I Dokument nr. 8:84 (1999-2000) fremmer stortingsrepresentantene
Per Sandberg, Thore Aksel Nistad og Christopher Stensaker følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringen stoppe
prosjektet E6 gjennom Steinkjer i Nord-Trøndelag. Stortinget ber Regjeringen
ta folkekravet om at nye E6 blir bygget utenom Steinkjer sentrum
på alvor."
Som bakgrunn for forslaget vises til at E6 gjennom Steinkjer
sentrum er en del av stamveinettet i Norge.
Ny tras� av stamvei E6 gjennom Steinkjer by
ble vedtatt som kommunedelplan i februar 1996 med et flertall på
1 (en) stemme. Mindretallet stemte for at et utenombys alternativ
burde og måtte utredes. Senere er fire reguleringsplaner blitt vedtatt.
Prosjektet er inntatt i Norsk veg- og vegtrafikkplan. Ifølge fremdriftsplanen
vil anleggsstart blir i 2008.
Flertallets hovedargument i 1996 var: "Jernbaneverket
skulle bygge en større godsterminal ved innkjøringen til byen."
I ettertid har det kommet for dagen at Jernbaneverket aldri
har lovet Steinkjer kommune å bygge en slik godsterminal. Jernbaneverket
ønsket, og skal bygge et sidespor til eksisterende spor for gods
(lasting/lossing) midt i bykjernen. Ny E6 skal bygges parallelt
med denne. Forslagsstillerne mener det vil være uheldig å legge
jernbanesporene og den nye europaveien så nær hverandre. En slik
løsning vil gi et stygt og bredt belte gjennom byen.
Det finnes få alternative omkjøringsmuligheter
for gods og personer i regionen og spesielt i Steinkjer. En kan
i det verst tenkte katastrofetilfelle risikere at landet blir delt
i to i lengre tid. Dette kan vi som ansvarlige politikere ikke tillate.
Forslagsstillerne finner Statens vegvesens (Vegdirektoratet)
undersøkelse om "Omkjøringsveger, - en analyse av trafikkulykker
og trafikkutvikling" som meget foruroligende for Steinkjer. Den
fastslår at trafikkulykkene øker med 20 pst. når en legger hovedveier
gjennom byer og tettbygd strøk i stedet for å bygge den utenom.
Forslagsstillerne konstaterer at planlagt ny
E6 gjennom Steinkjer vil gi store samfunnsøkonomiske tap.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sigrun Eng, Eirin Faldet, Gard Folkvord, Sverre
Myrli, Gunn Olsen og Ola Røtvei, fra Kristelig Folkeparti, Rigmor
Kofoed-Larsen og Jan Sahl, fra Høyre, Ole Johs. Brunæs og lederen
Oddvard Nilsen, fra Senterpartiet, Jorunn Ringstad, fra Sosialistisk Venstreparti,
Inge Myrvoll, og fra Venstre, May Britt Vihovde, viser til
følgende uttalelse av 1. august 2000 fra Samferdselsdepartementet v/statsråden
i saka:
"Det vises til samferdselskomiteens brev av 22.06.2000
med vedlegg.
Samferdselsdepartementet har forelagt
saken for Vegdirektoratet som i brev av 14.07.2000 har redegjort nærmere
for prosjektet og de konsekvensanalysene som er gjort i tilknytning
til det.
I likhet med Vegdirektoratet stiller departementet spørsmål
ved den massive motstanden fra byens befolkning mot å legge E6 gjennom
Steinkjer sentrum, i og med at planene for prosjektet er vedtatt
med lokal tilslutning etter plan- og bygningslovens bestemmelser.
Prosjektet
ble behandlet etter dagjeldende regelverk om konsekvensutredninger.
Da
kommunedelplanen for prosjektet ble vedtatt i 1996, ble valg av
tras� gjort ut fra en totalvurdering der det blant annet ble tatt
hensyn til at 85% av trafikken på E6 ved Steinkjer har sentrum av
byen som mål eller delmål. En forskyvning av trafikkbildet ville
føre til stor trafikk- og miljøbelastning på tilfartsvegene. Det er
områdene Sørsi- og Nordsileiret som står for den største trafikkskapende
aktiviteten, og det bidrar til et effektivt og rasjonelt trafikksystem
å legge ny E6 inntil disse områdene. Uansett valg av tras� må en
forholde seg til transport av farlig gods gjennom sentrum, blant annet
fordi jernbanen går gjennom sentrum og at transporter av farlig
gods har Steinkjer som mål og delmål. På en E6 gjennom sentrum legges
det opp til en lavere fartsgrense enn på en E6 utenom sentrum. Ved
en eventuell ulykke, er det omkjøringsmuligheter både for lette
og tunge kjøretøy, og beredskapsplaner vil bli iverksatt for nødvendig
omdirigering av trafikken. Ulike tiltak vil bli iverksatt for å
bedre trafikksikkerheten og trafikkavvikling, blant annet ved å
bygge underganger for fotgjengere.
Vegvesenets beregninger
i konsekvensanalysen fra 1998 viser at det totale ulykkesbildet
blir dårligere om en legger E6 utenom Steinkjer sentrum, sammenlignet med
det valgte alternativet. Trafikkmengden i sentrum vil reduseres
med bare ca. 15% ved å legge vegen utenom sentrum, jf. som tidligere
nevnt at 85% av trafikken på E6 ved Steinkjer har sentrum av byen
som mål eller delmål. Det medfører derfor ikke riktighet at trafikkulykkene
vil øke med 20% ved å legge E6 gjennom Steinkjer sentrum. En ulykkesreduksjon
på 20% som er omtalt i rapporten "Omkjøringsveger" er basert på
en trafikkreduksjon gjennom tettstedene på ca. 60%.
Samfunnsøkonomiske
beregninger viser at E6 gjennom sentrum fører til sparte transportkostnader,
ulykkeskostnader og miljøskader.
For nærmere informasjon
vises til vedlagte kopi av Vegdirektoratets brev av 14.07.2000."
Flertallet viser til at prosjektet
E6 Jevika - Selli, som innebærer omlegging av E6 gjennom Steinkjer,
er omtalt i St.meld. nr. 46 (1999-2000) Nasjonal transportplan 2002-2011,
og vil således vise til sin behandling av denne meldingen.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Thore Aksel Nistad og Christopher Stensaker, vil vise til
at ny tras� av stamvei E6 gjennom Steinkjer by ble vedtatt som kommunedelplan
i februar 1996 med et flertall på 1 (�n) stemme. Mindretallet stemte
for at et utenombys alternativ måtte utredes.
Disse medlemmer vil peke på at
flertallets hovedargument i 1996 var at Jernbaneverket skulle bygge
en større godsterminal ved innkjøringen til byen. Dette skulle skape
et 40-talls nye arbeidsplasser i Steinkjer.
Disse medlemmer vil videre understreke
at det i ettertid har kommet for dagen at Jernbaneverket aldri har
lovet Steinkjer kommune å bygge en slik godsterminal. Det Jernbaneverket
vil bygge, er et sidespor til eksisterende spor for gods (lasting/lossing)
midt i bykjernen.
Disse medlemmer vil vise til
at ny E6 skal bygges parallelt med dette nye sidesporet.
Disse medlemmer mener det vil
være uheldig å legge jernbanesporene og den nye europaveien så nær hverandre.
En slik løsning vil bli et stygt og bredt belte gjennom byen.
At "farlig gods" blir fraktet på vei og bane
i denne regionen, og med Lillestrøm-katastrofen friskt i minnet vil disse
medlemmer peke på følgende:
Steinkjer er et knutepunkt for frakt av gods
og personer mellom nord- og sørdelen av landet. I en katastrofesituasjon,
for eksempel slik vi så det på Lillestrøm, vil flere tusen menneskers
liv være i fare innenfor en sikkerhetssone på 400-500 meter.
Disse medlemmer vil understreke
at innenfor denne avstanden finner vi brannstasjon, politi, stats-, fylkes-,
og kommuneadministrasjon, butikker, kjøpesentre, skoler, sykehjem,
eldresenter, omsorgsboliger, og et stort antall boliger og leiligheter.
Disse medlemmer vil peke på at
det pr. i dag ikke finnes noen evakueringsplan eller katastrofeplaner
for en slik situasjon. Dette vil medføre at Steinkjer kommune blir
totalt handlingslammet.
Disse medlemmer vil peke på at
det i dag finnes få alternative omkjøringsmuligheter for både gods-
og persontrafikk i regionen, og spesielt i Steinkjer kommune. Ved
et katastrofetilfelle kan man da i verste fall komme i den situasjon
at landet blir delt i to i lengre tid.
Disse medlemmer vil vise til
at det er en massiv motstand mot det vedtatte tras�valget for ny
E6 gjennom Steinkjer by. Ca. 80 pst. av byens befolkning ønsker
ikke veien slik den er planlagt, men ønsker heller et tras�valg
der veien blir lagt utenom selve sentrum.
Disse medlemmer vil vise til
at prosjektet var kostnadsberegnet til under 350 mill. kroner i
1996, og at prisen i dag nærmer seg 1 mrd. kroner.
Disse medlemmer vil peke på at
prosjektet vil båndlegge store deler av stamveimidlene i Nord-Trøndelag
fylke i mange år fremover.
Disse medlemmer vil peke på at
Norges Lastebileier-Forbund og NAF har gått i mot det vedtatte tras�valget,
og mener at den nye europaveien vil skape problemer for trafikksikkerheten
og trafikkavviklingen i byen; ved at blant annet kork og kødannelser
vil oppstå.
Disse medlemmer har registrert
at prosjektlederen ved vegkontoret i Nord-Trøndelag har bekreftet
at disse konsekvensene vil være reelle.
Disse medlemmer mener den planlagte
E6 gjennom Steinkjer vil gi store samfunnsøkonomiske tap.
Disse medlemmer vil vise til
Innst. S. nr. 119 (2001-2001) Nasjonal transportplan 2002-2011 der forslaget
i Dokument nr. 8:84 (1999-2000) fremmes.
Komiteen har ellers
ingen merknader, viser til dokumentet og rår Stortinget til å gjøre
slikt
vedtak:
Dokument nr. 8:84 (1999-2000) - forslag fra
stortingsrepresentantene Per Sandberg, Thore Aksel Nistad og Christopher
Stensaker om å stoppe prosjektet E6 gjennom Steinkjer i Nord-Trøndelag
og å ta folkekravet om at ny E6 blir bygget utenom Steinkjer sentrum
på alvor - vedlegges protokollen.
Oslo, i samferdselskomiteen, den 9. februar 2001
Oddvard Nilsen
leder |
Gunn Olsen
ordfører |
May Britt Vihovde
sekretær |