De senere tids hendelser med skipshavarier har
satt fokus på behovet for en helhetlig og bedre koordinert overvåking
av skipsfarten langs og utenfor kysten. Det har også fremkommet
at det finnes en rekke ressurser som ivaretar behovet for maritim
overvåking, dvs. overvåking av skipstrafikken
utenfor grunnlinjen. Videre har disse hendelsene avslørt
at Stortingets beslutninger, basert på Kystforvaltningsutvalgets
innstilling, ikke har vært tilstrekkelig fulgt opp av ansvarlige
etater og departementer. Det er også synliggjort at det
i forbindelse med beredskapen langs kysten er slik at det reageres
i etterkant fremfor i forkant av en episode.
Det anses som mer formålstjenlig med
en beredskap som bidrar til å avverge fremfor å rydde
opp i etterkant av en episode. Det vil være mulig å etablere
en slik beredskap basert på deteksjon, identifisering og
overvåking av fartøyer i god tid før
ankomst av norsk territorialfarvann. En slik overvåking
kombinert med tidligere informasjon om fartøyet, og informasjon
om f.eks. sårbare miljøressurser, kan danne grunnlag
for fortløpende utarbeidelse av nødvendige trusselvurderinger.
Disse vil så gi grunnlag for disponering av tilgjengelige
operative ressurser langs kysten.
Det er en rekke fagetater som har et ansvar
innen kystforvaltningen, og dette har medført og medfører fortsatt
uklare ansvarslinjer. Det bør derfor tilstrebes at det
overordnede ansvaret for kystovervåkingen ivaretas av en
etat.
I den senere tids diskusjon har det fremkommet
at løsninger på ovennevnte er vurdert og at kostnadene
er vurdert å være ca. 600 mill. kroner. På bakgrunn
av angivelig stramme økonomiske rammer, synes det naturlig
at de enkelte departementer vil prioritere å unngå denne
løsningen. For å unngå dette, og basert
på det faktum at vedkommende etat vil bidra til at også andre
etaters oppgaver kan løses mer effektivt, anses det som
rimelig at kostnadene forbundet med både etableringen av
og driften av en slik overvåking utredes nærmere.
Basert på det oppdrag og den myndighet
som allerede er tildelt Forsvaret, synes det fornuftig at Forsvaret
er den etat som gis ansvaret for ovennevnte.
På denne bakgrunn fremmes følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringen utrede
kostnadene forbundet med etableringen og koordineringen av en helhetlig
kystovervåking, og å anbefale gjennomføringsplan.
Utredningen bør være basert på eksisterende løsninger
og de beslutninger og bevilgninger som allerede er gitt av Stortinget.
Utredningsarbeidet bør forestås
av Forsvarsdepartementet."
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Grethe Fossli, Gunnar Halvorsen, Tore Nordseth og Anne Helen Rui, fra
Kristelig Folkeparti, Lars Rise og Anne Brit Stråtveit,
fra Fremskrittspartiet, lederen Hans J. Røsjorde og Per
Ove Width, fra Høyre, Ingvald Godal, og fra Senterpartiet,
Gudmund Restad, viser til svarbrev fra statsråd
Bjørn Tore Godal av 9. februar 2001. Brevet er gitt som
vedlegg 1 til innstillingen. Komiteen viser til at
det allerede er igangsatt et bredt og inter-departementalt arbeid
innen Regjeringen for å styrke kystberedskapen og kystforvaltningen. Komiteen viser
videre til at det av svarbrevet fremgår at Regjeringen
vil informere Stortinget om resultatene av dette arbeidet og eventuelt
fremme forslag til tiltak.
Komiteen finner det mest naturlig
at dette arbeidet fortsetter som beskrevet i svarbrevet, og finner
det ikke hensiktsmessig med et pålegg om å styre
Regjeringens arbeid på dette feltet slik som angitt av
forslagsstillerne.
Komiteen finner det derfor mest
hensiktsmessig at utredningsarbeidet fortsetter som beskrevet i
vedlegg 1, men forventer at Regjeringen informerer Stortinget om
resultatet av arbeidet så fort som mulig.
Komiteen viser til
dokumentet og det som står foran og rår Stortinget
til å gjøre slikt
vedtak:
Dokument nr. 8:43 (2000-2001) - forslag fra
stortingsrepresentantene Steinar Bastesen, Jørn L. Stang, Vidar
Kleppe og Christopher Stensaker om etablering av en helhetlig overvåking
av kysten - vedlegges protokollen.
Jeg viser til brev med kopi av dokument nr.
8:43 (2000 01). Det anmodes om svar på status
i arbeidet som miljøvernministeren har tatt initiativ til,
en redegjørelse for det videre arbeidet overfor Stortinget,
og kommentarer til forslaget til hvordan man kan oppnå en
mer helhetlig kystovervåking.
Når det gjelder spørsmålet
om status for arbeidet, er det å si at regjeringen vil
vurdere og fremme forslag til konkrete tiltak for å redusere
faren for alvorlige skipsulykker langs kysten. Tilsvarende også med
tanke på å styrke beredskapen, slik at konsekvensene
av en ulykke kan reduseres. I forbindelse med beredskapen mot akutt
forurensning vil regjeringen vurdere en rekke konkrete tiltak som
f.eks. forbedring/nyanskaffelser av egnet materiell, opplæring
og gjennomføring av øvelser. Videre vil ansvarsforholdene
og organiseringen av dagens beredskapsordning bli gjennomgått med
sikte på forbedringer. I forbindelse med krisehåndtering
og ledelse av en aksjon kan det være aktuelt å gi
hovedredningssentralene et utvidet ansvar. Et utvidet ansvar for
forsvarskommandoene kan også være et alternativ å utrede,
all den tid disse har viktige ressurser og ledelsesapparat. Det
vil for øvrig bli foretatt en samlet vurdering av hvordan
overvåkingsressursene kan utnyttes bedre.
På bakgrunn av den omfattende interessen
som er blitt utvist for kystberedskapen og kystforvaltningen, vil
regjeringen i egnet form informere og eventuelt fremme forslag til
tiltak overfor Stortinget.
Når det gjelder dokument nr. 8:43 (2000 01), ønsker jeg å kommentere
premissene som ligger til grunn for forslaget.
For det første hevdes det at kystforvaltningsutvalgets innstilling
og Stortingets beslutning ikke er blittfulgt opp.
Jeg kjenner meg ikke igjen i en slik beskrivelse, spesielt ikke
innenfor Forsvarets ansvarsområder. Tvert imot har Forsvarsdepartementet
og Forsvaret fulgt opp anbefalingene og Stortingets pålegg.
Jeg kan her vise til at Forsvarskommando Nord Norge har utarbeidet
en plan for kystberedskap og aksjonsledelse (KYBAL), som ett resultat
av kystforvaltningsutvalgets innstilling. I henhold til denne planen
kan forsvarkommandoene innledningsvis i en akutt situasjon iverksette
og lede aksjoner som ikke blir ivaretatt av primærmyndighetene.
Et annet tiltak er at Kystvakten i 1996 ble forsterket med ytterligere
syv fartøyer for oppsyn og bistand til sivile myndigheter
langs kysten. Mange av Kystvaktens fartøyer er utrustet
med oljevernutstyr mv. Det er inngått avtaler med en rekke
etater i kystforvaltningen, og disse gir rammer for Kystvaktens
bistand og gjøremål. Forsvarets kystover-våkingssystem
(COSS) ble etablert i 1995 for å håndtere meldinger
og informasjon om fartøyers bevegelser mv. i territorialfarvannet.
COSS inneholder også en database over den statlige fartøysparken.
Dette er ikke minst sentralt for å utføre KYBAL-operasjoner.
I tillegg kan det nevnes at vi har fått ny kystvaktlov
og en rekke samarbeidsavtaler med andre relevante statlige aktører,
som gir Kystvakten et godt grunnlag for å bidra til å forhindre
og redusere omfanget av ulykker. Summen av disse tiltakene, som
nettopp er blittiverksattsom
følge av kystforvaltningsutvalgets anbefalinger og Stortingets
beslutninger, bidrar betydelig til landets kystberedskap og krisehåndtering.
For det andre uttrykkes det i stortingsrepresentantenes
forslag et ønske om å reagere i forkant og ikke
i etterkant, slik at ulykker avverges. Vi er vel alle enig i at
dette må være det høyeste målet
i kystberedskapen. Om det lar seg gjøre å sikre
seg mot ulykker og katastrofer for framtida gjennom overvåking
og identifisering, kan nok diskuteres. Store investeringer til overvåking
vil i seg selv ikke fjerne faren for ulykker, og jeg vil derfor
advare mot realismen i tanken om at det er mulig å etablere
en fullstendig beredskap basert på overvåking,
identifisering og deteksjon. Dette er imidlertid ikke et argument
mot å iverksette tiltak for å forbedre dagens
ordninger innenfor overvåking.
For det tredje foreslås det at det
overordnede ansvaret for overvåking bør legges
til én etat eller ett departement. Jeg er usikker på om
dette vil være hensiktsmessig. I dag er overvåkingsansvaret
delt mellom Forsvarsdepartementet og Fiskeridepartementet, ettersom
disse har ulike oppgaver. Mens førstnevnte utfører maritim
overvåking i henhold til Forsvarets oppgaver innenfor bl.a.
suverenitetshevdelse, har Kystverket ansvar for trafikkontroll.
Det viktigste nå må være å koordinere
informasjonen fra de forskjellige overvåkingssystemene
på en mest mulig hensiktsmessig måte. De berørte
departementene innenfor overvåking av kysten vil derfor
sammen vurdere en mer effektiv utnyttelse av ressursene.
For det fjerde vises det til de foreløpige
utredningene som er blitt gjort med tanke på alternative
løsninger for Forsvarets kystradarkjede i Sør-Norge,
og kostnader på ca. 600 mill. kr. Det er neppe noen tvil
om at investeringer i en slik løsning vil være
nyttig for en effektiv løsning av også andre etaters
oppgaver. Det sentrale spørsmålet blir da hvordan
dette eventuelt bør finansieres.
På bakgrunn av det ovennevnte, og i
lys av det pågående arbeidet i regjeringen om å vurdere
og fremme tiltak som vil bedre kystberedskapen, vil nettopp koordinering
og felles utnyttelse av overvåkingsressursene, herunder
kostnadsaspektene, bli vurdert. Forslaget om å legge ansvaret
med å koordinere og utrede overvåkingskapasitetene
til Forsvarsdepartementet griper inn i det arbeidet som regjeringen
holder på med nå. Regjeringen har ikke tatt stilling
til hvem som skal lede et slikt arbeid, men en avklaring av dette
vil finne sted om kort tid.
Oslo, i forsvarskomiteen, den 1. mars 2001
Hans J. Røsjorde
leder |
Anne Helen Rui
ordfører |
Grethe Fossli
sekretær |