Stortinget vedtok i 1990 at planleggingen av
Hurum-prosjektet skulle avsluttes, og at Gardermoen skulle utredes
som ny hovedflyplass for Oslo-området, jf. Innst. S. nr.
190 (1989-1990). Samferdselsdepartementet utarbeidet etter dette
et planleggingsprogram som ble presentert i St.prp. nr. 1. Tillegg
nr. 7 (1990-1991). Her heter det at Luftfartsverket og Norges Statsbaner (NSB)
skulle utarbeide bedriftsøkonomiske analyser for henholdsvis
hovedflyplassen og jernbanen. I Budsjett-innst. S. nr. 14. Tillegg
nr. 1 (1990-1991) forutsetter flertallet at man i planarbeidet tar
sikte på en kollektivandel på minst 50 pst.
Stortinget fattet i 1992 vedtak om utbygging
og finansiering av hovedflyplass for Oslo-området på Gardermoen,
med tilhørende tilbringersystem og konsekvenser for Forsvaret,
jf. Innst. S. nr. 1 (1992-1993). I St.prp. nr. 90 (1991-1992), som
lå til grunn for utbyggingsvedtaket, ble det uttalt at
flyplassanlegget og jernbanen er lønnsomme prosjekter som
helt eller delvis kan finansieres gjennom brukerbetaling, og at finansieringen
av hovedflyplassen og Gardermobanen ikke vil representere en reell
kostnad for staten. Noe også samferdselskomiteens flertall
la til grunn, jf. Innst. S. nr. 1 (1992-93).
Formålet med Riksrevisjonens undersøkelse
har vært å vurdere om Samferdselsdepartementet
har gitt Stortinget korrekt og tilstrekkelig informasjon om prosjektenes
bedriftsøkonomiske lønnsomhet og usikkerheten
knyttet til denne. Det er lagt særlig vekt på å undersøke
om alle vesentlige kostnads- og inntektsfaktorer er inkludert i
de bedriftsøkonomiske beregningene, og om håndteringen
av usikkerhet er tilfredsstillende ivaretatt.