Forslagsstillerne viser til at i dag er 25 pst.
av personalet i de ulike barneverninstitusjonene ufaglærte.
En av fem som jobber i barnevernet har mindre enn ett års erfaring.
I dag gis manglende faglig oppfølging til de som arbeider
i barnevernet, samtidig som det betydelige behov for kompetanseheving
innen barnevernet ikke blir prioritert.
Undervisningen av personale overlates til den enkelte
institusjon, og det stilles ikke krav til faglig innhold. Samtidig
merker de som har sitt daglige arbeid i barnevernet at atferdsproblemer
blant barn og unge øker.
Hvis vi skal beholde og utvikle kompetansen
blant de ansatte i barnevernet, må det utarbeides nasjonale kompetanseplaner
som forplikter arbeidsgiverne til å sørge for
kontinuerlig utvikling og vedlikehold av ansattes kompetanse.
Det er av stor viktighet at barn blir sett,
hørt og lyttet til i barnevernsaker som angår
dem selv.
Fokus på de juridiske sider ved saken
fører til at barneverntjenesten ifølge forslagsstillerne
bruker en stor del av sine ressurser på å finne
argumenter som er juridisk holdbare, noe som svekker fokus på hva
som er barnets beste. Barn får sjelden juridisk bistand
i slike saker, og dermed ingen uavhengig person som taler barnets
sak.
Barnevernet skal ha rutiner på å rådføre
seg med barn som selv har vært i barnevernet.
Det er mye fokus på det arbeid som
utføres av fylkesnemndene, men når vedtak er gjort
om plassering er det liten oppmerksomhet på kvalitet i
plassering/tiltak.
Ifølge forslagsstillerne bor godt over
1 000 barn i løpet av året i en av barnevernets
institusjoner
I 1998 kuttet fylkesmennene ut 530 lovpålagte
tilsynsbesøk. 16 av 18 fylkesmenn brøt regelverket
som skal ivareta rettssikkerheten til en av samfunnets svakeste
grupper.
Flere av fylkesmannsembetene har brutt regelverket hvert år
siden lovendringen kom i 1993 da krav til forhåndsgodkjenning
av institusjoner forsvant, mot at fylkesmennene ble pålagt å føre
tilsyn med institusjonene.
Det offentlige har ikke hatt kapasitet eller
prioritert å bygge ut det offentlige tiltaksapparatet slik
at det dekker behovet.
Det inngås ikke konsekvent avtale mellom
fylkeskommunene og institusjonene. Avtalen skal regulere forhold
av økonomisk, faglig og styringsmessig art - og skal være
tidsbegrenset.
Barn og unge som bor i private barnevernsinstitusjoner
får ifølge forslagsstillerne ofte ikke den skolegangen
de har krav på.
Viktigheten av å ivareta barn og unges
interesser er spesielt stor når de er i så vanskelige
livssituasjoner at barnevernet kommer inn og tar i bruk institusjon.
En nasjonal forhåndsgodkjenningsordning må være
minstekrav man iverksetter for å sikre barn og unge trygge omgivelser
mens de er i institusjon, samt at kravene til kompetanse blir lik
og dermed også bidrar til å sikre brukerne.
Godkjenningsordningen skal forholde seg til
bygningsmessige forhold, sikkerhetskrav og krav til faglig bemanning.
Kravene skal forholde seg til kvalitet og innhold.
Når mindreårige asylsøkere
og flyktninger kommer hit til landet alene må barnevernet
raskest mulig inn i bildet og ta ansvar, og ansvaret må ligge
der og ikke hos utlendingsmyndighetene. Dette ansvaret må tydeliggjøres.
Enslige mindreårige asylsøkere
kommer fra krigssituasjoner og politisk urolige områder,
og i tillegg kommer de alene. Denne situasjonen betinger at de møtes
av et velfungerende hjelpeapparat i Norge. Mindreårige
asylsøkere blir mangelfullt og ulikt behandlet ut ifra
kommunenes ressurstilgang, kompetanse og instrukser.
Sju av ti meldinger til barnevernet om barn
som trenger hjelp kommer fra hjelpeapparatet selv. Hjelpeapparatet
består i dette tilfelle bl.a. av sosialtjeneste, barnevernsvakt,
barnehage, helsestasjon, lege/sykehus, skole, PP-tjeneste,
politi/lensmann og barne- og ungdomspsykiatrisk tjeneste.
Det må gjøres mer for at samarbeidet
mellom barnevernet og skolen skal fungere, og at barnevernet kan komme
inn med ulike hjelpetiltak der hvor det er bekymring og skolen ikke
klarer oppgavene alene.
En undersøkelse utført av
Barnevernets utviklingssenter i Bergen avdekker uheldige forhold
knyttet til henleggelse av saker. Det bør reises en debatt
om barnevernets praksis ved henleggelser.
Forslagsstillerne viser til Befring-utvalget,
som etter at forslaget ble fremmet, har lagt frem sin utredning, (NOU
2000: 12 Barnevernet i Norge). Det er ifølge forslagsstilleren
behov for en helhetlig opprustning av barnevernet, og det er ingen
grunn til å vente til utredningen om barnevernloven kommer.
Det er allerede avdekket så store mangler at vi må gripe
fatt i dette umiddelbart.
Det må snarest mulig utarbeides en
egen handlingsplan for barnevernet, som tar for seg tjenesten i
sin fulle bredde, og som bidrar til at barnevernet får økte midler
og at midlene brukes slik at det kommer barn og unge som trenger
det til gode.
Handlingsplanen må inneholde følgende:
– Nasjonal
godkjenningsordning av barnevernsinstitusjoner.
– Kompetanseutvikling i kommunene.
– Plan for kompetanseutvikling
i fylkeskommunene.
– Kompetanse i å se barn,
lytte til barn og å snakke med barn.
– Utvikling av samarbeid mellom
skole og barnevern, barnevern og BUP, samt barnevern og barnehage.
– Ressurser til økning
av mangfoldet i tiltak i det fylkeskommunale barnevernet.
– Vurdering av erfaringene med
fylkesmennenes tilsyn med barnevernsinstitusjoner.
– Forbedring av barnevernets arbeid
i forhold til mindreårige asylsøkere og flyktninger.
– Styrking av arbeid i forhold
til asylsøkere og flyktningefamilier som har fått
opphold i Norge.
På denne bakgrunn fremmes følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringen fremlegge
en nasjonal handlingsplan for barnevernet."