Ved EØS-komiteens beslutning nr. 8/2001
av 31. januar 2001 ble det besluttet å endre EØS-avtalens vedlegg
XX til å omfatte europaparlaments- og rådsdirektiv
1999/94/EF av 13. desember 1999 om forbrukerinformasjon
om drivstofføkonomi og CO2-utslipp
i forbindelse med markedsføring av nye personbiler.
Direktivet trådte i kraft i EU 18.
januar 2001.
Beslutningen i EØS-komiteen ble fattet
med forbehold om Stortingets samtykke, da gjennomføringen
i norsk rett nødvendiggjør lovendring.
Formålet med direktivet er å redusere
drivstoffbruk og utslipp av CO2 fra biler
ved at det gis informasjon om drivstofføkonomi og CO2-utslipp i forbindelse med markedsføring
av nye personbiler.
Direktiv 99/94/EF er et ledd
i EUs oppfølging av FNs rammekonvensjon om klimaendringer
og Kyoto-protokollen.
Direktiv 99/94/EF stiller
krav om at:
– det på eller
i nærheten av alle fabrikknye personbiler på salgsstedene
skal anbringes en etikett som angir drivstoff-forbruk og CO2-utslipp
– det i salgslokalene finnes en
plakat for hvert bilmerke som inneholder data om drivstoff-forbruk og
CO2-utslipp for alle nye biler som selges i lokalet
– det årlig utarbeides
en samlet oversikt over drivstofføkonomi og CO2-utslipp
for alle modeller som selges i Norge
– markedsføring for de
biler som reklamen omhandler skal inneholde ovennevnte opplysninger.
For de tre første punktene gir dagens
lovgivning gjennom lov om merking av forbruksvarer av 18. desember
1981 (merkeloven) tilstrekkelig hjemmel til å stille slike
krav.
Lovforslaget gjelder hjemmel for det siste punktet om
krav til opplysninger i markedsføring. Dagens norske regelverk
inneholder ikke hjemmel til å pålegge bilforhandlere
en slik informasjonsplikt ved markedsføring av nye personbiler.
Det foreslås å innføre
en ny § 6 a i merkeloven for å hjemle denne informasjonsplikten.
Lovforslaget vil bli framlagt for Stortinget
i en egen odelstingsproposisjon. Fristen for å sette i
kraft ny lovgivning i samsvar med direktivet er 31. juli 2001.
Ordningen vil bl.a. innebære årlige
kostnader for Statens vegvesen i størrelsesorden 0,5 mill.
kroner til utarbeidelse av en drivstofføkonomioversikt.
Merkostnadene vil bli dekket innenfor gjeldende budsjettrammer.
Eventuelle kostnader for bilbransjen som følge av de nye
bestemmelsene synes vanskelig å anslå.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sigrun Eng, Eirin Faldet, Marthe Scharning
Lund, Kari Manger, Sverre Myrli og Ola Røtvei, fra Kristelig
Folkeparti, Rigmor Kofoed-Larsen og Jan Sahl, fra Høyre,
Ole Johs. Brunæs og lederen Oddvard Nilsen, fra Senterpartiet,
Jorunn Ringstad, fra Sosialistisk Venstreparti, Inge Myrvoll, og fra
Venstre, May Britt Vihovde, har ingen merknader.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Thore Aksel Nistad og Christopher Stensaker, viser til at
det fortsatt er stor usikkerhet knyttet til virkningene av utslipp
av CO2.
Disse medlemmer er dessuten i
utgangspunktet negative til nye pålegg og fordyrende regelverk
som kundene i siste instans må betale for.
Disse medlemmer vil imidlertid
peke på de vesentlige fordelene EØS-avtalen totalt
sett medfører for norsk næringsliv og norske forbrukere,
og vil derfor ikke gå imot de lovendringene som varsles
i denne sak.
Disse medlemmer slutter seg dermed
til forslaget i St.prp. nr. 69 (2000-2001).
Merknader fra utenrikskomiteen
Utenrikskomiteen har i brev av 23. mai 2001
uttalt at komiteen ikke har merknader til utkast til innstilling.
Komiteen har ellers
ingen merknader, viser til proposisjonen og rår Stortinget
til å gjøre slikt
vedtak:
Stortinget samtykker i godkjenning av EØS-komiteens
beslutning nr. 8/2001 av 31. januar 2001 om endring av
vedlegg XX i EØS-avtalen (direktiv om forbrukerinformasjon
om drivstofføkonomi og CO2-utslipp
i forbindelse med markedsføring av nye personbiler).
Oslo, i samferdselskomiteen, den 23. mai 2001
Oddvard Nilsen
leder |
Thore Aksel Nistad
ordfører |
May Britt Vihovde
sekretær |