Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
lederen Dag Terje Andersen, Erik Dalheim, Grethe G. Fossum, Britt Hildeng,
Ottar Kaldhol, Torstein Rudihagen og Signe Øye, fra Kristelig
Folkeparti, Einar Holstad, Lars Gunnar Lie og Ingebrigt S. Sørfonn,
fra Fremskrittspartiet, Siv Jensen, Per Erik Monsen og Kenneth Svendsen,
fra Høyre, Børge Brende, Per-Kristian Foss og
Kjellaug Nakkim, fra Senterpartiet, Odd Roger Enoksen, fra Sosialistisk
Venstreparti, Øystein Djupedal, fra Venstre, Terje Johansen,
og representanten Steinar Bastesen, viser til svar på spørsmål
fra saksordfører Erik Dalheim til finansminister Karl Eirik
Schjøtt-Pedersen av 7. februar 2001 som følger
som vedlegg til denne innstillingen.
Komiteen viser til at dagens
ordning med differensiert arbeidsgiveravgift er godkjent av ESA
fram til 31. desember 2003. Regionalstøtteregelverket som ESA
la til grunn for ordningen gjelder fram til 31. desember 2006. Komiteen viser
videre til departementets vurdering av at dagens ordning bør
kunne videreføres også etter 31. desember 2003,
gitt at Norge fortsatt kan dokumentere at næringslivet
har transportkostnader som overstiger fordelene med nedsatt arbeidsgiveravgift.
Komiteen slutter seg til Regjeringens
vurdering av at dagens ordning er hensiktsmessig. Komiteen sier
seg enig i den gjennomgang departementet nå gjennomfører
med sikte på videreføring av ordningen.
Komiteen anser ut ifra dette
at intensjonen i Dokument nr. 8:32 (2000-2001) er ivaretatt. Komiteen anbefaler
at dokumentet vedlegges protokollen.
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti understreker
den sentrale plassen den differensierte arbeidsgiveravgiften har
i norsk distriktspolitikk. En eventuell fjerning eller reduksjon
av denne differensieringen vil ha dramatiske konsekvenser for næringsliv
og bosetting i distriktene. Eksempel på dette så vi
ved overføring av 14 kommuner til andre soner i forbindelse
med statsbudsjettet for 2001. Dette utløste stort rabalder
og over 100 mill. kroner i kompensasjon.
Dette medlem er glad for at Regjeringen
omsider har innledet arbeidet for å finne en videreføring
av dagens ordning etter utløpet av dagens ordning ved utgangen
av 2003. Å få beholde den differensierte arbeidsgiveravgiften
til 2006 vil gi oss et pusterom i forberedelsene til en evt. oppheving
fra 2007. På tross av dette er det svært viktig å være
bevisst på at utviklingstrenden innenfor EU,
særlig i forbindelse med utvidelsen til Sentral- og Øst-Europa,
går i retning av en regionalpolitikk som legger mindre
vekt på forhold som er mest relevante i Norge, som avstander,
klima og fraflytting.
Det bør allikevel tas høyde
for at ordningen ikke blir tillatt videreført fra 2007.
Parallelt må det derfor arbeides med å utvikle
alternative virkemidler som kan redusere den skadelige effekten
av en evt. oppheving av den differensierte arbeidsgiveravgiften.