Innstilling fra samferdselskomiteen om samtykke til godkjenning av EØS-komiteens beslutning nr. 8/2001 av 31. januar 2001 om endring av vedlegg XX i EØS-avtalen (direktiv om forbrukerinformasjon om drivstofføkonomi og CO2-utslipp i forbindelse med markedsføring av nye personbiler)

Til Stortinget

Sammendrag

Ved EØS-komiteens beslutning nr. 8/2001 av 31. januar 2001 ble det besluttet å endre EØS-avtalens vedlegg XX til å omfatte europaparlaments- og rådsdirektiv 1999/94/EF av 13. desember 1999 om forbrukerinformasjon om drivstofføkonomi og CO2-utslipp i forbindelse med markedsføring av nye personbiler.

Direktivet trådte i kraft i EU 18. januar 2001.

Beslutningen i EØS-komiteen ble fattet med forbehold om Stortingets samtykke, da gjennomføringen i norsk rett nødvendiggjør lovendring.

Formålet med direktivet er å redusere drivstoffbruk og utslipp av CO2 fra biler ved at det gis informasjon om drivstofføkonomi og CO2-utslipp i forbindelse med markedsføring av nye personbiler.

Direktiv 99/94/EF er et ledd i EUs oppfølging av FNs rammekonvensjon om klimaendringer og Kyoto-protokollen.

Direktiv 99/94/EF stiller krav om at:

  • – det på eller i nærheten av alle fabrikknye personbiler på salgsstedene skal anbringes en etikett som angir drivstoff-forbruk og CO2-utslipp

  • – det i salgslokalene finnes en plakat for hvert bilmerke som inneholder data om drivstoff-forbruk og CO2-utslipp for alle nye biler som selges i lokalet

  • – det årlig utarbeides en samlet oversikt over drivstofføkonomi og CO2-utslipp for alle modeller som selges i Norge

  • – markedsføring for de biler som reklamen omhandler skal inneholde ovennevnte opplysninger.

For de tre første punktene gir dagens lovgivning gjennom lov om merking av forbruksvarer av 18. desember 1981 (merkeloven) tilstrekkelig hjemmel til å stille slike krav.

Lovforslaget gjelder hjemmel for det siste punktet om krav til opplysninger i markedsføring. Dagens norske regelverk inneholder ikke hjemmel til å pålegge bilforhandlere en slik informasjonsplikt ved markedsføring av nye personbiler.

Det foreslås å innføre en ny § 6 a i merkeloven for å hjemle denne informasjonsplikten.

Lovforslaget vil bli framlagt for Stortinget i en egen odelstingsproposisjon. Fristen for å sette i kraft ny lovgivning i samsvar med direktivet er 31. juli 2001.

Ordningen vil bl.a. innebære årlige kostnader for Statens vegvesen i størrelsesorden 0,5 mill. kroner til utarbeidelse av en drivstofføkonomioversikt. Merkostnadene vil bli dekket innenfor gjeldende budsjettrammer. Eventuelle kostnader for bilbransjen som følge av de nye bestemmelsene synes vanskelig å anslå.

Komiteens merknader

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sigrun Eng, Eirin Faldet, Marthe Scharning Lund, Kari Manger, Sverre Myrli og Ola Røtvei, fra Kristelig Folkeparti, Rigmor Kofoed-Larsen og Jan Sahl, fra Høyre, Ole Johs. Brunæs og lederen Oddvard Nilsen, fra Senterpartiet, Jorunn Ringstad, fra Sosialistisk Venstreparti, Inge Myrvoll, og fra Venstre, May Britt Vihovde, har ingen merknader.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Thore Aksel Nistad og Christopher Stensaker, viser til at det fortsatt er stor usikkerhet knyttet til virkningene av utslipp av CO2.

Disse medlemmer er dessuten i utgangspunktet negative til nye pålegg og fordyrende regelverk som kundene i siste instans må betale for.

Disse medlemmer vil imidlertid peke på de vesentlige fordelene EØS-avtalen totalt sett medfører for norsk næringsliv og norske forbrukere, og vil derfor ikke gå imot de lovendringene som varsles i denne sak.

Disse medlemmer slutter seg dermed til forslaget i St.prp. nr. 69 (2000-2001).

Merknader fra utenrikskomiteen

Utenrikskomiteen har i brev av 23. mai 2001 uttalt at komiteen ikke har merknader til utkast til innstilling.

Komiteens tilråding

Komiteen har ellers ingen merknader, viser til proposisjonen og rår Stortinget til å gjøre slikt

vedtak:

Stortinget samtykker i godkjenning av EØS-komiteens beslutning nr. 8/2001 av 31. januar 2001 om endring av vedlegg XX i EØS-avtalen (direktiv om forbrukerinformasjon om drivstofføkonomi og CO2-utslipp i forbindelse med markedsføring av nye personbiler).

Oslo, i samferdselskomiteen, den 23. mai 2001

Oddvard Nilsen

leder

Thore Aksel Nistad

ordfører

May Britt Vihovde

sekretær