Bakgrunnen for meldingen er Stortingets vedtak om å be Regjeringen legge fram en samlet vurdering av kirkens økonomiske situasjon etter innføringen av ny kirkelig lovgivning, jf. Budsjett-innst. S. nr. 12 (1998-1999). Det nye lovverket ble iverksatt 1. januar 1997, jf. Innst. O. nr. 46 (1995-1996).
Departementet viser til at et utvalg etter vedtak i Kirkemøtet skal vurdere forholdet mellom kirke og stat, trolig også spørsmålet om kirkeskatt. Departementet mener en vurdering av større endringer i finansieringsordningene for kirken bør vente til utredningen fra dette utvalget foreligger. Utvalgsarbeidet skal avsluttes i 2002.
Departementet redegjør i meldingen for utviklingen av kirkens økonomi lokalt de siste årene, med vekt på de kirkelige fellesrådene og de kommunale utgiftene til kirken. Innføringen av ny kirkelov medførte større omlegginger i hvordan de kirkelige regnskapene ble ført fra 1997. Departementet understreker at det derfor er grunn til å være varsom med å dra sikre konklusjoner ut fra det tallmaterialet som er lagt fram.
Etter departementets oppfatning har kirkeforvaltningen lokalt i dag et omfang og en standard som i det store og hele er i tråd med intensjonene i lovverket. Det er departementets generelle vurdering at de organisatoriske endringene som er gjennomført, har vært gode og gir et godt grunnlag for den videre utviklingen av en moderne og profesjonell kirkeforvaltning. Men departementet understreker at det er lokale variasjoner. Den nye kirkeforvaltningen er mange steder ung og sårbar. Kommunenes bidrag til kirken varierer fra under 100 til over 800 kroner pr. innbygger. Forskjellene har i første rekke sammenheng med hva kommunene har av kirkebygg, kirkegårder og utgifter til vedlikehold. Men kommunens økonomiske situasjon og prioritering er også viktig.
Departementet drøfter bl.a. derfor spørsmålet om å presisere kommunenes utgiftsplikter i forskrift. Etter en samlet vurdering kommer departementet til at det ikke foreligger tilstrekkelig tungtveiende grunner til å fastsette en egen forskrift på området. Men departementet vil ikke avvise at det i framtiden kan bli aktuelt å ta opp spørsmålet til vurdering. Departementet viser også til at fylkesmannsembetene på selvstendig grunnlag skal kunne vurdere om kommunene oppfyller sine plikter etter kirkeloven § 15. Det er en forutsetning at de kommunale bevilgningene til kirken fortsatt gir grunnlag for tilfredsstillende drift og vedlikehold av kirker og kirkegårder, og lønn til nødvendige, lovbestemte stillinger i kirken.
Departementet foretar i meldingen en grenseoppgang mellom statlig og lokalt finansieringsansvar. Departementet mener statens ansvar bør avgrenses til prestetjenesten og virksomheten ved regionale og sentralkirkelige organer. Lokale kirkelige oppgaver bør finansieres lokalt, med kommunen som viktigste bidragsyter.
Prestetjenesten omfatter i dag ca. 1 200 årsverk, 12 studentprester og 16 fengselsprester medregnet. Arbeidet med en kirkelig bemanningsplan er i gang i regi av Kirkerådet etter oppdrag fra departementet, jf. også Budsjett-innst. S. nr. 12 (1995-1996). Saken vil bli lagt fram for Kirkemøtet i 2001. Departementet mener det er stort behov for flere prester og går inn for en vesentlig økning i antall stillinger i årene framover. Økningen må gå over en viss tid og være tilpasset en realistisk rekrutteringssituasjon. Det er naturlig å vurdere om det bør legges til grunn særskilte normer eller kriterier for antall prestestillinger i et område. Departementet vil arbeide videre med dette på grunnlag av bemanningsplanen fra Kirkerådet. Nye stillinger vil være viktig i arbeidet med å få endret organiseringen av prestetjenesten og inndelingen i tradisjonelle tjenestedistrikter. Dette vil gi bispedømmerådene større frihet og ansvar for plasseringen og bruken av personalressursene.
Departementet mener videre at staten bør overta det ansvaret kommunene har i dag for prestenes reiseutgifter. Bispedømmerådene vil da styre og forvalte midlene. Departementet forutsetter at rammetilskuddet fra staten til kommunene blir redusert i samme omfang, slik at omleggingen ikke medfører merutgifter for staten. Omleggingen forutsetter endring i kirkeloven § 15.
Departementet mener det er uheldig at staten har finansieringsoppgaver for lokal kirkelig virksomhet. Hovedregelen er og har vært at det økonomiske ansvaret for menighetenes virksomhet ligger i lokalsamfunnet. Departementet peker på at det for kommunesektoren er et generelt mål å avvikle øremerkede tilskudd. Det bør være et lokalt ansvar å prioritere mellom ulike kirkelige oppgaver og tiltak. Intensjonen i kirkeloven er at ressursbehovet og prioriteringen av de kirkelige oppgavene bl.a. innenfor diakoni, barne- og ungdomsarbeid, undervisning og kirkemusikk, skal foregå lokalt i et samarbeid mellom kommune og kirke. Dermed vil det også være lagt til rette for å samordne kommunale og kirkelige tiltak i lokalsamfunnet.
Departementet går derfor inn for at det statlige deltilskuddet til diakoni, som fra 1997 ble utvidet til også å omfatte undervisning og kirkemusikk i domkirkene, blir innlemmet i rammetilskuddet til kommunene. Størstedelen av tilskuddet gjelder dekning av inntil halvdelen av lønnsutgiftene for ca. 145 diakoner. Det er en forutsetning at fellesrådene ikke dermed får et svakere finansieringsgrunnlag for disse stillingene enn tidligere, med fare for at ansatte kan bli sagt opp som følge av manglende finansiering. For å få dette til må det etableres lokale avtaler og rettslige bindinger for kommunene fra den tid tilskuddsordningen blir innlemmet i rammetilskuddet til kommunene. Departementet vil komme tilbake til dette i forbindelse med endring av kirkeloven § 15.
Staten yter også fra 1997 et særskilt tilskudd til kirkelig virksomhet i kommunene. En stor del av midlene blir fordelt som grunntilskudd til hvert fellesråd, noe som kommer de minste kommunene til gode, resten etter innbyggertall. Departementet mener at tilskuddsordningen har vært viktig for gjennomføringen av det nye lovverket, men at overgangstiden mellom ny og eldre lovgivning nå må regnes som avsluttet. Departementet mener at de statlige tilskuddene til fellesrådene bryter med den ansvarsdelingen mellom staten og kommunene som tradisjonelt er og har vært gjeldende på det kirkelige området. Departementet foreslår derfor å legge om ordningen og å innlemme utgiftene i rammetilskuddet til kommunene. Dette bør gjøres over en viss tid og vil kreve endring i kirkeloven § 15.
Opplysningsvesenets fond er et selvstendig rettssubjekt med grunnlag i Grunnloven § 106 og regulert i egen lov 7. juni 1996, jf. Innst. O. nr. 45 (1995-1996). For så vidt angår eiendomsretten til Opplysningsvesenets fond, viser departementet til at lovavdelingen i Justisdepartementet i brev 23. november 2000 konkluderer med at staten er eier av fondet. Meldingen redegjør for prinsipper og retningslinjer for forvaltningen av fondets eiendommer og finanskapital. Departementet mener det bør åpnes for at gevinstene ved salg av verdipapirer i fondets eie skal regnes som avkastning og brukes til å finansiere flere kirkelige oppgaver enn i dag.
Departementet viser til at presteboliger er en primæroppgave for Opplysningsvesenets fond og har tidligere gått inn for at fondet skal overta finansieringsansvaret for de kommunale presteboligene, samt dekke driften av kirkelig medlemsregister og enkelte andre utgifter, jf. St.prp. nr. 1 (2000-2001). Fondets tilskudd til felleskirkelige tiltak bør fortsette inntil videre i samme størrelsesorden som nå. En grundig evaluering av ordningen forutsettes. Når det gjelder nye kirkebygg, peker departementet på at det fra Opplysningsvesenets fond kan gis lån på rimelige vilkår. Departementet mener lån til nye bygg bør ha høy prioritet. En ordning med tilskudd til nye kirker bør også etableres under fondet, men tilskudd bør bare innvilges etter særskilte retningslinjer.
Departementet går inn for at det antikvariske vedlikeholdet av Nidaros domkirke skal finansieres av Opplysningsvesenets fond, mens kommunen fortsatt står for vanlig drift. En slik omlegging vil bli tatt opp i senere statsbudsjett. Departementet viser for øvrig til at vedlikehold og restaurering av kirker er et kommunalt ansvar etter kirkeloven. Departementet mener det må være et felleskirkelig mål at eldre kirker og kirkeinventar av antikvarisk verdi blir sikret for ettertiden. Deler av avkastningen av Opplysningsvesenets fond foreslås derfor brukt til å delfinansiere slike sikringstiltak. Den budsjettmessige avgrensning av midler som kan brukes til kirkebygg foreslås opphevet. Omfang og nærmere regler for en ny tilskuddsordning vil departementet arbeide videre med i samarbeid med kirkens organisasjoner og Riksantikvaren.
Departementet understreker at hensikten med å utvide bruken av Opplysningsvesenets fond er å øke den samlede offentlige ressursinnsatsen til fordel for kirken. Forslaget forutsetter en lovendring om bruken av fondets finansinntekter.
Departementet tar sikte på å avvikle Den norske kirkes landsfond, som ble opprettet ved stortingsvedtak i 1956 av oppsamlet prestelønn under okkupasjonstiden. Fondskapitalen var 24 mill. kroner ved utgangen av 1999. Fondet støtter kirkelige formål etter søknad. Avvikling og overføring av kapitalen til Opplysningsvesenets fond begrunnes med hensynet til administrativ forenkling. Departementet vil ta spørsmålet opp med bispemøtet og Kirkemøtet, og komme tilbake til forslag til stortingsvedtak.
Komiteen viser til
behandlingen av Budsjett-innst. S. nr. 12 (1998-1999) da Stortinget
vedtok å be Regjeringen legge fram for Stortinget en samlet
vurdering av kirkens økonomiske situasjon etter innføring
av ny kirkelig lovgivning. Regjeringen har med St.meld. nr. 14 (2000-2001)
fulgt opp dette. Komiteen vil peke på at
vedtaket av ny kirkelov våren 1996 var en direkte oppfølging
av innstillingen til kirkelovutvalget (NOU 1989:7), som ble opprettet
i 1982, jf. Stortingets behandling av St.meld. nr. 40 (1980-1981)
Om stat og kirke, og den omfattende høringen på grunnlag
av denne innstillingen.
Komiteen vil peke på at
kirkelovutvalget understreket at
"en selvstendiggjøring av den lokale kirke
i kommunene ikke forutsettes å innebære et brudd
med de nære forbindelser som en helt siden etableringen
av det kommunale selvstyre i forrige århundre har hatt
mellom menighet og kommune. Således mener utvalget at den
lokale kirkes økonomi fortsatt bør ha sitt vesentlige
grunnlag i kommunale bevilgninger, og at det derfor særlig
på det økonomiske området også i
framtiden må være behov for et nært samvirke
mellom kommune og menighet."
Den nye kirkeloven som tok til å gjelde
fra 1997 innebar både en forenkling og systematisering
av kirkelovgivinga. Komiteen vil peke på at
vedtaket om ny kirkelov var resultat av en lang kirkelig reformprosess.
Her fikk kirken større selvstyre innenfor rammen av statskirkeordningen,
samtidig som den lokale kirke fremdeles beholdt sin økonomiske
forankring i kommunene.
En prinsipiell og viktig endring besto i lovfestingen av
kirkelig fellesråd i alle kommuner med selvstendig forvaltningsansvar
på det kirkelige området. Den lokale kirke ble
en egen juridisk enhet med selvstendig ansvar for økonomi-
og personalforvaltning.
Komiteen minner om at flertallet
i komiteen i Innst. O. nr. 46 (1995-1996) la til grunn blant annet
følgende målsettinger for kirkelovsreformen i
1996:
"Fleirtalet ønskjer at kyrkja skal ha eit
best mogleg utgangspunkt for å møte utfordringane
som misjonerande, vedkjennande og diakonal kyrkje i tider prega av
sterke endringsprosessar. Kyrkja må gjennom styringsorgana
sine framleis arbeide vidare med å kombinere truskap mot
eige læregrunnlag med ønske om å vere
ei vedtfemnande og kulturåpen folkekyrkje.
(…)
og meiner eit mål med kyrkjelovgjevinga må vere å demokratisere
kyrkja og organisere styringsansvaret og forholdet til kommunal
forvaltning på ein slik måte at kyrkja blir synleg
og sentral i kvardagen til folk i lokalsamfunnet.
(…)
Folkekyrkja er avhengig av at kommunen erkjenner eit ansvar for
kyrkja si verksemd. (…) Fleirtalet vil òg peike
på at Stortinget ved handsaminga i 1981 la stor vekt på at
det er samfunnet si plikt å tilføre kyrkja ressursar
slik at ho kan bli sett i stand til å utføre sitt
arbeid på ein tenleg måte."
Komiteen legger vekt på at
en gjennomgang av kirkens økonomi må ta utgangspunkt
i disse målsettinger for lovarbeidet, og vil vurdere utviklingen
i lys av de oppgaver kirken har i lokalsamfunnet.
Komiteen har merket
seg at den nye kirkeloven av 1996 innebar flere administrative reformer.
I tillegg til etableringen av en profesjonell administrasjon på fellesrådsnivå har
kravene til offentlighet og forvaltning gitt økte kostnader.
Det gjelder også nye økonomiforskrifter og krav
til saksbehandling og planarbeid. I flere kommuner opplevde også kirken
bortfall av inntekter fra gravferdsavgifter og seremoniavgifter.
Komiteen viser til at departementet
i meldingen konkluderer med at den lokale kirkeforvaltning i dag har
fått et omfang og en standard som i det store og hele er
i tråd med intensjonene i lovverket, men understreker samtidig
at det er lokale variasjoner, og at den nye kirkeforvaltning er
ung og sårbar.
Komiteen viser til at meldinga
har et omfattende tallmateriale som viser at kommunenes bevilgninger
til kirken har økt mer enn lønns- og prisveksten
i kommunene ellers, også når man ser bort fra
den kommunale tjenesteytingen som tidligere ikke ble tydeliggjort
i de kommunale regnskapene. Komiteen viser til at
de kommunale nettoutgiftene (altså utgifter eksklusiv verdien
av kommunal tjenesteyting, investeringer i bygg og anlegg og finansieringstransaksjoner)
fra 1991 til 1999 i faste kroner har hatt en økning på hele
46,4 pst. I tillegg kommer at det siden 1997 har blitt bevilget
et særskilt statlig tilskudd til kirkelig virksomhet i
kommunene. I 1997 og 1998 var dette tilskuddet på 100 mill.
kroner, i 1999 ble tilskuddet økt til 110 mill. kroner,
denne bevilgningen ble videreført for 2000 og 2001.
Komiteen viser videre til at
departementet understreker at det er grunn til å være
forsiktig med å trekke sikre konklusjoner ut fra tallmaterialet
i meldingen med bakgrunn i omlegginger i føringene av kirkelige regnskaper
fra 1997 som følge av ny kirkelov.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Kristelig Folkeparti, Høyre, Frem-skrittspartiet, Senterpartiet
og Venstre, mener det i tillegg er grunn til å peke
på at bemanningen i Den norske kirke er lav sammenlignet
med tilsvarende kirker i våre nordiske naboland. Dette
betyr etter flertallets mening at kirken i mange
lokalsamfunn har en stram økonomi og liten bemanning, noe
som gjør kirken sårbar for økonomiske
nedskjæringer.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet
og Sosialistisk Venstreparti viser til at å sammenligne
kirkelig bemanning på tvers av land vil ha begrenset informasjonsverdi,
fordi kirkene på mange områder har forskjellige
roller. Disse medlemmer viser også til at
det er store variasjoner mellom de nordiske land når det
gjelder aktivitet innenfor organisasjoner med nær tilknytning
til kirkene. Disse medlemmer mener derfor at en stor
del av forskjellen i bemanning kan forklares med slike ulikheter.
Komiteen finner det
sannsynlig at årsaken til forskjellene i den lokale kirkes økonomi
er knyttet til ulikheten i kommunenes økonomiske situasjon,
lokal politisk prioritering og forskjeller i utgiftsbehovet knyttet til
drift og vedlikehold av kirkene. Disse forskjellene gir seg utslag
i forskjellig kirkelig betjening av menighetene.
Komiteen har merket seg St.prp.
nr. 69 (1998-1999) fra Kommunal- og regionaldepartementet, kapittel
9 om Kirkelig virksomhet som viser at 50 pst. av bevilgningene er
knyttet til kirkene, 21 pst. til kirkegårdene og 26 pst.
til lokal kirkelig administrasjon, mens bare 3 pst. benyttes til
andre kirkelige formål. Dette viser at kirkens ressurser
fra kommunene i dominerende grad brukes til lovpålagte
oppgaver. I tillegg til dette kommer de statlige bevilgningene til
proste- og prestevirksomhet og de øremerkede tilskuddene
til kateketer, diakoner og kirkemusikk.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
mener oppbyggingen av lokal kirkeforvaltning har vært viktig
for at det kirkelige menighetsbyggende arbeidet skal fungere godt.
Et flertall, medlemmene fra
Kristelig Folkeparti, Høyre, Fremskrittspartiet, Senterpartiet
og Venstre, viser til høringsuttalelse fra kirkelige
organer som opplever at det er for stor avstand mellom behovet for å kunne
fremstå som en åpen, tjenende og bekjennende folkekirke,
og de offentlige bevilgninger.
Komiteen vil i denne
sammenheng peke på at Stortinget tidligere har bedt Regjeringen
legge fram en bemanningsplan for Den norske kirke. Kirkerådet
har fått i oppdrag av departementet å lage en
slik bemanningsplan.
Utviklingen av dåpsopplæring
og tiltak som kan styrke arbeidet i kirken blant barn og unge, er
av de utfordringene folkekirken står overfor i vår
tid. Komiteen viser til NOU 2000:26 om dåpsopplæringen
i Den norske kirke, som har høringsfrist 16. april 2001.
Komiteen viser videre til at
et flertall i behandlingen av statsbudsjettet for 2001 ba Regjeringen
i løpet av 2001 legge fram en sak for Stortinget der en
vurderer lovfestet rett til dåpsopplæring.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti, Fremskrittspartiet,
Senterpartiet og Venstre, viser til at det de siste tiår
har blitt et stadig økende arbeidspress for prestene i
Den norske kirke. En økt satsing på prestestillinger
og prestenes arbeidsmiljø er derfor viktig for menighetene
og menighetsarbeidet. I tillegg til prestene utfører kateketer,
diakoner og andre typer stillinger et viktig arbeid i menighetene.
Komiteen mener Regjeringen
i arbeidet med spørsmålene om bemanning og dåpsopplæring
må knytte vurderingene til kirkens oppgave og behovene
i nærmiljøene. Det må legges avgjørende
vekt på muligheten for Den norske kirke til å være
en kirke for folket.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Kristelig Folkeparti, Høyre, Fremskrittspartiet, Senterpartiet
og Venstre, mener det er nødvendig med en økning
i bemanningen og en bedre dåpsopplæring for å sikre
folkekirken.
Flertallet vil i forbindelse
med behandlingen av bemanningsplan for Den norske kirke og stortingsmeldingen
om dåpsopplæring gå inn for økte
statlige bevilgninger til kirken.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet viser
til at departementet ikke har mottatt Kirkerådets forslag
til bemanningsplan. Disse medlemmer mener videre
det ikke er riktig å legge føringer vedr. dåpsopplæring
så lenge NOU 2000:26 er ute på høring.
Komiteen vil understreke
betydningen av kirkens virksomhet, ikke minst diakoni, barne- og
ungdomsarbeid, undervisning, kirkemusikk og andre kulturtilbud. Dette
er tiltak som også fremmer en stor frivillig innsats fra
kirkens medlemmer. Komiteen er enig i at det må være
et mål for den offentlige ressursinnsatsen at den skal
bidra til å stimulere til økt frivillig innsats.
Skal kirken lykkes med dette, mener komiteens flertall,
medlemmene fra Kristelig Folkeparti, Høyre, Fremskrittspartiet,
Senterpartiet og Venstre, at det er viktig at en bedre bemanning
i kirken ikke gjelder prester alene, men reflekterer behovet for
en bred kirkelig bemanning. Flertallet mener det
er behov for å opprette flere stillinger og å ha
større fleksibilitet bl.a. ved bruk av deltids- og kombinasjonsstillinger. Flertallet vil peke
på at f.eks. lærere kan brukes i dåpsopplæringen.
Komiteen mener det
er viktig at kirken har en forankring i lokalsamfunnet. På hvilken
måte arbeidet skal organiseres, må derfor ta utgangspunkt
i lokale forhold og behov.
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti,
Høyre, Fremskrittspartiet og Venstrevil i budsjettsammenheng vurdere en opptrapping
av tilskuddene til kirkelige fellesråd for å bedre økonomien
i den lokale kirke.
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti,
Senterpartiet og Venstre vil i budsjettsammenheng gå inn
for økte bevilgninger til Samisk kirkeråd og gi
støtte til tiltak for funksjons-hemmede.
Komiteen vil understreke kirkens
oppgave og ansvar for å møte mennesker i alle
livets situasjoner, både her hjemme og i utlandet.
Komiteenhenviser
til at spørsmålet om statens tilskudd til Den
Norske Sjømannsmisjon/Norsk kirke i utlandet er
en fast "gjenganger" under de årlige budsjettbehandlinger. Komiteen har
flere ganger bedt departementet komme tilbake med en vurdering av
statens tilskudd til Sjømannsmisjonen, med sikte på "at Sjømannsmisjonen
på lik linje med Den norske kirke må ha muligheter
for utvidet støtte og nye stillinger/ny virksomhet"
(jf. Budsjett-innst. S. nr. 12 (2000-2001)).
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Arbeiderpartiet, mener at tilskuddsordningen
bør være forutsigbar og gis etter kriterier som
er mest mulig i tråd med det som gjelder for Den norske
kirke. Flertallet er av den oppfatning at et tilskudd
basert på en beregnet kostnadsnorm pr. stilling som innbefatter
alle personal- og administrasjonskostnader vil være mer
i tråd med budsjettpraksis for Den norske kirke og mer
tjenlig enn dagens tilskuddsform. Flertallet ber derfor
departementet om å utarbeide slike kriterier i samråd
med Sjømannsmisjonen, og komme tilbake til Stortinget med
et slikt forslag i statsbudsjettet for 2002.
På denne bakgrunn fremmer flertallet følgende utkast
til vedtak:
"Stortinget ber Regjeringen utarbeide
kriterier for statstilskuddet til Sjømannsmisjonen/Den
norske kirke i utlandet i tråd med Innst. S. nr. 187 (2000-2001),
og fremme forslag om dette i statsbudsjettet for 2002."
Komiteen viser til at meldingen
ikke drøfter grunnleggende endringer i finansieringsordningen
for kirken med unntak for en drøfting og presisering av
det statlige og kommunale ansvar for kirkelige oppgaver. Komiteen har
merket seg at departementet mener en vurdering av større
endringer i finansieringsordningene for kirken bør vente
til utredningen fra Kirkemøtets stat/kirke-utvalg
foreligger.
Komiteen vil vise til at kirken
i dag har en delt finansiering mellom statlige tilskudd, kommunen
som skal utrede utgiftene i henhold til kirkelovens § 15,
innsamlede midler og bruk av fondsmidler.
Komiteen har merket seg at en
delt finansiering mellom stat og kommune skaper mange utfordringer lokalt
ved samordning av økonomien. Kirkelovens arbeidsdeling
innebærer at kirken selv bestemmer virksomheten, mens kommunene
skal finansiere denne. I de fleste kommuner er det et nært
og godt samarbeid mellom kommunen og kirken.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti, ønsker
en bekjennende, åpen og samlende folkekirke som bidrar
til å styrke verdier som nestekjærlighet, menneskeverd,
omsorg for vanskeligstilte og internasjonal solidaritet. Kirken er
en kulturinstitusjon og en viktig del av vår felles kulturhistoriske
arv og det er fellesskapets ansvar at denne rollen kan utvikles.
Flertallet viser til de innledende
merknadene om bakgrunnen for den nye kirkeloven som tok til å gjelde 1.
januar 1997. Flertallet deler departementet sitt syn
på at det er avgjørende viktig å holde
fast på kirkelovutvalgets understrekning av at den lokale
kirkens økonomi fortsatt bør ha sitt vesentlige
grunnlag i kommunale bevilgninger. Et nært samvirke mellom
kommune og menighet er av stor betydning for folkekirken.
Flertallet viser til at kirkens
grunnorganisasjon er den enkelte menighet. Kirkens rolle er knyttet
til den aktivitet og det ansvar den tar lokalt. En levende folkekirke
er avhengig av at den tar innover seg de religiøse behov
som er i menigheten. Oppslutningen om folkekirken er dessuten avhengig
av at folk føler tilhørighet og at kirken oppleves
som demokratisk.
Flertallet mener det er viktig
at menighetsrådenes demokratiske grunnlag sikres gjennom økt
deltakelse i menighetsrådsvalgene. Flertallet viser
i denne sammenheng til forsøkene som er satt i gang for å stimulere til økt
valgdeltakelse.
Flertallet viser til at Bakkevig-utvalget
som utreder de fremtidige relasjoner mellom kirke og stat, vil avgi
sin innstilling i 2002. En vurdering av større endringer
i finansieringsordningen for kirken bør vente til utredningen
fra Kirkemøtets stat/kirke-utvalg foreligger.
Flertallet viser til
at kommunene har et selvstendig ansvar for den lokale kirke. Etableringen
av felleskirkelig råd må ikke svekke dette ansvaret.
Flertallet viser til at de kirkelige
fellesrådene har en egen øremerket bevilgning
over statsbudsjettet som utgjør om lag 8 pst. av fellesrådenes
inntekter. Flertallet mener denne bevilgningen bør
inngå i den generelle rammeoverføringen til kommunesektoren. Dette
vil være et viktig bidrag for å synliggjøre
det lokale økonomiske ansvaret for kirken.
Det er viktig at kommunene og de kirkelige fellesrådene
får god informasjon om endringen og at kommunene følger
opp sitt ansvar i forhold til de kirkelige fellesrådene. Flertallet forutsetter
at det blir utarbeidet en veileder som understreker kommunenes ansvar
i forhold til de kirkelige fellesrådene, jf. § 15
i kirkeloven. Flertallet forutsetter også at
departementet evaluerer ordningen.
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti,
Høyre, Fremskrittspartiet og Venstre mener at flertallets
forslag i denne innstilling kan føre til en vanskeligere økonomisk
situasjon for kirken. En innlemmelse av tilskuddet til kirkelig fellesråd
i rammetilskuddet til kommunene skaper mange steder usikkerhet om
lokalkirkens økonomi. Videre åpner flertallet
for økt bruk av midler fra Opplysningsvesenets fond til
formål som i dag må ansees som statlige oppgaver. Disse
medlemmer har videre merket seg den uro som er i kirkelige
organer og i Kommunenes Sentralforbund over mulighetene for konflikt
mellom kommunale og kirkelig organer som ligger i dagens ansvarsfordeling.
På denne bakgrunn mener disse
medlemmer det er behov for en rask vurdering av mulige modeller
for en enhetlig kirkelig finansiering. Disse medlemmer fremmer
følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen sette
i verk en utredning med ulike modeller for en enhetlig kirkelig
finansiering. Utredning må foreligge samtidig med Kirkerådets Bakkevig-utvalg."
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet
og Sosialistisk Venstreparti viser til at selv om statstilskuddet
til diakoni, undervisning og kirkemusikk ble innført for å styrke
den offentlige innsatsen på disse områdene, medfører
ordninga ei faktisk styring av den lokale ressursbruken. Intensjonen
i kirkeloven er at prioriteringen av de kirkelige oppgavene og prioriteringen
mellom dem, herunder diakoni, barne- og ungdomsarbeid, undervisning
og kirkemusikk, skal skje lokalt i et samarbeid mellom kirken og kommunen. Disse
medlemmer mener en innlemming i rammetilskuddet vil være
et riktig tiltak for å øke både det kirkelige
og kommunale lokale selvstyre.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Fremskrittspartiet har merket seg at meldingen i hovedsak
er møtt med skuffelse i kirkelige kretser. Det er påpekt
at fremstillingen av den økonomiske situasjon etter 1997
er mangelfull, og at situasjonen for mange fellesråd er
langt vanskeligere enn meldingen gir inntrykk av. Sentrale høringsinstanser
er skuffet over at meldingen ikke gir noen vurdering av kirkens samlede
ressursbehov i forhold til kirkens oppgaver som en bekjennende,
misjonerende, tjenende og åpen folkekirke. Disse
medlemmerdeler den skuffelse som
er kommet frem, og konstaterer at Regjeringens forslag om å omgjøre
enkelte av dagens statlige tilskudd til kirkelige formål
til en del av den generelle rammeoverføring til kommunene,
etter alt å dømme vil forverre dagens situasjon.
Disse medlemmer går
derfor imot forslaget om å fjerne tilskuddet til kirkelig
virksomhet i kommu-nene og tilskuddet til diakoni, undervisning
og kirke-musikk. Det er positivt at Regjeringen understreker statens
ansvar for prestetjenesten, og at det varsles en vesentlig økning
i antallet prestestillinger og statlig overtagelse av prestenes
reiseutgifter.
Disse medlemmerkonstaterer
at Bakkevig-utvalget som utreder de fremtidige relasjoner mellom Den
norske kirke og staten, vil avgi sin innstilling i 2002. Det synes
derfor ikke naturlig å foreta større endringer
i kirkens organisering eller finansiering på det nåværende
tidspunkt. Disse medlemmer har merket seg
at flere høringsinstanser mener at dagens delte finansiering
skaper store vanskeligheter lokalt, og at det derfor er ønskelig
at finansieringen av den lokale kirke i fremtiden bør skje
ved direkte tilskudd fra staten og ikke via tilskudd fra kommunene. Disse medlemmer mener
derfor at det ikke er unaturlig at spørsmålet
om en mer enhetlig statlig finansiering av kirkens formål
blir utredet grundigere, men forutsetter at mer gjennomgripende
endringer i finansieringsformene utstår til en nærmere
drøftelse av de fremtidige relasjoner mellom kirke og stat.
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti
og Venstreser at kirkelovens ansvarsdeling
kan skape konflikter mellom mål og virkemidler, mellom
kirke og kommune, og mellom kommune og stat. Disse medlemmer har
merket seg at de kirkelige høringsinstanser mener en enhetlig
kirkelig økonomi synes å framstå som
en nødvendig forutsetning for å bedre de økonomiske
vilkår for den lokale kirke.
Disse medlemmer har videre merket
seg at Kommunenes Sentralforbund mener staten selv bør finansiere
statskirken. Også Kirkerådet mener finansieringen
av den lokale kirke i fremtiden bør skje med direkte tilskudd
fra staten og ikke via rammetilskuddet til kommunene.
Disse medlemmermener
at den avklaring i finansieringsansvaret som Regjeringen foreslår,
ikke løser de grunnleggende svakheter i dagens system som kan
skape konflikter. Det bør være en målsetting å følge
det finansielle ansvarsprinsipp ved at det er samsvar mellom oppgaveansvar
og finansieringsansvar. Disse medlemmer mener på denne
bakgrunn det er ønskelig å få utredet
en enhetlig statlig finansiering for kirken.
Disse medlemmer mener en slik
utredning også må inkludere nye samarbeidsformer
mellom kirken og den lokale forvaltning. Kirken og kommunene bør samarbeide
om felles utfordringer i nærmiljøet, til lokalbefolkningens
beste. Dette kan skje gjennom å utvikle samarbeidsavtaler
mellom kommune og kirke lokalt. Disse medlemmer har
merket seg den avgjørende betydning de statlige tilskudd
har hatt for å få etablert en profesjonell lokal
administrasjon på fellesrådsnivå, og
for å stimulere til viktig lokal aktivitet.
Disse medlemmer viser til forslaget
om å innlemme tilskuddet til diakoni, undervisning og kirkemusikk
i rammetilskuddet til kommunene. Disse medlemmer viser
til at det er ønskelig og behov for å styrke kirkens
innsats på disse områder. Disse medlemmer vil
på denne bakgrunn opprettholde tilskuddsordningen.
Disse medlemmer viser også til
forslaget om å innlemme tilskuddet til kirkelige fellesråd
i rammetilskuddet til kommunene. En slik innlemming i rammetilskuddet
vil ha en annen fordelingseffekt av midlene enn det dagens tilskuddsordning
har. I påvente av utredningen om en enhetlig statlig finansieringsordning
mener disse medlemmer dette tilskuddet skal opprettholdes.
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti merker
seg at meldingen forutsetter at rammeoverføringene til
kommunene reduseres der-som staten skal overta det økonomiske
ansvaret for prestenes reiseutgifter. Dette medlem tar
til etterretning at Regjeringen ønsker en sterk makroøkonomisk
styring av kommunesektoren. Dette medlem mener at
den statlige styringen av kommunesektoren blir parodisk dersom overføring
av noen millioner kroner i utgifter fra kommunene til staten skal
gjøres avhengig av tilsvarende reduksjon i rammeoverføringene
til kommunesektoren generelt.
Dette medlem mener at samme nivå skal
definere kirkens behov og ha ansvar for bemanningen. Dagens ordning
innebærer at ansvaret er delt mellom den lokale kirke og
staten. Det er staten som fastsetter antall prestestillinger og
fordeler disse mellom menighetene.
Dette medlem viser til at oppslutningen
om valg til menighetsråd er lav. Dette betyr at kirken
har et legitimitetsproblem og at den lett framstår som
interesseorganisasjon for enkelte grupperinger. Dette medlem mener
folkekirkens framtid er avhengig av at den klarer å skape økt
engasjement og deltakelse ved menighetsrådsvalget.
Dette medlem mener at i en demokratisk
kirke med legitimitet må ansvaret både for økonomi
og bemanning ligge lokalt. Ansettelse av prester og andre medarbeidere
bør ligge hos fellesrådene. Det er fellesrådene
som skal ha det overordnede og samlede ansvar for aktiviteten i
menigheten og som må prioritere mellom ulike stillinger.
Statlig finansiering gjennom øremerking vil øke
avstanden mellom den lokale kirke som har ansvaret for aktiviteten
og den som fastsetter de økonomiske rammene. Dette
medlem mener derfor at kirken skal finansieres av kommunene
på grunnlag av rammeoverføringer. Skal kirken
bli en demokratisk folkekirke med legitimitet må en bryte bånd
som knytter den til en annen tradisjon.
Dette medlem minner om at et
viktig mål med kirkelovsreformen var å styrke
det lokale kirkelige demokrati. Dette medlem vil
understreke at en omlegging av finansieringsordningen til å bli
et rent kommunalt ansvar er å bidra til å styrke
den lokale demokratiske kirke.
Dette medlem mener at en omlegging
til økt kommunalt ansvar vil øke engasjementet
ved kirkelige valg og gi en valgdeltakelse på linje med
andre nordiske land. Dette medlem mener dessuten
at en omlegging til et enhetlig økonomisk ansvar lagt til lokalnivået,
vil utvikle kirken i lokalsamfunnet. Dette medlem ser
en omlegging av finansieringen og demokratisering av kirken i sammenheng
med at det utvikles en politikk for kirkesektoren.
Dette medlem fremmer følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringen iverksette
en utredning som skal legge grunnlaget for:
– en enhetlig
kirkelig økonomi der ansvaret legges på ett nivå
– et opplegg for å styrke
den demokratiske folkekirken - valgdeltakelsen ved kirkelige valg
skal være på linje med andre nordiske land.
– å avklare kirkens rolle
som kulturinstitusjon og hvorledes kirken lokalt skal preges av åpenhet
og tilgjengelighet
– at kirken kan løse
sitt ansvar for opplæring og diakonalt arbeid."
Komiteen viser til
at Regjeringen vil videreføre den direkte statlige finansiering
av presteskapet. Komiteen er enig i dette. Videre
er komiteen enig i at staten overtar ansvaret for
reiseutgiftene.
Komiteen viser til
at kirkeloven av 1996 ikke endret soknets eierforhold til kirker
og kirkegårder. Endringen besto i at kirkelig fellesråd
opptrer på vegne av soknet i stedet for kommunen. Det krever
imidlertid en rettelse av grunnbøker og medfølgende
tinglysing med krav om dokumentavgift. Komiteen vil
derfor be Regjeringen om nødvendig fremme forslag om en lovendring
som fritar disse rettelsene for dokumentavgift.
Komiteen fremmer følgende
utkast til vedtak:
"Stortinget ber Regjeringen sørge
for at det ikke innkreves dokumentavgift i de tilfeller eiendommer,
som følge av ny kirkelovgivning, overdras fra kommunen til
kirkelig fellesråd."
Komiteen vil peke
på at kirkene er den dominerende samlingsplass for gudstjenestelivet
i menigheten. Men kirkene er ikke bare "Guds hus", de er også en
viktig kilde til kunnskap om kultur og historie. Kirken synliggjør
med inventar og omgivelser vesentlige sider ved norsk historie og
samfunnsliv gjennom mange hundre år. Kirkene dokumenterer
våre forestillinger og ritualer og vesentlige sider ved
vår kulturhistorie, stilhistorie, materialbruk og håndverkstradisjoner
fra middelalderen og fram til i dag.
Komiteen vil videre peke på at
Kirkeloven gir kirkelig fellesråd ansvar for bygging, drift
og vedlikehold av kirker. Kommunen skal utrede etter budsjettforslag fra
kirkelig fellesråd utgiftene til bygging, drift og vedlikehold
av kirkene. I tillegg kommer Nidaros domkirke, hvor staten siden
1989 har hatt ansvaret for restaureringen og det antikvariske vedlikeholdet.
Komiteen har videre merket seg
at det over statsbudsjettet har vært bevilget midler til
sikringstiltak for eldre stein- og trekirker, og til sikring av
stavkirker. Komiteen har videre merket seg at behovet
for vedlikehold og sikring fortsatt er meget stort. Det samme gjelder
for eldre antikvarisk kirkeinventar.
Komiteen viser til at Riksantikvaren
anslår behovet for istandsetting av verneverdige kirker
til 1,8 mrd. kroner, mens de årlige kostnader til vedlikehold
for å forhindre alvorlig forfall er over 100 mill. kroner.
Komiteen mener kirkebyggene har
en sentral plass i vår nasjonale kulturskatt. Av denne
grunn mener komiteen at verneverdige kirkebygg med nasjonal
og kulturhistorisk betydning må betraktes som en del av
våre nasjonale kulturminner. Komiteen mener
staten har en spesiell økonomisk forpliktelse til å sikre
disse kulturminnene for framtidige generasjoner.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
mener på denne bakgrunn det er nødvendig med en
opptrapping av kulturminnevernet, der økt satsing på restaurering
av våre kirker står sentralt.
Flertallet viser til at det er
nedsatt et offentlig utvalg som utreder strategier, virkemidler
og tiltak for kulturminnepolitikken. Utvalget skal levere sine forslag
i løpet av 2001.
Flertallet vil peke på at
flere tiltak må ses i sammenheng for å få til
en størst mulig satsing på istandsetting og vedlikehold
av gamle kirker og antikvarisk kirkeinventar.
Flertallet fremmer følgende
utkast til vedtak:
"Stortinget ber Regjeringen legge
til rette for en økt satsing på restaurering av
eldre kirker og antikvarisk kirkeinventar i forbindelse med opptrappingsplanen for
kulturminnevernet. Det forutsettes at det utredes ulike modeller
for hvordan staten kan øke innsatsen på dette
området."
Flertallet viser til at Stortinget
under behandlingen av Innst. S. nr. 256 (1999-2000) gjorde vedtak
om å be regjeringen fremme forslag om opprettelse av Norsk
kulturminnefond i en egen proposisjon høsten 2000. Regjeringen
har ennå ikke lagt fram et slikt forslag. Flertallet mener
det er naturlig at en fondsbasert tilskuddsordning av kulturminnevernet
også inkluderer verneverdige kirkebygg av kulturhistorisk betydning. Flertallet vil
i denne sammenheng peke på domkirkene, og vil særlig
framheve at Oslo Domkirke har nasjonale oppgaver. Flertallet viser
til Budsjett-innst. S. nr. 9 (2000-2001) der et flertall uttalte:
"Oppgavene knyttet til Stavanger domkirke er av en slik
art at det er behov for årlig avsetning av midler lokalt
og sentralt for å kunne videreføre dette arbei-det."
Flertallet vil foreslå følgende
vedtak:
"Stortinget ber Regjeringen, i forbindelse
med opprettelse av Norsk kulturminnefond, å inkludere verneverdige
kirker av kulturhistorisk betydning i formålet til fondet."
Flertallet mener Opplysningsvesenets
fond bør kunne ta finansieringsansvar ut over en videreføring
av bevilgningen til felleskirkelige tiltak. Flertallet mener
at deler av avkastningen fra OVF kan nyttes til vedlikehold og istandsetting
av eldre kirker og antikvarisk kirkeinventar, og det tilhørende
dokumentasjonsprogrammet "Noregs kyrkjer". Flertallet vil
understreke at kommunene i samarbeid med de kirkelige fellesrådene
fortsatt skal ha ansvaret for kirkebyggene, men det skal kunne søkes
OVF om støtte til ekstraordinært vedlikehold og
restaurering av eldre og verneverdige kirker og kirkeinventar. Flertallet går
ut ifra at departementet utarbeider felles kriterier og søkerveiledning.
Flertallet ser at fondet i dag
eier og vedlikeholder mange eiendommer og bygg, og mener det er
riktig at ansvaret for utgiftene til presteboligene og bispedømmekontorene
i sin helhet finansieres og samordnes over OVF.Flertallet mener
imidlertid at tilskudd til opprusting av Nidaros domkirke fremdeles
må bevilges over statsbudsjettet. Det samme gjelder stiftelsen Kirkeforskning,
som i dag får tilskudd av tilskuddet fra OVF til felleskirkelige
tiltak.
Flertallet mener at en slik utvidelse
av fondets formål forutsetter at også salgsgevinstene
ved salg av verdipapirer kan brukes. Dette krever en endring i § 5 i
loven som i dag innebærer at gevinster ved salg av aksjer
og andre verdipapirer legges til grunnkapitalen. Flertallet vil
understreke fondets langsiktige karakter. Flertallet ser
det som svært viktig at OVF ikke svekkes, men bygges videre
opp. Flertallet finner det derfor nødvendig å understreke
at det kun er gevinstene av verdipapirsalg som skal kunne brukes
på en annen måte enn tidligere, ikke grunnverdiene.
Gevinstene kan variere sterkt fra ett år til et annet.
Det er derfor viktig at OVF sikres stabile budsjettrammer for fondets
egne oppgaver, for tilskuddet til felleskirkelige tiltak og for
de andre oppgavene som nå blir tillagt fondet. Flertallet ser
positivt på utjevningsfondet som OVF bygger opp for å kunne
håndtere svingninger i finansmarkedet.
Flertallet fremmer følgende
utkast til vedtak:
"Stortinget ber Regjeringen fremme
lovforslag slik at også gevinster ved salg av verdipapirer
i Opplysningsvesenets fond kan nyttes til kirkelige formål."
Flertallet vil samtidig understreke
at denne økte satsingen ikke må komme til erstatning
for det ansvaret kirkeloven gir kirkelig fellesråd og kommunene
eller vedkommende kirkeeier.
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti,
Høyre, Fremskrittspartiet og Venstre vil understreke
at den kirkelige kulturarven i det alt vesentlige er landets nasjonale
bygningsmessige kulturarv. Det er dokumentert et omfattende behov
for istandsetting og vedlikehold. Dette ansvaret kan bare staten
ivareta. Disse medlemmer vil vise til nylige svenske
statlige tiltak for å sikre en kirkelig kulturarv og til
Stortingets vedtak om et eget kulturminnefond. Disse medlemmer vil
be Regjeringen om å fremme sak på egnet måte
som sikrer den bygningsmessige kirkelige kulturarven. Dette kan
skje både ved egne tiltak over statsbudsjettet og ved å inkludere
kirkebygg i ansvaret for kulturminnefondet.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringen innen
utgangen av 2002 legge frem for Stortinget en egen sak om istandsetting og
fremtidig ivaretakelse av våre verneverdige kirkebygninger
som en helt sentral del av vår nasjonale kulturarv. Det
forutsettes at det utredes ulike modeller for hvordan staten kan
ta ansvar for dette."
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti,
Fremskrittspartiet og Venstre vil i denne sammenheng også vise
til det et flertall uttalte i Budsjett-innst. S. nr. 9 (2000-2001)
om Stavanger Domkirke.
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti,
Høyre og Venstre mener det er behov for strakstiltak
inntil en permanent plan er etablert. Disse medlemmer vil
be Regjeringen fremme forslag om slike tiltak i budsjettet for 2002
og eventuelle senere budsjett inntil den permanente ordning er etablert.
På denne bakgrunn fremmer disse
medlemmer følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen fremme
forslag om bevilgninger til verneverdige kirkebygg i statsbudsjettet
for 2002."
Disse medlemmer er enig med de
kirkelige organer som i høringene har påpekt at
de antikvariske og kulturhistoriske oppgavene knyttet til spesielle
kirkebygg ligger utenfor Opplysningsvesenets fonds formål.
Verneverdige kirkebygg er en del av vår nasjonale kulturarv,
og det bør - helt uavhengig av kirkeordning - være
et nasjonalt ansvar å sikre nødvendig restaurering
og vedlikehold.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til merknad under neste punkt om OVF.
Komiteen viser til
at det er ønskelig med organisatorisk utviklingsarbeid
knyttet til bl.a. samarbeid mellom fellesrådene i kirken.
I dag er dette vanskelig fordi det ikke finnes lovhjemmel for å drive
slikt arbeid på tvers av fellesrådsgrenser.
Komiteen fremmer følgende
utkast til vedtak:
"Stortinget ber Regjeringen foreslå en
bestemmelse i Kirkeloven som åpner for ulike forsøksordninger
i kirka."
Komiteen viser til at Opplysningsvesenets
fond (OVF) har sitt grunnlag i Grunnlovens § 106 som omhandler
det "benefiserte gods", dvs. eiendommer som fra gammel tid tilhørte
det enkelte presteembete som inntekt for presten. Fondet er i dag
regulert i egen lov om Opplysningsvesenets fond fra 1996.
Komiteen viser videre til at
bruken av avkastningen fra OVF og retningslinjene for forvaltninga
av fondet vil ha interesse for kirken og kirkens økonomiske situasjon,
både på kort og lang sikt. Komiteen viser i
denne forbindelse til at formålet med Lov om Opplysningsvesenets
fond blant annet er å sikre at fondet kommer Den norske
kirke til gode.
Komiteen viser til at det i lang
tid har vært diskutert hvem som eier fondet. Komiteen merker
seg at Regjeringen henviser til et brev av 23. november 2000 fra
lovavdelingen i Justisdepartementet, der de i forbindelse med en
tolkning av § 22 i laksefiskeloven, konkluderer med at
kirken ikke er et eget rettssubjekt, men en del av staten, og at
det må anses som sikkert at staten er eier av fondet.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
ser liten hensikt i at man i dagens situasjon går inn i
spørsmålet om hvem som "eier" Opplysningsvesenets
fond. Spørsmålet har liten praktisk interesse,
og vil uansett måtte finne sin politiske løsning
ved en eventuell fremtidig endring av de rettslige relasjoner mellom
kirke og stat.
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti
og Venstre har merket seg at Kirkerådet bestemt
bestrider lovavdelingens bastante konklusjon og i en egen betenkning
anfører juridiske motforestillinger til utredningen fra
Justisdepartementet.
Disse medlemmer mener de juridiske
utredninger viser at det på juridisk grunnlag er vanskelig å trekke
entydige konklusjoner om eierforholdet til fondet. Disse
medlemmer vil derfor avvise Regjeringens konklusjon om at
fondet utvetydig er statens eiendom. Disse medlemmer mener
videre at stillingstagen til eiendomsspørsmålet
til slutt må tas på politisk grunnlag ut fra hva
en mener er fondets for-mål.
Disse medlemmer viser til at
fondet hele tiden har vært knyttet til prestetjenesten
og statskirkeordningen. Uten videre bør det kunne slås
fast at Kongens råderett over fondet ikke skiller seg fra
den myndighet Stortinget og Kongen ellers har i statskirkesaker.
Om en på dette grunnlag vil si at kirken eier fondet, at
fondet tilhører kirken, eller at fondet er et statskirkelig fond,
mener disse medlemmer langt på vei er et terminologisk
spørsmål. Av hensyn til de kirkelige interessene
som er knyttet til spørsmålet om eiendomsretten,
mener disse medlemmer Den norske kirke eier Opplysningsvesenets
fond.
Komiteens medlemmer fra Høyre ser
liten hensikt i at man i dagens situasjon går inn i spørsmålet om
hvem som "eier" Opplysningsvesenets fond, og er ikke overbevist
av argumentasjonen i meldingen på dette punkt. Spørsmålet
har liten praktisk interesse, og vil uansett måtte finne
sin politiske løsning ved en eventuell fremtidig endring
av de rettslige relasjoner mellom kirke og stat. Disse medlemmer konstaterer
for øvrig at bruken av Opplysningsvesenets fond er regulert
i Grunnloven, slik at det formelle eierskap i dagens situasjon uansett
vil være uten betydning. Disse medlemmer går
imot Regjeringens forslag om å avlaste kirkepostene på statsbudsjettet
ved å overføre stadig nye oppgaver til Opplysningsvesenets fond.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
viser til at OVF er eier av store skogs- og jordbrukseiendommer,
tomter, bygninger og pengekapital. Flertallet registrerer
at departementet regner salgsverdien av disse til om lag 2,4 mrd.
kroner. Flertallet har videre merket seg at bokført
verdi av kapitalen ved regnskapsårets slutt i 1999, var
1,3 mrd. kroner, mens markedsverdien var 1,5 mrd. kroner.
Flertallet har videre merket
seg at inntektene fra eiendommene samt renteinntekter og aksjeutbytte
fra pengekapitalen i dag kan nyttes til kirkelige formål, men
at fondslovens § 5 regner gevinster ved salg av aksjer
og andre verdipapirer som en del av kapitalen. Denne grunnkapitalen
kan ifølge grunnloven ikke røres. Flertallet har
merket seg at disse gevinstene ved salg av verdipapirer var 67 mill.
kroner i 1998 og 134 mill. kroner i 1999. Disse avsetningene har
vært en årsak til den sterke veksten av kapitalfondet. Flertallet viser
til merknader om avkastningen av fondet under avsnittet ovenfor
om kirkene.
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti,
Høyre, Fremskrittspartiet og Venstre vil vise til
at fondet hele tiden har vært knyttet til geistligheten
i kirken. Kirkeloven av 1996 slår fast at bruken av fondsavkastningen
skal komme Den norske kirke til gode.
Disse medlemmer mener praksis
i forvaltningen av kapital og avkastning understreker dette.
Ut fra den klare kirkelige forankring og formålet
for fondet mener disse medlemmer at de kirkelige organer
bør oppnevne flertallet i styret som forvalter fondet.
Dette gir også kirken et større ansvar for at
fondet forvaltes i tråd med de etiske retningslinjer for
fondet.
Disse medlemmer har merket seg
at Regjeringen ønsker å øke fondets finansieringsansvar
for kirkelige oppgaver. En del av disse oppgavene er i dag statens
ansvar. Disse medlemmer har videre merket seg at
motivet for å foreslå en slik overføring
av utgifter fra staten til fondet er å gi rom i statsbudsjettet
for å løse andre kirkelige oppgaver, spesielt
opprettelse av nye prestestillinger. En slik utvidelse av fondets
finansielle oppgaver forutsetter at deler av salgsgevinstene ved
salg av verdipapirer kan brukes. Dette krever en endring av § 5
i loven som sier at "Eigedommane og kapitalen til fondet kan ikkje
gjevast bort eller brukast opp. Ved avhending av fondets eigedelar
skal vederlaget leggjast til kapitalen".
Disse medlemmer vil understreke
fondets langsiktige karakter. Det må bety at verdien av
fondets aktiva ikke svekkes. Det må videre bety at verdiene
i fondet minst utvikles i takt med endringene i pris- og kostnadsindeksen. Disse
medlemmer viser til at salgssummene for alle eiendomssalg
fortsatt skal legges til kapitalen.
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti,
Høyre og Venstre viser til at verdipapirer og obligasjoner
er den viktigste inntektskilden for fondet. Dette gjør
fondets kapital og avkastning sårbar for svingninger fra år
til år i finansmarkedet. Disse medlemmer mener
det er viktig at fondet må drive med forutsigbare og mest
mulig stabile rammer. Av denne grunn er det nødvendig å øke
utjevningsfondet vesentlig i forhold til dagens nivå (45
mill. kroner i 1999).
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til det betydelige forfall som er våre kirkebygg til del.
Ivaretagelse av denne viktige nasjonale oppgave ser ikke ut til å bli
tilstrekkelig prioritert når den fordeles på 436
ansvarlige enheter under faneordet det lokale selvstyre. Som en
konsekvens av dette ser disse medlemmer behovet for å innføre
et helhetlig ansvar, tillagt ett forvaltningsnivå.
Disse medlemmer ser at forutsigbarhet
i forbindelse med vedlikehold er av vital betydning for å unngå en
forvitring av kulturarven. I tillegg er det en selvstendig oppgave å gi
kirken verdige rammebetingelser. På denne bakgrunn ser disse
medlemmer betenkeligheter ved å knytte ansvaret
opp til tilfeldige budsjettflertall eller luftige visjoner om fondsavsetninger
i fremtiden.
Da det allerede eksisterer et fond basert på salg
av kirkens benefiserte gods vil det etter disse medlemmers oppfatning
være naturlig at restaurering og nødvendig oppgradering
av kulturskattene i kirken knyttes opp til dette fondet etter prinsippet
om at avkastning fra kirkens formue ivaretar sikring av kirkens
realkapital, så som kirkens bygningsmasse med mer.
På denne bakgrunn vil disse
medlemmer fremme følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen fremme
de nødvendige forslag slik at avkastningen av Opplysningsvesenets fonds
totale portefølje følger vanlige regler for definisjon
av avkastning. Avkastningen skal primært gå til sikring
av formuen som ligger i kirkens historiske bygningsmasse og inventar."
For å gi en realistisk mulighet
til en fondsbasert ivaretagelse av den kirkelige kulturarv er det
av avgjørende betydning at Opplysningsvesenets fond har
en så god avkastning som mulig, basert på en grunnkapital som
er dimensjonert til å ivareta formålet. Det er
imidlertid av vital betydning at fondets kapital ikke forringes
ved at fondskapitalen ikke tilføres midler iht. inflasjon. Disse
medlemmer er tilfreds med at også Opplysningsvesenets
fond blir underlagt de samme regler for avkastning som er vanlig
ellers.
Disse medlemmer vil fremme følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringen fremme
de nødvendige forslag for å sikre at Opplysningsvesenets
fond gis en inflasjonsregulering av grunnkapitalen."
Imidlertid må fondets grunnkapital økes.
Av denne grunn er det viktig med en sterkere oppfølging
av Stortingets vedtak vedrørende salg av bl.a. prestegårder. Disse
medlemmer har merket seg en viss treghet i gjennomføringen
av dette vedtaket. Derfor ser disse medlemmer det
som nødvendig at Regjeringen fremmer for Stortinget en
melding om status knyttet til dette arbeidet og eventuelle årsaksforhold
knyttet opp til gjennomføring av vedtaket. Disse
medlemmer foreslår:
"Stortinget ber Regjeringen legge
frem en melding som beskriver status for avhendelse av fondets samlede
eiendommer og hvilke hindringer som har medført urimelig
tidsbruk."
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti, Høyre, Senterpartiet
og Venstre, vil også understreke behovet for en
effektiv drift av fondet, og at forretningsmessige og markedsmessige
vurderinger legges til grunn for forvaltning og drift. Det er videre viktig å utarbeide
en langsiktig vurdering av fondets utgifter til vedlikehold og drift
av eiendomsmassen, spesielt vedlikeholdet av prestegårdene.
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti,
Høyre og Venstre viser til at Regjeringen foreslår å legge
det finansielle ansvaret for flere nye oppgaver til fondet. Disse
medlemmer finner i denne sammenheng grunn til å understreke
at fondets klare formål er å styrke kirkens menighetsbyggende
arbeid gjennom prestetjenesten og de andre kirkelige arbeidsområdene.
På denne bakgrunn mener disse medlemmer at
oppgaver knyttet til eiendommer som bidrar til det menighetsbyggende
arbeidet, er sentrale for fondet. Disse medlemmer mener
at den varslede lovendringen må søke å klargjøre
bedre at fondets formål er å styrke det menighetsbyggende
arbeidet.
Disse medlemmer vil imidlertid
nå gå imot å endre loven for Opplysningsvesenets
fond. Disse medlemmer mener flertallets vilje til å legge
nye oppgaver som skal finansieres over fondet, på sikt
kan svekke fondet. Videre er dette nye formål som tidligere ikke
har vært knyttet til fondets formål. Disse
medlemmer går derfor nå mot en lovendring.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til prestenes boplikt og at boligen skal ligge i prestegjeldet.
Ansvaret for å ivareta boplikten tilligger kommunen som
skal stille egnet bolig for en prest med familie til disposisjon.
Standarden på presteboligene er varierende, basert på boligens
alder og vedlikehold. Det er imidlertid betenkelig etter disse medlemmers syn
at Regjeringen synes å nedprioritere vedlikehold med begrunnelse
om forrentning i form av husleie. Denne holdningen undergraver fondets
mulighet til forsvarlig eiendomsforvaltning og muligheter for gevinst
ved salg.
Under henvisning til ovennevnte og de prioriteringer som
er gjort over tid, finner ikke disse medlemmer det
hensiktsmessig at fondet skal eie og forvalte presteboliger. Prestenes
boplikt blir fremstilt som et tiltak for å sikre at stillinger
blir besatt over hele landet. Tatt i betraktning den standard og
forvaltning av bygningsmassen som boplikten knytter seg til, kan
boplikten alene ikke sies å være et positivt rekrutteringsverktøy.
De skattemessige fordeler boplikten innebærer for den enkelte
prest kan kompenseres bl.a. ved et tilsvarende lønnsløft.
Disse medlemmer ser et behov
for at prester tilbys bolig i forbindelse med tilsetting. Dette
kan løses ved at kommunen gis ansvar for å stille
bolig til disposisjon. Boligen må ligge i prestegjeldet
eller i umiddelbar nærhet.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringen fremme
de nødvendige lovendringer slik at presters boplikt opphører
og at kommunen gis ansvar for å stille egnet bolig til
disposisjon."
Kommunens ansvar for å stille egnet
bolig til disposisjon bør ikke føre til bindinger
for Opplysningsvesenets fond. Det forutsettes at boligene som i
dag eies av fondet avhendes på en hensiktsmessig måte,
og at kapitalen tilfaller fondet som grunnkapital.
Disse medlemmer vil
for klarhetens skyld vise til Grunnloven § 106 som lyder:
"Saavel Kjøbesummer som Indtægter
af det Geistlighedens benificerede Gods skal blot anvendes til Geistelighedens
Bedste og Oplysningens Fremme. Milde Stiftelsers Eiendomme skulle
blot anvendes til disses Gavn."
Dette betyr at kirkens eiendommer og salgssummer fra
disse i denne sammenheng kun skal benyttes til kirkens beste. Disse
medlemmer vil således se det som å være
til kirkens beste å avhende eiendommer som ikke er i bruk
til trosutøvelse og beslektede formål, for så å ivareta
på en god måte de kulturhistoriske verdier kirken
er ansvarlig for.
Presteboliger kan ikke anses for å ha
særlig grunnlovsmessig vern i seg selv. Det synes imidlertid
som at boligene som tilhører fondet må være å betrakte
som del av det benificerte godset, og at salgssummer derfor må tilføres
fondet. Disse medlemmer ser det derfor som en viktig
del av det arbeid regjeringen skal gjøre å gjennomgå samt
endre lov om Opplysningsvesenets fond, med særlig vekt
på § 7.
Komiteens flertall, medlemmene fra Kristelig
Folkeparti, Høyre, Fremskrittspartiet, Senterpartiet og
Venstre, viser videre til at Nidarosdomen i Trondheim og
Oslo Domkirke brukes til viktige nasjonale begivenheter. Dette stiller
blant annet store krav til den kirkemusikalske virksomhet ved kirkene.
Det er viktig at virksomheten ved disse kirkene på relativt
kort varsel kan arrangere større nasjonale og kirkelige
handlinger. Av denne grunn mener flertallet disse
kirkene står i en særstilling.
Flertallet er kjent med den spesielle
situasjon som er oppstått for ulike aktiviteter i Nidarosdomen
for 2001 og for investeringsbehov i Oslo Domkirke i tilknytning
til Kronprinsens bryllup. Disse medlemmer vil komme
tilbake til disse problemstillingene i forbindelse med behandlingen
av Revidert nasjonalbudsjett.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet
og Sosialistisk Venstreparti vil understreke viktigheten
av at Nidarosdomen vedlikeholdes og restaureres. Nidarosdomen har
høy kirkelig aktivitet, med gudstjenester, konserter m.v.
som kommer i tillegg til menighetens ordinære virksomhet. Disse medlemmer mener
at Nidarosdomen er i en særstilling, som underbygges med
at den har egen post på statsbudsjettet.
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti,
Fremskrittspartiet og Venstre mener det bør opprettes
en statlig tilskuddsordning for driften ved disse to kirkene.
Komiteen viser til
at stiftelsen Kirkeforskning får årlig tilskudd
fra Opplysningsvesenets fond. Midlene blir fordelt til stiftelsen
av Kirkerådet. Komiteen viser til at stiftelsen
utfører viktige forsknings- og ut-viklingsoppgaver. Komiteen ser
ingen gode grunner til at stiftelsen skal finansieres på andre
måter enn tilsvarende forskningsstiftelser. Komiteen mener
derfor at stiftelsen Kirkeforskning bør få en
egen grunn-bevilgning over statsbudsjettet.
Komiteen viser til
at Regjeringen foreslår å innlemme Den norske
kirkes landsfond av 1956 i Opplysningsvesenets fond. Komiteen viser
til at det ikke har vært omstridt at dette fondet har tilhørt
kirken. Blant annet er det kirkelig flertall i styret for fondet. Komiteen mener
en sammenslåing av fondene først kan skje når
det er endelig klarlagt hvilken rettslig status fondene har.
Forslag fra Kristelig Folkeparti, Høyre, Fremskrittspartiet og Venstre:
Forslag 1
Stortinget ber Regjeringen sette i verk en utredning med ulike modeller for en enhetlig kirkelig finansiering. Utredning må foreligge samtidig med Kirkerådets Bakkevig-utvalg.
Forslag 2
Stortinget ber Regjeringen innen utgangen av 2002 legge frem for Stortinget en egen sak om istandsetting og fremtidig ivaretakelse av våre verneverdige kirkebygninger som en helt sentral del av vår nasjonale kulturarv. Det forutsettes at det utredes ulike modeller for hvordan staten kan ta ansvar for dette.
Forslag fra Kristelig Folkeparti, Høyre og Venstre:
Forslag 3
Stortinget ber Regjeringen fremme forslag om bevilgninger til verneverdige kirkebygg i statsbudsjettet for 2002.
Forslag fra Fremskrittspartiet:
Forslag 4
Stortinget ber Regjeringen fremme de nødvendige forslag slik at avkastningen av Opplysningsvesenets fonds totale portefølje følger vanlige regler for definisjon av avkastning. Avkastningen skal primært gå til sikring av formuen som ligger i kirkens historiske bygningsmasse og inventar.
Forslag 5
Stortinget ber Regjeringen fremme de nødvendige forslag for å sikre at Opplysningsvesenets fond gis en inflasjonsregulering av grunnkapitalen.
Forslag 6
Stortinget ber Regjeringen legge frem en melding som beskriver status for avhendelse av fondets samlede eiendommer og hvilke hindringer som har medført urimelig tidsbruk.
Forslag 7
Stortinget ber Regjeringen fremme de nødvendige lovendringer slik at presters boplikt opphører og at kommunen gis ansvar for å stille egnet bolig til disposisjon.
Forslag fra Sosialistisk Venstreparti:
Forslag 8
Stortinget ber Regjeringen iverksette en utredning som skal legge grunnlaget for:
-
– en enhetlig kirkelig økonomi der ansvaret legges på ett nivå
-
– et opplegg for å styrke den demokratiske folkekirken - valgdeltakelsen ved kirkelige valg skal være på linje med andre nordiske land.
-
– å avklare kirkens rolle som kulturinstitusjon og hvorledes kirken lokalt skal preges av åpenhet og tilgjengelighet at kirken kan løse sitt ansvar for opplæring og diakonalt arbeid.
Komiteen har ellers ingen merknader, viser til meldingen og rår Stortinget til å gjøre slikt
vedtak:
I
Stortinget ber Regjeringen utarbeide kriterier for statstilskuddet til Sjømannsmisjonen/Den norske kirke i utlandet i tråd med Innst. S. nr. 187 (2000-2001), og fremme forslag om dette i statsbudsjettet for 2002.
II
Stortinget ber Regjeringen sørge for at det ikke innkreves dokumentavgift i de tilfeller eiendommer, som følge av ny kirkelovgivning, overdras fra kommunen til kirkelig fellesråd.
III
Stortinget ber Regjeringen legge til rette for en økt satsing på restaurering av eldre kirker og antikvarisk kirkeinventar i forbindelse med opptrappingsplanen for kulturminnevernet. Det forutsettes at det utredes ulike modeller for hvordan staten kan øke innsatsen på dette området.
IV
Stortinget ber Regjeringen, i forbindelse med opprettelse av Norsk kulturminnefond, å inkludere verneverdige kirker av kulturhistorisk betydning i formålet til fondet.
V
Stortinget ber Regjeringen fremme lovforslag slik at også gevinster ved salg av verdipapirer i Opplysningsvesenets fond kan nyttes til kirkelige formål.
VI
Stortinget ber Regjeringen foreslå en bestemmelse i Kirkeloven som åpner for ulike forsøksordninger i kirka.
VII
St.meld. nr. 14 (2000-2001) - om Børs og katedral. Om økonomien i Den norske kyrkja - vedlegges protokollen.
Oslo, i kirke-, utdannings- og forskningskomiteen, den 22. mars 2001
Ranveig Frøiland
leder |
Arne Lyngstad
ordfører |
Rune E. Kristiansen
sekretær |