EFTA-domstolens vedtak av 20. mai 1999 slo
fast at den geografisk differensierte arbeidsgiveravgiften er å betrakte
som statsstøtte i henhold til EØS-avtalen. EØS-avtalen
har et generelt forbud mot statlig støtte til næringsvirksomhet,
og konsekvensen er at hele ordningen med differensiert arbeidsgiveravgift
som statsstøtte samtidig ble kjent ulovlig. Ordningen kan
imidlertid videreføres etter EFTAs retningslinjer for regional
støtte (transportstøtte) fram til 2003 og må heretter
forvaltes som en regionsalstøtteordning underlagt EUs statsstøtteregelverk.
Norske EØS-tilhengere har hevdet at
differensiert arbeidsgiveravgift var norsk skatte- og avgiftspolitikk og
dermed unntatt fra EØS-avtalen. Dette var altså feil og
Norge er nå forpliktet til å gjennomføre
de endringene i arbeidsgiveravgiften som endringer i EUs regelverk
for regionalstøtte etter artikkel 61 (3)c krever. EUs regelverk
for støttenivå, innretning og geografisk virkeområde
har med dette fått direkte virkning på og styring
over norsk politikk på et av de viktigste områder
i norsk distrikts- og næringsstøtte.
Dommen innebærer fundamentale og prinsipielle endringer
som tar ordningen ut av nasjonale hender og overfører beslutningene
til EU.
Inntil 2003 kan ca. 95 pst. av ordningen videreføres. Hva
som skjer etter den dato er usikkert. Norge må fremme ny
notifikasjon av hele ordningen til ESA. ESA vil etter det gjennomføre
en ny vurdering av om ordningen og de gjeldende satsdifferanser
- kan videreføres.
På kort sikt førte endringene
til at enkelte stedbundne og noen andre næringer falt helt
ut som støtteberettiget, i tillegg til at enkelte kommuner
fikk endret sin soneplassering.
Det er stort behov for å få klargjort
de langsiktige virkningene dommen vil få for den differensierte arbeidsgiveravgiften
og norsk distriktspolitikk. I volum er dette et av de største
distrikts- og næringspolitiske virkemidlene vi har. I St.meld.
nr. 1 (2000-2001) Nasjonalbudsjettet år 2000 anslås
dette til å beløpe seg til 6,8 mrd. kroner ved
at provenytapet for staten ved at avgiften er differensiert anslås
til denne summen.
I forbindelse med budsjettbehandlingen i kommunalkomiteen
høsten 2000, sendte Sosialistisk Venstrepartis stortingsgruppe
brev til kommunal- og regionalminister Sylvia Brustad, og fra svaret
går det fram at dette viktige og vanskelige arbeidet ikke
har startet ennå:
"Ordningen med differensiert arbeidsgiveravgift som
Norge har fått godkjent av ESA, er tidsbegrenset. Ordningen
er godkjent fram til 31. desember 2003. Regjeringen har foreløpig
ikke startet arbeidet med å notifisere en ordning som skal
gjelde etter dette tidspunktet."
Norge må forberede grundig hvordan
vi kan holde oppe former for nærings- og distriktsstøtte
under et nytt regime. I volum er dette av de største virkemidlene vi
har.
EU arbeider nå med å ta opp
nye medlemmer i Øst-Europa. Disse landene har andre typer
utfordringer og behov enn det Norge ivaretar med sin distriktspolitikk. Det
er grunn til å anta at regelverket rundt regionalstøtteordningene
i EU vil endres som følge av utvidelsen. Endringene kan
gi som resultat at regelverket som skal sette rammer for vår
politikk, blir enda mindre egnet til å ivareta våre
behov, som dreier seg om lange avstander, spredtbygde områder,
fraflytting, klima etc.
Under budsjettbehandlingen for 2000 fremmet
Sosialistisk Venstreparti forslag om å få saken
utredet uten å få flertall. I årets budsjettbehandling
fremmet Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet tilsvarende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen senest i Distrikts- og regionalpolitiske
melding våren 2001 klargjøre de langsiktige virkningene
EFTA-dommen vil få for den differensierte arbeidsgiveravgiften
og norsk distriktspolitikk.
Stortinget ber Regjeringen
forberede arbeidet med en notifikasjon slik at geografisk differensiering
og støttenivå i distriktspolitikken beholdes etter
2003."
Forslaget ble ikke realitetsbehandlet. Spørsmålet
har fått så lite fokus både i storting
og regjering at det er grunn til å tro at en separat behandling
er nødvendig for at temaet blir underlagt en grundigere
behandling.
Norsk distriktspolitikk og bosettingen i distriktene
er helt avhengig av gode og stabile virkemidler. Et bortfall eller
store endringer i støttenivå og geografisk differensiering
vil få dramatiske følger. Vi må ta fatt
i det store og vanskelige arbeidet med å finne måter å kunne holde
den distriktspolitiske innsatsen, slik den nå virker gjennom
den differensierte arbeidsgiveravgiften, oppe og i tide finne eventuelle
alternative måter å gi distrikts- og næringsstøtte
som kan fungere like godt eller bedre.
På denne bakgrunn fremmes følgende
forslag:
"I
Stortinget ber Regjeringen snarest klargjøre
de langsiktige virkningene som EFTA-dommen vil få for den differensierte
arbeidsgiveravgiften og norsk distriktspolitikk.
II
Stortinget ber Regjeringen forberede arbeidet
med en notifikasjon slik at geografisk differensiering og støttenivå i
distriktspolitikken beholdes etter 2003."
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
lederen Dag Terje Andersen, Erik Dalheim, Grethe G. Fossum, Britt Hildeng,
Ottar Kaldhol, Torstein Rudihagen og Signe Øye, fra Kristelig
Folkeparti, Einar Holstad, Lars Gunnar Lie og Ingebrigt S. Sørfonn,
fra Fremskrittspartiet, Siv Jensen, Per Erik Monsen og Kenneth Svendsen,
fra Høyre, Børge Brende, Per-Kristian Foss og
Kjellaug Nakkim, fra Senterpartiet, Odd Roger Enoksen, fra Sosialistisk
Venstreparti, Øystein Djupedal, fra Venstre, Terje Johansen,
og representanten Steinar Bastesen, viser til svar på spørsmål
fra saksordfører Erik Dalheim til finansminister Karl Eirik
Schjøtt-Pedersen av 7. februar 2001 som følger
som vedlegg til denne innstillingen.
Komiteen viser til at dagens
ordning med differensiert arbeidsgiveravgift er godkjent av ESA
fram til 31. desember 2003. Regionalstøtteregelverket som ESA
la til grunn for ordningen gjelder fram til 31. desember 2006. Komiteen viser
videre til departementets vurdering av at dagens ordning bør
kunne videreføres også etter 31. desember 2003,
gitt at Norge fortsatt kan dokumentere at næringslivet
har transportkostnader som overstiger fordelene med nedsatt arbeidsgiveravgift.
Komiteen slutter seg til Regjeringens
vurdering av at dagens ordning er hensiktsmessig. Komiteen sier
seg enig i den gjennomgang departementet nå gjennomfører
med sikte på videreføring av ordningen.
Komiteen anser ut ifra dette
at intensjonen i Dokument nr. 8:32 (2000-2001) er ivaretatt. Komiteen anbefaler
at dokumentet vedlegges protokollen.
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti understreker
den sentrale plassen den differensierte arbeidsgiveravgiften har
i norsk distriktspolitikk. En eventuell fjerning eller reduksjon
av denne differensieringen vil ha dramatiske konsekvenser for næringsliv
og bosetting i distriktene. Eksempel på dette så vi
ved overføring av 14 kommuner til andre soner i forbindelse
med statsbudsjettet for 2001. Dette utløste stort rabalder
og over 100 mill. kroner i kompensasjon.
Dette medlem er glad for at Regjeringen
omsider har innledet arbeidet for å finne en videreføring
av dagens ordning etter utløpet av dagens ordning ved utgangen
av 2003. Å få beholde den differensierte arbeidsgiveravgiften
til 2006 vil gi oss et pusterom i forberedelsene til en evt. oppheving
fra 2007. På tross av dette er det svært viktig å være
bevisst på at utviklingstrenden innenfor EU,
særlig i forbindelse med utvidelsen til Sentral- og Øst-Europa,
går i retning av en regionalpolitikk som legger mindre
vekt på forhold som er mest relevante i Norge, som avstander,
klima og fraflytting.
Det bør allikevel tas høyde
for at ordningen ikke blir tillatt videreført fra 2007.
Parallelt må det derfor arbeides med å utvikle
alternative virkemidler som kan redusere den skadelige effekten
av en evt. oppheving av den differensierte arbeidsgiveravgiften.
Komiteen viser til
dokumentet og til det som står foran og rår Stortinget
til å gjøre slikt
vedtak:
Dokument nr. 8:32 (2000-2001) - forslag fra
stortingsrepresentantene Karin Andersen og Magnhild Meltveit Kleppa
om snarest å klargjøre de langsiktige virkningene
som EFTA-domstolens vedtak av 20. mai 1999 vil få for den
differensierte arbeidsgiveravgiften og norsk distriktspolitikk,
og forberedelse av arbeidet med en notifikasjon slik at geografisk
differensiering og støttenivå i distriktspolitikken
beholdes etter 2003 - vedlegges protokollen.
Det vises til brev av 23. januar med oversendelse av Dok 8:23 (2000 2001) fra stortingsrepresentantene Karin Andersen og Magnhild Meltveit Kleppa.
I Dok 8:32 (2000 2001), forslag I, foreslår representantene at "Stortinget ber Regjeringen snarest klargjøre de langsiktige virkningene som EFTA dommen vil få for den differensierte arbeidsgiveravgiften og norsk distriktspolitikk." I forslag II foreslår representantene at "Stortinget ber Regjeringen forberede arbeidet med en notifikasjon slik at geografisk differensiering og støttenivå i distriktspolitikken beholdes etter 2003."
Dagens ordning med differensiert arbeidsgiveravgift er godkjent av ESA fram til 31. desember 2003. De langsiktige virkningene av EFTA domstolens vedtak vil derfor være avhengig av hvordan ordningen blir etter 31. desember 2003. Regionalstøtteregelverket som ESA la til grunn for sin vurdering av ordningen gjelder fram til 31.12.2006. Det bør derfor ikke være problematisk å få videreført ordningen etter 31.12.2003, gitt at Norge fortsatt kan dokumentere at næringslivet har transportmerkostnader som overstiger fordelene med nedsatt arbeidsgiveravgift.
Dette regelverket er et såkalt ikke bindende regelverk. Det kan være rom for tolkninger. Sverige har i lengre tid vært i dialog med EU kommisjonen om notifisering av ordning med nedsatte sosialavgifter i henhold til de samme regler som vår ordning er godkjent i henhold til. Ordningen med nedsatte sosialavgifter ligner vår ordning med nedsatt arbeidsgiveravgift, men den er mye mindre omfattende. EU kommisjonen har ikke godkjent at den svenske ordningen kan videreføres i sin nåværende form, og har derfor krevd at Sverige innfører visse endringer for at den skal kunne videreføres.
Det er Regjeringens synspunkt at dagens ordning er hensiktsmessig, og derfor bør videreføres også etter 31. desember 2003. For best mulig å kunne underbygge dette i en ny notifikasjon overfor ESA, har derfor Regjeringen nylig vedtatt å sette i gang en større gjennomgang av dagens differensierte arbeidsgiveravgift, blant annet merkostnadene for transport i distriktene, samt andre relevante faktorer som klima, avstand og internasjonal konkurranse. Målsetningen er at dette arbeidet skal ferdigstilles høsten 2002.
Forberedelsene til en notifikasjon med sikte på å videreføre dagens ordning også etter 31. desember 2003 er allerede i gang i departementene. På nåværende tidspunkt er det for tidlig å angi når denne notifikasjonen vil finne sted. Et moment er at dette spørsmålet vil bli tatt opp i god tid med EFTAs overvåkingsorgan (ESA), slik at ESA har mulighet til å gi saken en forsvarlig behandling. Et annet moment er at en notifikasjon bør bygge på et best mulig oppdatert statistisk materiale slik at det ikke kan være et for langt tidsspenn mellom notifikasjonsdato og eventuelt forlengelsestidspunkt for ordningen.
Jeg anser utfra dette at intensjonene i Dok 8:32 (2000 2001) er ivaretatt gjennom det arbeid Regjeringen allerede har iverksatt.
Oslo, i finanskomiteen, den 22. februar 2001
Dag Terje Andersen
leder |
Erik Dalheim
ordfører |
Siv Jensen
sekretær |