I proposisjonen blir det gjort framlegg om bygging og delvis bompengefinansiering av ny vegforbindelse mellom Karmøy, Haugesund og Tysvær kommuner i Rogaland omtalt som T-forbindelsen.

Prosjektet er omtalt i St.meld. nr. 37 (1996-1997) Norsk veg- og vegtrafikkplan 1998 - 2007 og i Innst. S. nr. 273 (1996-1997).

Etablering av T-forbindelsen vil gi et vesentlig forbedret transporttilbud i Nord-Rogaland med positive virkninger for næringsliv og befolkning. Prosjektet oppfyller målsettinger i en rekke stortingsmeldinger om å se vegsystem, havner og terminaler i sammenheng, og er forankret i ulike transportplaner m.v.

Målene for T- forbindelsen er å:

  • - Gi Karmøy en bedre og fullverdig tilknytning til Kyststamvegen E39.

  • - Forbedre det interne transportsystem i Nord-Rogaland (Haugalandet).

  • - Knytte Nord- og Sør-Rogaland bedre sammen.

Prosjektet består av en øst-vest forbindelse:

  • - Kryssing av Karmsundet (fra rv47 ved Håvik på Karmøy til Fosen) i undersjøisk tunnel. Tunnelen er 4,0 km lang.

  • - Kryssing av Førdesfjorden (fra Fosen til E39 ved Mjåsund i Tysvær) i undersjøisk tunnel. Denne tunnelen er 3,9 km lang.

og en nord-sør forbindelse:

  • - Ny veg mellom Fosen og Raglamyr/E134 i Haugesund kommune. Vegen har en lengde på 9,8 km.

Samlet prosjektkostnad er 760 mill. kroner. Kostnadsoverslaget omfatter tunneler, tilførselsveger/- kryss, erstatninger og påslag for uforutsette kostnader.

Byggetiden for prosjektet vil bli om lag 4 år med planlagt oppstart i 2005/2006.

Kostnadsoverslaget er kvalitetssikret med data fra relevante sammenligningsprosjekter i 1998/1999. Det foreligger reguleringsplaner for prosjektet, og kostnadsoverslaget har en usikkerhet på +/- 10 pst.

Det forutsettes at Stortinget blir forelagt oppdaterte kostnadsoverslag, trafikkprognoser og økonomisk status for prosjektet i budsjettproposisjonen for det året anlegget planlegges startet opp. Det kan også være aktuelt å vurdere en ordning med betinget refusjon.

T-forbindelsen vil muliggjøre nedleggelse av ferjesambandet mellom Mekjarvik i Randaberg og Skudeneshavn på Karmøy. Dette ferjesambandet har årlige drifts- og kapitalkostnader på om lag 18 mill. kroner. Tilskuddsbehovet er på om lag 7 mill. kroner i 2000. Ferjesambandets fremtid er ikke nevnt i forbindelse med fylkestingets behandling av søknad om bompengefinansiering av T-forbindelsen.

Fram til T-forbindelsen er etablert, forutsettes det en kombinasjon av ferjesambandet fra Randaberg til Kvitsøy, og Skudenessambandet.

T-forbindelsen er beregnet til å være samfunnsøkonomisk lønnsom. Hvis nedlegging av Skudenessambandet tas med i den samfunnsøkonomiske analysen, øker netto nytte-/kostnadsforholdet for prosjektet fra 0,7 til 0,9.

Nord-sør elementet i T-forbindelsen er i hovedsak begrunnet med behovet for avlastning av rv47 som i dag har en årsdøgntrafikk stigende fra 12000 kjøretøy ved T-forbindelsens tilknytningspunkt til 19000 kjøretøy på Karmsundbroen. Dette innebærer at det i dag er kapasitetsproblemer på strekningen. Utførte trafikkberegninger viser at rv47 kan avlastes med om lag 3-4000 kjøretøy når T-forbindelsen er ferdigstilt. På vanlige yrkedager vil avlastningen være større på grunn av rushtrafikken.

Etablering av T-forbindelsen vil medføre enkelte inngrep i frilufts- og landbruksarealer på fastlandssiden i Karmøy kommune.

Finansiering og bompengeopplegg

Finansieringsforslaget innebærer 73 pst. bompenger, 21 pst. statlige midler og 6 pst. kommunalt og privat tilskudd.

Prosjektet foreslås noe utsatt i forhold til fylkestingets planer. Det er forutsatt innkreving av forhåndsbompenger fra høsten 2000 på ferjesambandene E39 Mortavika-Arsvågen og rv47 Randaberg-Skudeneshavn. (Disse to ferjesambandene blir videre omtalt som Boknafjordsambandet).

Med anleggsstart i 2005/2006 er innkrevde forhåndsbompenger beregnet til ca. 200 mill. kroner. Beregnet etterskuddsbompengeperiode på selve T-forbindelsen blir ca. 15 år.

Forutsetningene i finansieringsanalysen går nærmere frem av pkt. 2 i proposisjonen. Samferdselsdepartementet vurderer i dag forutsetningene som nøkterne.

Investeringskostnadene for bomstasjonen er beregnet til om lag 2 mill. kr årlige driftskostnader er beregnet til om lag 3 mill. kr basert på et enkelt innkrevingsopplegg uten elektronikk. årlig inntektspotensial fra innkrevingen på Boknafjordsambandet er om lag 35 mill. kroner og fra innkrevingen på bomstasjonen om lag 14 mill. kroner.

Ved en økning i investeringskostnadene på inntil 10 pst. skal selskapet dekke sin relative andel av kostnadene. Dette utgjør 73 pst. av en eventuell kostnadsøkning. Kostnadsøkning over 10 pst. dekkes i sin helhet av staten.

økonomien i prosjektet er robust forutsatt at det kreves inn relativt mye bompenger på ferjesambandet E39 Arsvågen-Mortevika, men med den ekstra usikkerhet som er knyttet til at prosjektet ligger flere år frem i tid. Den betydelige forhåndsinnkrevingen på ferjesambandene reduserer behovet for lånefinansiering.

Bomstasjonen er planlagt plassert på delstrekningen Fosen-Mjåsund i Tysvær kommune. Det er ikke foreslått bompengestasjon på nord-sør-strekningen. Bompenger på denne strekningen vil kunne medføre betydelig trafikkavvisning.

Boknafjordsambandet har i dag et trafikkvolum på ca. 2400 kjøretøy pr. døgn. Gjennomsnittlig trafikkøkning de siste 15 årene har vært på 5 pst. Bompenger på ferjebillettene kan innvirke på ferjeøkonomien for Boknafjordsambandet. En innføring av bompenger på ferjebillettene kan føre til trafikkavvisning i ferjesambandet. Dette vil kunne medføre økt tilskuddsbehov som følge av lavere trafikkinntekter.

Takstnivået på Boknafjordsambandet er forutsatt lik nivået som var i bruk på ferjestrekningen før innkrevingen ble avviklet i oktober 1999.

Bompengepåslagene (2000-kroner) blir 47 kroner for kjøretøy med tillatt totalvekt t.o.m. 3500 kg og 140-200 kroner for kjøretøy med tillatt totalvekt over 3500 kg.

Rabattordninger forutsettes å være i henhold til rabatter i riksregulativ for ferjetakster.

Takstnivået ved bomstasjonen på strekningen Fosen-Mjåsund er forutsatt å være en veiet gjennomsnittlig takst på 10 kroner for kjøretøy med tillatt totalvekt t.o.m. 3500 kg og 20 kroner for kjøretøy med tillatt totalvekt over 3500 kg.

Det forutsettes rabattordninger i henhold til retningslinjer for bompengeprosjekter.

Det vil bli inngått avtale mellom Vegdirektoratet og bompengeselskapet i tråd med gjeldende standardavtale.

Lokal og regional behandling

Fylkestinget i Rogaland behandlet saken i desember 1997 og i mars 1999 og fattet vedtak om tilslutning til prosjektet inkludert finansieringsplan og bompengeordning. Fylkestinget fattet også vedtak om å stille garanti for lån.

Omtale av den lokale og regionale behandling går ellers fram av pkt. 5 i proposisjonen.

Samferdselsdepartementets vurdering

Samferdselsdepartementet vil vise til at prosjektet oppfyller mange av de viktigste kriteriene til bompengeprosjekter. Dette gjelder blant annet den samfunnsøkonomiske nytten, bompengeandelen og avklart finansiering. Rogaland fylkeskommune har gitt tilslutning til prosjektet, og de berørte kommuner er også i hovedsak positive.

Departementet vil likevel peke på at det kan reises prinsipielle innvendinger mot bompengeopplegget. Innvendingene kan særlig knyttes til den omfattende forhånds- og parallellinnkrevingen der bompengesatsene forutsettes å være langt høyere enn i den ordinære bompengeperioden. Dessuten er T-forbindelsen en tilførselsveg til E39, og ikke alle trafikantene på E39 har direkte nytte av T-forbindelsen. Hovedbegrunnelsen for å kreve inn bompenger på ferjesambandet er at 65-75 pst. av trafikkvolumet over Boknafjorden er trafikk mellom Sør-Rogaland og Karmøy/Haugesund. Dette er trafikk som i stor grad vil ha nytte av forbindelsen. Bompengeinnkrevingen på Boknafjordsambandet er en forutsetning for økonomien i prosjektet. Bompengesatsene for forhåndsinnkreving er ikke høyere enn det de var i den tidligere innkrevingen i ferjesambandet. Departementet har i sin totalvurdering og anbefaling lagt vekt på den lokale behandling av saken, og det helhetlige syn på utvikling av transportsystemet i regionen som ligger bak de lokale vedtak.

Tysvær kommune har imidlertid aldri fattet et eget positivt vedtak til fordel for bompengefinansiering av T-forbindelsen.

Kystriksvegen gikk tidligere over Karmøy og ble flyttet over til fastlandet uten at tilstøtende vegsystem ble opprustet. T-forbindelsen betraktes som en fullføring av det nye hovedvegsystemet som ble etablert i forbindelse med flytting av Kyststamvegen og bygging av Rennfast.

På strekningen mellom Kopervik og Nordheim har rv47 problemer i dag, både med hensyn til trafikksikkerhet og kapasitet. Nord-sør-elementet i T-forbindelsen vil derfor ha en viktig funksjon som alternativ hovedveg, slik at rv47 kan avlastes for gjennomkjøringstrafikk fra Midt- og Sør-Karmøy til Haugesund. For å oppnå denne avlastningseffekten på rv47, må kommunene samordne sine arealdisponeringer. Samferdselsdepartementet ser det derfor som viktig at kommunene følger opp det utbyggingsmønster som er vedtatt prioritert i fylkesdelplanen for samordnet areal- og transportplanlegging.

Samferdselsdepartementet forutsetter at Mekjarvik-Skudeneshavn ferjesamband nedlegges som riksvegferjesamband når T-forbindelsen åpnes for trafikk.