Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Jon Olav Alstad, Frank Willy Larsen, Liv Marit
Moland, Oddbjørg Ausdal Starrfelt og Shahbaz Tariq, fra
Kristelig Folkeparti, lederen May-Helen Molvær Grimstad
og Ola T. Lånke, fra Høyre, Trond Helleland og
Inger Stolt-Nielsen, fra Senterpartiet, Anne Enger Lahnstein, og
fra Sosialistisk Venstreparti, Ågot Valle, viser
til at departementet arbeider med en gjennomgang av bidragsordningen.
I den forbindelse vil det være en målsetting å fordele
plikter og ansvar bedre mellom foreldre etter et samlivsbrudd, og å utvikle
et bidragssystem som sikrer barna god kontakt med begge foreldrene. Flertalletvil komme tilbake til saken i forbindelse
med Regjeringens forslag til endringer.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Per Roar Bredvold og Per Sandberg, registrerer at flertallet
i komiteen etter ti års debatt omkring nye bidragsregler
ikke vil foreta en behandling eller ta standpunkt til et forslag
som har ventet i nesten to år på behandling i
komiteen, men skyver dette ansvaret fra seg ved å avvente
utspill fra Regjeringen. Disse medlemmer vil i denne
sammenhengen også minne om at de fire siste regjeringer har
signalisert at forslag om nye bidragsregler skulle komme til Stortinget.
Disse medlemmer mener dagens
bidragsordning i samvirke med barneloven fører til at det økonomiske
vinningsaspektet stimulerer til en kamp om "hvem som får
barna" etter samlivsbrudd. Dette er et offentlig sanksjonert og
strukturelt overgrep mot barn og familier, og det strider klart
mot internasjonale konvensjoner om familie og barn ratifisert av
Norge.
Disse medlemmer mener at den
offentlig administrerte bidragsordningen, i sammenheng med offentlige
støtteordninger, må i stedet for å stimulere
til konflikt, sette begge foreldrene i stand til å utøve
omsorg for sine barn, uavhengig av foreldrenes livssituasjon.
En ny bidragsordning må fullt ut støtte
barns sosiale, emosjonelle og intellektuelle utvikling, og deres
behov for trygghet og stabilitet i forholdet til skikkede foreldre,
som jo betyr mest i barnas liv.
En ny bidragsordning må gi begge skikkede
foreldre samme mulighet til å skape et likeverdig hjem
og likeverdige oppvekstvilkår for barna. Deres faktiske omsorgsutgifter
må fordeles i henhold til deres faktiske utøvelse
av omsorg og i forhold til skattelovgivningen. Alle faktiske utgifter,
som reiseutgifter for samvær/omsorg og alle offentlige
støtteordninger må innrettes slik at de støtter
begge foreldres mulighet til å utøve en normal
foreldrerolle.
Disse medlemmer viser til at
det kreves i dag et stort apparat, med store offentlige utgifter,
for å drive saksbehandling og innkreving av barnebidrag.
Det er i dagens barnelovsystem den bidragspliktige som
må ta oppgaven med å ivareta barnas rettssikkerhet.
Ved dagens bidragsordning uttrykker staten at barnas rett til medomsorg
(samvær) kun er et privat anliggende, mens den samme ordning
legger sterke føringer mot utøvelsen av medomsorg.
Denne politikken er selvmotsigende, og sikrer bare den ene forelderens økonomi.
Barnas behov blir underkjent. Staten må derfor prioritere
barnas rett til to likeverdige foreldre høyere enn sikring
bare av den ene av foreldrenes økonomi.
Disse medlemmer mener det offentlige
faktisk vil få en gevinst ved at bidragsordningene baseres
på felles omsorg, hvor foreldrene selv deler på utgiftene, og
avlaster hverandre slik at de kan delta i arbeid og utdanning. Ut
fra tallmaterialet i Velferdsmeldingen s. 123-125 (St.meld. nr.
35 (1994-1995) antar vi den årlige offentlige innsparingen
vil kunne ligge i størrelsesorden 500 mill. kroner.
Disse medlemmer mener den foreslåtte
kostnadsmodellen best møter barnas krav til likeverdig omsorg
fra to foreldre. Videre støtter kostnadsmodellen åpenbart
best opp under Regjeringens arbeidslinje som omtalt i St.meld. nr.
35 (1994-1995) (velferdsmeldingen). Den møter også best
de kravene BFD selv har satt til en god bidragsordning.
En likeverdig behandling av foreldrene også i økonomisk
sammenheng vil bedre samarbeidet mellom foreldrene. Dette vil igjen
gi lykkeligere barn, med en bevislig bedre sosial, emosjonell og
intellektuell utvikling. Forslaget stimulerer også foreldrene
til å bo i nærheten av hverandre, fordi reiseutgiftene
er foreslått delt mellom foreldrene. En lettere tilgang
på begge foreldrene vil helt klart være positivt
for barna.
Disse medlemmer registrerer at
samværsboikott/omsorgssabotasje forekommer i 20-40
pst. av "barnefordelingene" etter samlivsbrudd. Ved samværs-/omsorgssabotasje
foreslås det i forslaget å la bidraget bortfalle
så lenge boikotten vedvarer. En slik ordning vil føre
til et større press på begge foreldre til å opptre i
tråd med barnas beste og sikre barnas rett til to foreldre. Disse
medlemmer viser til Dokument nr. 8:44 (1998-1999) når
det gjelder dette problemkomplekset. Uansett er det helt urimelig
at en bidragspliktig skal være pålagt å betale
bidrag når samværet/omsorgen blir boikottet.
Disse medlemmer mener at ved å stimulere
til barnas likeverdige samvær fra begge foreldre vil en også hindre
at en av foreldrene blir tilsidesatt og ikke orker å kjempe
videre for kontakten med sine barn. Dette er et vesentlig tap for
barna. En positiv utvikling her vil også redusere antallet
foreldre som etter en stund ikke stiller opp for barna. Foreldre
som ikke ut-øver samvær/omsorg må betale
et høyere bidrag enn de foreldre som stiller opp.
Disse medlemmer peker på at
forslaget vil sørge for at foreldre som stiller opp slipper å betale dobbelt
som de gjør i dag (både bidrag og utgifter til eget
samvær), da en skal ta hensyn til kostnadene ved å ha
barn og til de faktiske samværs-/omsorgsdager.
En slik bidragsordning, med utgangspunkt i de faktiske utgiftene
til barna, vil føre til en bedre betalingsvilje hos begge
foreldrene. Økt betalingsvilje og mindre økonomisk
overskudd for bidragsmottaker vil føre til flere private
avtaler, og også til mindre administrasjonskostnader for
staten.
Disse medlemmer viser videre
til at bidraget som fastsettes ikke skal være gjenstand
for skattefradrag på bidragspliktiges hånd og
skal følgelig heller ikke være gjenstand for beskatning
på mottagers hånd. Dette fordi ordningen konsentrerer
seg om faktiske utgifter og ikke skal være et skjult ektefellebidrag
slik som dagens ordning.
Et annet viktig moment som disse medlemmer vil
påpeke er at forslaget som innebærer en bidragsordning
som tar hensyn til det aktuelle antall samværsdager, samtidig
vil gi begge foreldre et incitament til å ta aktiv del
i omsorgen og gi begge foreldrene råd til å påkoste
bolig, klær, ferie og leker til barna. Det er en realitet
at mange bidragspliktige ikke har råd til å kjøpe klær
og leker til sine barn, og dette oppleves selvfølgelig
som en veldig vond situasjon. En bidragsordning slik som foreslått,
som tar utgangspunkt i de faktiske utgiftene vil derfor sikre at
langt flere barn vil oppleve foreldrene som likeverdige, noe disse
medlemmer mener er meget viktig.
Disse medlemmer er av den oppfatning
at når hele 90 pst. av barna i dag lever med mor som hovedforsørger,
så er dette ikke til det beste for barna. Alle ønsker
at fedre skal bringes sterkere inn i barns hverdag. Forslaget vil
føre til at dette kan oppfylles, da økonomien
ikke blir en kamparena. Bidragsordningen må da ta hensyn
til samværs-/omsorgsdager, faktiske utgifter og
lønn. I dag er det slik at bidraget må betales selv
når hovedomsorgsforelderen har mange ganger høyere
lønn enn den bidragspliktige.
Økonomisk likeverdige foreldre gir
også likhet for loven for barna. Svært mange bidragspliktige
har på grunn av bidragsbelastningen dårlig råd,
uten at de kvalifiserer for fri rettshjelp. De har derfor ikke råd
til å betale nødvendige utgifter i forbindelse
med rettslig løsning av problemer omkring barnas rett til
likeverdig samvær/omsorg fra begge sine foreldre.
Dette gjør barna rettsløse med hensyn til å få bedre
kontakt med begge foreldre, da problemet samværs-/omsorgssabotasje
i dagens barnelovsystem må utfordres rettslig.
Forutsetningen for å motta statlige
stønader må ikke være at den ene forelderen
har daglig omsorg og at den andre av foreldrene har minst mulig
samvær med barna, da dette fører til brutte avtaler
og et høyt konfliktnivå. Dessuten må refusjonsordningene
i forbindelse med overgangsstønaden fjernes. Det vil fremme private
avtaler, og hindre at staten har egeninteresse av å få bidraget
innkrevet.
Disse medlemmer mener i tillegg
at private avtaler ei heller kunne overprøves av staten
ved forvaltningsvedtak slik det blir gjort i dag gjennom trygdekontor
og innkrevingssentral. Foreldre må være enige
om en endring, eller endringer må kunne fastsettes av fylkesmann/domstol
hvis private avtaler ikke lenger er ønskelig. Forvaltningsmakten
- som ofte synes å bli utøvd ut fra den enkelte
saksbehandlers private skjønn - er i dag en alvorlig trussel
mot rettssikkerheten for den utvidete familien, ikke minst for barna.
Disse medlemmer mener det er
viktig å redusere de administrative utgiftene og bidragsgjelden,
noe som også er en målsetning for Regjeringen.
Dette vil sannsynligvis også bli et resultat ved dette
forslaget, gjennom en større betalingsvilje og umuliggjøring
av administrativ overprøving av private avtaler. Ved å ta utgangspunkt
i de faktiske utgiftene ved å ha barn vil en synliggjøre
at bidraget er ment å dekke kostnadene ved å ha
barn, framfor å være en inntektsoverføring mellom
foreldre. En slik synliggjøring av formålet med
bidraget vil øke betalingsviljen og redusere motivasjonen
for å kreve bidraget innkrevet gjennom Trygdeetatens Innkrevingssentral.
Disse medlemmer anbefaler Stortinget å støtte forslaget.