Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Grethe Fossli, Gunnar Halvorsen, Tore Nordseth og Anne Helen Rui, fra
Kristelig Folkeparti, Lars Rise og Anne Brit Stråtveit,
fra Høyre, Ingvald Godal, fra Fremskrittspartiet, lederen Hans
J. Røsjorde og Per Ove Width og fra Senterpartiet, Gudmund
Restad, har merket seg at Ombudsmannen, i 2000, har behandlet 83
saker, og at dette er et lavere antall enn i 1999. I 27 saker har
klageren fått medhold. Komiteen viser til at
Ombudsmannen og hans medarbeidere også løser en rekke
saker ved uformell kontakt med personellet.
Komiteen merker seg at det er
en økning i saker fra Forsvarsdepartementet og fellesstaber,
mens det for Hærens vedkommende er positiv nedgang i saker. Gruppen
"sosiale saker" fra soldatene har, innenfor en ti-års periode,
sunket fra 40 pst. til 7 pst. Komiteen ser dette
som en god utvikling og godt arbeid i de avdelingsvise velferdskontorer
sammen med Velferds- og vernepliktsavdelingen i FO. Komiteen merker
seg ellers at antall klager i gruppen "tjenesteforhold" har økt
dette året. Komiteen merker seg at klagesaker angående
fritak for/utsettelse av førstegangstjeneste eller
repetisjonsøvelser er hovedgruppa blant soldatklagene.
Komiteen er tilfreds med at omstilling/nedbemanning
i Forsvaret hittil ikke har medført økt klageantall verken
fra militært eller sivilt personell.
Komiteen har merket seg at antall
refselser i militæret statistisk sett har gått
nedover og er tilfreds med at Generaladvokaten i sin årsmelding
for 1999 sier at den disiplinære tilstand i Forsvaret aldri
har vært så god som nå. Komiteen avventer
oversikt over refselsesantall i 2000 som vil foreligge senere i år,
men merker seg at Ombudsmannsnemnda har hatt oppe en sak om bruk
av arrest som refselsesmiddel, og at saken ikke er ferdigbehandlet
fra departementets side.
Komiteen har merket seg at det
har forekommet klagesaker vedrørende muslimers muligheter
for religionsutøvelse ved førstegangstjeneste.
Disse sakene har latt seg løse på en grei måte,
men komiteen vil likevel peke på at det
fra befalets side er viktig å vise respekt og forståelse
for alle soldaters tro og livssyn. Komiteen deler
nemndas oppfatning av at "Bestemmelser for etniske minoriteter i
Forsvaret" bør endres til "Bestemmelser for religiøse
minoriteter i Forsvaret".
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, har merket seg at
flere personer gjennom advokat har gitt til kjenne at de har kjent
til dels store problemer mht. å praktisere sin religion
fritt under militærtjeneste. Flertallet avventer
FOs undersøkelser på dette området og
forutsetter at nødvendige endringer blir gjennomført
dersom det er behov for det. Flertallet peker på retten
til fri religionsutøvelse nedfelt i Den europeiske menneskerettighetskonvensjonen
som Norge er forpliktet på.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til advokathenvendelser til Ombudsmannsnemnda. Disse medlemmer mener
at det ikke er grunn til å reagere på denne henvendelsen
på annen måte enn det Ombudsmannen har gjort i
sitt svarbrev:
"Ved vårt kontor registrerer vi svært
få klagesaker under dette tema, og det er min erfaring
at de militære ledere følger opp de etablerte
retningslinjer.
Også feltprosten har gitt
uttrykk for samme oppfatning.
På denne bakgrunn
finner jeg å ville fastholde vår etablerte praksis
som innebærer saksopptak med militære myndigheter
når konkrete tilfeller gjør dette nødvendig.
Den generelle form i Deres henvendelse av 16. f.m. gir meg heller
ikke noen anledning til å fravike denne praksis.
De
vil selvsagt kunne komme tilbake med en ny henvendelse om nærmere
begrunnede tilfeller skulle foreligge."
På denne bakgrunn finner disse
medlemmer ingen grunn til å registrere dette som
et problemområde av noen betydning.
Komiteen har merket seg den økning
som har skjedd mht. brudd på rusmiddelreglene. Komiteen ser
med bekymring på økende tilfeller av narkotikabruk
blant yngre befal, og mener det er alarmerende når antall
narkotikabeslag har økt med 31,5 pst. fra 1999 til 2000. Komiteen er
enig med nemndas understreking av behovet for en bredt anlagt bekjempelse
av narkotikaproblemet i Forsvaret, og vil på denne bakgrunn
be departementet vurdere ytterligere tiltak som kan begrense og
bekjempe dette problemet.
Komiteen har tidligere sluttet
seg til en ordning med differensierte minimumssatser til velferdsformål og
vil påpeke at Forsvarssjefens iverksettingsdirektiv på dette
området ikke blir tilstrekkelig etterlevd, særlig innenfor
Hæren og Luftforsvaret. Komiteen vil be departementet
sørge for at direktivet blir etterlevd slik at soldatene
i de ulike avdelinger får den tiltenkte behandling mht.
midler til velferdsformål.
Komiteen har merket seg at antall
søknader om fritak for militærtjeneste av overbevisningsgrunner
har sunket fra 3 109 i 1999 til 2 364 i 2000, og at dette har skjedd
samtidig som innføring av "egenerklæringsordning"
for militærnektere ble innført fra og med 1. januar
2000. Ordningen har altså ikke medført stigende antall
fritakssøknader.
Komiteen merker seg Ombudsmannsnemndas høringsuttalelser
til innstillingen fra forsvarspolitisk utvalg, NOU 2000:20.
Komiteen er urolig over det økende
antall dimitteringer med bakgrunn i psykiske helseproblemer blant soldatene.
Når ca. 30 pst. av innrykkskull i slutten av 2000 og januar
2001 blir dimittert, og hovedandelen har en begrunnelse i "sviktende
psykisk helse", mener komiteen at dette er svært
bekymringsfullt. Komiteen slutter seg til nemndas
bemerkninger til saken og dens uttalelse om et samarbeid med Helsedepartementet. Komiteen vil
på denne bakgrunn be departementet å ta opp saken
for å kunne løse problemer innen dette området. Komiteen ser
det som viktig at soldatene har tilstrekkelig tilgang til psykologtjenester
både ved innrykk og under tjeneste.
Komiteen merker seg at Ombudsmannsnemnda har
vært opptatt av Forsvarets medisinske behandlingstilbud
overfor personell som skulle bli skadet i tjeneste, særlig
i forbindelse med siste års fokus på skader som
kan pådras under tjeneste i internasjonale operasjoner. Komiteen deler
den bekymring som nemnda synes å ha rundt disse spørsmål. Komiteen er,
særlig på bakgrunn av fokusering på bruk
av utarmet uran i internasjonale operasjoner, opptatt av senskadeproblematikken
og hvordan vi best kan møte den. Komiteen ser
innføringen av helseundersøkelse også ett år etter
avsluttet tjeneste som et viktig tiltak og forutsetter at dette
iverksettes snarest.
Komiteen er også opptatt
av mulige psykiske ettervirkninger etter militær tjeneste,
og ser positivt på at Forsvarsdepartementet sammen med
Helse- og sosialdepartementet vil vurdere en videreføring
av Prosjekt Bæreia som et kompetanse- og rekreasjonssenter med
fokus på dette feltet.
Komiteen ber også departementet
se på om overgangen for militært personell fra
Forsvarets medisinske behandlingstilbud til det sivile helsevesen
er god nok, og vurdere om det i noen tilfeller vil være
aktuelt med et forlenget eller "overlappende" ansvar fra Forsvarets
side.
Komiteen viser til brev fra Forsvarsdepartementet av
19. mars 2001 til Ombudsmannen for Forsvaret om dagens behandlings-
og oppfølgingstilbud overfor skadet militært personell.
Forsvarsdepartementet svarer i sitt brev at det er tvilsomt om det
bør etableres nye kompetansesentra innen fagfeltet. Departementet
viser bl.a. til Forsvarets Sanitetskompetanse, og til Tromsø militære
sykehus og bedre utnyttelse av dette ved innføring av fritt
sykehusvalg. I tillegg nevnes forbedringer i forbindelse med utveksling
av militære-sivile helsedata som verktøy for forskning.
Et av forskningsområdene innen Psykiatritjenesten i Forsvaret
er oppfølging med tanke på senskader også i
forbindelse med internasjonale operasjoner. Imidlertid vil komiteen peke
på St.prp. nr. 45 (2000-2001) der det heter :
"Det anbefales å opprette et militærmedisinsk
utdannings- og kompetansesenter (MUKS) for ivaretakelse av blant
annet felles sanitetsutdanning i Forsvaret."
Komiteen viser i denne forbindelse
til den forestående behandling av St.prp. nr. 45 (2000-2001).