Komiteens merknader

Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, lederen Dag Terje Andersen, Erik Dalheim, Grethe G. Fossum, Britt Hildeng, Ottar Kaldhol, Torstein Rudihagen og Signe Øye, fra Kristelig Folkeparti, Einar Holstad, Lars Gunnar Lie og Ingebrigt S. Sørfonn, fra Fremskrittspartiet, Siv Jensen, Per Erik Monsen og Kenneth Svendsen, fra Høyre, Børge Brende, Per-Kristian Foss og Kjellaug Nakkim, fra Senterpartiet, Odd Roger Enoksen, fra Sosialistisk Venstreparti, Øystein Djupedal, fra Venstre, Terje Johansen, og representanten Steinar Bastesen, viser til svar på spørsmål fra saksordfører Erik Dalheim til finansminister Karl Eirik Schjøtt-Pedersen av 7. februar 2001 som følger som vedlegg til denne innstillingen.

Komiteen viser til at dagens ordning med differensiert arbeidsgiveravgift er godkjent av ESA fram til 31. desember 2003. Regionalstøtteregelverket som ESA la til grunn for ordningen gjelder fram til 31. desember 2006. Komiteen viser videre til departementets vurdering av at dagens ordning bør kunne videreføres også etter 31. desember 2003, gitt at Norge fortsatt kan dokumentere at næringslivet har transportkostnader som overstiger fordelene med nedsatt arbeidsgiveravgift.

Komiteen slutter seg til Regjeringens vurdering av at dagens ordning er hensiktsmessig. Komiteen sier seg enig i den gjennomgang departementet nå gjennomfører med sikte på videreføring av ordningen.

Komiteen anser ut ifra dette at intensjonen i Dokument nr. 8:32 (2000-2001) er ivaretatt. Komiteen anbefaler at dokumentet vedlegges protokollen.

Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti understreker den sentrale plassen den differensierte arbeidsgiveravgiften har i norsk distriktspolitikk. En eventuell fjerning eller reduksjon av denne differensieringen vil ha dramatiske konsekvenser for næringsliv og bosetting i distriktene. Eksempel på dette så vi ved overføring av 14 kommuner til andre soner i forbindelse med statsbudsjettet for 2001. Dette utløste stort rabalder og over 100 mill. kroner i kompensasjon.

Dette medlem er glad for at Regjeringen omsider har innledet arbeidet for å finne en videreføring av dagens ordning etter utløpet av dagens ordning ved utgangen av 2003. Å få beholde den differensierte arbeidsgiveravgiften til 2006 vil gi oss et pusterom i forberedelsene til en evt. oppheving fra 2007. På tross av dette er det svært viktig å være bevisst på at utvik­lingstrenden innenfor EU, særlig i forbindelse med utvidelsen til Sentral- og Øst-Europa, går i retning av en regionalpolitikk som legger mindre vekt på forhold som er mest relevante i Norge, som avstander, klima og fraflytting.

Det bør allikevel tas høyde for at ordningen ikke blir tillatt videreført fra 2007. Parallelt må det derfor arbeides med å utvikle alternative virkemidler som kan redusere den skadelige effekten av en evt. oppheving av den differensierte arbeidsgiveravgiften.