Regjeringen legger opp til at SND skal opptre mer som en utviklingspartner for bedrifter enn tilfellet er i dag, samtidig som virkemiddelapparatet må ses mer i sammenheng. SND får med sitt distriktskontornett en sentral rolle i videreutviklingen av dette apparatet. For å kunne ta på seg en slik rolle må virkemidlene kunne utnyttes mer fleksibelt enn tilfellet er i dag, slik at næringslivets stadig skiftende behov kan imøtekommes. Måten virkemidlene håndteres på er av stor betydning for de resultatene man oppnår.
Det er naturlig at SND, som den sentrale virkemiddelformidleren
i Norge, inntar en aktiv holdning til samarbeidet under EØS-avtalen
og til små og mellomstore bedrifters internasjonalisering
generelt. SND bør ut fra dette finne sin plass i relevante
internasjonale fora.
EØS-avtalen forbyr i utgangspunktet
konkurransevridende støtte til næringslivet. Det
er imidlertid gitt en rekke unntak fra dette forbudet. Det eksisterer
flere sett retningslinjer basert på unntaksbestemmelsene
fra forbudet mot støtte som regnes som konkurransevridende. Retningslinjene
for støtte til små og mellomstore bedrifter (SMB),
støtte til forskning og utvikling (FoU), regional støtte
og støtte til miljøtiltak er blant de viktigste.
Videre er unntaksbestemmelsene i EØS-reglene for statsstøtte
utvidet i den senere tid til å gi støtte til opplæring.
SNDs bedriftsrettede virkemidler har blitt gjennomgått
av ESA. Det er på den bakgrunn blitt satt krav til tildeling
av støtte fra SND som sikrer samsvar med EØS-avtalens
regler. Virkeområdet for de distriktspolitiske virkemidlene
som ligger til grunn for SNDs tildelinger under distriktsrettede
ordninger er godkjent av ESA iht. retningslinjer for regionalstøtte.
De retningslinjer og godkjenninger som er gitt av ESA får
ikke anvendelse overfor fiskeri- og havbruksnæringen.
SNDs trekk på tapsfondene for risikolåneordningene viser
at man i stor grad har lagt seg på det risikonivå som
er forutsatt. I dag dekkes tap utover 10 pst. over tapsfondene for
hver årgang, over statsbudsjettet. Tilsvarende tilbakeføres
innsparinger til statskassen hvis SNDs tap er mer enn 10 pst. lavere
enn tapsfondet for hver årgang. Det legges opp til at SND
selv skal ta større del av ansvaret for å styre
sin risikoeksponering framover. Dette vil gi en bedre incentivstruktur
for forvaltning av låneporteføljen.
Noen få store engasjementer står
for en stor del av tapene i perioden 1993-1999. 20 pst. av tapsforetakene utgjør
85 pst. av tapene ifølge evalueringen av SND, og dette
er i mange tilfeller store omstillingsprosjekter. Disse tapene har
redusert SNDs evne til å ta risiko i mange mindre bedrifter.
Man bør derfor være varsom med å gå inn
i enkeltengasjementer som utgjør en for stor del av porteføljen.
Evalueringen av SND anbefaler at tilskuddsmidler
i distriktene i større grad bør brukes til tiltak
som knytter bedrifter og andre aktører sammen i nettverk.
Regjeringen deler denne oppfatningen, og ønsker at SNDs distriktsrettede
og landsdekkende tilskuddsmidler skal vris fra å ta risiko
i enkeltbedrifter til en høyere andel prosjekter med betydning
for flere bedrifter. Når det gis tilskudd til enkeltbedrifter
skal de gjøres betingede i større grad enn i dag.
Betingede tilskudd innebærer at det stilles krav om hel
eller delvis tilbakebetaling dersom gitte resultatmål nås.
Når SND framover skal legge større vekt enn tidligere
på å arbeide med nettverk av bedrifter og mot
innovasjonssystemer, innebærer det mer at man tar en annen
type risiko enn at risikonivået endres. Risikodeling muliggjør
at bedriftene kan sette i verk prosjekter med høyere risiko
enn de ellers ville kunnet klare.
Næringslivet opplever i dag at tilgangen
på kompetente ansatte og riktige partnere i form av krevende kunder,
leverandører og FoU-institusjoner i mange tilfeller er
vanskeligere enn tilgang på kapital. SNDs arbeidsform må gjenspeile
dette ved at man i større grad tar ansvar for å identifisere
og løse opp flaskehalser i næringsmiljøene.
SND må utvikle nye måter å arbeide på i
tillegg til de eksisterende, herunder finne gode prosjekter i samarbeid
med andre og følge opp kundene bedre enn tilfellet er i
dag. Dette krever at SNDs organisasjon besitter høy formell
kompetanse og medarbeidere med praktisk næringslivsbakgrunn. Det
er en utfordring å sørge for at man har den riktige sammensetningen
av kompetente ansatte, og at disse gis anledning til å dele
sine erfaringer i organisasjonen.
En mer proaktiv arbeidsform er mer ressurskrevende enn
en ren søknadsbasert. SNDs organisasjon må bruke
tid på å tilegne seg kunnskap og ideer fra andre, og
bidra med sine erfaringer i næringslivets nettverk. Det
legges imidlertid opp til at de økte ressursene som en
mer proaktiv arbeidsform krever, skal dekkes innenfor SNDs eksisterende
budsjettrammer.
De departementer SND får sine midler
fra er av den oppfatning at virkeområdet for de budsjettposter
man har i dag gir SND tilstrekkelig handlingsrom med hensyn til
det praktiske arbeidet mot næringslivet. Det legges opp
til at de fire departementene som i dag stiller midler til disposisjon
for SND skal fortsette med det. Disse er Nærings- og handelsdepartementet,
Kommunal- og regionaldepartementet, Fiskeridepartementet og Landbruksdepartementet.
Departementene legger opp til at det framover
blir bedre mulighet til å sette sammen finansieringspakker med
mer fleksible mekanismer, basert på kundenes behov. Det
er ønskelig at departementenes retningslinjer for de ulike
ordninger kan justeres for å ta høyde for denne
utviklingen. Endring i retningslinjer bør skje etter initiativ
fra og i nært samarbeid med SND. Det skal dog stilles like
strenge krav til oppfølging og kontroll av engasjementer
som tidligere.
Landsdekkende utviklingstilskudd skal fremme
prosjekter og tiltak som kan bedre effektiviteten i norsk næringsliv.
Små og mellomstore bedrifter skal prioriteres, det samme
skal tiltak som bidrar til utvikling, nyetablering, omstilling,
nettverksbygging og kompetanseutvikling. I 2001 er budsjettrammen
for det landsdekkende utviklingstilskuddet på 161 mill.
kroner. Det legges opp til at det i større grad bør
ytes betingede tilskudd. Dette vil bedre SNDs involvering og oppfølging,
samtidig som det gjør at midler kan tilbakeføres
ordningen og benyttes til nye prosjekter.
Landsdekkende risikolån skal delfinansiere
samfunnsøkonomisk lønnsomme utbyggings-, moderniserings-,
omstillings-, utviklings- og nyetableringsprosjekter. Det er knyttet
tapsfond til ordningen, som gjør at man kan ta høyere
risiko enn det som er mulig å finansiere i det private
markedet. Tapsfondet er i dag på 25 pst. av utlånsrammen.
I 2001 er rammen for et felles tapsfond for lån og garantier
på 60 mill. kroner, noe som gir en samlet utlåns-
og garantiramme på 240 mill. kroner. Risikolån
er en hensiktsmessig finansieringsform i mange nyskapende prosjekter,
og ordningen er svært etterspurt. De senere årene
har søknadsmassen vært flere ganger høyere
enn utlånsrammen. I 2001 kan SND yte garantier under en felles
ramme for tapsfond for landsdekkende risikolån og garantier.
Garantier som offentlig virkemiddel er velegnet for risikofinansiering,
fordi det inviterer til større deltakelse av private kredittinstitusjoner.
Prosjektutviklingstilskudd skal styrke mulighetene til å utvikle
gode ideer med sikte på markedsintroduksjon. Tilskuddet
brukes til prosjekter som har sitt utspring i forsknings- og utviklingsaktiviteter
ved forskningsinstituttene, i universitets- og høyskolemiljøene og
i næringslivet. Ordningen er fireårig, med en
totalramme på 90 mill. kroner fram til og med 2002. Ordningene
med forsknings- og utviklingskontrakter har som formål å stimulere
til FoU-samarbeid mellom kunde- og leverandørbedrift om
utvikling av et nytt produkt, prosess, metode eller tjeneste. Budsjettrammen
for ordningene i 2001 er på 151 mill. kroner. Om lag O er øremerket
de offentlige kontraktene. De siste årene har en sett en
utvikling mot at antallet søknader er stigende (særlig
for IFU), men at prosjekter det søkes støtte til
er stadig mindre i størrelse. En ser også en dalende
interesse for OFU generelt.
Distriktsutviklingstilskuddet og distriktsrettede
risikolån skal bidra til å fremme utviklingen
av et konkurransedyktig og lønnsomt næringsliv
i distrikter med særlige sysselsettingsvansker og/eller
et svakt utbygd næringsgrunnlag. De to virkemidlene forvaltes
i sin helhet av SND, men deler av virkemiddelpotten tildeles SNDs
distriktskontorer via fylkeskommunene. I 2001 er det bevilget 793
mill. kroner i distriktsutviklingstilskudd og gitt en låneramme
på 385 mill. kroner for distriktsrettede risikolån.
Virkemidlene kan gis innenfor sone A, B og C av det distriktspolitiske
virkeområdet. Støttesatsene er differensiert mellom
de tre sonene, der område A er høyest prioritert.
Nesten en tredjedel av bedriftene som mottok støtte i 1997
hadde mindre enn 10 ansatte. I evalueringsperioden har det skjedd
en næringsmessig forskyvning fra tradisjonell industri
mot forretningsmessig tjenesteyting.
Etablererstipendet er en ordning for etablerere
i alle deler av landet, men med særlig vekt på etablerere
i Distrikts-Norge. For 2001 er det bevilget 120 mill. kroner til
ordningen med etablererstipend. I mange fylker har SND forvaltet
etablererstipendet på vegne av fylkeskommunene, mens fylkeskommunene
selv har stått for dette noen steder. Kommunal- og regionaldepartementet
vurderer det som uheldig at det eksisterer flere forvaltningsmodeller,
og går derfor inn for at forvaltningen av etablererstipendet
overføres til SND i alle fylker. Dette vil gi mulighet
til å se etablerersøknader i forhold til alle
SNDs virkemidler. Denne endringen beskrives mer inngående
i stortingsmeldingen om distrikts- og regionalpolitikk.
SND er gitt en sentral rolle i kvalitetssikring
av de statlige omstillingsmidlene og har ansvar for oppfølging
og rådgivning. Denne rollen ivaretas i dag av SNDs hovedkontor.
Det bør vurderes om oppfølging/rådgivning
som hovedregel bør overlates SNDs distriktskontor fra og
med det tredje året av omstillingsperioden.
Tilskuddsordning til fornyelse og kapasitetstilpasning
i fiskeflåten, er en koordinert støtteordning
som fra og med 1999 erstattet ordningene for kontraherings- og kondemneringstilskudd.
Ordningen består av støtte til ren kondemnering,
kombinert kondemnering, og støtte til fiskere som kontraherer
nytt fartøy. For år 2001 er det bevilget 35 mill.
kroner til denne ordningen. Det er over fiskeriavtalen for 2001
avsatt 29 mill. kroner til kondemnering av fiskefartøy.
Disse midlene forvaltes av SND.
Verdiskapingsprogram for økt bruk og
foredling av trevirke er et femårig program som ble satt
i gang i andre halvår 2000, og formålet er å medvirke
til å øke skogsektorens bidrag til verdiskaping
og til mer bærekraftig produksjon og forbruk.
Konkurransestrategimidlene for norsk mat består
av program og tiltak for kvalitetsutvikling og økt konkurransekraft
i norsk matproduksjon. Strategiene består av Kvalitetssystemer
i landbruket, Produkt- og bedriftsutviklingsprogram, Merkeordningen
Godt Norsk og Eksportprogrammet for norske landbruksprodukter. Konkurransestrategimidlene
ble lagt til ordningen med virkning fra og med 2001. Den delen av
disse midlene som SND tar hånd om går fra og med
2001 inn i finansieringen av Verdiskapingsprogrammet for norsk matproduksjon.
Verdiskapingsprogrammet er et femårig program som er operativt
fra og med 2001. Viktige føringer for hele dette kapittelet
legges i jordbruksoppgjøret.
BU-midlene skal bidra til å fremme
lønnsom næringsutvikling på bygdene innen
og i tilknytning til landbruket.
Det er ønskelig at BU-midlene benyttes
til mer nyskapende prosjekter enn tilfellet er i dag. En forsterket
satsing på forskning vil bidra til å styrke landbrukets
verdiskaping og framtidige lønnsomhet, og det legges derfor
opp til at BU-midlene i noen utstrekning skal kunne anvendes med
en innretning mot forskning. Regjeringen ønsker videre
at BU-midlene i større grad kan benyttes til å utvide
næringsgrunnlaget på steder som i dag er svært
avhengige av landbruket.
SND opererer en rekke programmer, enten selvstendig
eller i samarbeid med andre. Programmene finansieres hovedsakelig
over Nærings- og handelsdepartementets og Kommunal- og
regionaldepartementets budsjetter.
FRAM er et ledelses- og strategiutviklingsprogram for
små og mellomstore bedrifter. I perioden 1992-1999 har
over 1 900 bedrifter fra hele landet deltatt i programmet.
BIT-programmet fokuserer på utvikling
av IT-løsninger som fungerer i en verdikjede. Programmet
er i dag operativt i 21 bransjer.
FORNY er et nyskapingsprogram som skal stimulere til økt
kommersialisering av forskningsresultater. Programmet er et samarbeidsprogram
mellom Norges forskningsråd og SND.
NT-programmet (Nyskapings- og teknologiprogrammet
i Nord-Norge) finansieres via SND. Programmet gir bistand til utvikling
av produkter og/eller produksjonsmetoder.
I budsjett for år 2000 ble 30 mill.
kroner satt av til et program rettet mot verftsindustrien. Programmet
er iverksatt for å motvirke de negative effekter økt arbeidsgiveravgift
har for næringen.
Det ble i 1999 igangsatt en ekstrasatsing i
fem pilotfylker for å fremme etablering av kunnskapsintensiv forretningsmessig
tjenesteyting (KIFT) i distriktene. Programmet er fra 2001 utvidet
til å gjelde for hele det distriktspolitiske virkeområdet.
Programmet for elektronisk handel skal særlig
fokusere på å gi små og mellomstore bedrifter
anledning til å utnytte de muligheter den elektroniske
markedsplassen gir.
Nyskapingsprogrammet for kommersialisering av marine
ressurser skal fokusere på prosjekter hvor det eksisterende
virkemiddelapparat ikke fullt ut dekker de utfordringer en voksende
fiskeri- og havbruksnæring står overfor. Prioriterte
områder er videreutvikling av marine arter i oppdrett,
og prosjekter i overgangen mellom oppdrett og havbeite. Programmet
er rettet inn mot eliminering av flaskehalser for etablering av næringsvirksomhet
i marin sektor.
Det er nødvendig med en løpende
vurdering av antall programmer og hvilket innhold de skal ha for å sikre
at man fokuserer på de riktige målsettingene og
for at midlene skal benyttes så effektivt som mulig.
Lavrisiko- og grunnfinansieringslån
benyttes til å delfinansiere bedriftsøkonomisk
lønnsom nyskaping, utvikling, etablering og omstilling.
Lån gis på kommersielle vilkår. SND forvalter
to slike ordninger; én rettet mot fiskeflåten
og én overfor andre næringer.
Låneordningen som tidligere ble forvaltet
av Statens Landbruksbank ble integrert i den landsdekkende lavrisikoordningen
fra og med 2001, jf. St. prp. nr. 1. Tillegg nr. 10 (2000-2001).
Regjeringen tar sikte på å samordne de ulike formålene
for den sammenslåtte ordningen ytterligere, men det er
viktig at den landsdekkende ordningen ivaretar de finansieringsbehov som
norsk landbruk har. Med integreringen av de to ordningene har man
nå bedre mulighet til å se landbruk og øvrig
næringsvirksomhet i sammenheng.
Den landsdekkende lavrisikoordningen skal drives slik
at den for SND går i økonomisk balanse på lang sikt.
Departementet er av den oppfatning at man bør tilstrebe å finansiere
prosjekter med noe høyere risiko enn i dag innenfor kravet
om langsiktig balanse. Lånenes rentebetingelser skal fastsettes
i henhold til risikoen i hvert enkelt prosjekt.
Grunnfinansieringsordningen for fiskeflåten
ble overført til SND i forbindelse med at Statens Fiskarbank
ble integrert i SND i 1997. Fram til i dag har rammen kun vært
brukt til finansiering av fiskefartøy. Renten er markedstilpasset.
Utlånsrammen var i 2000 på 800 mill. kroner. Regjeringen
går inn for at rammen kan benyttes også til andre
fiskeriformål enn flåtefinansiering, bl.a. som
følge av dagens overkapasitet i fiskeflåten, og
behov for kapital til marin næringsutvikling.
I meldingen drøftes den videre utviklingen
av SNDs virkemidler. Endringene som foreslås har alle sin
prinsipielle begrunnelse i de roller Regjeringen mener SND skal
fylle. Det legges opp til at departementene skal fokusere på færre
målsettinger enn tidligere. SND bør ha flere frihetsgrader
enn i dag, samtidig som det må være mulig å benytte
budsjettet til å fremme politiske prioriteringer. Budsjettstrukturen
bør være mest mulig lik for de forskjellige departementene.
I dag spesifiseres størrelsen på flere
ulike låne- og tilskuddsordninger separat i det årlige
statsbudsjettet. Det betyr at SND må benytte akkurat de
bevilgede rammer for hver enkelt type tilskudd og lån i
løpet av ett budsjettår. I tillegg øremerkes
gjerne deler av rammene til spesielle formål, noe som reduserer
SNDs handlingsrom. SND må i enkelte tilfeller tilby dårligere
finansieringsløsninger enn nødvendig, selv om det
totalt sett finnes nok midler på budsjettet.
Behovet for å sette sammen finansieringsløsninger med
ulike elementer av tilskudd, lån og garantier øker. I
tillegg samarbeider SND stadig mer med private banker, hvor SND
gjerne tar toppfinansieringen for å avlaste risiko. Departementet
mener at midlene som bevilges til næringsutvikling over
SNDs budsjetter vil bli bedre utnyttet dersom SND selv i større
grad kan velge ulike løsninger tilpasset kundenes behov.
Det foreslås derfor at låne-, tilskudds- og garantiordninger innenfor
henholdsvis landsdekkende og distriktsrettede ordninger slås
sammen til én budsjettpost pr. departement. Innenfor denne
posten kan SND yte tilskudd og gi risikolån og garantier
med en gitt totalramme. Stortinget kan i større grad vurdere
den samlede rammen for risikofinansiering gjennom SND opp mot andre
formål. SND vil kunne tilpasse sitt tilbud bedre til bedriftenes
behov, og distriktskontorene får et bredere spillerom i
sine regionale næringsmiljøer.
Regjeringen foreslår at de landsdekkende
ordningene for utviklingstilskudd og garantier slås sammen til
en budsjettpost, kalt "Den landsdekkende innovasjonsordningen".
Regjeringen foreslår videre at distriktsutviklingstilskuddet
og tapsfond for distriktsrettede risikolån slås
sammen til en bevilgning som kalles "Bedrifts- og næringsutvikling
i distriktene". I tillegg foreslås å etablere
en ny budsjettpost for SNDs programaktiviteter på Nærings-
og handelsdepartementets budsjett. Programmene benyttes overfor
en rekke bedrifter for å svare på nasjonale prioriteringer,
og det er naturlig at det kan legges sterkere politiske føringer på bruken
av slike midler.
Gründere har behov for en viss stabilitet
for å utvikle sine ideer, og god finansiering er derfor
viktig under produktutviklingen. Regjeringen ønsker derfor å bedre finansieringsordningene
for gründere. Både tilskudd og lån bør
kunne tilbys. Gründere som har prosjektet som sin hovedbeskjeftigelse
bør prioriteres, slik at SNDs midler benyttes i prosjekter
som har god framdrift.
Det er knyttet tapsfond til ordningene med risikolån og
garantier. Tapsfondene avsettes årlig, og er en bevilgning
som skal dekke de tap SND får på sine engasjementer.
Tapsfondene er på 25 pst. av utlånsrammen, dvs.
at SND i sin virksomhet skal ta høyde for at rundt 25 pst.
av utlånene ikke blir betalt tilbake.
De årlige utlånsrammene er
mindre enn etterspørselen etter risikolån. Dette
gjelder særlig landsdekkende risikolån. Videre
er antallet engasjementer for hver årgang for lite til
at SND får en god risikospredning. Dersom man må ta
tap på store engasjementer overskrides rammene for tapsfondet
raskt. Dette reduserer SNDs evne til å finansiere risikable
prosjekter. Det vil være naturlig om SND kan se alle årganger
av lån i sammenheng, ved at de årlige tapsfondene
slås sammen etter hvert som de bevilges. SND vil da få betydelig
bedre mulighet til å spre risiko og kunne finansiere interessante
framfor sikre prosjekter. Regjeringen legger på denne bakgrunn
opp til at alle tidligere tapsfond skal slås sammen fra
og med 2002 innenfor henholdsvis landsdekkende og distriktsrettede
risikolån. Dette vil gi administrative lettelser i form
av en enklere bevilgningsstruktur. Endringen vil gi SND større
ansvar for selv å vurdere og håndtere tapspotensialet
i sin portefølje.
Evalueringen av SND trekker fram at de mange omorganiseringene
siden etableringen har tatt oppmerksomhet vekk fra videreutvikling
av virkemiddelporteføljen. Regjeringen mener det nå er
viktig å sørge for at alle virkemidlene blir utformet
og forvaltet på en slik måte at de samlet bidrar
til å nå de overordnede mål som er satt
for SND på en mest mulig effektiv måte.
Dagens mengde av øremerkinger gjør
styringssignalene lite oversiktlige og håndterbare for
SNDs styre og ledelse, og vanskeliggjør en god oppfølging
av SND fra de enkelte departementene. Regjeringen vil derfor gå inn
for å redusere det samlede omfang av øremerkinger.
Størrelsen på og forholdet
mellom de samlede landsdekkende, distrikts-, fiskeri- og landbruksrettede
rammer må vurderes kontinuerlig. Regjeringen ser at effekten
av SNDs nasjonale programmer har vært svært god.
Med de reduksjoner på budsjettene som særlig det
landsdekkende utviklingstilskuddet har sett de senere år,
har finansieringen av programmene blitt vanskelig. På denne
bakgrunn kan det være ønskelig å revurdere
den relative fordelingen av midler mellom SNDs ulike ordninger.
For SNDs drift bevilges midler på egen
post over Nærings- og handelsdepartementets budsjett. Denne bevilgningen
dekker administrasjon av tilskuddsordningene i tillegg til flere
andre oppgaver, og er i 2001 på 183,2 mill. kroner. Driftskostnadene
dekkes også gjennom de renter og gebyrer som kundene betaler
på sine lån. Fra og med 2001 finansieres administrasjonskostnadene
for alle låneordninger gjennom rentemarginen på respektive
ordning. Det gis innenfor noen ordninger anledning til å dekke
driftskostnader over ordningens bevilgning. Andre virkemiddelaktører
som Norges forskningsråd og Norges Eksportråd
bidrar også med midler. Administrasjonsbudsjettet skal
brukes til kunderettet arbeid, og er derfor et direkte bidrag til å nå de
nærings- og distriktspolitiske mål som er satt for
SND.