De senere år har vært preget
av flere tragiske ulykker til sjøs langs kysten vår.
Ulykkene var svært forskjellige. Mens en krevde store tap
av menneskeliv var andre begrenset til naturødeleggelser.
En kystnasjon som Norge vil dessverre alltid oppleve risikoen for alvorlige
ulykker.
Den 1. mars 2001 trer Schengen-avtalen i kraft.
I den forbindelse vil Norge få nye oppgaver i forbindelse med
grensekontroll. Samtidig er det behov for en betydelig økt
innsats mot fiskefusk og økt innsats for overvåkning
av en forsvarlig forvaltning av fiskeressursene. Norge har også sterke
interesser knyttet til petroleumsvirksomheten i nordområdene.
Denne innebærer imidlertid også en risiko knyttet
til forurensning ved eventuelle ulykker. En annen risikofaktor som
er spesiell for vår langstrakte kyst er at den fungerer
som transportrute mellom Europa og det nordlige Russland.
I lys av dette er det grunn til å spørre
seg om ikke Kystvakten burde tilføres større ressurser
for å løse sine oppgaver. I budsjettet for år
2001 er imidlertid det motsatte tilfelle. Kystvakten vil få redusert
aktivitet som følge av budsjettvedtaket, noe som også blir påpekt
av en enstemmig forsvarskomité i Budsjett-innst. S. nr.
7 (2000-2001). Dette skjer samtidig som vi har fått alvorlige
påminnelser om hvor sårbare vi er og Kystvakten
har blitt tilført nye oppgaver.
Det er på bakgrunn av det ovenstående,
behov for straks å vedta tiltak som kan bøte på beredskapssituasjonen
og styrke Kystvaktens evne til å øke innsatsen mot
ulykker langs kysten og når det gjelder kontroll i forhold
til ulovlig fiske. Et første tiltak - og et minstekrav
- burde være å sørge for at Kystvakten
kan opprettholde like høy aktivitet som i fjor. Kystvakten
har selv anslått prisen på dette til 35 mill.
kroner (Dagbladet ca. 5. januar 2001). I tillegg til dette møter
Kystvakten som nevnt nye krav til overvåking fra i år.
På denne bakgrunn fremmes følgende
forslag:
"På statsbudsjettet for 2001 gjøres
følgende endring:
Kap. | Post | Formål: | Kroner |
1790 | | Kystvakten | |
| 1 | Driftsutgifter, økes
med | 50 000 000 |
| | fra kr 553 473 000 til
kr 603 473 000" | |
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Grethe Fossli, Gunnar Halvorsen, Tore Nordseth og Anne Helen Rui, fra
Kristelig Folkeparti, Lars Rise og Anne Brit Stråtveit,
fra Fremskrittspartiet, lederen Hans J. Røsjorde og Per
Ove Width, fra Høyre, Ingvald Godal, og fra Senterpartiet,
Gudmund Restad, viser til svarbrev fra statsråd
Bjørn Tore Godal av 22. februar 2001. Brevet er gitt som
vedlegg 1 til innstillingen. Komiteen viser til at
på et prinsipielt grunnlag bør Stortingets normale
budsjettprosesser og Bevilgningsreglementet overholdes og viser
her spesielt til Bevilgningsreglementets § 4 om budsjettets
omfang. Komiteen peker på at Dokument nr.
8:44 (2000-2001) er datert 24. januar 2001, men kan ikke se at det
allerede på det tidspunktet forelå spesielle forhold
som gjør det nødvendig å fravike etablerte
budsjettprosesser.
Komiteen er imidlertid kjent
med at den generelle budsjettsituasjonen innenfor Forsvaret generelt
er anstrengt. Komiteen forutsetter derfor at dersom
det etter noen tid viser seg at kostnadene og driftsutgiftene forbundet
med å implementere Schengen-avtalen blir vesentlig høyere
enn antatt, så bes Regjeringen å fremme nødvendige
forslag om tilleggsbevilgning som en del av Stortingets ordinære
budsjettprosesser.
På denne bakgrunn avvises forslaget.
Komiteen viser til dokumentet
og det som står foran og rår Stortinget til å gjøre
slikt
vedtak:
Dokument nr. 8:44 (2000-2001) - forslag fra
stortingsrepresentantene Hallgeir H. Langeland og Kristin Halvorsen
om en ekstrabevilgning til Kystvakten for budsjettåret
2001 - avvises.
Jeg viser til brev fra forsvarskomiteen av 13.
februar om forslag til ekstrabevilgninger til Kystvakten.
Det er riktig som det blir hevdet i forslaget
at det blir en reduksjon i antall patruljedøgn for de havgående helikopterbærende
fartøyene i inneværende år, sammenliknet
med i fjor. Denne reduksjonen, som utgjør ca. 30 patruljedøgn,
skyldes at fartøyene skal oppgraderes. Dette vil bidra
til å styrke Kystvaktens kapasiteter. Antall patruljedøgn
for fartøyene som i det daglige patruljerer kystnære
områder (indre kystvakt), vil imidlertid bli økt
som følge av Schengen-avtalen.
Forsvaret er de siste årene blitt tilført
flere oppgaver som i betydelig grad løses innenfor de eksisterende økonomiske
rammene. Jeg vil understreke at i forhold til andre områder
i forsvarsbudsjettet er det knapt noen andre kapitler enn Kystvaktens
som i så stor grad har vært skjermet mot kutt.
Ut fra en helhetlig vurdering av alle elementene i forsvarsbudsjettet,
mener jeg at det ikke er grunnlag for å endre de rammene
for Kystvakten som Regjeringen ga i forbindelse med St.prp. nr.
1 (2000-2001).
Oslo, i forsvarskomiteen, den 1. mars 2001
Hans J. Røsjorde
leder |
Anne Helen Rui
ordfører |
Grethe Fossli
sekretær |