Samferdselsdepartementet legger i proposisjonen fram
forslag om å etablere en bomring rundt Namsos sentrum for å kreve
inn bompenger til delvis finansiering av Namdalsprosjektet som er
omtalt i St.meld. nr. 46 (1999-2000) Nasjonal transportplan 2002-2011.
Hovedtyngden av Namdalsprosjektet ligger langs
rv 769 i Namsos sentrum med ny bru over Namsen, tunnel forbi Vika
og utbedring av Namdalsvegen som de største enkelttiltakene,
og som suppleres med flere mindre miljø- og trafikksikkerhetstiltak.
Rv 769 gjennom Namsos sentrum har en trafikkbelastning
som varierer fra 3 500 til 16 000 kjøretøy i årsdøgntrafikk.
Vegen har to felt som delvis er utbygd med fortau, og med randbebyggelse
på begge sider. Ulykkesrisikoen er høy og beboere
langs vegen er plaget av vegtrafikkstøy.
Målene med Namdalsprosjektet kan sammenfattes slik:
– færre
trafikkulykker
– færre plaget av trafikkstøy
– lavere kjøre- og tidskostnader
– et penere og mer tiltalende
bymiljø
– et bedre gang- og sykkelvegnett
Tabell 2.1 i proposisjonen viser hvilke tiltak
som forutsettes utbygd gjennom Namdalsprosjektet og til hvilken
kostnad.
I tillegg kommer bompenger til fv 434 Horkbrua
i Overhalla kommune som har en kostnadsramme på 32 mill.
kroner. Det er lagt opp til at det skal ytes et tilskudd på 8
mill. kr av bompengene til bygging dersom fylkeskommunen klarer å fullfinansiere
brua.
Det foreligger godkjente reguleringsplaner fra
mars 2000 for de tre strekningsvise tiltakene og for fv 434 Horkbrua.
Kostnadsoverslagene for disse tiltakene ble kvalitetssikret i februar
2001 og har en usikkerhet innenfor 10 pst.
Namdalsprosjektet har en kostnadsramme på 297 mill.
2001-kroner, hvorav 46 pst. planlegges finansiert med bompenger
og 54 pst. med statlige midler. I tillegg legges det opp til å yte
et tilskudd på 8 mill. kr av bompengene til bygging av
fv 434 Horkbrua dersom fylkeskommunen klarer å fullfinansiere
brua. Total kostnadsramme for Namdalsprosjektet blir i så fall
305 mill. 2001-kroner.
Det er planlagt oppstart av bompengeinnkrevingen
i år 2003 med 14 års innkrevingstid. De statlige
midlene er forutsatt å komme i perioden 2004-2009, mens
byggeperioden er planlagt i perioden 2002-2006.
For å gjennomføre en slik
framskynding av utbyggingen forutsettes statsmidlene forskuttert
gjennom låneopptak av bompengeselskapet.
Tabell 3.1 i proposisjonen viser en grovt skissert finansieringsplan.
Det endelige innholdet i Namdalsprosjektet,
utbyggingsrekkefølgen og fordelingen av statlige midler
og bompenger i utbyggingsperioden, fastlegges i de årlige riksvegbudsjetter
med utgangspunkt i handlingsprogrammet for perioden 2002-2011.
Det er opprettet et lokalt bompengeselskap,
Namdal bomvegselskap AS, som Vegdirektoratet vil inngå avtale
med basert på gjeldende standardavtale.
Det skal etableres fire ubemannede bomstasjoner som
danner en lukket ring rundt Namsos sentrum. Det skal være
mulighet for både kontant og elektronisk betaling.
Det er forutsatt følgende takster:
Opplegget og bominnkreving og forutsetninger
for bompengeberegningene er nærmere omtalt i kap. 4.1 og
4.2 i proposisjonen.
Lokal behandling er nærmere omtalt
i kap. 5 i proposisjonen.
Statens vegvesen Nord-Trøndelag har
laget et prospekt for Namdalsprosjektet. Alternativ 6 i prospektet er
lagt til grunn for søknaden fra bompengeselskapet.
Fylkestinget behandlet Handlingsprogrammet for Nasjonal
transportplan 2002-2011 i møte 25. april 2001 og hadde
i sitt vedtak ingen merknader som har betydning for den foreslåtte
finansieringsplanen for Namdalsprosjektet.
Namsos kommunestyre vedtok i mars 2000 med 20 mot
17 stemmer å godkjenne at det søkes om tillatelse til å kreve
inn bompenger til den lokale andel av Namdalsprosjektet etter alternativ
6. Overhalla kommunestyre vedtok det samme i mars 2000 med 19 mot
1 stemme. Kommunene fattet vedtak om kostnadsramme, bomstasjoner,
takster og innkrevingsperiode i samsvar med alternativ 6.
Samferdselsdepartementet legger vekt på at
utbyggingen av tiltakene i Namdalsprosjektet er en samfunnsøkonomisk
nyttig investering ut fra de positive virkningene for trafikksikkerhet
og støy og luftforurensing, samt reduserte transportkostnader
bl.a. for næringslivet i regionen. Tiltakene gir positive
virkninger for bymiljøet i Namsos og ringvirkninger for næringslivet.
Departementet har merket seg den lokalpolitiske støtten
til prosjektet både i kommunene Namsos og Overhalla og
i fylkeskommunen.
Departementet har merket seg at Horkbrua på fv
434 ligger utenfor det naturlige influensområdet av bomringen.
Departementet vil anbefale at et tilskudd på 8 mill. 2001-kroner
til fv 434 Horkbrua kan dekkes av bompengene ettersom det er lokalpolitisk
enighet om dette og så lenge tilskuddets størrelse
er såpass begrenset som i dette tilfellet.
Samferdselsdepartementet er positiv til at bompengeselskapet
bidrar til snarlig utbygging og rasjonell anleggsdrift ved å forskuttere
statsmidlene gjennom et låneopptak på inntil 219
mill. kroner med fylkeskommunal garanti.
Departementet vil komme tilbake til Stortinget
i de årlige budsjettene med forslag til endelig prioritering av
prosjekter med anleggsstart og kostnadsoverslag.
Det vil bli inngått avtale mellom Vegdirektoratet
og bompengeselskapet i tråd med gjeldende standardavtale.