3. Bakgrunn

Statens nærings- og distriktsutviklingsfond ble opprettet 1. januar 1993 ved en sammenslåing av Distriktenes Utbyggingsfond, Industrifondet, Småbedriftsfondet og Den Norske Industribank AS. Den 3. juli 1992 ble Lov om Statens nærings- og distriktsutviklingsfond vedtatt av Stortinget. SND er et særlovsel­skap, et eget rettssubjekt eid av staten. Statens myndighet utøves av Nærings- og handelsministeren gjennom foretaksmøtet. Styret i SND rapporterer til nærings- og handelsministeren, mens administrerende direktør forestår den daglige ledelsen og rapporterer til styret.

Ved etableringen i 1993 ble midler til SND bevilget over budsjettene til Nærings- og handelsdepartementet og Kommunal- og arbeidsdepartementet, nåværende Kommunal- og regionaldepartementet. Betydelige endringer i perioden 1993-1996 er redegjort for i St.meld. nr. 51 (1996-1997) Om Statens nærings- og distriktsutviklingsfond. De viktigste endringene i tilknytning til SNDs organisasjon og oppgaver siden 1996 har vært:

  • – Opprettelse av kontorer i alle fylker i perioden 1996-1999.

  • – Opprettelse av Investeringsfondet for Nordvest-Russland fra oktober 1996.

  • – Et nærmere samarbeid med Norges forskningsråd ble innledet i 1996.

  • – Integrering av Statens fiskarbank fra og med 1997.

  • – Opprettelse av Investeringsfondet for Øst-Europa i mars 1997.

  • – Opprettelse av ett landsdekkende og fire regionale såkornfond i 1997.

  • – Inngåelse av samarbeidsavtaler med Norges Eksportråd og Norges Designråd i 1998.

  • – Innledning av et nærmere samarbeid med Sparebankforeningen i 1998.

  • – Opprettelse av Statens miljøfond i 1998 med forvaltningen lagt til SND.

  • – Opprettelse av SND Invest AS (tidligere Egenkapitaldivisjonen) som eget datterselskap i 1998.

  • – Integrering av Statens landbruksbank og SND fra og med 2000.

  • – Opprettelse av et nytt såkornfond for det indre Østlandet i 2000.

  • – Inngåelse av samarbeidsavtale med SIVA i juli 2000.

SNDs virksomhet er i dag spredt på et stort antall områder. Det er Regjeringens oppfatning at SNDs målstruktur og virkemiddelportefølje må samordnes bedre for å oppnå en tilstrekkelig slagkraftig organisasjon til beste for norsk næringsliv og landets verdiskaping.