Det fremmes i dokumentet følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen fremme
forslag om lovfesting av kommunale råd for funksjonshemmede innen
utgangen av 2001."
Innledningsvis viser forslagsstillerne at de
overordnede mål i politikken for funksjonshemmede framgår av
en rekke stortingsmeldinger i tillegg til Regjeringens handlingsplan
for funksjonshemmede 1990-1993 som ble videreført for perioden
1994-1997.
Forslagsstillerne mener at det i drøftingen
av hvordan samfunnet opplever funksjonshemmede, er viktig å understreke
at for at funksjonshemmede skal oppnå full samfunnsmessig
deltakelse og likestilling, er det ikke bare fysisk tilrettelegging
som er avgjørende, men også hva slags holdninger
funksjonshemmede blir møtt med i nærmiljøet.
Det understrekes at for at en skal lykkes med å utforme
samfunnet slik at det blir tilgjengelig for funksjonshemmede, kreves
det kunnskap og innsikt både hos politikere og kommunal,
fylkeskommunal og statlig administrasjon. Det vises til en økende
erkjennelse av viktigheten av å innhente denne typen kunnskap gjennom
samarbeid med funksjonshemmedes organisasjoner, og til at brukermedvirkning
har vært framholdt som et viktig satsingsområde
gjennom handlingsplaner og stortingsmeldinger.
Forslagsstillerne mener det ofte kan være
vanskelig for den enkelte bruker - og for funksjonshemmedes organisasjoner
- å beholde oversikten over eksisterende ordninger og muligheter
for hjelp og støttetiltak.
Det framholdes at de oppfordringer som har kommet fra
Stortinget om å opprette kommunale råd for funksjonshemmede
i alle landets kommuner, ikke er blitt fulgt opp, og at under halvparten
av norske kommuner i dag har slike råd. Forslagsstillerne
mener kommunale råd for funksjonshemmede vil være
en meget viktig faktor for å kunne få til en økt
brukermedvirkning innenfor dette feltet, og at en lovfesting av
slike råd vil kunne medvirke til å skape større
likhet mellom kommunene med hensyn til brukermedvirkning.
Det påpekes at en i dag har lovfestede
eldreråd i kommunene, men ikke råd for funksjonshemmede. Etter
forslagsstillernes mening er det ingen prinsipielle forskjeller
på funksjon/oppgaver til disse to typer råd.
Forslagsstillerne mener det er viktig at forholdene legges
godt til rette for funksjonshemmede i alle kommuner slik at de kan
delta i samfunnets forskjellige funksjoner sammen med funksjonsfriske,
og at kommunale råd for funksjonshemmede vil være
en god og nyttig bidragsyter til den offentlige planprosessen og senere
gjennomføring av tiltak.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Bendiks H. Arnesen, Inga Balstad, Reidun Gravdahl, Asmund Kristoffersen,
Karin Lian og Einar Olav Skogholt, fra Kristelig Folkeparti, Åse Gunhild
Woie Duesund og Are Næss, fra Høyre, Annelise
Høegh og Sonja Irene Sjøli, fra Fremskrittspartiet,
lederen John I. Alvheim og Harald T. Nesvik, fra Senterpartiet,
Ola D. Gløtvold, og fra Sosialistisk Venstreparti, Olav
Gunnar Ballo, viser til at full deltaking og likestilling
for funksjonshemmede er en målsetting.
Komiteen ser det som viktig å etablere
arenaer der representanter for funksjonshemmedes organisasjoner kan
komme i dialog med lokale myndigheter om utformingen av alle områder
i lokalsamfunnet.
Komiteen vil hevde at det ikke
er mulig for politikere, saksbehandlere eller andre aktører å ha
all nødvendig kunnskap om hvilke hindringer mennesker med funksjonshemming
møter, og hvordan disse hindringene kan fjernes. Komiteen mener
at for å finne gode løsninger på de problemer
og hindringer som mange funksjonshemmede opplever i hverdagen, er det
viktig at funksjonshemmedes erfaringer og kunnskap blir vektlagt
i de kommunale utredningene og planprosesser som er grunnlaget for
politiske beslutninger.
Komiteen viser til at det er
opprettet kommunale råd for funksjonshemmede i om lag halvparten
av norske kommuner. Komiteen vurderer det slik at
der disse rådene har fungert etter intensjonene, har de
vært et nyttig redskap for å få til denne
dialogen og for å fremskaffe kunnskap om funksjonshemmedes
levekår, hindringer og muligheter for deltaking. Komiteen mener
at kommunale råd for funksjonshemmede gir mulighet til å formidle
brukerkunnskap videre på en konstruktiv måte,
og at dette i seg selv kan bidra til oppbygging av relevante tjenester
i kommunen og kvalitetssikring av tjenester som kommunene står
ansvarlig for. Komiteen mener også at dette
er et viktig element i arbeidet med moderniseringen av offentlig sektor.
Komiteen viser til at Regjeringen
har nedsatt et offentlig utvalg (strategiutvalget for rettigheter,
full deltakelse og likestilling for funksjonshemmede), som har fått
i mandat bl.a. å vurdere om lovfesting av kommunale råd
for funksjonshemmede er formålstjenlig. Dette utvalget
skal legge fram sin innstilling 1. juli 2001.
Komiteen viser også til
at Regjeringen har igangsatt et arbeid med å evaluere eldreråd
og kommunale råd for funksjonshemmede, og at slik rapport
vil foreligge i juni 2001. Komiteen har en positiv
oppfatning av kommunale råd for funksjonshemmede, men vil
avvente den nevnte utredning og evalueringsrapport før
endelig avgjørelse om lovfesting av slike råd blir
tatt.
Komiteen fremmer derfor følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringen om innen
utgangen av 2001 å legge fram en sak som viser om lovfesting
av kommunale råd for funksjonshemmede er formålstjenlig,
og eventuelt komme med forslag om slik lovfesting."
Komiteen viser til
dokumentet og det som står foran, og rår Stortinget
til å gjøre følgende
vedtak:
Stortinget ber Regjeringen om innen utgangen
av 2001 å legge fram en sak som viser om lovfesting av kommunale
råd for funksjonshemmede er formålstjenlig, og
eventuelt komme med forslag om slik lovfesting.
Oslo, i sosialkomiteen, den 29. mai 2001
John I. Alvheim
leder |
Bendiks H. Arnesen
ordfører |
Are Næss
sekretær |