Komiteen viser til at antallet
medlemsland i Europarådet har økt sterkt i årene
etter Berlinmurens fall. Med opptaket av Armenia og Aserbajdsjan
i januar i år, er det nå 43 medlemsland, mot 10
ved opprettelsen i 1949. Komiteenser
dette som en gledelig utvikling. Dels fordi de tidligere totalitære
regimene i øst- og sentral-Europa på sin vei mot
et tettere europeisk samarbeid med dette ønsker å bekrefte
sine forpliktelser på Europarådets sentrale verdier:
pluralistisk demokrati, rettssikkerhet og menneskerettigheter. Dels
fordi medlemskapet i Europarådet gir deres borgere rettigheter
i forhold til organisasjonens konvensjoner, og dels en felles europeisk
mulighet til å støtte den demokratiske utviklingen
på ulike måter. Ved opptak av nye medlemmer vil
det i praksis måtte bli en avveining av disse hensyn: På den
ene side at den demokratiske utvikling er kommet langt nok til at
Europarådets normer er ivaretatt, men på den annen
side den mulighet som medlemskap gir for å støtte
og bekrefte utviklingen. En slik avveining må stå sentralt
også for de gjenstående søkerland, for
eksempel Jugoslavia. Dette gir imidlertid Europarådet en
særdeles viktig oppgave i å sikre at medlemslandene
fullt ut respekterer de forpliktelser de har påtatt seg,
og dermed de grunnverdier organisasjonen er bygget på.
Komiteen er derfor tilfreds med
at Regjeringen vil gi prioritet til Europarådets ulike
kontrollmekanismer.
Komiteen viser til at Europarådet
har engasjert seg på et bredt område, dels selv
og dels i samarbeid med organisasjoner som EU, OSSE og FN, både
i forhold til konfliktområder og i støtte til
den demokratiske utvikling. Det gjelder for eksempel så vel
i forhold til Tsjetsjeniakonflikten som i Kaukasus og på Balkan,
hvor Europarådet yter viktige bidrag gjennom Stabilitetspakten
for Sørøst-Europa. Altså både
i medlemsland og i søkerland. Komiteen viser
til at Norge yter verdifulle frivillige bidrag på flere
områder her.
Komiteen vil imidlertid anta
at en vedvarende situasjon med nullvekst i organisasjonens ordinære budsjetter
etter hvert vil vanskeliggjøre oppfølgingen av
de økte oppgavene, og vil be Regjeringen om å ha fokus
på dette i det videre arbeidet innen ministerkomiteen og
komiteen av faste representanter.
Komiteen viser til at Den europeiske
menneskerettighetskonvensjonen med dens tilhørende protokoller
er bærebjelken for Europarådets menneskerettighetsarbeid.
Det er viktig å påse at dette utgjør
et helhetlig og felles rammeverk for standardene for menneskerettigheter
over hele Europa. I Europarådet har man derfor hatt en
viss bekymring for at EUs charter for borgernes grunnleggende menneskerettigheter
kan bidra til en delt europeisk standard på dette området. Det
kan eventuelt løses ved at EU formelt tiltrer som part
til Den europeiske menneskerettighetskonvensjon.
Komiteenmener
at reformen av Den europeiske menneskerettighetsdomstolen i 1998
har effektivisert Europarådets viktigste instrument for
menneskerettighetene. Imidlertid er saksmengden sterkt økende,
bl.a. som en følge av utvidelsen av antallet medlemsland,
og dermed befolkningenes individuelle rettigheter overfor konvensjonen. Komiteenmener derfor at domstolen bør
tilføres økte ressurser, og at ytterligere reformer
i behandlingsmåten av sakene bør kunne drøftes.
Av hensyn til domstolens autoritet og gjennomslag, ser komiteendet som avgjørende viktig at
domstolens beslutninger blir respektert og fulgt opp av alle medlemsland.
Komiteen vil også gi
sin fulle tilslutning til de øvrige instrumenter Europarådet
har bygd opp for å støtte menneskerettigheter,
arbeidet mot diskriminering og intoleranse, demokratisk lovgivning,
og bygging av rettsstaten. Særlig vil komiteen framheve arbeidet
i Den europeiske torturkomiteen, hvor Norge for tiden har første
visepresident, og Europarådets arbeid for å avskaffe
dødsstraffen over hele Europa.
Komiteen viser til at det norske
medlemskapet i Europarådet medfører et forpliktende
europeisk samarbeid over et vidt spekter. Foruten samarbeidet på regjerings-,
parlaments- og regionalt plan, omfatter det konvensjoner og praktisk
samarbeid på en rekke områder, hvor også ekspertgrupper,
ulike departementer, frivillige organisasjoner og andre deltar.
Komiteener
derfor tilfreds med at Regjeringen legger vekt på å koordinere
arbeidet i Europarådet mellom fagmyndighetene og å styrke
kontakten på tvers av faggrensene for å tilstrebe
et helhetsperspektiv av norske holdninger i Strasbourg. Komiteen anser
de årlige samrådsmøtene i Utenriksdepartementet
som et verdifullt bidrag i så måte.