Dagens næringspolitikk er ikke godt
nok tilpasset de utfordringer vi står overfor, og må i
sterkere grad fokusere på nyskaping. Dette innebærer
at vi må godta omstilling og vri offentlig ressursbruk
mot prioriterte områder.
Næringslivets generelle rammevilkår
må være konkurransedyktige. Stabile rammebetingelser
reduserer næringslivets usikkerhet og er viktig når
det gjelder valg av lokaliseringsland for næringsvirksomhet.
Det pågående arbeidet med referansetesting av
norsk næringslivs rammebetingelser vil være et
hjelpemiddel for å vurdere norske vilkår i forhold
til andre land.
Arbeidskraft framstår i dag som en
knapp innsatsfaktor for økt verdiskaping. Framskrivninger
av arbeidsstyrken og forventet behov for arbeidskraft indikerer
at dette er en situasjon som vil kunne vedvare. For å opprettholde
tilfredsstillende økonomisk vekst og videreutvikle vår
velferd er det derfor viktig at arbeidskraften trekkes til de virksomheter
og sektorer hvor avkastningen av arbeidsinnsatsen er størst.
Disse utfordringene vil også måtte tillegges betydelig
vekt mht. innretningen av den framtidige virksomheten til SND.
Kompetanse, forskning og nyskaping blir avgjørende
for norsk næringslivs konkurranseevne i framtiden. En må derfor
sørge for at den norske økonomien er kjennetegnet
ved utstrakt kommunikasjon mellom bedrifter, forsknings-, utdannings-
og utredningsinstitusjoner, konsulenter, finansinstitusjoner og
offentlige etater.
Det ble i revidert nasjonalbudsjett 1999 etablert
et nytt fond for forskning og nyskaping. Det er videre pekt ut fire
tematiske satsingsområder for forskning innenfor samfunns-
og næringsliv med særlig stort potensiale for
verdiskapning: Marin forskning, medisinsk og helsefaglig forskning,
informasjons- og kommunikasjonsteknologi (IKT) og forskning i skjæringsfeltet
mellom energi og miljø. Satsingen på langsiktig, grunnleggende
forskning skal bidra til å bygge et grunnlag for innovasjon
og omstilling. En betydelig del av innsatsen vil omfatte næringsrettet
forskning. Et regjeringsoppnevnt utvalg (Hervik-utvalget) har vurdert
skatteincentiver og andre tiltak for å stimulere forskning
i bedriftene. Utvalget foreslo bl.a. en skatteorientert generelt
virkende incentivordning. Videre pekte utvalget på betydningen
av SNDs virkemidler for risikoavlastning når det gjelder å kommersialisere forskningsresultater.
Regjeringen vil legge vekt på at forskning og næringsutvikling
er tilstøtende områder hvor resultatoppnåelsen
på det ene området ikke kan sees isolert fra det
andre. Forslaget om en generell ordning for å stimulere
til FoU er fulgt opp gjennom en ny tilskuddsordning "FoU-prosjekter
i næringslivets regi" i statsbudsjettet for 2001, med oppstart
1. juli 2001.
Den teknologiske utviklingen gir både
utfordringer og muligheter for næringslivet. Regjeringens
eNorge-plan involverer de fleste samfunnsområder. IKT vil endre
vilkårene for næringsvirksomhet, inkludert konkurranseforhold
som lokalisering og transportkostnader. Det er ikke entydig hvordan
teknologiutviklingen vil slå ut på ulike regioners
konkurransekraft. I distriktene er det på denne bakgrunn
viktig at virkemidler for næringsutvikling ses i sammenheng
med og brukes til å utvikle levedyktige verdiskapingsmiljøer.
Næringsklynger kan representere miljøer
med gode muligheter for langsiktig konkurransedyktighet for næringslivet. Det
er nærings- og distriktspolitikkens oppgave å legge et
grunnlag for at slike miljøer kan vokse fram og utvikle
seg.
Innovasjon er en sentral faktor for økonomisk
vekst og velstandsutvikling. Utredninger som er foretatt peker på at
bedrifter investerer mindre i kompetanse, forskning og utvikling
(FoU) og andre innovasjonsaktiviteter enn det samfunnet er tjent
med. Årsaken er gjerne at kostnadene må dekkes
av den utførende bedriften, mens gevinstene kan komme mange
til nytte gjennom at arbeidskraft flytter og ved kunnskaps- og teknologispredning.
Private aktører tar heller ikke tilstrekkelig investeringsrisiko
i forhold til hva som er samfunnsmessig optimalt. Den enkelte investor
har gjerne en portefølje som er for liten til å tåle
høyrisikoprosjekter som samfunnet som helhet
ville være tjent med å få gjennomført.
Det offentlige kan derfor med sine bedre muligheter for risikospredning
bidra med risikokapital for å sikre at lønnsomme
investeringer blir realisert.
Norge har en høy andel av sysselsettingen
i små og mellomstore bedrifter. Dette tilsier en større
offentlig medvirkning innenfor områder som kompetanse,
nettverksbygging og finansiering enn hvis næringslivet
er dominert av større bedrifter. Det vil være
myndighetenes ansvar å sørge for at virkemiddelapparatet
løser slike oppgaver.
Regjeringen har som mål at hovedtrekkene
i bosettingsmønsteret skal opprettholdes og at det skal
være likeverdige levekår over hele landet. Virkemidlene skal
innrettes for å løse regionale behov som kan variere
fra sted til sted. Regjeringen er av den oppfatning at det er større
behov for å arbeide proaktivt i distriktene enn i sentrale
strøk, med sterkere virkemidler rettet mot innovasjon,
nettverksbygging og kompetanseheving. I tillegg til risikoavlastende
finansielle virkemidler er dette helt nødvendig for å skape
et bredere næringsgrunnlag og bedrifter med egen evne til å foreta
nødvendig omstilling.
Prosjekter med høy grad av innovasjon
og risiko er i voksende grad utvikling av menneskelig kompetanse. Dette
gjør det vanskeligere å sikre lån med
pant, og andre former for risikofinansiering framstår ofte
som mer egnede. Egenkapital blir mer aktuelt som virkemiddel for å fremme
innovasjonsevne og kompetansenivå i næringslivet.
Det er sannsynlig at sammensetningen av virkemidler overfor næringslivet
vil ha større vekt på andre typer finansielle
instrumenter framover.
Det er et mål at norske bedrifter skal
ha konkurransedyktige rammebetingelser. EØS-avtalen bidrar
til konkurransedyktige rammevilkår for de fleste norske bedrifter
innenfor de områder avtalen gjelder. SNDs virkemidler må løpende
tilpasses EØS-avtalen. EU har i tillegg en rekke fond og
ordninger for næringsutvikling, og norske bedrifter
kan i noen grad benytte disse virkemidlene.