Ved behandlingen av statsbudsjettet for 2001
ble Arbeiderpartiet og sentrumspartiene enige om å innføre
en konjunkturavgift på 10 pst. på investeringer
i næringsbygg. Avgiften omfatter erverv av nyoppførte næringsbygg,
samt påkostninger på nye og eldre bygg i 2001.
Avgiften gjelder i utgangspunktet alle næringer med unntak
av bygnings- og anleggsmessige pålegg til fiskeindustrien
som følger av EØS-avtalen, og næringsbygg
til bruk som barnehager, omsorgsboliger og sykehjem. Bygg som var
påbegynt eller der bindende avtale var inngått,
før 18. november 2000 skal ikke svare avgift. Bakgrunnen
for avgiften var avtalepartenes ønske om å dempe
aktiviteten i byggenæringen og norsk økonomi.
Forslagsstillerne viser til at det i en viss tid, også før
statsbudsjettet ble vedtatt, har vært klare tegn til en
nedgang i byggenæringen. Så tidlig som oktober
i fjor anslo Finansdepartementet en nedgang i den samlede sysselsettingen
i bygge- og anleggsnæringen på 1 pst. fra 2000
til 2001. Konjunkturavgiften var derfor særdeles lite egnet
til å redusere presstendensene i norsk økonomi.
Forslagsstillerne viser til at konjunkturavgiften i stedet har ført
til en dramatisk nedgang i antall nye næringsbyggprosjekter. Den
reduserte aktiviteten rammer alle landsdeler og næringer.
Tall fra Byggenæringens landsforeningen
(BNL) viser at det 3. januar 2001 var utsatt eller skrinlagt prosjekter
til en verdi av mer enn 11 mrd. kroner. I midten av desember i fjor
da skrinleggelser og utsettelser til en verdi av 9 mrd. kroner var
innrapportert, regnet BNL med at konjunkturavgiften ville føre
til 7 000 færre arbeidsplasser i den utførende
delen av bygge- og anleggsnæringen. På bakgrunn
av at leverandørdelen av byggenæringen erfaringsmessig
sysselsetter to personer for hver sysselsatt i den utførende,
regnet BNL med at 21 000 sysselsatte ville bli berørt av
de prosjektene som bare fram til desember var utsatt på grunn
av konjunkturavgiften. Forslagsstillerne viser til at kombinasjonen
av konjunkturavgiften, fjerningen av investeringsavgiften fra 1.
januar 2002 og reduserte avskrivningssatser ventelig vil føre
til et dramatisk fall i investeringene i næringsbygg i år.
Bare prosjekter med svært høy lønnsomhet
og prosjekter som av ulike grunner ikke kan vente, vil bli gjennomført.
Resultatet blir kraftig redusert sysselsetting og en markert kapasitetsreduksjon
i byggebransjen i 2001. Fra 1. januar 2002 eller det tidspunktet
konjunkturavgiften fjernes, er det derimot grunn til å regne
med at utsatte byggeplaner igjen blir aktivisert. Mens konjunkturavgiften
på den ene side vil skape en kraftig nedtur i 2001, vil
avviklingen av avgiften på et senere tidspunkt derfor føre
til en tilsvarende økning i etterspørselen etter
nybygg og ombygginger. Forventningene om fjerning av konjunkturavgiften
vil forsterke en slik utvikling. Til sammen vil dette gi betydelige
kapasitetsproblemer i byggebransjen. Så kraftige svingninger
i aktivitetsnivået og fraværet av forutsigbarhet
i rammebetingelsene, er et stort problem både for oppdragsgivere,
byggebransjen og de ansatte. De mest dramatiske utslagene vil etter
alt å dømme oppstå i distriktsområder
der byggebransjen fra før har ledig kapasitet. Utenfor
de største byområdene er dessuten etterspørselen etter
nye boliger liten. Mulighetene til å erstatte næringsprosjekter
med boligbygging er derfor beskjedne.
I byområder begrenses boligbyggingen
i dag først og fremst av mangel på byggeklare
tomter og ikke av manglende kapasitet i byggebransjen. Konjunkturavgiften
vil derfor ha liten positiv effekt på boligbyggingen. Tvert
imot kan konjunkturavgiften komme til å redusere boligbyggingen.
Det er en økende tendens til at nybygg i byer og tettsteder
bygges som kombinerte bolig- og næringsbygg. Når
det må betales konjunkturavgift på næringsdelen
av bygget, vil det lett oppstå en situasjon der det ikke
lenger er tilstrekkelig lønnsomhet i prosjektet.
Forslagsstillerne mener på denne bakgrunn
at konjunkturavgiften må fjernes nå. Dersom avgiften
først fjernes i forbindelse med behandlingen av revidert budsjett
i juni, kan stor skade allerede være skjedd. Forslagsstillerne
minner om at Bondevik-regjeringens forslag om en konjunkturavgift
på næringsbygg på fem prosent i forbindelse
med behandlingen av revidert nasjonalbudsjett for 1998 førte
til at ordreinngangen falt med over 30 pst. fra andre til tredje
kvartal.
Forslagsstillerne peker på at konjunkturavgiften
vil få dramatiske konsekvenser også for det øvrige næringslivet.
Avgiften fører til at en rekke planlagte investeringsprosjekter
ikke lenger er lønnsomme. Bedrifter som hadde investerings-
og ekspansjonsplaner i Norge ser seg derfor om etter alternativ
lokalisering i andre land. Dermed reduseres nyskapingen og næringsutviklingen
i Norge. Bedrifter som har solgt sine nåværende
lokaler og bundet seg til å flytte ut i 2001 kommer i en
særlig vanskelig situasjon. Disse bedriftene må enten
bære en kostnadsøkning på 10 pst. eller
legge ned driften. For mange blir avvikling eneste mulighet. Næringsdrivende
i landbruket som står overfor store investeringer vil også rammes
hardt. Forrentningen på investeringer i landbruket ligger
som regel på 2-3 pst. Konjunkturavgiften på 10
pst. vil dermed gjøre så godt som alle investeringer
ulønnsomme. Sammen med reduksjonen av avskrivingssatsene
betyr dette at den viktige fornyelsen i landbruket stopper opp.
Forslagsstillerne har merket seg at flere representanter
fra sentrumspartiene og Arbeiderpartiet har signalisert vilje til å omgjøre
eller avvikle avgiften. Sett i sammenheng med de omfattende virkningene
av konjunkturavgiften gir dette grunnlag for en fornyet behandling
av spørsmålet.
På denne bakgrunn fremsettes følgende
forslag:
"I vedtak om konjunkturavgift på investeringer
i nye næringsbygg for budsjetterminen 2001 gjøres
følgende endring:
§ 1-4 utgår."
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
lederen Dag Terje Andersen, Erik Dalheim, Grethe G. Fossum, Britt Hildeng,
Ottar Kaldhol, Torstein Rudihagen og Signe Øye, fra Kristelig
Folkeparti, Valgerd Svarstad Haugland, Lars Gunnar Lie og Ingebrigt
S. Sørfonn, fra Fremskrittspartiet, Siv Jensen, Per Erik Monsen
og Kenneth Svendsen, fra Høyre, Børge Brende,
Per-Kristian Foss og Kjellaug Nakkim, fra Senterpartiet, Odd Roger
Enoksen, fra Sosialistisk Venstreparti, Øystein Djupedal,
fra Venstre, Terje Johansen, og representanten Arild Falch,
viser til sine respektive merknader i Innst. S. nr. 132 (2000-2001),
jf. St. prp. nr. 39 (2000-2001), hvor komiteen slutter seg til Regjeringens
forslag om at Stortingets vedtak av 28. november 2000 om konjunkturavgift
for budsjetterminen 2001 oppheves.
Komiteen tilrår etter
dette at dokumentet vedlegges protokollen.
Komiteen viser til dokumentet
og til det som står foran, og rår Stortinget til å gjøre
slikt
vedtak:
Dokument nr. 8:39 (2000-2001) - om forslag fra
stortingsrepresentantene Jan Petersen, Per-Kristian Foss og Ansgar
Gabrielsen om å avvikle konjunkturavgiften på næringsbygg
- vedlegges protokollen.
Oslo, i finanskomiteen, den 8. februar 2001
Dag Terje Andersen
leder |
Britt Hildeng
ordører |
Siv Jensen
sekretær |