltene i produksjon. Skattesystemet må heller ikke hemme utvikling av nye og samfunnsøkonomisk lønnsomme prosjekter som i fremtiden forventes å være gjennomgående mindre enn de største feltene som er i produksjon.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet og Høyre viser til at industrien stiller krav til at nye investeringer må være robuste i forhold til prisusikkerhet. Samtidig er norsk kontinentalsokkel i ferd med å gå over i en mer moden fase hvor kostnadene ved utbygging og drift kan bli høyere. Oljeprisen er lik for alle regioner som norsk sokkel konkurrerer med, det er derfor viktig å styrke norsk kontinentalsokkels relative konkurranseposisjon. Det er derfor viktig at Regjeringen gjennomfører de foreslåtte tiltakene umiddelbart.
Disse medlemmer har registrert at NOU 2000:18 Om skattlegging av petroleumsvirksomheten, har skapt usikkerhet som er uheldig i forhold til behovet for klare, forutsigbare rammevilkår for investeringer på norsk kontinentalsokkel. Det er derfor behov for en rask avklaring fra Regjeringens side som skaper sikkerhet for at endringer i skattesystemet ikke går på tvers av målsetningene i denne saken.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiethar merket seg Regjeringens uttalelse om at skatte- og avgiftssystemet bør være tilpasset de utfordringer en står overfor på kontinentalsokkelen. Disse medlemmerdeler Regjeringens syn og vil understreke at dette bør medføre en forenkling av dagens skatte- og avgiftssystem bl.a. med fjerning av dagens bruttoskatter - som for eksempel CO2-avgiften.
Disse medlemmer har merket seg at Regjeringen vil igangsette et arbeid med nærmere analyse og vurderinger av forhold som omfattes av petroleumsloven. Disse medlemmerser med interesse på dette, og forventer at dette arbeid resulterer i en liberalisering av dagens petroleumslov.
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti, Høyre, Senterpartiet og Venstre, viser til at de tiltak som foreslås i St.meld. nr. 39 (1999-2000) er velegnet til å styrke kontinentalsokkelens konkurransekraft. Flertallet støtter at det for Norskehavet som hovedregel skal være konsesjonsrunde hvert annet år, mens det for Nordsjøen vil bli invitert til å foreslå areal for utlysning hvert år. Åpning for gruppesøknader for hele kontinentalsokkelen er også et positivt bidrag.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet og Høyre viser til at aktiviteten for norsk leverandørindustri også kan styrkes gjennom å åpne nye områder for leteaktiviteter. Disse medlemmer ønsker at det også åpnes for å vurdere nye områder for leteaktivitet. Dette vil ha positive virkninger for norsk leverandørindustri.
På denne bakgrunn fremmes følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen komme tilbake med en vurdering av å åpne nye områder for leteaktivitet."
Disse medlemmer er svært positive til at Regjeringen nå følger opp et tidligere forslag fra disse partiene om å åpne for gruppesøknader på hele kontinentalsokkelen.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet har merket seg at Regjeringen går inn for å forenkle søknadsdokumentasjonen, og at det skal være konsesjonsrunder hvert annet år for Norskehavet, og at konsesjonstildelinger i Nordsjøen vurderes årlig. Disse medlemmerer enige i at man innfører en forenkling når det gjelder konsesjoner, men vil gå inn for at konsesjoner i hovedsak tildeles etter auksjonsprinsippet, og vil derfor foreslå:
"Stortinget ber Regjeringen fra og med neste konsesjonsrunde å legge auksjonsprinsippet til grunn ved tildeling av konsesjoner."
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet og Høyre mener at også modne områder i Norskehavet bør inkluderes i årlig konsesjonsrunde på linje med Nordsjøen. For eksempel bør dette gjelde Haltenbanken.
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Venstre, mener at det i den bebudede nye stortingsmeldingen om olje- og gassvirksomheten er viktig å få en avklaring og interesseavveining for områder hvor petroleumsaktivitet kan kollidere med store miljøinteresser. Dette gjelder eksempelvis Skagerrak og Barentshavet.
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Venstre mener petroleumsfrie soner bør vurderes.
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti mener det i større grad må tas hensyn til miljø- og fiskeriinteressene i spørsmålet om olje- og gassutvinning. På samme måte som vi har spesielle verneområder på land og ved kysten, må vi kunne ha dette til havs. Aktuelle områder er bl.a. annet Barentshavet nord og sør, Norskehavet nord og Mørebassenget. Dette medlem ønsker derfor at det nedsettes et utvalg som skal vurdere dette, samt at Regjeringen orienterer Stortinget om konklusjonene i disse vurderingene på en egnet måte. Dette medlem foreslår følgende:
"Stortinget ber Regjeringen nedsette et utvalg som skal vurdere om det er nødvendig å etablere spesielle vernesoner på norsk sokkel."
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet viser til Regjeringens omtale av de miljø- og fiskerirelaterte studier knyttet til problemstillinger i Barentshavet nord. Disse medlemmer har merket seg at det blant annet på grunn av de geologiske usikkerhetene som er knyttet til dette området, de teknologiske utfordringene man ser for seg og den miljømessige sårbarheten i området, ikke tas sikte på nye miljø- og fiskeristudier de nærmeste årene. Det vil likevel bli foretatt enkelte tekniske undersøkelser. Når det gjelder leteboring og konsesjonstildeling i Skagerrak viser disse medlemmer til flertallets merknader om dette i Innst. S. nr. 211 (1998-1999) om olje- og gassvirksomheten.
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet og Høyre,viser til at det er et betydelig vurderingsarbeid som ivaretar interesseavveining for områder hvor det igangsettes lete- og utvinningsaktiviteter knyttet til petroleumsvirksomheten. Staten har på dette området alle nødvendige virkemidler.
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Venstre viser til den debatt det har vært i forbindelse med seismisk aktivitet i områder hvor det ikke er åpnet for letevirksomhet. I slike områder bør det ikke åpnes for aktivitet som kan være til skade for fiskeriene. Fiskeriinteressene har flere steder stått sentralt når det ikke er åpnet for letevirksomhet.
Komiteen mener det har stor betydning at det legges til rette for forenkling som kan bidra til mindre dobbeltarbeid og redusert behov for dokumentasjon. Dette er det mulig å få til uten at det går på bekostning av hensynet til god saksbehandling, hvor alle interesser blir belyst og ivaretatt. Komiteen gir sin tilslutning til de foreslåtte forenklingsgrepene, blant annet ved at det utarbeides standarder for søknadsinnhold for modne områder. All erfaring viser at å få til et effektivt forenklingsarbeid er krevende. Det er derfor viktig at dette arbeidet gis nødvendig prioritet.
Komiteen vil understreke at det er av stor viktighet at det blir god framdrift i arbeidet med de tiltak som foreslås i meldingen. Komiteen ber derfor om å få en tilbakemelding om framdriften i forbindelse med Revidert nasjonalbudsjett.
Komiteen viser til at Regjeringen har bebudet at Stortinget før utgangen av år 2000 vil få en sak om organisering av Statoil og SDØE.
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti, Høyre, Senterpartiet og Venstre, er tilfreds med at denne saken nå blir lagt frem for Stortinget, og vil understreke betydningen av at saken om Statoil og SDØE kommer frem til behandling så raskt som mulig.
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti, Senterpartiet og Venstre viser til at disse viktige problemstillingene hadde regjeringen Bondevik lagt opp til å behandle som en del av stortingsmeldingen om olje- og gassvirksomheten. Disse medlemmer viser til at det etter regjeringsskiftet våren 2000 ble klart at Statoil og SDØE vil bli behandlet som egen sak i en melding som legges fram etter Arbeiderpartiets landsmøte høsten 2000. Disse medlemmer tar dette til etterretning, men mener det ville vært naturlig å behandle disse spørsmålene i sammenheng med den foreliggende stortingsmelding om olje- og gassvirksomheten. Organisering av Statoil og SDØE påvirker i stor grad arbeidet med flere av de målsetningene som meldingen skisserer.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser til Dokument nr. 8:52 (1998-1999) fremsatt av Øyvind Vaksdal, Øyvind Korsberg og Siv Jensen om Statoils fremtidige eierskap, som ble behandlet i Stortinget i vårsesjonen 2000, jf. Innst. S. nr. 164 (1999-2000). Disse medlemmermener også at tiden er moden for at staten selger seg ned i andre oljeselskaper.
Disse medlemmermener at opprettelse av høye SDØE-andeleler på sokkelen vil begrense industriens interesse for utvinningstillatelser.
Komiteens medlemmer fra Høyre viser til at Høyre ved flere anledninger har etterlyst en bred gjennomgang av den norske petroleumspolitikken. Utviklingen på norsk sokkel og endringene internasjonalt har ført til at den norske petroleumspolitikken er overmoden for endringer.
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti viser til at det ut fra et flertall av stortingspartienes valgprogram ikke er grunnlag for en privatisering av Statoil.
Komiteen vil peke på den
store betydningen petroleumsinvesteringene har for aktivitetsnivået
i norsk økonomi. Investeringene var i 1999 på 69
mrd. kroner. Det tilsvarer en fjerdedel av de samlede investeringene
i Norge. I toppåret 1998 var investeringene enda høyere.
Regjeringen mener det verken er realistisk eller
et mål å opprettholde et så høyt
investeringsnivå som i toppåret 1998. Hovedutfordringen
er heller å unngå for bratt fall i aktivitetsnivået
og å bidra til et jevnere aktivitetsnivå på kontinentalsokkelen. Komiteen støtter denne
målsetningen. Det er verken mulig eller ønskelig å ha
helt stabil aktivitet. Men for store svingninger skaper uheldige
utslag for alle involverte aktører.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmet fra Sosialistisk Venstreparti, viser til
at oljevirksomheten er en av våre viktigste eksportnæringer,
med betydelige muligheter for industriell videreutvikling, økt
konkurransekraft og internasjonal deltakelse. Det er viktig at erfaring,
kompetanse og etablerte markedsposisjoner blir videreutviklet slik
at Norge beholder sin stilling som en ledende energinasjon, ved
at både de norske oljeselskapene og leverandørindustrien
får et solid grunnlag for å etablere sterkere
posisjoner i de internasjonale energimarkedene.
Et annet flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti, Senterpartiet og Venstre,
viser til at de totale gjenværende gassressursene anslagsvis
kan komme opp i rundt 6 000 mrd. Sm3,
mens våre leveringsforpliktelser utgjør om lag
1 600 mrd. Sm3. Det europeiske gassmarked
liberaliseres. Og Norge som Europas største gasseksportør
møter nye og større konkurrenter ved at gasselskapene
restruktureres. For å sikre at verdiene til de norske gassressursene
skal kunne realiseres i tråd med våre prinsipper,
må vi legge til rette for at Norge gjennom Statoil også i
framtida kan ha et sterkt europeisk olje-, gass- og energiselskap. Det
vil si et selskap som kan konkurrere på likeverdige vilkår,
både når det gjelder produksjon, distribusjon
og markedsføring.
Komiteen viser til
at et hovedelement i en hittil vellykket norsk oljepolitikk er at
en aktiv konkurranse mellom flere kompetente selskaper bidrar til
en best mulig ressursutnyttelse. På denne måten
sørger vi for at de bryner seg mot hverandre, bl.a. når
det gjelder geologisk kunnskap og letemodeller, utbyggings- og transportopplegg,
og reduserte utslipp av klimagasser. De funn som vurderes utbygd
er gjennomsnittlig vesentlig mindre enn tidligere. Dette krever
en mer kostnadseffektiv teknologi og mer effektiv gjennomføring
av utbyggingene. Kostnader til utvikling og utbygging av et felt
kan variere fra selskap til selskap. På mindre felt og
i sluttfasen for større felt kan mindre og mer spesialiserte
selskaper ha et stort potensial. Komiteen er positiv
til at Regjeringen ønsker å åpne opp
for mindre oljeselskaper, leverandørindustrien og gass-
og nedstrømsselskaper på kontinentalsokkelen. Kompetansekravene
må imidlertid vektlegges i like stor grad for operatørselskapene,
men likevel slik at det foretas en tilpassing av kravene for andre
deltakere i feltet.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmet fra Sosialistisk Venstreparti, viser til
at de store aktørene på sokkelen så langt
har hatt en global prioritering på større ressurser.
Dette har ført til stagnasjon i utviklingen av mindre ressurser.
Dette er spesielt fremtredende i Norge. I Nordsjøen på engelsk
side og i Mexicogolfen har en kommet mye lengre i utviklingen av
småfelt hvor produksjonsvolumet fra slike felt er betydelig. Den
viktigste årsaken til dette er at praktiseringen av norske
rammevilkår ikke har gitt mulighet for utvikling av småselskaper
som aktører på norsk sokkel.
Flertallet er derfor positive
til at meldingen griper fatt i denne utfordringen. Teknisk kompetente
og aktive små oljeselskaper bør i større
grad slippe til på norsk sokkel. Disse selskapene vil ha
sterk fokus på mindre ressurser og være pådrivere
i leting etter og utvikling av mindre felt. Dette vil skape positive
ringvirkninger for leverandørindustrien ved økt
aktivitetsnivå og bidra til økte nasjonale inntekter.
Flertallet vil derfor videre
understreke at det er avgjørende at Regjeringen klargjør
alternative tildelingskriterier ved konsesjonstildelinger.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre viser til at Regjeringen bør
følge opp med ytterligere forenklinger i regelverket ved omsetning
av lisenser. Disse medlemmer mener at Regjeringen
bør gjennomgå skattereglene ved omsetning av lisenser.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet og Høyre, viser til at grensen for
hvilke prosjekt som må godkjennes av Stortinget ikke har
vært endret siden 1993. Flertallet slutter seg
til Regjeringens vurdering om å heve grensen for investeringsnivå for
prosjekter til 10 mrd. kroner, og vil støtte forslaget
om å heve grensen fra 5 til 10 mrd. kroner for hvilke prosjekter
som kan godkjennes av Kongen i statsråd.
Flertallet viser til at Regjeringen årlig
vil legge frem en redegjørelse for Stortinget om kostnads-
og lønnsomhetsutviklingen for de enkelte prosjekter. Dette
vil gi Stortinget en god oversikt og mulighet for å følge
de enkelte prosjekter nærmere.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Kristelig Folkeparti, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti og
Venstre, viser til at grensen på 5 mrd. kroner
i investeringsnivå for prosjekter som kan godkjennes av Kongen
i statsråd, har vært uforandret siden 1993. En heving
av grensen til 10 mrd. kroner vil føre til at de fleste
prosjektene på kontinentalsokkelen vil kunne godkjennes
av Kongen i statsråd. Regjeringen foreslår en
slik heving av grensen og begrunner dette med at det vil bidra til å redusere
de uheldige effektene ved slike grenser, det vil si incentivet til å underestimere
og å dele opp prosjekter for å komme under denne
grensen.
Disse medlemmer viser til at
det er vanskelig å se at Regjeringens begrunnelse for å heve
grensen for utbyggingssaker som skal godkjennes av Stortinget til 10
mrd. kroner, er en reell problemstilling for selskapene. Disse
medlemmer viser til at behandlingen av utbyggingssaker de
siste årene har vært prioritert høyt
i energi- og miljøkomiteen, med den følge at de har
fått rask behandling. - Utbyggingen av Kvitebjørn og
Grane, samt disponering av installasjonene på Tommeliten
Gamma og Lille Frigg er den siste investeringssaken som er behandlet
i komiteen, jf. St.prp. nr. 53 (1999-2000) og Innst. S. nr. 224
(1999-2000). Det tok seks uker fra saken ble referert i Stortinget
til den var ferdig behandlet i komiteen. Den foregående saken,
Utbygging og drift av Ringhorne, ble behandlet på under
tre måneder i komiteen, jf. St.prp. nr. 36 (1999-2000)
og Innst. S. nr. 148 (1999-2000).
Disse medlemmer mener at forsvarlig,
rask og effektiv behandling i Stortinget av utbyggingssakene er
mulig når de blir gitt prioritet. Det er derfor ikke grunnlag
for å si at stortingsbehandlingen utgjør en problematisk
forsinkelse. Av de utbyggingsprosjektene som planlegges realisert
de kommende fem årene, vil ventelig bare noen ytterst få ha
en investeringsramme på mellom 5 og 10 mrd. kroner. Heller
ikke dette tilsier at det foretas en justering av grensen. Regjeringen
begrunner ønsket om å heve grensen blant annet
med at det vil redusere den uheldige effekten ved å ha
slike grenser, det vil si incentivet til å underestimere
og dele opp prosjekter for å komme under grensen for stortingsbehandling. Disse
medlemmer vil peke på at denne problemstillingen
er like aktuell i forhold til en investeringsramme på 10
mrd. kroner. De kostnadsanslag som foreligger for planlagte utbygginger
de kommende fem årene tyder tvert imot på at flere saker
vil ligge rundt 10 mrd. kroner-grensen enn rundt en grense på 5
mrd. kroner. Det er av stor betydning at de største utbyggingene
blir forankret gjennom behandling i Stortinget. Stortinget bør
være direkte involvert i så store investeringsprosjekter
som vedrører sentral ressursforvaltning og viktige miljøspørsmål.
Disse medlemmer viser til budsjettproposisjonen
fra Olje- og energidepartementet (St.prp. nr. 1 (2000-2001), forslag
IV 2), hvor det foreslås å endre grensen for hvilke
investeringer som skal til godkjenning i Stortinget til 10 mrd.
kroner. Disse medlemmer støtter ikke dette
forslaget og ønsker å beholde dagens grense på 5
mrd. kroner, og har fremmet forslag om dette i forbindelse med budsjettbehandlingen.
Komiteen viser til at det dramatiske
fallet i oljeprisen i 1999 skapte ordretørke som rammet
leverandørindustrien hardt. Industrien måtte gjennom
en omstrukturering som allerede har resultert i betydelig nedbemanning.
Det er likevel klart at det er behov for sterke og godt kvalifiserte
aktører i dette markedet også i framtiden. I påvente
av nye oppdrag er det viktig at industrien ikke tappes for arbeidskraft
som man om kort tid vil være helt avhengig av.
Komiteen viser til de endrede
rammebetingelsene for petroleumsnæringen som Stortinget
vedtok i forbindelse med behandlingen av Revidert nasjonalbudsjett
for 1999. Tiltakene bidro til å dempe fallet i investeringene
og bidro til at vi fikk frem flere sam-funnsøkonomisk lønnsomme
prosjekter som ellers ikke ville blitt realisert. Komiteen viser
også til økningen i arbeidsmarkedstiltak som Stortinget
vedtok i forbindelse med Revidert nasjonalbudsjett for 1999 på bakgrunn
av de økende problemer i verftsindustrien og annen oljerelatert
virksomhet på det tidspunkt. I- følge forslag
til statsbudsjett for 2001 vil Regjeringen følge utviklingen
innen næringen og ved behov sette inn nye tiltak.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti, Senterpartiet, Sosialistisk
Venstreparti og Venstre, mener det er meget viktig at de
nødvendige midlene stilles til rådighet. Tiltakene
som er igangsatt fungerer meget godt. For at dette arbeidet skal
gi de ønskede resultatene må imidlertid myndighetene
bidra også i 2001. Behovet er i stor grad konsentrert om
første halvår. Det er tildelt oppdrag som gjør
at aktiviteten gradvis kan økes ved flere av verftene.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartietmener at oljevirksomheten i størst
mulig grad må underlegges de samme rammebetingelser som annen
industri. Disse medlemmerer
enige med Regjeringen i at man må tilpasse rammebetingelsene
i henhold til de utfordringer man reelt står overfor, og
vil påpeke at den sentrale utfordringen for norsk oljepolitikk
er nå å stimulere til verdiskapning, lønnsomhet
og konkurransekraft og at rammevilkårene tilpasses denne
målsetning.
Disse medlemmerhar
merket seg at Regjeringen er positiv til at mindre oljeselskaper,
nedstrømsselskaper og leverandørindustrien deltar
i lisenser på sokkelen. Disse medlemmerer enige i dette, og vil understreke
at det derfor er svært viktig at de rammebetingelser som
gis må være utformet slik at dette lar seg gjennomføre
i praksis. Et mer mangfoldig aktørbilde, også med
selskaper som er mer spesialisert på nisje- og haleproduksjon,
vil i tillegg bidra positivt til at vi får en bedre utnyttelse
av våre petroleumsressurser.
Komiteens medlemmer fra Høyre mener
at det er avgjørende at myndighetene legger til rette for en
fortsatt høy aktivitet for den norske leverandørindustrien.
Dette må gjøres gjennom å:
1. Styrke norsk sokkels
attraktivitet for å holde investerings- og aktivitetsnivået
oppe.
2. Redusere den norske olje- og gassklyngens
avhengighet av norsk sokkel gjennom en sterkere internasjonalisering.
Arbeidet med dette starter i denne saken, men
det er helt avgjørende at disse målsetningene
følges opp i saken om Statoil og SDØE, og gjennom
en rask avklaring av Regjeringens oppfølging av NOU 2000:18
om beskatning av petroleumsvirksomheten.
Demo 2000-satsingen har vist at det er behov
for et tettere samarbeid mellom oljeselskaper, leverandørindustri
og forskningsinstitusjoner enn det som har vært praktisert
på norsk kontinentalsokkel til nå. Komiteen er
enig i Regjeringens målsetning om at det for å sikre
en helhetlig og målrettet innsats mellom industri, forskningsmiljøer
og myndigheter utarbeides en nasjonal strategi for bærekraftig
verdiskapning og konkurransekraft i oljesektoren.
Komiteen har merket seg at interessen
for Demo 2000 har vært betydelig og at de offentlige midlene
har utløst sterke multiplikatoreffekter i næringen.
I 1999 og 2000 har det kommet pilotsøknader på nærmere
1,7 mrd. kroner. Med bevilgningene fra 1999 og 2000 har Demo 2000
kunnet realisere pilotprosjekter for 600-800 mill. kroner i et spleiselag
mellom myndigheter, oljeselskaper og leverandørindustrien.
Komiteen viser til at Regjeringen
har støttet Demo 2000 med i alt 150 mill. kroner i 1999-2000.
I statsbudsjettet for 2001 er det foreslått en bevilgning på 50
mill. kroner. Det er mindre enn det som er bevilget foregående år,
men i samsvar med resultatet av Revidert nasjonalbudsjett 2000.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti, Senterpartiet, Sosialistisk
Venstreparti og Venstre, mener Demo 2000 må videreføres
slik at igangsatte kjerneprosjekter blir fullført. Det
må også satses på nye områder
som kan forsterke inntektspotensialet fra produserende felter og
felt under utbygging, muliggjøre utbygging av til nå ikke
kommersielle felt, bedre den miljømessige profilen i oljevirksomheten
eller som kan øke grunnlaget for eksport.
Komiteens medlemmer fra Høyre er
svært skuffet over at Regjeringen ikke følger
opp DEMO 2000-prosjektet i forslaget til statsbudsjettet for 2001. Regjeringens
nedtrapping er i strid med de målsetningene som denne meldingen
utrykker. Prosjektet har eksempelvis ført til at norske
leverandører har opparbeidet 2-3 års forsprang
innen undervannssystemer. Innenfor lett brønnintervensjon
har igangsatte prosjekter et antatt potensial til å halvere
kostnadene. Dette viser at også for staten som den største
aktøren på norsk sokkel er dette arbeidet av stor
betydning. Disse medlemmer viser til Høyres
behandling av statsbudsjettet for 2001.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti, Høyre, Senterpartiet
og Venstre, mener det er behov for en betydelig mer offensiv
satsing på offshore-relatert forskning og utvikling. Flertallet mener
at FoU-midlene må rettes bevisst inn mot områder
hvor norske selskaper har potensial til å bli globalt ledende,
for eksempel innenfor dypvannsteknologi. Koblingen mellom bedrifter
og forskningsinstitusjoner bør bli sterkere.
Et annet flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti, Senterpartiet, Sosialistisk
Venstreparti og Venstre, viser i denne sammenheng til Hervik-utvalgets
innstilling og Regjeringens oppfølging av denne i statsbudsjettet
for 2001 med forslag om etablering av ny tilskuddsordning fra 1.
juli 2001 med budsjettramme på 200 mill. kroner. Dette
flertallet ber Regjeringen komme tilbake til Stortinget
i Langtidsmeldingen og Revidert nasjonalbudsjett 2001 med en drøfting
av videre oppfølging av utvalgets arbeid for å sikre
større forsknings- og utviklingsinnsats i næringslivet.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre viser til Hervik-utvalgets forslag om
skattestimulans for FoU-virksomhet i næringslivet.
På den bakgrunn vil disse medlemmer fremme følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringen følge
opp Hervik-utvalgets forslag til skattestimulans for FoU-virksomhet
i næringslivet."
Komiteen viser til
flertallets merknader til St.meld. nr. 29 (1998-1999) Om energipolitikken,
hvor det pekes på at naturgass må få en
større plass i den fremtidige energiforsyningen. Det vil
være av stor verdi for Norge som gassnasjon å få videreforedlet
mer av gassen innenlands, og forholdene må legges bedre til
rette for de aktører som opererer i dette markedet.
Komiteen viser videre til Stortingets
vedtak i forbindelse med St.meld. nr. 29 (1998-1999), hvor Stortinget
ba Regjeringen utarbeide en helhetlig strategi for bruk av naturgass
i Norge.
Komiteen mener at Regjeringen
må komme tilbake til Stortinget med en helhetlig strategi
som inneholder klare målsetninger og forslag til resultatorienterte
handlinger.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, viser til at det
i en introduksjons- og utviklingsfase vil være nødvendig
med offentlig støtte for å få utbygget
infrastruktur for distribusjon av gass.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet viser
videre til Stortingets behandling av energimeldingen og at flertallet
ba Regjeringen vurdere ulike ordninger for å drive frem
ny renseteknologi for gasskraft. I denne sammenheng vises det til
forslag til statsbudsjett for 2001, der det foreslås en
satsing på til sammen 20 mill. kroner til dette formålet.
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti,
Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Venstre viser
til at det i statsbudsjettet for 2001 foreslås å øke
bevilgningene til utvikling av renseteknologi for gasskraftverk
med 20 mill. kroner fordelt på Olje- og energidepartementets, Miljøverndepartementets
og Næringsdepartementets budsjetter, jf. St.prp. nr. 1
(2000-2001). I forbindelse med behandlingen av energimeldingen foreslo
sentrumspartiene en tiltakspakke for å stimulere utvikling og
bygging av gasskraftverk uten CO2-utslipp.
Slike verk kan ha stor betydning i arbeidet med å nå Kyoto-målsetningene.
Det vil også ha stor verdi dersom det etableres verk som
kan bidra til at gass kan erstattes med CO2 som
trykkstøtte på kontinentalsokkelen. En slik teknologiutvikling
vil dessuten være viktig i forhold til prosjekter i utlandet,
og vil derfor på en god måte støtte opp
under målsetningene om økt olje- og gassrelatert
eksport.
Disse medlemmer viser til at
det fra Arbeiderpartiets side ble gjort klart at man var innstilt
på å fremme en tiltakspakke som virket i samme
retning som sentrumspartienes forslag for å stimulere til
utvikling av gasskraftverk uten CO2-utslipp.
En slik oppfølging har ikke kommet. Den foreslåtte økningen
i bevilgningene på 20 mill. kroner vil ha liten betydning i
en situasjon hvor de planlagte konvensjonelle gasskraftverkene på Kollsnes,
Kårstø og Skogn har fått utslippstillatelse
uten krav til CO2-utslipp.
Disse medlemmer ber om at arbeidet
med en tiltaksplan for å stimulere til utvikling av gasskraftverk uten
CO2-utslipp prioriteres, og at en slik
plan legges fram for Stortinget i løpet av våren
2001.
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti viser
til at en ved utbyggingerkan stille krav til utbygger
med henblikk på å prøve ut såkalte
CO2-frie gasskraftverk, og vil vise til
at dette medlemforeslo
dette under behandlingen av St.prp. nr. 53 (1999-2000) Om utbyggingen
av Kvitebjørn og Grane, jf. Innst. S. nr. 224 (1999-2000).
Komiteens flertall, alle unntatt
medlemmet fra Sosialistisk Venstreparti, mener det er viktig at
norsk olje- og gassindustri ikke blir redusert sammen med utflatingen
og reduksjonen i investeringer på norsk sokkel. Næringen
må derfor i større grad internasjonaliseres. Varer
og tjenester i det internasjonale markedet er anslått til
1 600 mrd. kroner. Norges andel av dette utgjør bare 1,5
pst. og må derfor økes. De siste årene har
vi sett en rekke fusjoner og oppkjøp i olje- og gassindustrien
på tvers av landegrensene. Norsk olje- og gassvirksomhet
har kompetanse innenfor områder som andre land kan dra
nytte av. Flertallet mener denne kompetansen kan
være et konkurransefortrinn ved fordeling av lisenser i
olje- og gassfelt i andre land. For å videreutvikle kompetansen
og verdiene i de norske oljeselskapene og i leverandørindustrien,
må det legges til rette for at de skal fortsette å søke
oppgaver i andre land . I en internasjonalisering av næringen
må det tas etiske og miljømessige hensyn. Lavere
investeringer på kontinentalsokkelen vil også føre
til færre norske oppdrag for leverandørindustrien.
Flertallet viser til at når
olje- og gasselskapene øker sin aktivitet internasjonalt, åpner
dette muligheter for leverandørindustrien slik at den kan
konkurrere med oppdrag internasjonalt.
Et annet flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti, Høyre, Senterpartiet
og Venstre, viser til at det for myndighetene er en sentral
målsetning å bidra til internasjonalisering av
industri knyttet til olje- og gassvirksomheten. Dette vil bidra
til å gi næringen arbeidsoppgaver utover varigheten
av norske olje- og gassressurser. En konkurransedyktig kontinentalsokkel
er en forutsetning for at vi skal kunne sikre en fullgod ressursforvaltning.
I en situasjon, der oljeselskapene har tilgang til attraktive petroleumsressurser
i flere land enn før, kommer norsk sokkel i en hardere konkurransesituasjon.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, viser til at Petrad
gjennom kurs, seminarer og møter på høyt
nivå, formidler norsk erfaring og kompetanse på organisering
og administrasjon av effektiv petroleumsvirksomhet samt teknologi
og tjenester som tilbys av norske selskaper. Petrad supplerer Intsoks
virksomhet på en god måte gjennom at stiftelsen
har en mer nøytral, ideell, ikke kommersiell profil. På denne
måte bidrar Petrad til at det knyttes bånd mellom
næringslivet i Norge og samarbeidslandene.
Flertallet viser til at en strukturell
omlegging av Petrad er under vurdering. Flertallet vil
understreke viktigheten av at en i dette arbeidet ivaretar Petrads egenart
og at en kommer frem til en finansieringsmodell som sikrer en stabil
og høy aktivitet.
Komiteens medlemmer fra Høyre vil understreke
betydningen av det arbeidet Intsok og Petrad gjør for å internasjonalisere
den norske leverandørindustrien. Med de ambisjonene Regjeringen
utrykker i denne meldingen for den norske petroleumsklyngen er det
ikke tilstrekkelig at norske myndigheters satsing gjennom Intsok
utgjør en tidel av hva staten Alberta i Canada bruker på internasjonalisering
av sin petroleumsvirksomhet. Disse medlemmer er derfor
skuffet over at Regjeringen ikke følger opp intensjonene
i denne meldingen i sitt forslag til statsbudsjett for 2001.
Disse medlemmer viser til at
andelen utlendinger ansatt i denne virksomheten er høyere
enn i de fleste andre næringer, og vi anbefaler at forholdene legges
størst mulig til rette for en videre kunnskapsimport. Disse
medlemmer mener at det er en styrke for den norske leverandørindustrien
hvis den får mulighet til å trekke til seg flere
høykompetente mennesker.
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstrepartiser det som nødvendig å påpeke
at høyt aktivitetsnivå internasjonalt ikke må føre
til at fokus på de nasjonale utfordringer svekkes, ikke
minst når det gjelder forhold knyttet til helse-, miljø og
sikkerhet. Ut fra rapporter fra Oljedirektoratet knyttet til sikkerheten
er det tydelig at selskapene ikke har gjort jobben hjemme godt nok.
Dette medlem er derfor glad for
at Regjeringen imøtekommer kravet fra Sosialistisk Venstreparti
om en egen sikkerhetsmelding, men vil advare mot stillstand til
denne kommer. I forhold til den internasjonalisering av olje- og
gassvirksomheten, som bl.a. norsk industri og selskaper lenge har
vært en viktig aktør i, er det viktig at selskapene
driver etter etiske prinsipper som tåler dagslys. Det er
i denne sammenheng viktig at norske myndigheter bidrar med kunnskap
om hvordan den norske oljepolitikken, f.eks. konsesjonsregelverket
er utviklet. Dette for å bidra til at de landene som vi deltar
i ikke blir offer for den utbytting en har sett fra noen selskaper
i denne industrien, men faktisk sørger for at aktiviteten
bidrar til en positiv utvikling i landene.
Helse, miljø og sikkerhet står
sentralt innen olje- og gassvirksomheten. I meldingen er dette behandlet
i et eget kapittel. Komiteen slutter seg til de vurderingene
som der gjøres. Komiteen har merket seg
at Oljedirektoratet, på bakgrunn av direktoratets tilsyn mener
det er indikasjoner på at det samlede risikonivået
er i ferd med å øke. Det hevdes også at
selskapenes oppfølging av ulykker og uønskede
hendelser har blitt dårligere. I St.prp. nr. 1 (2000-2001)
vises det til at Oljedirektoratet har registrert tendenser til at
det gode samarbeidet som til nå har preget forholdet mellom
næring og myndigheter, ikke lenger fungerer på samme
konstruktive måte.
Komiteen mener signalene fra
Oljedirektoratet gir grunn til bekymring. Det er meget viktig at
det arbeides målbevisst for å få en forbedret
dialog med selskapene. Kostnadsreduserende tiltak og forbedring
av konkurransekraften må ikke gå på bekostning
av helse, miljø og sikkerhet.
Komiteen viser til Dokument nr.
8:90 (1999-2000) hvor stortingsrepresentantene Karin Andersen og
Hallgeir H. Langeland foreslår at det skal fremmes en tilleggsmelding
om olje- og gassvirksomheten. Det foreslås i dokumentet
at det i en slik tilleggsmelding skal rettes spesiell oppmerksomhet
på oljearbeidernes vilkår innenfor helse-, miljø-
og sikkerhetsaspekter knyttet til norsk sokkel, og forslagsstillerne
viser til en rekke problemstillinger de mener bør belyses
nærmere. Komiteen er enig i at det kan være
behov for en slik bredere og mer helhetlig gjennomgang, jf. for øvrig kommunalkomiteens
behandling av dokument 8:90 (1999-2000) og Innst. S. nr. 47 (2000-2001).
Komiteen viser til brev fra kommunal-
og regionalministeren til Stortingets kommunalkomité datert 25.
oktober 2000. Her bebuder statsråden at det skal utarbeides
en egen melding til Stortinget, som skal fokusere på helse-,
miljø- og sikkerhetsmessige aspekter ved å arbeide
offshore.
Komiteen viser videre til at
det både fra forslagsstillerne til dok. 8:90 (1999-2000)
og fra statsråden er nevnt viktige temaer som bør
ha sin plass i en slik melding, og er enig i dette. Det pekes ellers
spesielt på følgende temaer:
– Aldring
av personell
– Aldring av innretninger
– Vedlikehold
– Endringsprosesser
– Overvåking av trygghetsnivå
– Miljøhensyn
– Arbeidstakermedvirkning
– Tilsynsstyresmaktenes oppgaver
Meldingen skal legges fram høsten 2001
eller våren 2002, ifølge statsrådens
brev. Komiteen mener at på bakgrunn av signalene
blant annet fra Oljedirektoratet, bør dette være
en høyt prioritert oppgave, med sikte på å få meldingen
behandlet høsten 2001.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet vil
understreke viktigheten av at man i oljesektoren har forsvarlige
bestemmelser på området helse, miljø og
sikkerhet, og vil understreke at man må ha en effektiv
kontroll og tilsyn av sikkerhetsbestemmelsene slik at disse blir
fulgt. Disse medlemmerviser
til kommunalministerens uttalelse om oppfølging med en
tilleggsmelding om sikkerhet, og disse medlemmerforutsetter at en slik tilleggsmelding fremlegges
om kort tid.
Disse medlemmervil
understreke viktigheten av at man har et godt fungerende kontroll-
og tilsynssystem slik at oljevernberedskapen blir fulgt opp på en tilfredsstillende
måte, med sikte på å unngå miljøkatastrofer
ved uhell.
Komiteen mener det
er behov for en vurdering av om arbeidet med helse, miljø og
sikkerhet er tilstrekkelig systematisert og koordinert. En rekke
departementer og direktorater har delansvar for sine områder.
Det bør vurderes om dette er en god nok modell eller om ansvar
i større grad bør samles på ett sted.
Komiteen mener videre det åpenbart
er behov for en ny og mer utførlig gjennomgang også når
det gjelder helikoptertrafikken og redningstjenesten, og viser til
at Stortinget i 1970 vedtok rammene for den nåværende
redningstjenesten. Komiteen viser for øvrig til
Dokument nr. 8:12 (2000-2001) om forslag fra stortingsrepresentantene Øystein
Hedstrøm, Harald T. Nesvik og Lodve Solholm om en stortingsmelding
om Redningshelikoptertjenesten, som er til behandling i justiskomiteen.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet og Høyre mener
det er bra at Justisdepartementet vil legge fram en stortingsmelding
om redningshelikopterberedskapen i løpet av vårsesjonen
2001, slik justisministeren signaliserte i sitt svar på spørsmål
i spørretimen den 25. oktober 2000. Det forventes at det
i meldingen tas stilling til en reaksjonstid på maksimum 15
minutter, som er anbefalingen i NOU 1997:3.
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti,
Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Venstre viser
at regjeringen Bondevik varslet at den før sommeren 2000
ville komme med en stortingsmelding om redningshelikoptertjenesten.
Dette er ikke fulgt opp av nåværende Regjering.
Dette kan føre til at det blir endringer vedrørende
helikopternes rekkevidde og kapasitet uten at Stortinget får
anledning til å vurdere dette.
Disse medlemmer mener det er
viktig at det fremmes en melding om redningshelikoptertjenesten. Det
er viktig å få en avklaring blant annet når
det gjelder reaksjonstid. Den offentlige utredningen om redningshelikoptertjenesten
(jf. NOU 1997:3) konkluderte med reaksjonstid på maksimum
15 minutter. Disse medlemmer slutter seg til denne
vurderingen og peker på at kort reaksjonstid er av stor
betydning i forbindelse med redningsaksjoner.
Komiteens utkast til innstilling er forelagt
kommunalkomiteen til uttalelse. Kommunalkomiteen uttaler følgende
i brev av 1. desember 2000:
"Kommunalkomiteen viser til energi- og miljøkomiteens
brev av 28. november 2000 med oversendelse av utkast til innstilling
til uttalelse. Komiteen vil avgi følgende uttalelse: "Kommunalkomiteen viser
til merknader fra de respektive fraksjoner i energi- og miljøkomiteens utkast
til innstilling, og til Innst. S. nr. 47 (2000-2001) Innstilling
frå kommunalkomiteen om forslag frå stortingsrepresentantane
Karin Andersen og Hallgeir Langeland om å fremja ei tilleggsmelding til
St.meld. nr. 39 (1999-2000) om olje- og gassverksemda som skal retta
spesiell merksemd på oljearbeidarane sine vilkår
og på helse-, miljø- og sikkerhetsaspekt ved arbeid
knytta til norsk sokkel.
Komiteen har ingen ytterligere merknader.""