I proposisjonen blir det gjort framlegg om bygging og
delvis bompengefinansiering av ny vegforbindelse mellom Karmøy,
Haugesund og Tysvær kommuner i Rogaland omtalt som T-forbindelsen.
Prosjektet er omtalt i St.meld. nr. 37 (1996-1997) Norsk
veg- og vegtrafikkplan 1998 - 2007 og i Innst. S. nr. 273 (1996-1997).
Etablering av T-forbindelsen vil gi et vesentlig
forbedret transporttilbud i Nord-Rogaland med positive virkninger
for næringsliv og befolkning. Prosjektet oppfyller målsettinger
i en rekke stortingsmeldinger om å se vegsystem, havner og terminaler
i sammenheng, og er forankret i ulike transportplaner m.v.
Målene for T- forbindelsen er å:
- Gi Karmøy en bedre
og fullverdig tilknytning til Kyststamvegen E39.
- Forbedre det interne transportsystem
i Nord-Rogaland (Haugalandet).
- Knytte Nord- og Sør-Rogaland bedre sammen.
Prosjektet består av en øst-vest forbindelse:
- Kryssing av Karmsundet
(fra rv47 ved Håvik på Karmøy til Fosen) i undersjøisk tunnel. Tunnelen er
4,0 km lang.
- Kryssing av Førdesfjorden (fra Fosen
til E39 ved Mjåsund i Tysvær) i undersjøisk tunnel. Denne tunnelen
er 3,9 km lang.
og en nord-sør forbindelse:
Samlet prosjektkostnad er 760 mill. kroner.
Kostnadsoverslaget omfatter tunneler, tilførselsveger/- kryss, erstatninger
og påslag for uforutsette kostnader.
Byggetiden for prosjektet vil bli om lag 4 år
med planlagt oppstart i 2005/2006.
Kostnadsoverslaget er kvalitetssikret med data
fra relevante sammenligningsprosjekter i 1998/1999. Det foreligger
reguleringsplaner for prosjektet, og kostnadsoverslaget har en usikkerhet
på +/- 10 pst.
Det forutsettes at Stortinget blir forelagt
oppdaterte kostnadsoverslag, trafikkprognoser og økonomisk status
for prosjektet i budsjettproposisjonen for det året anlegget planlegges
startet opp. Det kan også være aktuelt å vurdere en ordning med
betinget refusjon.
T-forbindelsen vil muliggjøre nedleggelse av
ferjesambandet mellom Mekjarvik i Randaberg og Skudeneshavn på Karmøy.
Dette ferjesambandet har årlige drifts- og kapitalkostnader på om
lag 18 mill. kroner. Tilskuddsbehovet er på om lag 7 mill. kroner
i 2000. Ferjesambandets fremtid er ikke nevnt i forbindelse med
fylkestingets behandling av søknad om bompengefinansiering av T-forbindelsen.
Fram til T-forbindelsen er etablert, forutsettes
det en kombinasjon av ferjesambandet fra Randaberg til Kvitsøy,
og Skudenessambandet.
T-forbindelsen er beregnet til å være samfunnsøkonomisk
lønnsom. Hvis nedlegging av Skudenessambandet tas med i den samfunnsøkonomiske
analysen, øker netto nytte-/kostnadsforholdet for prosjektet fra 0,7
til 0,9.
Nord-sør elementet i T-forbindelsen er i hovedsak begrunnet
med behovet for avlastning av rv47 som i dag har en årsdøgntrafikk
stigende fra 12000 kjøretøy ved T-forbindelsens tilknytningspunkt
til 19000 kjøretøy på Karmsundbroen. Dette innebærer at det i dag er
kapasitetsproblemer på strekningen. Utførte trafikkberegninger viser
at rv47 kan avlastes med om lag 3-4000 kjøretøy når T-forbindelsen
er ferdigstilt. På vanlige yrkedager vil avlastningen være større
på grunn av rushtrafikken.
Etablering av T-forbindelsen vil medføre enkelte inngrep
i frilufts- og landbruksarealer på fastlandssiden i Karmøy kommune.
Finansieringsforslaget innebærer 73 pst. bompenger, 21
pst. statlige midler og 6 pst. kommunalt og privat tilskudd.
Prosjektet foreslås noe utsatt i forhold til
fylkestingets planer. Det er forutsatt innkreving av forhåndsbompenger
fra høsten 2000 på ferjesambandene E39 Mortavika-Arsvågen og rv47
Randaberg-Skudeneshavn. (Disse to ferjesambandene blir videre omtalt som
Boknafjordsambandet).
Med anleggsstart i 2005/2006 er innkrevde forhåndsbompenger
beregnet til ca. 200 mill. kroner. Beregnet etterskuddsbompengeperiode
på selve T-forbindelsen blir ca. 15 år.
Forutsetningene i finansieringsanalysen går
nærmere frem av pkt. 2 i proposisjonen. Samferdselsdepartementet
vurderer i dag forutsetningene som nøkterne.
Investeringskostnadene for bomstasjonen er beregnet
til om lag 2 mill. kr årlige driftskostnader er beregnet til om
lag 3 mill. kr basert på et enkelt innkrevingsopplegg uten elektronikk.
årlig inntektspotensial fra innkrevingen på Boknafjordsambandet
er om lag 35 mill. kroner og fra innkrevingen på bomstasjonen om lag
14 mill. kroner.
Ved en økning i investeringskostnadene på inntil
10 pst. skal selskapet dekke sin relative andel av kostnadene. Dette
utgjør 73 pst. av en eventuell kostnadsøkning. Kostnadsøkning over
10 pst. dekkes i sin helhet av staten.
økonomien i prosjektet er robust forutsatt at
det kreves inn relativt mye bompenger på ferjesambandet E39 Arsvågen-Mortevika,
men med den ekstra usikkerhet som er knyttet til at prosjektet ligger
flere år frem i tid. Den betydelige forhåndsinnkrevingen på ferjesambandene
reduserer behovet for lånefinansiering.
Bomstasjonen er planlagt plassert på delstrekningen Fosen-Mjåsund
i Tysvær kommune. Det er ikke foreslått bompengestasjon på nord-sør-strekningen.
Bompenger på denne strekningen vil kunne medføre betydelig trafikkavvisning.
Boknafjordsambandet har i dag et trafikkvolum
på ca. 2400 kjøretøy pr. døgn. Gjennomsnittlig trafikkøkning de
siste 15 årene har vært på 5 pst. Bompenger på ferjebillettene kan
innvirke på ferjeøkonomien for Boknafjordsambandet. En innføring
av bompenger på ferjebillettene kan føre til trafikkavvisning i
ferjesambandet. Dette vil kunne medføre økt tilskuddsbehov som følge
av lavere trafikkinntekter.
Takstnivået på Boknafjordsambandet er forutsatt
lik nivået som var i bruk på ferjestrekningen før innkrevingen ble
avviklet i oktober 1999.
Bompengepåslagene (2000-kroner) blir 47 kroner for
kjøretøy med tillatt totalvekt t.o.m. 3500 kg og 140-200 kroner
for kjøretøy med tillatt totalvekt over 3500 kg.
Rabattordninger forutsettes å være i henhold
til rabatter i riksregulativ for ferjetakster.
Takstnivået ved bomstasjonen på strekningen
Fosen-Mjåsund er forutsatt å være en veiet gjennomsnittlig takst
på 10 kroner for kjøretøy med tillatt totalvekt t.o.m. 3500 kg og
20 kroner for kjøretøy med tillatt totalvekt over 3500 kg.
Det forutsettes rabattordninger i henhold til
retningslinjer for bompengeprosjekter.
Det vil bli inngått avtale mellom Vegdirektoratet
og bompengeselskapet i tråd med gjeldende standardavtale.
Fylkestinget i Rogaland behandlet saken i desember 1997
og i mars 1999 og fattet vedtak om tilslutning til prosjektet inkludert
finansieringsplan og bompengeordning. Fylkestinget fattet også vedtak
om å stille garanti for lån.
Omtale av den lokale og regionale behandling
går ellers fram av pkt. 5 i proposisjonen.
Samferdselsdepartementet vil vise til at prosjektet oppfyller
mange av de viktigste kriteriene til bompengeprosjekter. Dette gjelder
blant annet den samfunnsøkonomiske nytten, bompengeandelen og avklart finansiering.
Rogaland fylkeskommune har gitt tilslutning til prosjektet, og de
berørte kommuner er også i hovedsak positive.
Departementet vil likevel peke på at det kan
reises prinsipielle innvendinger mot bompengeopplegget. Innvendingene
kan særlig knyttes til den omfattende forhånds- og parallellinnkrevingen
der bompengesatsene forutsettes å være langt høyere enn i den ordinære bompengeperioden.
Dessuten er T-forbindelsen en tilførselsveg til E39, og ikke alle
trafikantene på E39 har direkte nytte av T-forbindelsen. Hovedbegrunnelsen for
å kreve inn bompenger på ferjesambandet er at 65-75 pst. av trafikkvolumet
over Boknafjorden er trafikk mellom Sør-Rogaland og Karmøy/Haugesund.
Dette er trafikk som i stor grad vil ha nytte av forbindelsen. Bompengeinnkrevingen
på Boknafjordsambandet er en forutsetning for økonomien i prosjektet.
Bompengesatsene for forhåndsinnkreving er ikke høyere enn det de
var i den tidligere innkrevingen i ferjesambandet. Departementet
har i sin totalvurdering og anbefaling lagt vekt på den lokale behandling
av saken, og det helhetlige syn på utvikling av transportsystemet
i regionen som ligger bak de lokale vedtak.
Tysvær kommune har imidlertid aldri fattet et
eget positivt vedtak til fordel for bompengefinansiering av T-forbindelsen.
Kystriksvegen gikk tidligere over Karmøy og
ble flyttet over til fastlandet uten at tilstøtende vegsystem ble
opprustet. T-forbindelsen betraktes som en fullføring av det nye
hovedvegsystemet som ble etablert i forbindelse med flytting av
Kyststamvegen og bygging av Rennfast.
På strekningen mellom Kopervik og Nordheim har rv47
problemer i dag, både med hensyn til trafikksikkerhet og kapasitet.
Nord-sør-elementet i T-forbindelsen vil derfor ha en viktig funksjon
som alternativ hovedveg, slik at rv47 kan avlastes for gjennomkjøringstrafikk
fra Midt- og Sør-Karmøy til Haugesund. For å oppnå denne avlastningseffekten
på rv47, må kommunene samordne sine arealdisponeringer. Samferdselsdepartementet
ser det derfor som viktig at kommunene følger opp det utbyggingsmønster
som er vedtatt prioritert i fylkesdelplanen for samordnet areal- og
transportplanlegging.
Samferdselsdepartementet forutsetter at Mekjarvik-Skudeneshavn
ferjesamband nedlegges som riksvegferjesamband når T-forbindelsen
åpnes for trafikk.